Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clean install ... en dan?  (gelezen 1402 keer)

zambo

  • Gast
Clean install ... en dan?
« Gepost op: 2007/11/12, 09:11:16 »
Beste ubuntu kenners,

Ik heb Ubuntu 7.10 lopen en het is mij gelukt om bij de installatie 3 partities te maken (Root, Swap en Home).  Ik ben nu een beetje op zoek om te weten hoe een clean install efffectief verloopt, daar ik overal lees dat dit beter zou zijn dan gewoon upgraden via de "update manager".  Ik weet dat dit op dit moment nog niet aan de orde is, maar zou het toch wel willen weten of anders blijft dit op mijn maag liggen.  

Als ik het goed op heb steek je de live-cd in de computer en doorloopt de verschillende stappen.  Je kiest voor handmatig patitioneren en vinkt enkel de root partitie aan om te formateren.  De andere dus niet formateren (= Swap partitie en Home partitie).  Klopt dit?  

En dan ... wat doet Ubuntu dan ... ??  Moet je dan opnieuw alle programma's installeren of ziet Ubuntu welke programma's werden gebruikt en installeert deze dan automatisch?

Wat gebeurt er dan met evolution (die ik gebruik als e-mail account)  moet ik dan ook terug alles opnieuw instellen (pop, smtp, wachtwoord, ...) ?  Of weet evolution dat automatisch?  toont hij dan direct de reeds bestaande e-mails of moeten die ergens dan gezocht worden en gelinkt worden??

Ik hoop dat er iemand is die hier reeds ervaring mee heeft, alvast met dank.

MVG

Clean install ... en dan?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 09:18:41 »
als je een upgrade doet van de huidige versie, naar de volgende versie, komend jaar april kun je dat eventueel doen, dan worden, als alles goed gaat je programmas en kernel geupgrade naar de volgende versie zonder verlies van je instellingen.

Maar dat komt in april pas en tot dan kun je alles nog rustig bestuderen

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Clean install ... en dan?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 09:19:10 »
Heb je al eens naar de documentatie gekeken?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

Zolang je je /home folder op een andere partitie zet kun je zonder problemen een clean install uitvoeren of upgraden (enkel aan te raden indien je geen externe bronnen aan je sources.list toevoegd of programma's installeert die je niet in synaptic pakketbeheer terugvindt)

Na Edit: DeFrysk is me weer voor sé ... ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

StevenD

  • Gast
Clean install ... en dan?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/12, 09:20:55 »
Het klopt wat je zegt: alleen de root-partitie moet geformateerd worden. Maar het is ook best van een backup van je home ergens te hebben. Stel dat het misloopt...
Bij een clean install ben je inderdaad jouw programma's kwijt. Het is daarom wel handig een lijst bij te houden van de dingen die je geïnstalleerd hebt (ook codecs etc.) De programma's achteraf terug installeren is nu niet zoveel werk. En de instellingen van de programma's blijf je houden omdat je jouw home niet geformateerd hebt. Evolution blijft dus zoals voorheen. Met de e-mails in de juiste mappen! Dus gewoon Ubuntu installeren, programma's installeren, en gelukkig verder werken.