Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)  (gelezen 1549 keer)

berre

  • Gast
geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Gepost op: 2009/07/13, 00:34:22 »
heb op mijn laptop pas ubuntu 9.04 geïnstalleerd. alles werkt zeer netjes en zoals het moet, buiten mijn geluid. er komt helemaal geen geluid uit m'n boxen. ik snap niet goed waar het probleem zou kunnen zitten. alle hulp welkom!

mvg, berre

Offline Willem_D

  • Lid
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 12:24:32 »
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 12:26:21 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

berre

  • Gast
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/13, 13:11:24 »
Kijk hier eens: http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid

Groet, Willem_D.

(En ben je bekend met: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen ?)
ik citeer vanuit de eerste link:


6. Sommige laptops met Intel HDA geluids-chipset

De HDA Intel geluids-chipset in sommige laptops en op sommige moederborden werkt soms niet direct. In veel gevallen wordt de HDA Intel chipset zelf weliswaar ondersteund, maar moet u extra configuratie-opties instellen.
 

Hierbij gaat u als volgt te werk:

a. Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster.

Tik het volgende commando in (of kopieer en plak):

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

En druk op Enter. Hiermee opent u het tekstbestand met beheerdersbevoegdheid (root).


b. Voeg aan het eind van de tekst de volgende regel toe:

options snd-hda-intel model=auto
 
Bestand opslaan en sluiten.


c. Zorg dat alle programma's die geluiden weergeven, uit staan (Firefox, mediaspelers enzovoorts) en tik het volgende commando in de terminal:

sudo rmmod snd_hda_intel

En druk op Enter. Uw wachtwoord blijft onzichtbaar wanneer u het intikt, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.
(Eventuele melding "ERROR: Module snd_hda_intel is in use" is niet erg).


d. Hierna het volgende commando in de terminal intikken:

sudo modprobe snd_hda_intel

Druk op Enter.


e. Hierna wil u via Synaptic het pakket linux-backports-modules installeren. Dit kan ook via de terminal:

sudo apt-get install linux-backports-modules

Druk op Enter.


f. Tot slot: de computer volledig herstarten. Als het goed is, werkt uw geluidskaart nu naar behoren.


maar als ik dit  "tekstbestand met beheerdersbevoegdheid (root)" open dan krijg ik een volledig leeg bestand. er is helemaal geen tekst waaraan ik nog iets zou kunnen toevoegen..

DarkEra

  • Gast
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/13, 13:19:28 »
Ligt eraan welke laptop en welk type HDA geluidskaart je hebt. Meestal moet dan de desbetreffende correcte module en options toegevoegd worden aan alsa-base.conf.

P.S.: Overigens zullen de meeste HDA geluidskaarten beter ondersteund worden in de nieuwere kernels, vanaf 2.6.29 en hoger. Ik denk dat in Ubuntu 9.10 die in oktober uit komt de meeste HDA geluidskaarten "out of the box" zullen gaan werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 13:27:19 door DarkEra »

berre

  • Gast
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 13:40:47 »
Ligt eraan welke laptop en welk type HDA geluidskaart je hebt. Meestal moet dan de desbetreffende correcte module en options toegevoegd worden aan alsa-base.conf.

P.S.: Overigens zullen de meeste HDA geluidskaarten beter ondersteund worden in de nieuwere kernels, vanaf 2.6.29 en hoger. Ik denk dat in Ubuntu 9.10 die in oktober uit komt de meeste HDA geluidskaarten "out of the box" zullen gaan werken.
ik heb juist ook even het geprobeerd door audiopulse uit te schakelen, maar dit ook zonder resultaat (moet ik dit nu terug inschakelen of doet dit er niet toe?)

hoe kan ik zien welk type HDA geluidskaart ik heb en welke module ik dus aan alsa-base.conf moet toevoegen?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/13, 14:53:15 »
Om welke computer gaat het ? Geef eens een specifiek model.

Overigens kan vaak het probleem opgelost worden door de nieuwste versie van ALSA te installeren. Het hangt er van af welke Intel HDA geluidskaart jij hebt.

berre

  • Gast
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/13, 14:58:02 »
Om welke computer gaat het ? Geef eens een specifiek model.

Overigens kan vaak het probleem opgelost worden door de nieuwste versie van ALSA te installeren. Het hangt er van af welke Intel HDA geluidskaart jij hebt.
laptop Toshiba L40

edit: dit vind ik op internet over mijn geluid "Audio Codec: AD1986A "
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 14:59:51 door berre »

berre

  • Gast
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/13, 15:07:22 »
ok het probleem is opgelost, antwoord gevonden op
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/intel-geluidskaart-probleem/msg186955/

de lijn die ik onderaan moest aanvullen was in mijn geval: "snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack"

dank voor jullie hulp!

Offline Willy4

  • Lid
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/13, 18:00:38 »
Tik het volgende commando in (of kopieer en plak):

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

En druk op Enter. Hiermee opent u het tekstbestand met beheerdersbevoegdheid (root).


maar als ik dit  "tekstbestand met beheerdersbevoegdheid (root)" open dan krijg ik een volledig leeg bestand. er is helemaal geen tekst waaraan ik nog iets zou kunnen toevoegen..
Ligt eraan welke laptop en welk type HDA geluidskaart je hebt. Meestal moet dan de desbetreffende correcte module en options toegevoegd worden aan alsa-base.conf.
Voor de duidelijkheid; in de documentatie wordt gesproken over alsa-base. Bij 9.04 is dit dus gewijzigd in alsa-base.conf.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

berre

  • Gast
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/13, 18:04:18 »
Tik het volgende commando in (of kopieer en plak):

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

En druk op Enter. Hiermee opent u het tekstbestand met beheerdersbevoegdheid (root).


maar als ik dit  "tekstbestand met beheerdersbevoegdheid (root)" open dan krijg ik een volledig leeg bestand. er is helemaal geen tekst waaraan ik nog iets zou kunnen toevoegen..
Ligt eraan welke laptop en welk type HDA geluidskaart je hebt. Meestal moet dan de desbetreffende correcte module en options toegevoegd worden aan alsa-base.conf.
Voor de duidelijkheid; in de documentatie wordt gesproken over alsa-base. Bij 9.04 is dit dus gewijzigd in alsa-base.conf.
klopt  :)

Offline Willy4

  • Lid
Re: geluid werkt niet (ubuntu 9.04)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/13, 18:07:09 »
Citaat van: berre link=topic=43797.msg443622#msg443622 #msg443510 date=1247483968
klopt  :)
LoL :D
Het was geen vraag, maar een opmerking. Omdat je zei dat je in een leeg bestand uitkwam ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.