Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mono installeren  (gelezen 5232 keer)

Offline fred101

  • Lid
mono installeren
« Gepost op: 2009/11/18, 12:30:35 »
Ik heb vroeger in veel in basic geprogrammeerd (eerst ZX spectrum, later GW basic)  en wilde dat eigenlijk weer oppakken om zelf wat handige kleine hulpprogjes te maken zoals ik toen ook deed. Uiteindelijk is het de bedoeling dat sommige met i/o gaan werken om met mijn electronica projectjes samen te werken. Daarnaast een soort bezigheidstherapie als ik weer eens aan bed gekluisterd ben.

Een kennis adviseerde mij visual studio met C# aan. Ik heb echter de basic variant geïnstalleerd. Een site gevonden met voorbeelden en die geprobeerd maar dat was niks. Visual studio is een heel mooi concept maar VB is aan mij niet besteed, ik snapte er geen #$% van. Zal wel omdat ik goed in basic was en dit net weer anders. Ik vond toen een cursus C# en dat kwam een stuk logischer over (of de cursus was gewoon beter  ;)) http://www.ivobrugge.be/cursusweb/csharp/welkom.asp

Maar als Linux liefhebber heb ik natuurlijk eerst naar de Linux variant gezocht. Dat was blijkbaar mono. Ik heb het geinstalleerd via synaptics en dat ging goed. Ik kon een aantal delen van de cursus volgen (jammer dat er .exe programma's uitkomen maar wine werk gelukkig mee) tot het visual deel begon. Daarna begon de ellende met foutmeldingen en dingen als "zap" en weg was mono (is dat ingebouwd om de MS fans tegemoet te komen  :evil:) Hij mist b dingen, iets met add-ins maar na toevoegen werd het helemaal erg.

Toen van ellende terug naar mijn VM met XP en getracht Visual studio met C# te installeren. Eerst lukte het maar bleek het de italiaanse versie te zijn, de tweede keer liep explorer vast en toen had ik het gehad. Als het toch moeilijk moet dan liever met ubuntu.

Ik gebruik de laatste versie van ubuntu.
-Wat moet ik allemaal installeren om aan de gang te kunnen.
-is er een how-to voor niet ingewijde waar men het zo uitlegt dat je als leek (die 15 jaar niet meer heeft geprogrammeerd en nooit grafisch) niet 4x per regel met google moet opzoeken wat ze bedoelen. (ik bedoel vak-jargon, niet dat ik geen Nederlands begrijp). Die cursus die ik vond is erg goed maar gaat uit van visual studio en dan zoek je je te pletter in mono waar het net allemaal anders werkt)

Re: mono installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/18, 13:20:29 »
Waarom probeer je niet eens te werken met Python? Python werkt veel beter op Linux en is erg makkelijk te leren. Als je wilt, kun je ook grafische toepassingen maken met Python, omdat GTK en Qt bindings hebben voor Python.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: mono installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/18, 14:38:21 »
C# is een onderdeel van dotNET. Ik heb wel dotnet ervaring, maar niet met mono. Even mijn persoonlijke mening. dotnet is voor Windows gebouwd en zal daar altijd een stuk beter op werken. Als je iets wilt dat op linux werkt, of wat op elk OS werkt, zou ik voor iets anders kiezen.
Cumulus noemde python, dit schijnt inderdaad heel goed op linux te werken (ook op windows volgens mij). Zelf ben ik fan van Java, omdat dat altijd al platform(OS) onafhankelijk is geweest. Qua syntax heeft C# het van Java afgekeken, dus dat zou je waarschijnlijk ook wel logisch eruit vinden zien.
Ik denk dat je de keuze wel zelf moet maken. Iedereen heeft eigen voorkeur.
Alleen als je toch nog een taal moet leren, en perse met linux wilt werken. Zou ik niet voor dotnet kiezen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline fred101

  • Lid
Re: mono installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/18, 15:32:22 »
Python ken ik wel van naam maar ik had geen idee wat het was. Is het een aparte taal of een ontwikkelomgeving waar je bv C of basic in gebruikt.
Als ik python wil proberen, wat moet ik dan allemaal installeren ?

Ik dacht dat java alleen voor internettoepassingen was of in ieder geval om in een browser te draaien. Klopt dat.

Ik heb ook al een paar avonden op google gezocht maar er is zo ongelooflijk veel info dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Het mooie van .net vond ik de grafische hulp. Je sleept wat vensters , knoppen enz bij elkaar. Dan heb je meer tijd over voor het eigenlijke programmeren. Vroeger vond ik dat het meeste (en minst leuke) werkt.

Ik hoorde net van een fanatiek .net gebruiker (visual basic) dat je daarmee platformonafhankelijke toepassingen maakt want bill gates heeft iets uitgevonden wat een API heet en daarom draait een VB toepassing zo op een "hobby" systeem als linux. (zijn woorden hoor !) Linux was hardware afhankelijk en de software weer versie-afhankelijk maar bij microsoft was dat niet zo, Zoals hij het beschreef is gates linux aan het heruitvinden maar dat zag ik verkeerd en toen kwam er nog een hele hoop onzin over linux (zitten er soms verborgen brainwash-boodschappen in Windows) Maar dat terzijde, ik ben al jaren overtuigt linux  gebruiker, ik wil gewoon weer eens wat programmatjes proberen te schrijven op een niet te complexe manier. Mocht dat grafische te ingewikkeld blijken dan moet ik een andere manier zoeken. Met kladblok en C# commando's kon ik vrij makkelijk iets (heel simpels) maken. Het bleek alleen een .exe file te zijn. Ik weet niet wat voor "formaat" linux gebruikt. .sh dacht ik.

Edit: ik heb idle geinstalleerd en even wat dingentjes er mee geprobeerd. Dat ging in ieder geval goed. Handig dat je een interperter hebt waar je wat kan testen voor je het in de software zet. De python commando's uit de voorbeelden waren erg vertrouwd zoals ik het ken van pascal en basic. Ik heb nog niets grafisch gevonden maar het is een goed begin. Het schijnt ook in mono te kunnen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 16:17:24 door fred101 »

Re: mono installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/18, 16:14:13 »
Python is op zich een programmeertaal. Het werkt op alle platformen en is in Linux en Mac OS X (en anderen?) standaard geinstalleerd.

Dus gewoon even de terminal openen, python typen en ge kunt beginnen eigenlijk.
Lees hier wat in het "Programmeren" gedeelte en op internet.
Zie ook in onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython

Offline fred101

  • Lid
Re: mono installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/18, 16:38:08 »
Ik had net voor jou nog wat toegevoegd, python bevalt me nu al. Ik heb net al een simpel rekenkundig progje gemaakt. Heel intuïtief. Het werkte eerst niet, toen had ik zoiets van, een komma daar lijkt me logisch en dat was ook zo. Geen gedoe met variabele declaraties. Dit lijkt precies wat ik zoek. Voel me er al thuis. Ook veel en goede tutorials zag ik dankzij de laatste link. Zelfs in het Nederlands.

Als ik dit wat onder de knie krijg is er dan een integratie met iets mogelijk  zoals mono om het grafisch leuk aan te kleden ?

Bedankt alvast voor deze tip.

Re: mono installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/18, 17:24:34 »
Er zijn 3 grote grafische toolkits, GTK+, Qt en WxWidgets.

Om in GTK+ een interface te maken kunt ge Glade installeren (staat gewoon in Synaptic). Daarmee kunt ge snel en simpel grafische programma's ineen zetten.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: mono installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/18, 17:27:01 »
Als ik dit wat onder de knie krijg is er dan een integratie met iets mogelijk  zoals mono om het grafisch leuk aan te kleden ?

Bedankt alvast voor deze tip.
Om grafische interfaces te maken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van qt, wxwidgets, gtk+, tk...
De eerste drie bieden volgens mij mogelijkheden om gewoon wat knoppen naar een venster te slepen, en later de programmalogica aan toe te voegen. (Dat ontwerpen doe je met glade en qt designer) Zelf gebruik ik qt vanwege de goede intergratie op verschillende platformen. (Windows, linux, en zelfs mac os x wordt redelijk ondersteunt dacht ik, maar dat heb ik niet getest.) De anderen hebben echter ook hun voordelen, oa dat je je programma niet verplicht onder de GPL hoeft uit te brengen, hoewel daar verandering in moet komen met de komst van pyside (nu nog onstabiel.)

Offline fred101

  • Lid
Re: mono installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/20, 17:15:18 »
Ik heb net mijn eerste programmaatje gemaakt. Heel simpel iets wat je naar keuze Fres, Xl of Xc laat uitrekenen. Dus wat invoer, uitvoer en rekenwerk.
Ik heb het in python gemaakt mbv IDLE. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik het zonder idle kan uitvoeren.
Nu wilde ik iets grafisch erbij doen. Dus een venstertje met de tekst, invoerveldje en "OK"en "stop" knop.  Ik heb glade geïnstalleerd. Maar in tegenstelling tot mono kan ik daar nergens iets programmeren. Kortom ik snap er niets van. Ik denk dat ik daar en "window" met knoppen, invoervelden enzo moet aanmaken die ik dan daarna op de een of andere manier moet combineren met IDLE. In Idle zou je ook iets moeten kunnen met "from Tkinter import" maar het voorbeeld uit een "how to" wil niet. Dat is trouwens vaker het geval. Blijkbaar zijn er verschillende versies/dialecten ofzo.

Dat hele visual gebeuren is knap lastig. Vroeger was zo'n heel invoer scherm opbouwen een hoop werk, het lijkt nu minder werk maar wel moeilijker.

Re: mono installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/20, 18:04:04 »
In Glade inderdaad uw interface maken, daarna deze inde code integreren dmv van:
import gtk

class MainWindow:
    def __init__(self,):
        builder = gtk.Builder()
        builder.add_from_file('gladefile.ui')
        builder.connect_signals(self)

Dit moet natuurlijk in uw programma aangepast worden. Zorg er ook voor dat als ge een project met Glade start, dat e voor GTKBuilder kiest, en niet voor Libglade.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: mono installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/23, 22:39:58 »
Op http://pygtk.org/ vind je officiële tutorials & references voor Python & Gtk+, plus links naar artikels & tutorials op andere sites (o.a. over hoe je glade gebruikt).
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact