Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3  (gelezen 1162 keer)

Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Gepost op: 2016/04/28, 20:58:42 »
Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken?
Mint 17.3

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/29, 06:56:29 »
Normaliseren: geen idee. Het hoesje kun je goed maken met Brasero.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/29, 09:36:08 »
Normaliseren kan je in Audacity.Maar doe het dan niet voor 100 %,dat is geen gehoor..Daar na kan je het met Xfbrn branden.Dat is volgens mij de enige taak van dat proggie.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/29, 09:58:52 »
EasyMP3gain om te normaliseren.

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/29, 16:15:41 »
Waarom?Voor het normaliseren dat proggie,voor een andere bewerking weer een ander proggie en voor weer een andere bewerking weer een ander proggie..Terwijl je af kan met 1 proggie genaamd Gimp..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/29, 21:37:20 »
Normaliseren en hoesje maken

Ik maak soms cd's van verschillende artiesten en verschillende nummers

Het zou fijn zijn als dit allemaal in een progr zit

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/30, 14:34:57 »
Normaliseren en hoesje maken

Ik maak soms cd's van verschillende artiesten en verschillende nummers

Het zou fijn zijn als dit allemaal in een progr zit

Ik zal maar eens een knuppel in de hoenderhok gooien, maar alles in 1 ding stoppen strookt niet met de UNIX filosofie. Doe 1 ding en doe het goed (vrij vertaald).
Bij Linux is dat niet veel anders, GIMP is een prima programma die voor grafische dingen gebruikt kan worden, XFburn doet ook wat het moet doen, namelijk dingen backuppen op een optische schijf (of .iso maken). En zo kan ik de lijst nog aanvullen. Vanuit deze gedachten gang werkt men, men heeft tenslotte niet veel aan heel veel programma's die van eerder genoemde programma's maar een beetje kunnen en daarin tekort schieten. Uiteindelijk kom je erachter dat je op deze manier die omslachtig lijkt in feite maar een paar programma's nodig hebt om heel veel dingen te kunnen doen en wellicht ook nog een beter resultaat geeft, dan heel veel 'alles in 1 pakketjes'.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/30, 15:09:30 »
Normaliseren en hoesje maken

Ik maak soms cd's van verschillende artiesten en verschillende nummers

Het zou fijn zijn als dit allemaal in een progr zit
Een mes gebruik je toch niet om een schroef uit te draaien? Daar neem je een schroevendraaier voor. Anderzijds verkies je een mes als je een taart moet snijden.

Als je een geripte CD brandt, zou ik niet normaliseren maar het originele signaal behouden. Als je een compilatie maakt, is normalizeren wel zinvol.

Normalizeren kan inhouden dat je alle maxima op hetzelfde niveau brengt, maar dat kan wel eens tegenvallen volgens de aard en dynamiek van de muziek. Daarvoor is er soms wel een optie in CD-brandsoftware: kijk nog eens goed rond in xfbrn. replaygain daarentegen is meer betrouwbaar: dit is een algoritme dat muziek analyseert en de gemiddelde "waargenomen geluidssterkte" berekent: meer kans op succes dan bij pieknormalisatie.

easymp3gain, wat Sidona vermeldt, doet deze replaygain -aanpassing voor mp3 bestanden. Je wil echter beslist niet eerst je geluid omzetten naar mp3 vooraleer je het naar audo CD brandt: onnodig kwaliteitsverlies. Wat ik wellicht zou doen bij gebrek aan een meer directe methode, is mijn geripte wav bestand omzetten naar flac (of direct rippen naar flac - geen kwaliteitsverlies en 40% minder schijfruimte nodig), daarna met metaflac replaygain informatie toevoegen. Als je geluk hebt, dan kan je brandsoftware direct die flac gebruiken én ook de bijhorende replaygain informatie (het eerste is vrij waarschijnlijk, het tweede, de replaygain ondersteuning, minder).

Ondersteunt je brandsoftware geen replaygain, dan kan je de flac eerst decoderen met de --apply-replaygain-which-is-not-lossless optie: hiermee wordt het volume van het resulterende wav bestand aangepast. Dat bestand kan je dan gebruiken voor de audio-CD.

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/30, 20:53:40 »
theo1971 en vanadium:
1
ik maak een compilatie cd van verschillende nummers
gebruik dit als back up als mijn laptop ff zou haperen
bv bij opkomst muziek - doelpunten tune - volksliederen

Op mijn pc is bijna alles naar flac gezet
Normaliseren:
voor pauze muziek tijdens optreden - muziek op de fiets - muziek rond een voetbalwedstrijd enz enz
dan is het erg fijn als je niet constant met je hand aan de volume schuif moet staan..............
ik doe dit met QTgain 
Op mijn Notebook zit een externe geluidskaart en draai de muziek af met Foobar (die heeft replay gain)

2
als je dan een compilatie cd hebt moet je nu een tekst "hoesje" maken
dit doe ik dan maar in Writer

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/30, 23:02:24 »
ik doe dit met QTgain 
Het programma QTgain ken ik niet, en heel eerlijk gezegd probeer ik werkomgevingen niet te mengen (GTK/QT).
Misschien is het ouderwets, maar vanuit het verleden werden dit soort mengelingen vaak log.
Persoonlijk zou ik dan voor de oplossing van vanadium gaan (normalize-audio schijnt ook te werken met FLAC bestanden, en heeft geen QT nodig).

Citaat van: albertappie
2
als je dan een compilatie cd hebt moet je nu een tekst "hoesje" maken
dit doe ik dan maar in Writer
Dat werkt ook prima, ik heb wel een voorbeeld gevonden.
Let op de volgende link gaat direct naar een voorbeeld.
http://www.openoffice.org/documentation/Samples_Templates/User/template_2_x/writer/CD-JewelCase.ott

Succes!
[/quote]
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/01, 13:14:58 »
Als je in flac opslaat, dan kan je inderdaad perfect replaygain gebruiken. Commandolijn: "metaflac --add-replay-gain *.flac"

Replaygain verandert de digitale audio niet. De muziek wordt enkel geanalyseerd, en daarna wordt in het bestand geschreven hoe het volume van het bestand moet aangepast worden om een bepaald volumete krijgen. Software die replaygain ondersteunt, leest die tag uit het bestand en past bij weergave het volume van het bestand aan. Veel programma's ondersteunen nu replaygain, onder meer audacious, banshee, clementine, rhythmbox maar enkel als je de relaygain plugin activeert.

Let wel op: er zijn twee replaygain tags, "track" en "album". "track" is een volumecorrectie voor de track alleen. Goed voor radiomixes, waar tracks van verschillende albums even luid moeten klinken. "album" is een volumecorrectie, gebaseerd op het gemiddelde niveau van het ganse album. Je wil immers dat de relatieve volumes van de tracks van één album behouden blijven. Als je het commando dat ik aangaf, uitvoert, dan wordt naast de track tag ook de album tag toegevoegd, berekend op het gemiddelde volume van alle tracks. Voer dit commando dus uit per album.

normalize-audio kende ik niet, maar het kan hier ook een uitstekende optie zijn. Het programma gebruikt zijn eigen algoritme, dus niet de replaygain standaard.

QTGain is een grafische frontend voor mp3gain en andere, zoals er ook easymp3gain is voor de GTK omgeving. Met mp3gain  is er evenwel een probleem. Het wordt niet meer ontwikkeld sedert 2009 en is niet meer in de softwarebronnen te vinden.

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/02, 21:59:55 »
Vanadium

Dank voor jouw uitgebreide info

vraag: Als je in flac opslaat, dan kan je inderdaad perfect replaygain gebruiken. Commandolijn: "metaflac --add-replay-gain *.flac"

sterretje is ........?? doe ik dat per nummer??

Ik ben niet zo handig met de terminal

QTGAIN

Zit bij mij gewoon in software beheer!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/03, 12:01:59 »

vraag: Als je in flac opslaat, dan kan je inderdaad perfect replaygain gebruiken. Commandolijn: "metaflac --add-replay-gain *.flac"

sterretje is ........?? doe ik dat per nummer??

Ik ben niet zo handig met de terminal
Dat geef je letterlijk in, op voorwaarde dat je werkdirectory de folder is waar de bestanden zich bevinden. Dit commando zal trackgain berekenen voor elk afzonderlijk bestand, maar zal de albumgain berekenen in de onderstelling dat alle bestanden behoren tot hetzelfde album: als jou albums allemaal in éénzelfde folder zitten, is dat niet de goede werkwijze.

Als je de terminal opstart, dan is je werkfolder je home folder. Doe maar eens
pwd
(Print Working Directory) in de terminal: het antwoord is je home folder, vb. /home/albertappie. Stel dat jou kopie van "The Dark Side Of The Moon" zich in flac formaat bevindt in "Muziek/Albums/Pink Floyd/1973 - Dark Side Of The Moon", dan ga je eerst naar de folder.
cd "/home/albertappie/Muziek/Albums/Pink Floyd/1973 - Dark Side Of The Moon"
Let op de aanhalingstekens: het padnaam bevat immers spaties, en we moeten aanduiden dat de spaties deel uitmaken van de naam.
Aangezien je je al in /home/albertappie/ bevindt, kan je ook een relatieve pathnaam opgeven: een pad dat vertrekt uit de folder waar je bent:
cd "Muziek/Albums/Pink Floyd/1973 - Dark Side Of The Moon"
Je hoeft de padnaam niet helemaal in te typen: met de <tab> toets kan de terminal immers aanvullen.
Jij typt

cd Muz<tab>

Nadat je op tab hebt gedrukt, verschijnt er

cd Muziek/

Nu geef je Al in, weerom gevolgd door <tab>

cd Muziek/Al<tab>

en het systeem vult weer automatisch aan. De terminal zal evenwel aanduiden dat spaties tot de naam behoren door het escape karakter \ voor de spatie te plaatsen. Het eindresultaat is:
cd Muziek/Albums/Pink\ Floyd/1973\ -\ Dark\ Side\ Of\ The\ Moon
Zo kan je pad- en bestandsnamen vlugger invullen, en zonder typfouten.

Druk op <enter>. Je ziet aan de prompt dat je inderdaad van folder bent verandert. De huidige folder wordt namelijk weergegeven in de prompt:
albertappie@laptop:~/Muziek/Albums/Pink Floyd/1973 - Dark Side Of The Moon$
Om heel zeker te zijn, kan je nog eens "pwd" uitvoeren.
Het commando zal nu werken op alle flac bestanden in deze folder.

Ziet er allemaal moeilijk, veel en omslachtig uit. Eens je doorhebt hoe het werkt, en wat went, zal je zien dat het vlug gaat.

Re: Xfbrn: hoe normaliseren en een hoesje maken? Mint 17.3
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/06, 17:04:21 »
vanadium:
Bedankt voor jouw ruime uitleg
ik heb het ff druk de komende dagen maar ga het zeker proberen!!!