Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8  (gelezen 22572 keer)

Offline dirk1965

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/29, 12:51:20 »
Citaat
- de bestaande swap-partitie: daar hoef je niks mee te doen, die wordt automatisch herkend en automatisch goed ingesteld.

Ik had begrepen dat je bij een netbook met SSD geen swap-partitie mocht gebruiken vanwege slijtage aan de SSD bij het herhaaldelijk naar die swap-partitie schrijven. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/29, 14:10:40 »
Citaat
- de bestaande swap-partitie: daar hoef je niks mee te doen, die wordt automatisch herkend en automatisch goed ingesteld.

Ik had begrepen dat je bij een netbook met SSD geen swap-partitie mocht gebruiken vanwege slijtage aan de SSD bij het herhaaldelijk naar die swap-partitie schrijven. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Dat heb je verkeerd begrepen, ja. Je wil het gebruik van de swap weliswaar sterk beperken, maar in *extreme* situaties "moet" Ubuntu wel kunnen swappen. Op mijn webstek heb ik een instructie gezet hoe je dat doet:
http://sites.google.com/site/computertip/ssd
(punt 4)

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/29, 17:07:38 »
hoi

even laten weten dat het perfect gelukt is. Ik zie dat je je handleiding hebt aangepast na mijn vraag  =D.

Een dikke pluim voor je site. Het is makkelijk te volgen . Ik ben een ubuntu fan geworden! Tnx.

Offline edwinv

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/29, 17:36:43 »
en hoe zit het met het batterijverbruik -- ik merk toch dat ubuntu meer batterij verbruikt dan  xp (toch op mijn aa1 150 met harddisk)

ben ook zeer tevreden, alleen het batterijverbruik nog omlaag en een propere oplossing voor de card readers en het is perfect


boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/29, 17:52:53 »
Ik zou net het tegenovergestelde zeggen, ik heb een ao 110 (zonder harde schijf) en dat zou wel de reden kunnen zijn waarom mijn verbruik lager is.

Ik kan toch gerust zeggen bijna 2 uur met de batterij te kunnen werken. zeker met ubuntu. Met linpus was het minder lang.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/29, 18:44:41 »
Citaat
Je zegt op je site dat het beter is EXT2 te gebruiken IPV EXT3, hier draait hij nu op EXT3 hoe kan je dat veranderen bij de installatie?

Dan moet je even opnieuw installeren, en tijdens de installatie kiezen voor *handmatige* schijfindeling. Vervolgens kun je allerlei dingen instellen, die je normaal niet te zien krijgt bij de "automatische" installatie.

Herinstallatie is hier toch niet nodig? Je kan een ext3 partitie met tune2fs "omzetten" naar ext2. Eenvoudiger nog: verander in /etc/fstab ext3 naar ext2, en het bestandssysteem wordt als ext2 gebruikt, t.t.z. zonder journaling.

Offline Marc0

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/30, 00:00:33 »
@Marc0: UNR is alleen bedoeld voor Intel Atom-processors. Niet voor Intel Celeron of andere Intel-processoren. Daar ligt het aan, denk ik.

Inmiddels had ik UNR verwijderd van mijn Asus Eee pc 900 en vervangen door de desktop-versie van Ubuntu Jaunty maar ook daarmee bleef de processor steeds naar de 100% schieten en de temperatuur liep steeds in no time op naar rond de 60 graden Celcius. Ook spelletjes zoals Penguin Racer en filmpjes op internet verliepen met Ubuntu schokkerig. Het netbookje werd voelbaar duidelijk warmer dan met Xandros erop dus heb ik Ubuntu maar weer vervangen door de meegeleverde Xandros.

Zal Xubuntu dezelfde "problemen" geven op m'n eee-tje?
(is het trouwens schadelijk voor de SSD-harddisk om steeds een ander OS te installeren?)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/30, 10:46:58 »
@Marc0,

Misschien heb jij ook last van het probleem dat in Dit draadje besproken (en opgelost) wordt.

Of het schadelijk is voor de SSD om er steeds een ander OS op te zetten? ik denk dat het wel meevalt, alles wat je gebruikt slijt, maar als je het niet gebruikt heb je er ook niets aan... toch?
Als voorbeeld, ik heb een EeePc 701-4G waar ik al verscheiden OS'en op heb geinstalleerd gehsd en nu loopt er EasyPeasy 1.1 op met EXT3 als filesystem, maar die gaat nog als een trein, en die heeft toch al heel wat meegemaakt.. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/30, 10:51:51 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/30, 13:52:08 »
bij mij werkt de touchpad maar deels.
Fn+F7 zorgt ervoor dat de touchpad aan of uitgeschakeld wordt, daar ligt het dus niet aan.
Ik kan met de touchpad bewegingen maken over het scherm, maar zodra ik ergens op wil dubbelclicken dan start de betreffende applicatie, maar binnen die applicatie kan ik de touchpad niet gebruiken. Het lijkt wel of hij op een "niveau" beweegt: je ziet de beweging onder het venster waarin je wilt werken.
Eerst maar eens de updates proberen binnen te halen...

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline edwinv

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/05, 07:57:03 »
gisteren mijn netbook aao 150 met harddisk (bios 3309) terug ontvangen na reparatie (dode pixels in scherm)

jaunty netbook remix geinstalleerd en alles, op de cardreaders na, werkt prima.  ik heb ook niet de acer_wmi op de blacklist moeten zetten, wifi werkte out of the box

als er nu nog een oplossing komt voor de cardreaders geef ik het een 9 op 10.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/05, 11:56:35 »
gisteren mijn netbook aao 150 met harddisk (bios 3309) terug ontvangen na reparatie (dode pixels in scherm)

jaunty netbook remix geinstalleerd en alles, op de cardreaders na, werkt prima.  ik heb ook niet de acer_wmi op de blacklist moeten zetten, wifi werkte out of the box

als er nu nog een oplossing komt voor de cardreaders geef ik het een 9 op 10.

Er zijn wel wat noodoplossingen voor de kaartlezers, maar die vertrouw ik niet helemaal: ik doorzie niet wat die precies doen en wat eventuele neveneffecten kunnen zijn. Daarom vermeld ik die hier niet.

Voor de kaartlezer aan de rechterkant is een omzeiling van het probleem mogelijk: als je je AAO opstart terwijl er al een SD-kaartje in de rechter-kaartlezer zit, dan herkent hij hem wel. Dus even aanwennen om het kaartje erin te steken voordat je de AAO aanzet. Veiligheidshalve zou ik het kaartje pas weer verwijderen nadat de AAO is afgesloten.

Dit geldt alleen voor de rechter-kaartlezer: de linker-kaartlezer blijft voorlopig geheel onbruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 12:11:38 door Pjotr »

Offline edwinv

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/05, 13:14:29 »
Pjotr,
 
en wat weet je over deze kernel - zou speciaal aangepast zijn aan de aao -

http://www.aspireonekernel.com/

lost dit het probleem van de cardreaders op ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/05, 14:45:28 »
Pjotr,
 
en wat weet je over deze kernel - zou speciaal aangepast zijn aan de aao -

http://www.aspireonekernel.com/

lost dit het probleem van de cardreaders op ?

Tja, één van de noodoplossingen waar ik onvoldoende vertrouwen in heb... Een vaag eenmansprojectje.

Met de omzeiling die ik beschreef, is de rechter-kaartlezer bruikbaar. Dat is genoeg voor mij, ik vind twee kaartlezers sowieso overbodig....

Offline edwinv

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/05, 15:00:55 »
dank je wel - afblijven dus van die kernel

ik hou het bij de "echte" unr en wacht tot er een officiele oplossing komt

waarschijnlijk pas bij versie 9.10 ??

alles werkt prima dus hou ik het daar maar op - alleen is de vraag of het ubuntu team afweet van dit probleem met de cardreaders




Offline StefkeDB

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/05, 17:38:56 »
Momenteel draai ik tot volle tevredenheid 9.04 op mijn Netbook MsiWInd.  Voor mij doet hij het beter dan 8.04.
Ik heb de Remix versie eens geprobeerd (live vanop een memorystick) en die bevalt mij eigenlijk ook wel.
Is het werkelijk de moeite om die versie te installeren ? Hij zou beter aangepast zijn voor netbooks met een
Atom processor, maar om nu heel die rimram (VLC, Codecs, Nero, Thunderbird...) nog eens opnieuw te
installeren, daar kijk ik tegenop. Tenzij het werkelijk de moeite is. 
Maar wat zijn de voordelen van Remix dan ?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 17:44:22 door StefkeDB »
Acer V3-571G laptop dualboot Win7 en Mint 17 Cinnamon
Oude Medion met W. Vista en Ubuntu 14.04 LTS
Sony Notebook met Windows7 en Lubuntu 14.04

Offline lizardman

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/05, 18:51:46 »
Over de cardraders op de Acer Aspire One onder UNR 9.04 is een bug gaande op Launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/271019.
Status:            incomplete
Importance:     Medium
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/05, 19:07:49 »
Over de cardraders op de Acer Aspire One onder UNR 9.04 is een bug gaande op Launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/271019.
Status:            incomplete
Importance:     Medium

Bedankt. Ik heb de status gelijk maar even op "confirmed" gezet.

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/06, 11:47:34 »
De laatste post geeft als oplossing om pciehp.pciehp_force=1 achter de kernel regel te zetten in de menu.lst
Je krijgt dan wel tijdens de boot en afsluiten een extra bericht van de kernel.

Misschien de moeite waard om even te testen.

Mocht het niet bevallen dan dit weer verwijderen uit de menu.lst
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline lizardman

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #43 Gepost op: 2009/05/06, 13:23:36 »
Klopt, hier werkt het. Met AAO 150 8,9"
Tijdens het opstarten flitsen oa. de termen 'cannot add device' en 'already exists' door het beeld, maar hij start verder gewoon door. Eenmaal opgestart wordt mijn SD kaartje meteen herkend bij het insteken en Nautilus opent.
Ik kan van het kaartje lezen en ernaar schrijven.
Werkt hier zowel voor het rechter als het linker slot.

Ik laat het voorlopig maar eens zo staan, eens kijken of het een stabiele situatie is of, dat er misschien gekke dingen gaan gebeuren...

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline edwinv

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #44 Gepost op: 2009/05/06, 18:05:18 »
Klopt, hier werkt het. Met AAO 150 8,9"
Tijdens het opstarten flitsen oa. de termen 'cannot add device' en 'already exists' door het beeld, maar hij start verder gewoon door. Eenmaal opgestart wordt mijn SD kaartje meteen herkend bij het insteken en Nautilus opent.
Ik kan van het kaartje lezen en ernaar schrijven.
Werkt hier zowel voor het rechter als het linker slot.

Ik laat het voorlopig maar eens zo staan, eens kijken of het een stabiele situatie is of, dat er misschien gekke dingen gaan gebeuren...




inderdaad werkt prima op mijn aao 150 - hopelijk komt er binnenkort een officiele patch voor dit

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #45 Gepost op: 2009/05/06, 18:12:53 »
Mooi dan is dit voorlopig een mooie hack, tot ze het probleem getackeld hebben.
 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dirk1965

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #46 Gepost op: 2009/05/08, 21:18:26 »
Bij mijn AAO werken allebei de kaartsleuven gewoon vanzelf. Echter sinds de laatste update kan ik geen enkel filmpje meer afspelen. Ik krijg bij werkelijk alle soorten films de melding dat er een codec moet worden geïnstalleerd. Telkens ook andere codecs. Tot eergisteren werkte anders alles prima. Bij mijn toshiba satellite werkt alles nog perfect (geen unr en de laatste update nog niet geïnstalleerd).

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #47 Gepost op: 2009/05/23, 19:10:24 »
Stefke DB schreef:
Momenteel draai ik tot volle tevredenheid 9.04 op mijn Netbook MsiWInd.  Voor mij doet hij het beter dan 8.04.
Ik heb de Remix versie eens geprobeerd (live vanop een memorystick) en die bevalt mij eigenlijk ook wel.
Is het werkelijk de moeite om die versie te installeren ? Hij zou beter aangepast zijn voor netbooks met een
Atom processor, maar om nu heel die rimram (VLC, Codecs, Nero, Thunderbird...) nog eens opnieuw te
installeren, daar kijk ik tegenop. Tenzij het werkelijk de moeite is.
Maar wat zijn de voordelen van Remix dan ?
« Laatste verandering: 2009/05/05, 17:44:22 door StefkeDB »
[/pre]

Ik ben ook van plan die MSI Wind aan te schaffen voor mijn dochter (die zeker en vast ubuntu wil !!!) en heb dezelfde vraag als Stefke DB. Wat is het voordeel om de UNR te gebruiken ipv de 'gewone' jaunty? En -toch wel belangrijk- kan ik dan van alle programma's gebruik maken (via synaptic) of ben ik beperkt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #48 Gepost op: 2009/05/23, 19:14:48 »
De MSI Wind heeft een exotische draadloze kaart van Realtek aan boord (de ethernetkaart is trouwens ook Realtek).

Die draadloze kaart levert nog een hoop geduvel op in Ubuntu, voordat-ie behoorlijk werkt. Dat is tenminste de ervaring van een kennis van me. De Acer Aspire One daarentegen, werkt uit-de-doos prima in Ubuntu 9.04 (en in UNR 9.04).

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #49 Gepost op: 2009/05/23, 20:44:09 »
Hoi Pjotr,

Dat is vreemd .... volgens https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks#MSI%20Wind%20U100 werkt die perfect. Klopt die 'officiële' info dan niet? Volgens deze info loopt één en ander niet onmiddellijk goed op de acer aspire one ....

Ik hoor her en der toch wat minder goeie commentaar over de kwaliteit van acer.... al heb ik heb zelf een laptop van Acer ;)

Maar een voor mij belangrijke vraag is wel of die UNR echt een meerwaarde betekent voor die netbooks tov de 'gewone' jaunty en of -indien je de UNR installeert- die beperkingen heeft inzake programmagebruik, of kan je er alle software van synaptics op installeren?