Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Javscript code in firefox....  (gelezen 3611 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Javscript code in firefox....
« Gepost op: 2017/03/04, 11:01:33 »
Ik heb enkele dagen geleden de stommiteit uitgehaald op een link te klikken in een mail die mij zogezegd een factuur toezond (ik verwachtte ook een factuur vandaar de verwarring). Ik vermoed dat dit een javascript gestart heeft (raar genoeg was of leek het een link naar dropbbox). Op dat moment werd VLC gestart, ik heb onmiddellijk VLC gestopt en heb de mail gedelete.

Ik weet niet of er voor de rest iets gebeurd is maar ik vermoed dat het goed is om zowel firefox als thundebird te checken op geïnstalleerde javascript code (bvb een keylogger). Kunnen jullie daarbij helpen? Hoe kan ik zien waar eventuele code zou kunnen geïnstalleerd zijn? Kan code met een javascipt van buitenaf wel geïnstalleerd worden? Ik werk op Ubuntu 12.04 met de laatste firefox en thunderbird.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/13, 11:20:27 »
Ik lees vandaag dat er cryptoware in omloop is die de bestanden op een computer encrypteert door te vragen op een link voor een factuur naar dropbox te klikken. Klinkt me bekend in de oren en het is misschien goed nieuws voor ons linux gebruikers dat er op mijn systeem niks in die zin gebeurd is.

Offline MKe

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/13, 13:00:48 »
Misschien tijd voor firejail?

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/18, 16:04:48 »
Dat zou inderdaad een ideale bescherming zijn voor de persoonlijke data bestanden vanuit FF.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/18, 16:45:51 »
ben een tijdje aan het zoeken hoe ik de starter van ff (pictogram) kan aanpassen om op te starten met "firejail firefox etc..." op Ubuntu LTS, maar kan niet zo direct vinden hoe. Kan iemand mij verder helpen?

Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/18, 19:45:56 »
Niet getest, maar het volgende zou moeten werken:

cp /usr/share/applications/firefox.desktop ~/.local/share/applications/
nano ~/.local/share/applications/firefox.desktop

In dat bestand de regel die start met Exec aanpassen naar het gewenste commando.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/18, 19:56:42 »
ben een tijdje aan het zoeken hoe ik de starter van ff (pictogram) kan aanpassen om op te starten met "firejail firefox etc..." op Ubuntu LTS, maar kan niet zo direct vinden hoe. Kan iemand mij verder helpen?
Ik was zelf ook al aan het lezen geslagen in de aan wijzing van Pjotr https://sites.google.com/site/computertip/zandbak. Ik moet dit ook nog uitzoeken want ik heb ook nog vragen daarover. Ik heb een starter in de werkbalk zitten en de andere starter zit op het bureau blad voor FF. Welke komt nu in de zandbak?  ???
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/19, 11:41:03 »
Bedankt nunslaughter en HWE64 voor de antwoorden. Ik heb jullie info even nagetrokken en op /usr/share/applications staat bij mij (Ubuntu 12.04 LTS) geen firefox.desktop, maar staat de firefox executable samen met de executables van alle andere applicaties.

Dit is echter ook een mogelijk alternatief want door met de rechter muisbutton op de firefox app te klikken verschijnt er onder meer "eigenschappen" waarin je het juiste start commando kan geven. Uiteraard word dan elke keer een gebruiker ff start dit toegepast en kan je het startcommando niet per gebruiker aanpassen.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/19, 11:52:42 »
Na verder onderzoek zie ik dat ik via een terminal window wel de door nunslaughter vermelde file vind met inderdaad het exec=firefox %u commando in. Met nautilus kan ik echter de file niet vinden, zelfs niet via gksudo nautilus...

Offline HWE64

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/19, 15:53:22 »
Uiteraard word dan elke keer een gebruiker ff start dit toegepast en kan je het startcommando niet per gebruiker aanpassen.
Ik heb maar 1 gebruiker maar met 2 starters, een op het bureaublad en een op de taakbalk. Deze wil ik aanpassen voor de zandbak. Nu weet ik niet of die op het bureaublad ook meegaat? ??? Trouwens mijn verkenner is Thunar en die van jou Nautilus dat is wel wat anders. Kun je niet door elkaar halen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/19, 17:04:56 »
Ik denk dat voor jou het aanpassen van de executable via eigenschappen in /usr/share/applications voor jou de beste oplossing is. Enig nadeel tegenover de oplossing van nunslaughter is dat je meer dan waarschijnlijk bij een herinstallatie van ff dit opnieuw zal moeten doen. Met een copy naar local van firefox.desktop niet.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/19, 18:37:46 »
Ik denk dat voor jou het aanpassen van de executable via eigenschappen in /usr/share/applications voor jou de beste oplossing is. Enig nadeel tegenover de oplossing van nunslaughter is dat je meer dan waarschijnlijk bij een herinstallatie van ff dit opnieuw zal moeten doen. Met een copy naar local van firefox.desktop niet.
Ik ga dit proberen. Kan altijd via verandering starter commando weer terug  =D.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/19, 19:57:39 »
In /usr/share/applications staan geen executables, het zijn wel degelijk de .desktop (starter) bestanden. Nautilus verbergt de bestandsextensie.

$ ls /usr/share/applications | grep firefox
firefox.desktop

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/20, 10:25:07 »
Oeps, dat wist ik niet. Al bij al hebben we nu wel twee mogelijke oplossingen van het probleem want blijkbaar kan je via het ff icoon (het icoon dus van de config file) in /usr/share/applications langs "eigenschappen" het start commando aanpassen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #14 Gepost op: 2017/03/20, 18:44:32 »
Oeps, dat wist ik niet. Al bij al hebben we nu wel twee mogelijke oplossingen van het probleem want blijkbaar kan je via het ff icoon (het icoon dus van de config file) in /usr/share/applications langs "eigenschappen" het start commando aanpassen.
@Kurt DM, Ik heb het voor elkaar zie topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101982.0 :)
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Javscript code in firefox....
« Reactie #15 Gepost op: 2017/03/20, 19:00:40 »
Ik heb enkele dagen geleden de stommiteit uitgehaald op een link te klikken in een mail die mij zogezegd een factuur toezond (ik verwachtte ook een factuur vandaar de verwarring). Ik vermoed dat dit een javascript gestart heeft (raar genoeg was of leek het een link naar dropbbox).
Tja, als je met je muis over de link gaat en je ziet ies vreemds moet je er zowiezo niet op klikken. Bedrijven sturen geen fakturen via dropbox. Of ze voegen hem als .PDF bij (hoofdzakelijk webwinkels) of je krijgt bericht dat er een faktuur voor je klaar staat op hun site (bv energie bedrijven, telecom en zorg).
Mail deleten is ook niet handig, altijd doorsturen naar het bedrijf / organisatie waar de mail zegt vandaan te komen. Meeste bedrijven hebben daar een speciaal adres voor.