Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit  (gelezen 1525 keer)

Bij de eerste keer opstarten na de upgrade van 8.10 naar 9.04 op mijn 64 bit computer kreeg ik een scherm met o.a de volgende tekst. Alles was waarschijnlijk OK tot:
 

    /dev/sdb1 is mounted.  e2fsck: Cannot continue, aborting
     fsck died with exit status 8

wie kan mij helpen?
Met dank, Fritsmartfu
Ik ben geen computer held. Ik weet begrijp niets van programmeren, maar sedert februari 2007 gebruik ik UBUNTU! =D

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/25, 10:55:49 »
Er zou nog iets bij die foutmelding moeten staan?
->if you want to continue the boot sequence press Ctrl-D

Dus om door te gaan druk op Ctrl-D.

Wat er gebeurt kan zijn is dat je /etc/fstab niet meer klopt, bijv dat je UUID van de partitie anders is.

Open de Terminal en typ daarin
blkid
Vergelijk nu de UUID met die in de menu.lst

Wat je ook nog kan proberen is de fsck check te forceren in de onderhouds-shell met deze opdracht:
fsck.ext3 /dev/sdb1 -p
Als allerlaatste redmiddel zou je fsck check uit kunnen zetten maar dit adviseer ik niet...
Eerst proberen het probleem op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/25, 11:08:04 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/25, 11:14:36 »
fsck vanuit een live situatie= live-cd is de optie die imo de meest gewenste is.

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/25, 12:51:03 »
Dank jullie wel en er is inderdaad nog een lijn met Control D.
Dat heb ik 2x geprobeerd:
Opnieuw opgestart waarna ergens een foutmelding 'can not parse command line options, gevolgd door een zwarte monitor bovenhelft met twee kleine Ubuntu logootjes, onderhelft twee tonen grijs gestreept;
Opnieuw gestart met escape en gekozen voor 'Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic (recovery mode)' met als slot opmerkingen: '*File system check failed. A log is beeing saved in /var/log/fsck/checks if that location is writable. Please repair the file system manually.' and '*A maintanance shell will now be started.
Control-D will terminate this shell and resume system boot.
bash: no job control in this shell
root@frits:~#

Control-D geeft een Recovery Menu, waarvan ik de clean, dpkg, fsck, grub en xfix geprobeerd heb, zonder zichtbaar verschil. Ik krijg daarne wel een heel snelle x-server waarschuwing.

Een terminal om jullie adviezen in op te volgen heb ik nog niet gezien.

Een gedownloade 64 bit 9.04 CD-rom start niet op.

Wat kan ik nog meer doen?

Ik ben geen computer held. Ik weet begrijp niets van programmeren, maar sedert februari 2007 gebruik ik UBUNTU! =D

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/25, 13:01:34 »
Een gedownloade 64 bit 9.04 CD-rom start niet op
via zo'n live sessie kun je via gparted, en dus niet gemount, een fsck doen. Dat die live-cd niet opstart is weer een factor die het oplossen van het probleem bemoeilijkt.
krijg je foutmeldingen/errors tijdens het opstarten?

edit: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=481742
dan zitten we in uuid problematiek....
« Laatst bewerkt op: 2009/06/25, 13:05:13 door leoquant »

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/25, 13:13:28 »
Dank voor je  reactie.
Ik heb het een paar keer geprobeerd, zelfs met gebruik van de pauze knop, maar ik heb geen foutmeldingen zien staan.
Wat nu?
Kan ik nu zelfs geen nieuw systeem meer installeren?
Ik ben geen computer held. Ik weet begrijp niets van programmeren, maar sedert februari 2007 gebruik ik UBUNTU! =D

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/26, 07:44:10 »
Na de reacties van Leoquant heb ik niets meer gehoord. Het zou dus kunnen zijn dat er voor mijn probleem geen oplossing is. Ik weet zelfs niet of de fout bij  mij ligt, of mijn computer, of (het minst waarschijnlijk (?)) bij Ubuntu.
Voordat ik mijn systeem bij een winkel helemaal laat "schoonmaken" vraag ik voor de laatste keer of iemand een oplossing heeft.

In ieder geval dank aan Leoquant voor zijn pogingen om te helpen.

Fritsmartfu.
Ik ben geen computer held. Ik weet begrijp niets van programmeren, maar sedert februari 2007 gebruik ik UBUNTU! =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/26, 08:28:27 »
fsck kun je alleen doen indien partitie niet gemount is, dit moet je dus uitvoeren of in textmode(dos)(veilige mode kun je proberen), of met een livecd.(misschien 8.10 proberen)

Waarom start de ubuntu livecd niet op?. Heb je ook de extra opstart mogelijkheden geprobeerd, zoals vga etc.(wat voor hardware heb je, ligt vermoedelijk aan de videokaart). Start de cd met opstarten of helemaal niet.

Hier een voorbeeld van iemand anders:
(let op bij booten van een livecd wijzigen je hd nummer, dus goed kijken dat je de goede pakt).
Niet te geloven: Opgelost !!!!!!!!!!!
Heb met de live-cd in de terminal ingetypt: fsck /dev/sda8 -a  (wel een andere hd pakken, dus sda8 zal bij jou iets anders zijn)
Vervolgens kreeg ik de opdracht om -a weg te laten, daarna:
fsck /dev/sda8
Kreeg ik een hoop vragen, steeds met Yes beantwoord, hij forceerde de blocked files, daarna gewoon weer opgestart: et voila: alles werkt weer !

Bovenstaande proberen met knoppix is ook een livecd.


SystemRescueCd, ik weet alleen niet of er fsck op staat, vermoedelijk wel.
http://beans.seartipy.com/2005/12/29/system-rescue-act-using-gnulinux-live-cd/

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/26, 10:36:51 »
Citaat
Een gedownloade 64 bit 9.04 CD-rom start niet op.

Wat kan ik nog meer doen?

Zoals hierboven omschreven, je kan met iedere Ubuntu cd booten, hoeft niet perse die gedownloaden 64bit cd te zijn.

Naar de winkel gaan om daar je pc te laten schoonmaken is ook een beetje raar ?
Want gebruik je geen ubuntu cd kan je altijd nog met de G-parted cd booten en dan je HD helemaal wissen
cq de partities verwijderen.

Wat ik niet snap is dat je pc niet normaal boot bij het indrukken van Ctrl+D
maja zeg nooit nooit met PCtjes..

enyway.
Boot nu eens met een Ubuntu cd en bekijk dan wat er in de fstab staat want hier zit echt je probleem.

Heel Misschien dat Super-Grub je nog zou kunnen redden, dit is een long shot, maar wel het proberen waard.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/26, 12:35:02 »
Ik begin mij zo langzaam maar zeker een beetje te schamen voor de vele jaren dat ik 'computer' zonder precies te weten wat er in de computer allemaal gebeurt. Door het vele denken en proberen sinds de laatste upgrade heb ik misschien meer verprutst dan goed gemaakt.
Omdat de computer helemaal niet reageert op welke schijf dan ook, ook niet bij het aanzetten, begin ik te denken dat het CD/DVD-station in de bios niet herkent wordt. Dat kan ik bekijken wanneer ik bij het aanzetten ctr-A indruk. Ik zie dan een scherm met Raid Bios dat ik niet herken, niet begrijp en waar ik verder bang voor ben. Hij schrijft iets met drive model Channel 1 Master Samsung HD502IJ; Sata 1; 500107 MB en Channel 2 Master None.
Dan staat er nog iets met Raid array A, B en C zonder capaciteits of andere aanduiding.

Over mijn computer: oorspronkelijk had hij alleen een 80GB HD. Later is er een 500 GB HD bij gezet die ik bij de lokaties terug kon zien en waar 45 GB aan video's naar toe was verhuisd. Dat is in de computer winkel voor mij gedaan...
Misschien helpt deze info bij het vinden van een oplossing? Het uitleggen van dit probleem in de winkel is wat lastig omdat ze daar alleen maar (maar wel heel goed) Hongaars praten en ik veel minder.

Groeten
Fritsmartfu
Ik ben geen computer held. Ik weet begrijp niets van programmeren, maar sedert februari 2007 gebruik ik UBUNTU! =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/27, 11:15:14 »
Ik begin mij zo langzaam maar zeker een beetje te schamen voor de vele jaren dat ik 'computer' zonder precies te weten wat er in de computer allemaal gebeurt. Door het vele denken en proberen sinds de laatste upgrade heb ik misschien meer verprutst dan goed gemaakt.

Volgens mij is dit bijna bij iedereen die een pc gebruikt, in ieder geval veel mensen, dus je hoeft je niet te schamen, gewoon leren indien je dit wilt.
Mensen zeggen tegen mij:
Linux kan niet gratis zijn, ze zijn je aan het lokken en later moet je betalen, ze hebben nog nooit van linux gehoord. Zoals open source hoor je steeds in de media, alleen weten ze niet dat linux en bijv vlc player(deze gebruiken ze vaak) open source zijn.
Firewall in windows installeren, ik heb toch windows firewall, indien die personen eens even een website lezen over beveiliging dan wisten ze het.
Je wilt niet weten hoeveel mensen de pc laten installeren door vrienden en zelfs door een pc winkel, prijs 50 euro xp installeren en 3 programma's.

Dus gewoon veel forums lezen dan ga je vanzelf leren.

Om linux te leren heb ik bijv 6 maanden in vmware gewerkt, forum lezen elke dag.
Daarna heb ik pas geinstalleerd, en toen kon ik grub niet installeren(met de livecd), dit opgelost met supergrub.
Bij booten menu.lst niet goed tav de hd nummers, menu.lst gewijzigd, hierna pas weer goed.
Nu heb ik nog steeds dat bij kernel update de hd verkeerd staat(voordat ik boot bij kernel update verander ik de hd nummer), ja nu weet ik heel erg goed hoe het werkt.

Re: fsck died with exit status 8 na upgrade 8.10 naar 9.04 64 bit
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/27, 15:50:49 »
Frits,

Mijn vader krijgt sinds afgelopen woensdag 24 juni dezelfde meldingen.....
op een 8.04.2 PC.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad er naar te kijken; tot nu toe krijgt hij de PC met geen mogelijkheid meer opgestart, ook niet in recovery mode, of via een oudere kernel.



VV