Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?  (gelezen 6874 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Gepost op: 2011/05/09, 20:47:33 »
Beste Ubuntu-gebruikers,

Als vertaalteam hebben we een groot gedeelte van Ubutnu vertaald. Één van de punten die nog achter is gebleven is de hulp via het menu of F1 van programma's. Het is een mooie klus om nog te vertalen, maar we vragen ons af in hoeverre dit eigenlijk wel gebruikt wordt. En hoe groot de behoefte is naar een Nederlandse hulp.

Daarom vragen we een paar minuten van jullie tijd om even vier vragen in te vullen. De enquête kun je hier vinden.

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2011/05/09, 20:57:24 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/09, 21:37:21 »
Done. :)  (De taal van dit antwoord zegt waarschijnlijk net zoveel als de ingevulde enquete. ;) )

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/09, 22:36:39 »
Ingevuld.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/09, 22:49:26 »
Ingevuld. Ik ben een groot voorstander van Nederlandse vertalingen, want mijn computer moet zich aanpassen aan mij. En niet andersom! Het moet niet gekker worden, toch? Dus moet 't verrekte ding mij in mijn moerstaal aanspreken.  =D

Vandaar dat ik het werk van de vertalers zeer waardeer. Maar hulpteksten binnen programma's gebruik ik nooit; die verouderen te snel, vind ik.....

Als onze vertalers op zoek zijn naar nieuw goed werk, dan stel ik voor om eens bovenstrooms te gaan kijken. Bij Libre Office, Firefox, Gnome, KDE, Xfce, LXDE, noem maar op.... Daar heeft de hele Nederlandstalige Linuxwereld baat bij.  :)

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/10, 09:39:21 »
Hoppakee, ingevuld.

Samenvatting van mijn antwoorden:
Ik zoek over het algemeen eerst op Internet naar antwoorden op mijn vragen. Om mezelf daarbij niet te hoeven vermoeien met onnodige vertaalslagen, draai ik Ubuntu in het Engels. Zoekt een stuk makkelijker.
F!-hulp gebruik ik ook wel af en toe, maar dan vind ik het ook prima als dat in het Engels is.

Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/10, 15:56:49 »
Ik had hem gisteravond al ingevuld. Vin het top wat jullie doen, vertaalteam :)
Alleen F1 gebruik ik nooit. Ik Google, vraag het hier of vogel het zelf wel uit. Maar niettemin echt toppie wat jullie doen :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/11, 07:21:29 »
Nee, ik gebruik het eigenlijk nooit, en ook niet als het in het Nederlands is. :-[

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/11, 12:42:19 »
Al zou je het in het Swahilisch schrijven, dan zou ik het nog niet gebruiken (al zal het dan wel een leuke uitdaging gaan worden om het uberhaupt nog te begrijpen)  :evil:
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/11, 13:20:04 »
Ik heb in 11.04 overigens wel voor het eerst de 'algemene' Ubuntu-help gelezen, om een idee te krijgen wat de mogelijkheden van Unity zijn. Dus sneltoetsen, features enz. Valt die ook binnen de scope van dit draadje?
Ik vond 'm eigenlijk nogal summier en onvolledig. Zelfs de Engelse versie.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 13:25:07 »
Tot nu toe bedankt voor het invullen! We hebben al 87 reacties :). Over een tijdje zal ik ook wel wat vertellen over de resultaten.

JvH, ja hoor, valt allemaal wel binnen de categorie "hulpdocumentatie".
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/15, 08:56:09 »
Ik heb in 11.04 overigens wel voor het eerst de 'algemene' Ubuntu-help gelezen, om een idee te krijgen wat de mogelijkheden van Unity zijn. Dus sneltoetsen, features enz. Valt die ook binnen de scope van dit draadje?
Ik vond 'm eigenlijk nogal summier en onvolledig. Zelfs de Engelse versie.
Hier zou wel eens een gat in de markt kunnen zitten. Iedereen moet wennen aan Unity, dus de kans dat er hulpdocumenten zullen worden geraadpleegd is aanzienlijk. Ik ben ervan overtuigd dat er veel schrijvers in alle talen mee aan de slag gaan.
Ubuntu Dutch Translators

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/15, 11:50:31 »
Helemaal mee eens.
Vooral een overzicht van alle toetsencombinaties e.d. zou een welkome toevoeging zijn. Want dat zijn er nogal wat :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/15, 11:54:03 »
Ik heb zelf de enquete ingevuld naar mijn eigen gebruik. F1 gebruik ik dus nooit.
Ik vind alles eigenlijk veel sneller met google.

Maar voor beginners lijkt het me toch belangrijk om een goede lokale helpfunctie te hebben.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/15, 16:27:09 »
Ik heb zelf de enquete ingevuld naar mijn eigen gebruik. F1 gebruik ik dus nooit.
Mooi dat je het hebt ingevuld. Want dit telt ook mee om een "representatief" beeld te krijgen.

Dit zijn de resultaten tot nu toe (99 reacties):

Gebruik je Ubuntu in het Nederlands? *
 - Ja    80%
 - Nee  20%

Vraag je in een programma wel eens hulp op via het menu of F1? *
 - Regelmatig  9%
 - Soms          47%
 - Nooit          43%

Zou je de hulp vaker gebruiken wanneer deze in het Nederlands zou zijn? *
 - Ja     41%
 - Nee  59%
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/15, 16:29:05 »
Het grootste nadeel is dat de help van Gnome zo ontzettend traag opstart.
Even een nieuw tabblad in je browser openen en Googlen gaat echt 10x sneller.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/15, 17:16:20 »
Een belangrijk punt is de doelmatigheid.

De lokale hulpteksten vertalen kost heel veel tijd, want het zijn vaak grote lappen tekst. Terwijl het nut me zeer beperkt lijkt....

De afgelopen tijd heb ik de Nederlandse vertaling van Xfce (bovenstrooms) een duwtje gegeven. Maar de hulpteksten van Xfce, daar ga ik niet aan beginnen. Veel teveel werk, en ze worden maar weinig gebruikt.

Dan vind ik het voor mezelf zinvoller om eens een bovenstroomse vertaling te doen van een of andere toepassing.... Maar goed, ieder maakt natuurlijk zijn eigen afwegingen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 17:39:30 door Pjotr »

Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/17, 12:56:54 »
Persoonlijk gebruik ik het nooit, want software laat zich meestal vanzelfsprekend bedienen, maar wanneer er dan toch een probleem opdoemt, is de bijgesloten documentatie veel te summier om mij te helpen.

Offline siegi

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/19, 21:07:18 »
Nog een ding vergeten, ik gebruik bijv wel vaak man pagina's en --help bij terminal commando's. Omdat het vanuit een terminal minder vanzelfsprekend is om direct op internet te gaan zoeken.

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/20, 08:52:02 »
Inderdaad, de man-pagina's.
Dat is voor mij ook een van de eerste plekken waar ik info zoek.
En die wil ik zeker niet in het Nederlands :) Iemand heeft daar geloof ik ooit wel eens werk in gestoken, maar die vertaling zat echt stikvol fouten.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/20, 09:35:24 »
Manpages gebruik ik zelf ook regelmatig, persoonlijk wil ik niet eens beginnen om zoiets te vertalen. Erg lastig, en ik vermoed nog minder nuttig dan de F1-hulpteksten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/20, 12:27:36 »
Nee, ik denk dat minstens 100% van de mensen die bij die man-pagina's weten te komen toch wel genoeg Engels zullen kennen :)

Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/21, 12:39:28 »
Maar manpagina's kunnen we niet vertalen afaik.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Hoe vaak gebruik jij hulp/F1?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/21, 18:18:53 »
Manpages gebruik ik zelf ook regelmatig, persoonlijk wil ik niet eens beginnen om zoiets te vertalen. Erg lastig, en ik vermoed nog minder nuttig dan de F1-hulpteksten.

Ligt eraan hoe je het vertaalt, soms zie ik vertalingen voorbij komen die gewoon 1 op 1 vertaalt zijn, dus vanuit het engels overgezet naar het nederlands, en soms krijg je dan nogal suffe vertalingen ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook