Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie op splinternieuwe (out of the box) harddisk - MBR?  (gelezen 843 keer)

The Dude

  • Gast
Hallo,

Hier een vraag van een linux-newbie ik kom er niet uit ook niet na veel google-en.

Als ik Ubuntu Server 9.04 installeer op een hagelnieuwe vers uit de fabriek harddisk gaat dat allemaal prima maar na de eerste reboot verschijnt : no boot disk. (is niet driver gerelateerd, disk ziet niet achter een controller). Dan boot ik met de Super Grub Disk en maak ik de juiste partitie Active. Als ik dan weer reboot blijft het bootproces hangen bij een knipperende cursor de welbekende -

Nu zet ik even snel een XP installatie op deze disk (hoef ik niet af te maken,tijdens copying files afbreken is voldoende), dus tijdens XP installatie bij Partitioning alle bestaande partities verwijderen, XP erop, direct daarna Ubuntu erop/overheen (geen dual boot, disk weer leegmaken tijdens patitioning), met Super Grub weer even juiste partitie Active maken en vervolgens geen enkel probleem. Dus XP lijkt wel een goed MBR of bootmanager aan te maken op een uit-de-doos-nieuwe-disk en Ubuntu niet of snap ik er helemaal niets van? Zijn er whizzkids en Guru's dit mij als newbie uit kunnen leggen wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt!

Groetjes, Sammy.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/28, 22:21:14 door The Dude »

Re: Ubuntu installatie op splinternieuwe (out of the box) harddisk - MBR?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/29, 00:41:14 »
Heb je er al een HD inzitten? Wissel dan na de installatie van 9.04 de boot volgorde om in de BIOS.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installatie op splinternieuwe (out of the box) harddisk - MBR?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/29, 06:10:39 »
Xp heeft niks te maken met de mbr, deze vernietigd de mbr net(indien je dit als laatste installeerd). Dus ubuntu maakt gewoon de mbr.

De "no boot disc found" wie zegt dit , de bios of grub.
Bij grub, dan druk esc bij booten, dan kom je in grub, kies hier de goede harddisk, "e" om te wijzigen, "b" om te booten.
Bij bios, stel de goede boot schijf in.

Met supergrub kun je ook grub terugzetten indien dit niet zou werken.


Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu installatie op splinternieuwe (out of the box) harddisk - MBR?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/02, 13:53:17 »
Hoi Sammy,

welkom op het forum !

Her verhaal met de mbr had ik eerder al een keer uitgelegd.  Je kunt het hier lezen: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-weg-hd's-verwisselen-en-win-xp-behouden/msg371860/#msg371860

Vriendelijke groet,

track