Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw LoCo 'health check'-proces  (gelezen 7390 keer)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Gepost op: 2013/08/25, 17:04:10 »
De internationale groep die gaat over de LoCo's (de LoCo council) heeft besloten om in plaats van de 'approved LoCo'-structuur zoals die nu van toepassing is een nieuw systeem in te voeren. Zie voor meer informatie de internationale aankondiging. De (naar mijn mening) belangrijkste punten volgen:

Wat betekent dit voor Ubuntu NL?
Vrij weinig. We blijven een erkend LoCoteam ('Verified LoCoteam' i.p.v. 'Approved LoCoteam' wordt het genoemd), met het verschil dat de herkeuringen (eens in de 2 jaar, vanaf nu 'health checks') meer bedoeld zijn om te laten zien hoe het er met onze LoCo voorstaat, dan om de LoCo echt te keuren.

Waarom heeft de internationale LoCo-council dit besloten?
Het achterliggende idee is dat het oude proces te formeel was. Ze hopen dat het nieuwe proces interactiever zal zijn en toch mensen zal motiveren om actief in de Ubuntugemeenschap te zijn.

Tot de eerste 'health check' zullen we hier als gemeenschap weinig mee te maken hebben (net zoals dat het geval was met de herkeuringen), maar het leek me wel goed om iedereen die het nog niet gezien had (en tot hier heeft doorgelezen ;)) op de hoogte te brengen. Vandaar deze informatie.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/25, 20:34:16 »
Waarschijnlijk eenvoudiger gemaakt i.v.m. een terugloop van mensen die zich daadwerkelijk in willen zetten voor de gemeenschap.
Die tendens neem ik bij Ubuntu nl ook waar. Misschien zie ik het te zwart in of geheel verkeerd in, zo komt het wel over mijn inziens. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/26, 11:39:16 »
@femke: Dat zeg je wel elke keer maar sommige posts van jou komen ook niet heel "gezellig" over...

Ben het wel met je eens van dat meten met 2 maten enzo. Er is inderdaad ook een terugloop hier.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/26, 12:03:02 »

Dus nee GIjs, je ziet het niet verkeerd.
Misschien eens vers bloed in de gemeenteraad als die nog bestaat, of in het team van Ubuntu.nl

Dat zou ik ook graag zien en had ik een beetje gehoopt met de afgelopen gemeenschapsraad verkiezingen, helaas was dit niet zo, de animo was niet groot, alleen commandoline is "vers bloed" en verder zitten Thomas de Graaff en ik er nog in. Binnenkort zijn er nieuwe verkiezingen, hopelijk dan wat meer animo.
Het zelfde zie je bij de teams van Ubuntu nl, ook weinig nieuwe aanwas. Dat zal ook het probleem zijn bij Ubuntu, te weinig nieuwe mensen.
Is het nieuwe er misschien af? Ik weet het niet, blijft toch altijd liefdewerk en oud papier, daar heeft niet iedereen zin in. Jammer. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/26, 12:11:28 »
Hulpvraag?
Antwoord die we tegenwoordig overal op krijgen is: 
probeer dit of doe dit.....................................externe link en dus geen link van Ubuntu wiki.
Het zijn nu eenmaal leden, die andere leden helpen.
Hier is nu eenmaal niet veel aan te doen, ook al ben ik het in dit geval met je eens.
(Eigenlijk is de website van Pjotr te goed en te bekend :lol:)
Zelf probeer ik altijd de wiki, of mijn eigen teksten te gebruiken, maar dat is geen eis om mensen te helpen.
Dit helpen is het belangrijkste, iemand heeft een probleem en er wordt een (mogelijke) oplossing aangedragen, dat is toch waar het hier om gaat?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/26, 12:22:10 »

Dus nee GIjs, je ziet het niet verkeerd.
Misschien eens vers bloed in de gemeenteraad als die nog bestaat, of in het team van Ubuntu.nl

Dat zou ik ook graag zien en had ik een beetje gehoopt met de afgelopen gemeenschapsraad verkiezingen, helaas was dit niet zo, de animo was niet groot, alleen commandoline is "vers bloed" en verder zitten Thomas de Graaff en ik er nog in. Binnenkort zijn er nieuwe verkiezingen, hopelijk dan wat meer animo.
Het zelfde zie je bij de teams van Ubuntu nl, ook weinig nieuwe aanwas. Dat zal ook het probleem zijn bij Ubuntu, te weinig nieuwe mensen.
Is het nieuwe er misschien af? Ik weet het niet, blijft toch altijd liefdewerk en oud papier, daar heeft niet iedereen zin in. Jammer. :(

daar heeft niet iedereen zin in.................... en tijd niet te vergeten
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/26, 12:26:08 »
@Gijs: Weinig nieuwe aanwas? En wie zegt dat de teams het nodig hebben? Het Webteam en Forumteam bijv. hebben genoeg mensen. Het Documentatieteam daarentegen niet. Je moet de teams dus niet zomaar over één kam scheren...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/26, 15:15:50 »
Het Webteam en Forumteam bijv. hebben genoeg mensen.
Niet over één kam scheren graag :lol:
Het Documentatieteam daarentegen niet.
Je moet de teams dus niet zomaar over één kam scheren...
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/26, 15:46:18 »
Hulpvraag?
Antwoord die we tegenwoordig overal op krijgen is: 
probeer dit of doe dit.....................................externe link en dus geen link van Ubuntu wiki.
Dit helpen is het belangrijkste, iemand heeft een probleem en er wordt een (mogelijke) oplossing aangedragen, dat is toch waar het hier om gaat?
Dat dacht ik ook.....

Deze kritiek is zinloos gezeur van iemand die mij blijkbaar graag dwars probeert te zitten. Ach ja, we weten wie het zegt.  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/08/26, 16:00:04 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/26, 16:11:16 »
Dit is een forum voor onderlinge technische hulp met Linux in het algemeen en de Ubuntufamilie in het bijzonder. Gezelligheid en leukigheid zijn bijzaak; hoofdzaak is hier de kwaliteit van de hulp.

Het mag m.i. dus nooit zo zijn, dat kwalitatief goede technische hulp wordt bekritiseerd omdat die niet gezellig en leukig genoeg zou zijn.  :o
Gezelligheidszoekers verwijs ik daarom graag naar het deelforum Off Topic of naar elders: http://gezelligbabbele.forum2go.nl/
« Laatst bewerkt op: 2013/08/26, 16:12:47 door Pjotr »

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/26, 16:50:54 »
@Gijs: Weinig nieuwe aanwas? En wie zegt dat de teams het nodig hebben? Het Webteam en Forumteam bijv. hebben genoeg mensen. Het Documentatieteam daarentegen niet. Je moet de teams dus niet zomaar over één kam scheren...
Ik scheer niks over een kam, een beetje generaliseren mag wel mijn inziens in dit kader. Ik heb natuurlijk een zijsprongetje gemaakt met mijn commentaar op Nieuw LoCo 'health check'-proces naar Ubuntu nl. Ik probeer altijd de reden te achterhalen waarom een proces verandert wordt.
En in dit geval denk ik te weinig mankracht. Voorheen was het bij mensen die gingen geen probleem om iemand te vinden die hun opvolgde. Echter als het aantal leden terug loopt wordt dat steeds lastiger, dat is ook zo voor de teams die nu nog voldoende mensen hebben naar de toekomst gezien. Het gaat niet om de eventuele impact op het heden maar om de toekomst. Dit is mijn mening, schiet er op als je wilt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/26, 17:49:36 »
Dit is een forum voor onderlinge technische hulp met Linux in het algemeen en de Ubuntufamilie in het bijzonder. Gezelligheid en leukigheid zijn bijzaak; hoofdzaak is hier de kwaliteit van de hulp.
Niet helemaal mee eens.

Gezelligheid en leukigheid zijn de motivatie om vrijwillig hulp te bieden.

De motivatie kan ook zijn het promoten van een eigen site maar dat is feitelijk niet de bedoeling. Daarmee zeg ik niet dat het een probleem is om, indien relevant voor het topic, af-en-toe naar een eigen site te verwijzen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/26, 17:50:37 »
@Gijsbert: overigens heeft ook het Engelse Ubuntuforum te maken met terugloop:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2094561.html

Wat statistiek:
Ubuntu Forums Statistics
Members
    1,843,811
Active Members
    20,410

Slechts iets meer dan één procent is daar actief lid....

Zo'n terugloop is niet noodzakelijkerwijs een slecht teken. Ubuntu is een stuk makkelijker geworden, dus is er sowieso minder hulp nodig. Bovendien is er inmiddels via een simpele zoekboeropdracht, vaak al direct een oplossing te vinden voor een probleem. Ubuntu is een stuk "gewoner" geworden dan vroeger.... :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/26, 17:52:42 »
Dit is een forum voor onderlinge technische hulp met Linux in het algemeen en de Ubuntufamilie in het bijzonder. Gezelligheid en leukigheid zijn bijzaak; hoofdzaak is hier de kwaliteit van de hulp.
Niet helemaal mee eens.

Gezelligheid en leukigheid zijn de motivatie om vrijwillig hulp te bieden.

De motivatie kan ook zijn het promoten van een eigen site maar dat is feitelijk niet de bedoeling. Daarmee zeg ik niet dat het een probleem is om, indien relevant voor het topic, af-en-toe naar een eigen site te verwijzen.
Zucht. Maak gewoon de documentatie van Ubuntu-NL beter dan de mijne, dan verdwijnen de verwijzingen naar mijn docu vanzelf.

Concurreer op kwaliteit, niet op afkomst van de informatie. Dat laatste is in mijn ogen bekrompen en kleingeestig.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/26, 17:55:24 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/26, 18:12:03 »
Zucht, er is helemaal geen sprake van concurrentie. De LoCo IS gezellig samenwerken en het is mooi meegenomen als dat goede kwaliteit hulpverlening geeft. De verwachting is wel dat de kwaliteit toeneemt als meer mensen er aan bijdragen.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/26, 18:14:49 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/26, 18:31:16 »
@Gijsbert: overigens heeft ook het Engelse Ubuntuforum te maken met terugloop:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2094561.html

Wat statistiek:
Ubuntu Forums Statistics
Members
    1,843,811
Active Members
    20,410

Slechts iets meer dan één procent is daar actief lid....

Zo'n terugloop is niet noodzakelijkerwijs een slecht teken. Ubuntu is een stuk makkelijker geworden, dus is er sowieso minder hulp nodig. Bovendien is er inmiddels via een simpele zoekboeropdracht, vaak al direct een oplossing te vinden voor een probleem. Ubuntu is een stuk "gewoner" geworden dan vroeger.... :)
Het hoeft idd geen slecht teken te zijn, alleen zijn er steeds minder gemotiveerde mensen om de loco's in stand te houden. En dat is waar ik mij een beetje zorgen om maak.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/26, 19:55:56 »
Er is bijzonder weinig aan de hand hoor. Toen het forum er pas was, was er 1 onbekende moderator. Stealth zogezegd. Tja en dan groeit en bloeit Ubuntu-nl. Met allerlei subteams etc. De organisatie staat. Er is geen ruzie/onduidelijkheid meer. De structuur staat. Medezeggenschap is geregeld.
Femke heeft denk ik de verkiezingen voor de nieuwe raad laatst gemist. Volgende keer beter. :)
Termen als gezellig zijn moeilijk in te vullen, te plaatsen. Vooral op een supportforum. Maar er is veel ruimte voor de persoonlijke nootjes. Toch?
Ik denk dat het forum door askubuntu zal worden ingehaald op vrij korte termijn. Het zal overbodig worden imho.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/26, 20:19:24 »
Dit is een forum voor onderlinge technische hulp met Linux in het algemeen en de Ubuntufamilie in het bijzonder. Gezelligheid en leukigheid zijn bijzaak; hoofdzaak is hier de kwaliteit van de hulp.
Niet helemaal mee eens.

Gezelligheid en leukigheid zijn de motivatie om vrijwillig hulp te bieden.

Zijn? Dat is jou mening beste Cees, maak er geen feit van. Ik ben het er in ieder geval niet mee eens. Gezelligheid en grappen maken of niet, hulp bied ik wanneer nodig.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/26, 20:20:52 »
Ik vind het trouwens grappig hoe femke steeds over de documentatie praat maar elke keer als ik vraag of ze mee wil helpen dan wil ze dat ineens niet. Tja, dan heeft eeuwig klagen ook geen zin he...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/26, 21:03:06 »
Ik vind het trouwens grappig hoe femke steeds over de documentatie praat maar elke keer als ik vraag of ze mee wil helpen dan wil ze dat ineens niet. Tja, dan heeft eeuwig klagen ook geen zin he...
Je hoeft ook geen kok te zijn, om het eten te kunnen waarderen.
Sommige mensen vinden zich misschien niet goed genoeg voor een bepaalde taak, of ze zijn al druk met andere dingen.
Je moet er ook maar tijd voor (en zin in) hebben .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/26, 22:18:11 »
Klopt, maar keer op keer blijven klagen heeft weinig zin als je zelf niet wilt helpen... het is onderhand wel duidelijk dat het Documentatieteam mensen nodig heeft.

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #21 Gepost op: 2013/08/27, 12:40:41 »
LOL @femke98. Ik verdraai de feiten omdat ik geen rekening met je gezondheid enzo houd? Deed jij dat wel richting mij dan in dat op slot gegooide topic? Nee. Jou post daar vond ik ook niet leuk omdat je deed alsof ik kerngezond ben en altijd maar overal tijd voor heb. Niet dus, ik heb ook beperkingen (vooral lichamelijk), zoals ik je daar ook al uitlegde. Als je wil dat ik rekening met jou gezondheid en tijd houd, dan is het wel zo netjes als je dat ook richting mij doet.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/27, 13:12:15 door Vistaus »

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #22 Gepost op: 2013/08/27, 15:04:48 »
Als we het even hebben over het forumbezoek:
Forums worden gewoon in het algemeen minder populair als communicatiemiddel. Forums gaan natuurlijk niet verdwijnen, sommige fora blijven populair maar als communicatiemiddel is de concurrentie van de sociale media toch hevig. Het scheelt denk ik ook wel dat Ubuntu makkelijker is geworden, daar ben ik het wel eens met Pjotr. Het gevoel dat Linux in de lift zit qua aantal gebruikers heb ik niet, wél dat het in de lift zit qua gemak en prestatie.

Daarnaast vind ik het forum helemaal niet ongezellig, het is echt een prima forum hoor. Goed bij te houden maar er worden toch redelijk wat vragen gesteld. Veel mensen kunnen geholpen worden me de problemen en er wordt over het algemeen heel snel gereageerd op vragen. Natuurlijk is er verschil van mening (duh) en wel eens wat irritatie maar dat is op elk enigszins populair forum zo. Of het vroeger gezellig was tja dat kan ik uiteraard niet beoordelen. Kan zijn, maar het is ook gewoon de dynamiek die je op elk forum hebt. Er komen mensen, en er gaan mensen. Als de mensen die vertrekken je forumvrienden waren dan kan het minder gezellig aanvoelen, dat begrijp ik goed.

Het stukje community is weer iets anders. Daar wil ik niet te veel over oordelen aangezien ik geen actief lid ben van een team. Zelf heb ik ook geen behoefte om daar actief aan deel te nemen maar dat heeft niets te maken met de sfeer, gewoon een persoonlijke keuze. De diverse teams doen goed werk :)

Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #23 Gepost op: 2013/08/27, 17:38:41 »
@femke: Nu trek je wel een hele rare conclusie!
Ik zei niet dat ik het terugdoe (zo kinderachtig ben ik ook weer niet!), ik zei alleen dat je moeilijk kunt eisen dat ik rekening houd met jou als je dat andersom niet doet. Jij wilt een gezellige community? Ik ook. Daarbij heb ik respect voor mensen die ook respect voor mij hebben. Zo hoort dat in het leven en in een community. Dus laten we vanaf hier gewoon elkaars persoonlijke situatie respecteren :)

@erik: Mooi verwoord! :)
« Laatst bewerkt op: 2013/08/27, 17:40:27 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuw LoCo 'health check'-proces
« Reactie #24 Gepost op: 2013/08/27, 18:18:26 »
ik zei alleen dat je moeilijk kunt eisen dat ik rekening houd met jou als je dat andersom niet doet.
Wanneer iedereen zo redeneert, kom je nooit tot een oplossing ! 
Daarbij heb ik respect voor mensen die ook respect voor mij hebben. Zo hoort dat in het leven en in een community. Dus laten we vanaf hier gewoon elkaars persoonlijke situatie respecteren :)
Je moet gewoon iedereen respecteren, ook al komt het maar van één kant, alleen dan kan je de vrede bewaren.

@iedereen: Ga zo door, dan komt hier ook een slotje op (geen dreigement).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.