Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verbinden met server lukt niet  (gelezen 3419 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #25 Gepost op: 2015/04/08, 16:24:15 »
@McVries,
heel, heel vriendelijk dank voor Uw uitgebreide uitleg over de poorten. Hier kan ik iets mee, denk ik.
Ik zal het nog wel een aantal keren moeten doorlezen voordat het kwartje goed valt, maar daar heb ik wel tijd voor.  ;)
dan gaan de komende berichten maar even in de wacht, anders wordt het teveel voor deze jongen.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #26 Gepost op: 2015/04/08, 16:38:00 »
KeesS : Graag gedaan en succes met je NAS!

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #27 Gepost op: 2015/04/09, 15:49:40 »
KeesS,

Neem even het volgende in acht: je router heeft twee kanten, de "binnenkant" (192.168.....) en een buitenkant.
De buitenkant is je ipadress op het internet en het interne adres is het adres van je router op je eigen netwerk.
@McVries,
deze uitleg over 'binnenkant en buitenkant' maakt voor mij een hoop duidelijk.!!
Met het klimmen der jaren zijn de hersencellen ook wat trager/minder geworden.
na 12 x overlezen en er een nachtje over slapen blijft er toch nog iets van hangen  ;)

Citaat van: McVries
De Buitenkant:
Als je naar www.watismijnip.nl gaat dan laat deze site je zien onder welk adres jouw netwerk is gekoppeld aan het internet.

zou je in een terminal "nmap -Pn xxx.xxx.xxx.xxx" uitvoeren dan krijg je de poorten te zien die je open hebt aan de buitenkant. (waarbij die rij xx-en dus het adres is dat je gevonden hebt op www.watismijnip.nl) Normaal gesproken zijn hier wel poorten bereikbaar, maar staat daar de opmerking "closed" bij. Ze zijn er wel, maar zitten op slot.
<Nmap> uitgevoerd:
Starting Nmap 5.21 ( http://nmap.org ) at 2015-04-09 14:59 CEST
Nmap scan report for 5ED0FAA2.cm-7-1d.dynamic.ziggo.nl (xxx.xxx.xxx.xxx)
Host is up.
All 1000 scanned ports on 5ED0FAA2.cm-7-1d.dynamic.ziggo.nl (xxx.xxx.xxx.xxx) are filtered

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 201.38 seconds

Vraag: wat wil het zeggen dat die 1000 poorten "are filtered" ??
Kan er nu toch nog iets ongewenst binnenkomen?

Begrijp ik goed, dat de open poorten in mijn NAS alleen voor mijn netwerkje  (binnenkant van de router) bereikbaar zijn, maar niet voor anderen (buitenkant van de router) ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg