Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven  (gelezen 4195 keer)

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #25 Gepost op: 2014/10/06, 12:38:16 »
hi pjotr,

hoe kan ik aan deze info?
ik kan momenteel alleen nog in de betreffende pc via de probeerversie van 12.04, kan dat een hulpje zijn?
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #26 Gepost op: 2014/10/06, 15:18:17 »
hi pjotr,

hoe kan ik aan deze info?
ik kan momenteel alleen nog in de betreffende pc via de probeerversie van 12.04, kan dat een hulpje zijn?
In de probeersessie:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-totaaloverzicht-van-alle-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #27 Gepost op: 2014/10/06, 16:01:23 »
Vooruitlopend op een mogelijke beslissing:
Wat mij goed bevalt:

Windows op /dev/sda (en eerst installeren);
Linux(en) op /dev/sdb;
Grub op /dev/sdb;
Opstartvolgorde: /dev/sr0(DVDspeler) - /dev/sdb - /dev/sda
Reden:- Allerlei liveCD/DVD's starten meteen bij rebooten op als ik ze in de lade doe én  't zit de rest niet in de weg;
                 -Ik prefereer  Linux als Werk-OS;
                 -Gaat er wat mis, valt de machine "automatisch"  in Windows dat heeft soms voordelen op fora. Ook sommige computerboeren ( niet alle, niet noodzakelijke de mindere) kunnen daarmee beter uit de voeten.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #28 Gepost op: 2014/10/07, 11:47:44 »
dag pjotr,

hierbij de info die je vroeg:   file:///home/jean-luc/.cache/.fr-dGtskJ/apparatuur.html   (ongehoord hoe dat kan, zoveel info...)

intussen is de situatie weer wat opgeklaard, heb via deze handige en gemakkelijke tip "Windows 7: Bootsector herstellen" dat kunnen in orde maken, en kan nu terug normaal aan xp en win7, maar ubuntu blijft nog steeds enkel te bereiken via de probeerversie, dus blijf ik verder graven.

voor koos4401: bedankt voor de reply, lijkt heel interessant, maar versta het niet (sorry, beginnersniveau...), dus, zodra dit hier es helemaal in orde is mag je me dat es in detail uitleggen als je dat ziet zitten, ben altijd blij om meer te weten en bij te leren   


grtjs,   ^-^
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline PKing

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #29 Gepost op: 2014/10/07, 14:23:56 »
Ik ga met Jolo mee, probeer eens Xubuntu op de oude computer, dat draait op de oude computer van mijn eega ook probleemloos, en daar zat ook maar 1gb ram in.

Ikzelf ben een voorstander van een complete xubuntu machine met een ander OS in virtualbox.
Op die manier wordt je een beetje gedwongen om Linux oplossingen te zoeken, en gebruik je Windows nog maar sporadisch.
Ik alleen maar voor telefoon/navigatie/reader updates.

Maar goed ik ben ook door try and error wijs geworden.

De enige keer dat "ernaast" installaties mislukten, bleek mijn HD kapot te zijn.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #30 Gepost op: 2014/10/07, 16:23:45 »
Ik ga met Jolo mee, probeer eens Xubuntu op de oude computer, dat draait op de oude computer van mijn eega ook probleemloos, en daar zat ook maar 1gb ram in.

Ikzelf ben een voorstander van een complete xubuntu machine met een ander OS in virtualbox.
Op die manier wordt je een beetje gedwongen om Linux oplossingen te zoeken, en gebruik je Windows nog maar sporadisch.
Ik alleen maar voor telefoon/navigatie/reader updates.

Maar goed ik ben ook door try and error wijs geworden.

De enige keer dat "ernaast" installaties mislukten, bleek mijn HD kapot te zijn.

Voor Telefoon gebruik ik onder Ubuntu 14.04.1 Linphone (sip)  =D
Zit ook in het Softwarecentrum!

Offline PKing

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #31 Gepost op: 2014/10/08, 07:32:48 »
Okee dat zal ik eens bekijken, maar voor rooten andere roms etc zijn er gewoon veel meer windows opties::)

Back to topic maar weer :police:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #32 Gepost op: 2014/10/08, 08:12:00 »
dag pjotr,

hierbij de info die je vroeg:   file:///home/jean-luc/.cache/.fr-dGtskJ/apparatuur.html   (ongehoord hoe dat kan, zoveel info...)
...

Een bestand op deze manier versturen werkt niet.
Zet het bestand in een bijlage van je post.
Iets van dropbox met een on-line verwijzing ernaar toe kan ook.

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #33 Gepost op: 2014/10/10, 10:38:17 »
pech met die vorige bijlage, dus eventjes zo proberen als bijlage, en tevens hier poging als dropbox link:

https://www.dropbox.com/s/soccjw7p36o5b5f/apparatuur.html.tar.gz?dl=0
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #34 Gepost op: 2014/10/10, 13:50:48 »
Dit is idd te downloaden en te opennen.
Ik zie dat je bijna een gelijkwaardig systeem hebt dan dat ik heb gehad. (Asus m2n-e moederbord met een AMD X2 2400)
Ubuntu zou hier nog prima op moeten kunnen draaien.

Wat koos bedoelde is dat je op de 1e hdd je Windows installeert en op de 2e Ubuntu.
Door GRUB ook op de 2e hdd te zetten pas je niets aan je Windows installatie.
Door de opstart volgorde in de bios goed in te stellen wordt er automatisch metwindows opgestart als je de hdd met de Ubuntu installatie verwijderd.

Echter als de bios van je Asus m2n moederbord het zelfde is als de m2n-e moederbord gaat dat niet helemaal lukken.
Je kan dan namelijk niet de ene hdd als 1e opstart keuse instellen en de andere hdd als de 2e keuze.

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #35 Gepost op: 2014/10/10, 19:55:32 »
Heb in verband hiermee:
Citaat
zodra dit hier es helemaal in orde is mag je me dat es in detail uitleggen als je dat ziet zitten, ben altijd blij om meer te weten en bij te leren   
gewacht met toelichting. Zie dat zulks nu niet meer hoeft. Gras en voor voeten en maaien en zo. ;) Toch bedankt, Erik :laugh:
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #36 Gepost op: 2014/10/13, 18:23:51 »
bedankt eric en koos!
dat van dat gras, en maaien, en voeten, moeten jullie elkaar niet kwalijk nemen he? ik zou voorstellen: komen jullie es samen mijn grasplein voor mijn voeten afrijden, en je mag dan nog wel mijn grasmachine gebruiken ook....   :evil:
ok, verder heb ik met aandacht jullie teksten gelezen en, neem het me niet kwalijk, maar ik weet wel niet wat ik daarmee moet doen, en ook niet hoe, dus nog een hoop werk aan de winkel... :-[   maar als jullie dat zien zitten om die 2 schijven, de partities, en alles derop en deraan te organiseren en in te richten zoals jullie dat voorstellen en zien zitten, ik ben al oor. als ik daar dan ook nog ietsjes uitleg bij krijg, dan kan mijn grijze massa dat wel aan. (denk ik   ^-^)
heb hier een actuele screenshot bijgevoegd, en ik kan enkel dit bijvoegen:" Windows XP draait op de harddisk genaamd C:\ en Windows 7 draait op de andere harddisk genaamd D:\." , (reactie die ik doorkreeg via een andere site), en nu is mijn vraag: waar hangt die ubuntu 12.04 met zijn swap en ext4 nu uit? is het zo dat ik nog wat info moet uit ubuntu halen via die probeersessie ervan? if ja, dan doe ik dat, laat maar horen.

grtjs, bud. (en alvast bedankt voor iedereen zijn geduld en inzet!)
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #37 Gepost op: 2014/10/13, 19:19:36 »
Op de vraag:
Citaat
waar hangt die ubuntu 12.04 met zijn swap en ext4 nu uit?
is het antwoord: nergens!!
Ik denk je je Ubuntu op schijf1 (89,68GB) wilt gaan plaatsen, evenals de swap(3,87GB).

Er is dus iets niet goed gegaan, onder andere met formatteren van de partities.

Om wat helderde aanwijzingen te krigjen van dit forum, adviseer ik het volgende:
Start de comp op met de live-DVD/CD/USBstick van Ubuntu12.04 in de probeersessie!. Zoek naar Gparted.
Maak dan eens twee plaatjes voor ons, beide met Gparted  en post die op dezelfde wijze als je met Windowsplaatjes hebt gedaan:
- Het ene plaatje: sda (dat is in Windows schijf 0 óf schijf1)
- Het tweede plaatje sdb (dat is in Windows schijf 1 óf schijf0)
Dank alvast.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #38 Gepost op: 2014/10/14, 08:17:39 »
hey,  dat ziet er gelukt uit    ;)
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #39 Gepost op: 2014/10/14, 10:47:23 »
Ze zijn er toch:
Je linux staat op sdb6 en je swap op sdb5 (maar dat had je zelf natuurlijk al gezien)
Je ziet trouwens ook waarom ik een plaatje wilde zien van Gparted: de schijfnamen zijn precies omgedraaid tov Windows.

Hoe verder? Je gaat hiernaartoe: https://sites.google.com/site/computertip/grub
Je leest punt één (1) grondig én daarna (zie nootje) voer je punt twee (2) uit.
Let op!!! Bij jou staat Linux op sdb6.
Waar Pjotr sda5 schrijft tik jij dus sdb6 en waar Pjotr sda schrijft, tik jij sdb.

Nootje: Als je helemaal safe wilt spelen kun je vóór je punt twee uitvoert, nog even met Gparted kijken of de schijf nog steeds sdb heet.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #40 Gepost op: 2014/10/14, 13:10:14 »
hey koos,

heb scrupuleus je richtlijnen opgevolgd, weliswaar een beetje aant bibberen..., reboot, dvd eruit, ubuntu start automatisch op zonder keuzemenu, vraagt pw, en dan begint het weer: kan al het pw niet ingeven en blokkeert meteen op paars scherm.
hard restart gedaan, geen andere keuze, idem opstart, pw, niet mogelijk in te vullen want weer curseur geblokkeerd, paars scherm en vast.
heb er die dvd weer ingedaan en gparted laten lopen, sda en sdb zijn identiek aan de vorige screenshots.
bij herstart vind ik nu ook weer xp en win7 niet meer terug, want geen bootmenu.

whats loos, captain?????

tot hoors,

bud.
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #41 Gepost op: 2014/10/14, 14:00:15 »
Ter voorkoming van msiverstanden heb ik even het laatse deel van punt 2 van het Grubherstel gekopieerd en geplakt:

Citaat
e. Doe daarna in de terminal:
sudo reboot

druk op Enter.

Nu zal uw computer herstarten vanaf de harde schijf (tijdig de DVD verwijderen!), en doet Grub het weer. Maar een eventuele Windows staat nog niet in het Grubmenu; ga daarvoor door naar de volgende stap.


f. Plaats nu de nieuwe Windows in het Grubmenu:

Open een terminalvenster:

Klik op het grijze Ubuntulogo boven in de zijbalk (Snelzoeker). Zoekterm: Terminal.
Klik op Terminalvenster

tik in (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Herstart uw computer. U zou nu weer Windows moeten zien in het Grubmenu (vermoedelijk als laatste regel).

Je hebt , begrijp ik uit je laatste post, punt e uitgevoerd en zit nu met het probleem dat na
Citaat
reboot, dvd eruit, ubuntu start automatisch op zonder keuzemenu, vraagt pw, en dan begint het weer: kan al het pw niet ingeven en blokkeert meteen op paars scherm.
hard restart gedaan, geen andere keuze, idem opstart, pw, niet mogelijk in te vullen want weer curseur geblokkeerd, paars scherm en vast.
je computer vastslaat.
Over de beide Windowsversies zou ik me geen zorgen maken: die moeten in punt f (wat jij nog niet aan toe komt) bijgeschreven worden.
Nu eerst graag een bevestiging dat ik de boel snap.

[/Edit]Aanvullende vraagjes:
1. kun je in de BIOS van de computer komen óf
2. op een andere wijze nagaan dat de computer opstart van de sdb (die daar wel iets van Second HD zal heten)
3. Weet je hoe je de opstartvolgorde zo nodig kunt wijzigen? [/end Edit]
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 14:53:59 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #42 Gepost op: 2014/10/14, 18:37:40 »
vraag 1: in bios komen, ja
2: sdb 250gb stond eerst bij de schijven, maar heb die in de bootpriority ook naar boven geschoven
3: ook ja dus
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #43 Gepost op: 2014/10/14, 19:22:52 »
Sorry voor mijn schijnbaar wantrouwen:
Niet vergeten de verplaatsing van sdb in de BIOS ook permanent vast te leggen (weg te schrijven, meestal F10, maar kijk even in je eigen BIOS) en nog steeds geen beter resultaat, dus nog steeds paars scherm?

En ik snap de boel dus inderdaad? (vraag vlak voor de Edit in de vorige post)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #44 Gepost op: 2014/10/14, 19:40:22 »
geen problemen met wantrouwen hoor koos, ik ben aan het leren!

ja, na iedere aanpassing in de bios maak ik een ommezwaai via f10, met nog es controle erna, heeft een vriend hier me es opgelegd, dus: geen probleem daarmee
en ja, nog altijd vastlopend scherm op de pw ingave, die is gewoon niet mogelijk daar de curseur, en ik denk dus ook het systeem, dan al vastgelopen is...
ja, boelke heb je inderdaad goed opgeslagen: ik zit vast! alee, ik bedoel, niet in tprison, maar met mijnen ubuntu....)   :'(
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #45 Gepost op: 2014/10/14, 20:33:34 »
Vriend heeft je een zéér goede discipline opgelegd!! Hulde voor hem.
Nu komt een rare tussenstap:
Met één van de toetsen Fn ( bij mij F8, maar er zijn ook andere Fn toetsen bekend, en zelfs Escape) kun je éénmalig de opstartvolgorde wijzigen (dus zonder in de BIOS te duiken) Als je dat kunt en voor sda opteert, start  Windows dan op ?  Asl ik goed teruglees W7 Zo ja graag melden.

Het wordt langzamerhand voor mij ook lastig, eerlijk gezegd, maar ik hoop er met jou uit te komen.
Wil je ook dit nog een s proberen: - voor zover van toepassing: https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Moet nu weg. Kan morgen verder.

Offtopic: Computertechnisch zitten we natuurlijk op 't moment samen in  't prison. End off-topic
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #46 Gepost op: 2014/10/15, 10:31:59 »
rare tussenstap uitgevoerd, resultaat is idem the same.

heb die computertip es doorgelezen, maar nog niet uitgevoerd, want eerst misschien even dit: 12.04 was vroeger al geinstalleerd op de betreffende pjoeter en werkte perfekt (zie enkele van de beginberichten), tot xp kuren kreeg (maar misschien wel door mijn toedoen, maar de fbi kan dat niet bewijzen...). is die tip in dit geval dan ook nog geldig?

ik dacht even, natuurlijk van uit het oogpunt van mij als leek gezien, nu grub hersteld is en terug functioneert (dat is toch zo of niet???), moet ik 12.04 uit de probeerversie niet es terug laten installeren, of is dit een bar slecht idee?

wat onze gezamelijke opsluiting betreft, een aanradertje: kijk es naar "alcatraz", die ontsnappen toch ook uit die hoop stenen in de middle of nowhere?

grtjs,   :police:
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #47 Gepost op: 2014/10/15, 14:10:49 »
Citaat
rare tussenstap uitgevoerd, resultaat is idem the sam
Da's jammer, ik had gehoopt dat je zo je Win7 zou vinden en kunnen gebruiken.

Citaat
is die tip in dit geval dan ook nog geldig?
In mijn ogwen zijn Pjotr's tips altijd geldig!

Citaat
moet ik 12.04 uit de probeerversie
Grub is volgens mij hersteld, anders kwam je er niet uit en kwam je niet aan het vragen naar password toe. Probeer daarom eens:
  • Het e erste deel van 1.2
  • Het eerste deel van 1.3
Het is helder dat als een van de twee positief is,  je dat permanent kunt maken zoals daaronder beschreven! Hetinstalleren van 12.04 is altijd een mogelijkheid, maar zie ik toch als ultimum remedium. Ga dan wel voor 12.04.5

Alcatraz: er zijn er daar veel meer uitgegaan met de tenen vooruit en een houten jas aan, dan uit eigen vrij wil in een succesvolle ontsnappingspoging!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #48 Gepost op: 2014/10/15, 19:37:49 »
ok koos, niet ok dus..., en ik ga daar wel niet naar buiten met mijn voeten voor en tussen 6 planken, ik loop liever zelf!

dus, ja, lijn 1.2 niet kunnen uitvoeren want dat masjien trekt zich dat helemaal niet aan of je nu op de linker of de rechter shift toets drukt of niet, die gaat gewoon lekker door om te blokkeren na het pw-scherm...
geen probleem, hebben plan "B" nog, dus 1.3! maar gezien ik in 1.2 niet in grub raakte (hoe ziet dat daar trouwens uit, kan je es een voorbeeld doorsturen aub?, heb daar geen idee van), en ik dezelfde manipulaties nodig had in 1.3, werkte dat dus ook niet. en inderdaad, heb wel win7 nodig, maar gelukkig is mijn boekhouding al binnen, maar zou wel handig zijn.

grtz
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #49 Gepost op: 2014/10/15, 19:42:06 »
by the way, iets vergeten te vermelden: bij de laatste poging 1.3 kreeg ik een vermelding "could not write bytes: broken pipe" 
moet ik nu een loodgieter bellen????



zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!