Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp 2.8 final  (gelezen 13473 keer)

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #25 Gepost op: 2012/05/08, 09:17:27 »
@wowo: Nee, het is niet verkocht aan Globell. Globell wilde Pixel-licenties gaan verkopen.

En daarbij werkt Pixel hier gewoon nog perfect met de laatste build, dus niks om je zorgen over te maken. De betaalde versie is wel nieuwer dan 2009, maar de gratis versie krijgt ook dit jaar een grote update na veel testen van de betaalde. Dus dat komt wel goed.
De gratis versie van Pixel werkt hier op 12.04 nog steeds perfect :)

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #26 Gepost op: 2012/05/08, 10:54:25 »
Ik heb die bestanden ook eens binnengehaald om te proberen, maar het is een demoversie, die na 30 dagen afloopt. Zet bovendien nog een watermerk op je foto!
Welke build heb jij genomen, er staat een hele rij en allemaal beta's.

Edit: die demo is niks waard. Ben benieuwd naar een betere versie.
Je zet je foto om in zw-w en dan krijg je dit...
Gimp vind ik ook wat gebruiksvriendelijker, maar dat zal wel aan mij liggen :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/08, 11:18:34 door Starterke »

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #27 Gepost op: 2012/05/08, 12:40:39 »
Nee hoor, hij werkt oneindig. Dat van dat watermerk klopt wel, maar het is geen 30 dagen hoor. Anders zou die van mij allang verlopen moeten zijn na die paar jaar (heb ook de versie die jij hebt genomen).

Ik heb gewoon die nieuwste build voor Linux genomen, de 741.
En tuurlijk is GIMP iets gebruiksvriendelijker. Pixel is op weg als Photoshop-alternatief, GIMP niet.

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #28 Gepost op: 2012/05/08, 13:25:23 »
Hoe los je dat watermerk dan op?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #29 Gepost op: 2012/05/08, 13:31:45 »
Pixel is op weg als Photoshop-alternatief, GIMP niet.
En waarom is, naar jouw mening Pixel dat wel en GIMP niet?

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #30 Gepost op: 2012/05/08, 16:45:07 »
@Starterke: Door de betaalde versie te kopen. Is maar 33 euro, dus nog steeds erg weinig gezien de features.

@marbka:
1 Omdat GIMP geen CMYK heeft zoals Photoshop en Pixel heeft dat wel.
2 Omdat GIMP geen PSD kan exporteren en geen Photoshop-plugins ondersteunt. Pixel doet beide wel.
3 Omdat Pixel ook nastreeft een Photoshop-alternatief te worden, GIMP streeft na een krachtige open source fotomanipulatie-app te worden (net als Krita overigens).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #31 Gepost op: 2012/05/08, 17:08:43 »
@marbka:
1 Omdat GIMP geen CMYK heeft zoals Photoshop en Pixel heeft dat wel.
Hier is een plugin voor: http://www.blackfiveservices.co.uk/separate.shtml. Bovendien is GIMP overgegaan op GEGL, wat in principe CMYK ondersteunt. In deze versie van 2.8 is dat nog niet zo, maar het fundament is wel degelijk gelegd.

2 Omdat GIMP geen PSD kan exporteren en geen Photoshop-plugins ondersteunt. Pixel doet beide wel.
Hier heb je een punt. Importeren van een psd-file kan (alhoewel je dan waarschijnlijk op laag-niveau iets zult inleveren), wegschrijven, daar is niet zo veel voor.

De vraag is wel of dit heel erg belangrijk is, want bij iedere conversieslag verlies je immers informatie (denk aan odt -> doc, doc -> docx of doc -> doc bij verschillende MS Office-versies), dus het is altijd beter om bestanden eenmalig te importeren en daarna in het native formaat verder te gaan. voor uitwisseling zou je dan bv .eps kunnen gebruiken oid.

3 Omdat Pixel ook nastreeft een Photoshop-alternatief te worden, GIMP streeft na een krachtige open source fotomanipulatie-app te worden (net als Krita overigens).
Is niet relevant want dat is precies mijn vraag, door jou geformuleerd als antwoord wat dus niets toevoegt.

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #32 Gepost op: 2012/05/08, 19:23:47 »
In mijn ogen kan je wel roepen dat je een photoshop alternatief wilt zijn, maar dan ben je eigenlijk bezig met het nabouwen van, in plaats van het echt bouwen. Ik denk dat GIMP hard op weg is om een professioneel foto editting programma te worden. Nu de interface eindelijk logisch en makkelijk toegankelijk is voor iedereen is de drempel een stuk lager geworden om dit te gaan gebruiken.

Bovendien ik vind het niet belangrijk om de photoshop bestanden te kunnen importeren. Ik hou van open standaarden en de bestandstypen van photoshop zijn niet open, waardoor je die dus via reverse engineering zal moeten achterhalen.

NB ik praat niet over jpeg, giff, tiff of iets dergelijks maar de plugin bestanden
« Laatst bewerkt op: 2012/05/08, 19:25:54 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #33 Gepost op: 2012/05/08, 20:21:12 »
@markba:
1 We hadden het toch over out-of-the-box? Nou, out-of-the-box ondersteunt GIMP dus geen CMYK. Leuke plugin, dat wel.
2 Nuja, het gaat er meer om dat het kan, niet of het ook veel nut heeft. Het kan nut hebben in bedrijfssituaties. Als jou PC bijv. geen Photoshop aan kan maar je moet wel voor je baas iets in PSD maken, dan komt het dus wel van pas bij Pixel.
En die Photoshop-plugins-ondersteuning is wel degelijk een grote feature. Noem me 1 ander Linux-programma dat daar eveneens ondersteuning voor heeft.
3 Nou, ik beschreef even wat de visie was van de makers.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #34 Gepost op: 2012/05/08, 20:25:04 »
Glimp 2.8 final, daar hebben we toch lang op moeten wachten.  Of Gimp het niveau van Photoshop zal halen betwijfel ik, maar met versie 2.8 zijn we weer een flinke stap vooruit... Photoshop gooi ik niet van m'n pc maar ik heb wel besloten me meer in de trukjes van Gimp te verdiepen. Bedankt voor de tip Middas.

Als je niveau van Photoshop wilt op Linux dan moet je Pixel hebben: http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12
(heeft zelfs ondersteuning voor Photoshop-plugins en .pds-import, niet export)

Ik heb Pixel gedownload, hoe kan ik het progje starten of installeren? ik heb nu een map Pixel in downloads staan, maar ik zie in de map geen opstartbestand.  Ik heb belangstelling omdat volgens jou deze prog dicht in de buurt komt van Photoshop.  Gimp heb ik nog niet echt onder de knie, de voorvertoning van sommige instelmogelijkheden zijn niet aanwezig of werken slecht, aanpasing van hooglichten werkt minder goed dan Photoshop enz, en ik vind Gimp, op mijn pc, erg traag. Krita werkt iets sneller maar is bij mij niet stabiel en crasht regelmatig, erg frustrerend als je met fotobewerking bezig bent.
Photoshop is op mijn pc aanzienlijk sneller, werkt hier perfect, maar ik ben al lang op zoek naar een goed alternatief die ik in Linux kan gebruiken. 

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #35 Gepost op: 2012/05/08, 20:25:43 »
Bovendien ik vind het niet belangrijk om de photoshop bestanden te kunnen importeren. Ik hou van open standaarden en de bestandstypen van photoshop zijn niet open, waardoor je die dus via reverse engineering zal moeten achterhalen.

Niet helemaal. Het is wel een gesloten standaard ja, maar ondersteuning is erg makkelijk in een viewer in te bouwen. Zelfs de meest basale apps als Apple Preview of zelfs bijna niet gebruikte maar wel een pure viewer zijn zoals Ephoto van de E17-desktop.

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #36 Gepost op: 2012/05/08, 20:26:12 »
Glimp 2.8 final, daar hebben we toch lang op moeten wachten.  Of Gimp het niveau van Photoshop zal halen betwijfel ik, maar met versie 2.8 zijn we weer een flinke stap vooruit... Photoshop gooi ik niet van m'n pc maar ik heb wel besloten me meer in de trukjes van Gimp te verdiepen. Bedankt voor de tip Middas.

Als je niveau van Photoshop wilt op Linux dan moet je Pixel hebben: http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12
(heeft zelfs ondersteuning voor Photoshop-plugins en .pds-import, niet export)

Ik heb Pixel gedownload, hoe kan ik het progje starten of installeren? ik heb nu een map Pixel in downloads staan, maar ik zie in de map geen opstartbestand.  Ik heb belangstelling omdat volgens jou deze prog dicht in de buurt komt van Photoshop.  Gimp heb ik nog niet echt onder de knie, de voorvertoning van sommige instelmogelijkheden zijn niet aanwezig of werken slecht, aanpasing van hooglichten werkt minder goed dan Photoshop enz, en ik vind Gimp, op mijn pc, erg traag. Krita werkt iets sneller maar is bij mij niet stabiel en crasht regelmatig, erg frustrerend als je met fotobewerking bezig bent.
Photoshop is op mijn pc aanzienlijk sneller, werkt hier perfect, maar ik ben al lang op zoek naar een goed alternatief die ik in Linux kan gebruiken. 

Dubbelklikken op het bestand Pixel ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #37 Gepost op: 2012/05/08, 20:27:07 »
Er start bij mij niets op  :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #38 Gepost op: 2012/05/08, 20:28:15 »
Op Pixeltest komt de volgende melding : "libSDL-1.2.so.0 => not found

Some of the required libraries are missing, please consult
your Linux distribution manual..."

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #39 Gepost op: 2012/05/08, 20:30:01 »
Ow, dan moet je even libsdl-1.2 uit Synaptic installeren.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #40 Gepost op: 2012/05/08, 20:33:34 »
image loading library for Simple DirectMedia Layer 1.2  was al geïnstalleerd.  :|

This is a simple library to load images of various formats as SDL surfaces.
This library currently supports BMP, PPM, PCX, GIF, JPEG, PNG, TIFF, and XPM
formats.

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #41 Gepost op: 2012/05/08, 22:13:23 »
Het is eigenlijk jammer dat het over PhotoShop gaat. Volgens mij is het vooral de buitenwereld die GIMP wil neerzetten als een concurrent/vervanger van PS terwijl dat volgens mij helemaal niet de bedoeling is. GIMP vaart zijn eigen koers en is gewoon een mooi stuk vrije software waarmee je afbeeldingen kan bewerken.

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #42 Gepost op: 2012/05/08, 23:17:22 »
@erik: Dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken aan markba, maar dat snapte ie niet. Hopelijk met jou uitleg wel.
@RikRik: Hier werkt het gewoon out-of-the-box. Maar in jou geval moet je dan even het volgende pakket installeren die dat .so-bestand bevat:
vistausss@vistausss-p6580nl:~$ apt-file search libSDL-1.2.so.0
libsdl1.2debian: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libSDL-1.2.so.0
libsdl1.2debian: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libSDL-1.2.so.0.11.3
vistausss@vistausss-p6580nl:~$

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #43 Gepost op: 2012/05/08, 23:27:44 »
GIMP vaart zijn eigen koers en is gewoon een mooi stuk vrije software waarmee je afbeeldingen kan bewerken.
Ik vind dat een goede opmerking. Ik gebruik GIMP heel graag en heel vaak. Ik hoef geen Photoshop. Dat is wel een geweldig stuk software, maar ik heb daar het geld niet voor over. GIMP kan meer dan ik. Het is helemaal legaal en ik geniet van dat mooie stuk vrije software. Precies zoals je het zegt: mooi, vrij.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline midas

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #44 Gepost op: 2012/05/09, 08:25:40 »
Wanneer je van beeldscherm t/m printer wilt werken met kleurprofielen en kalibratie....dan ben je toch nog erg overgeleverd aan de producten van Adobe. Heb je dat allemaal niet nodig dan worden de opensource alternatieven nu erg goed en kunnen in onze (niet-professionele) omgeving de Adobe-producten volledig vervangen.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #45 Gepost op: 2012/05/09, 09:31:49 »
Wat betreft kalibratie maak ik onder Linux dankbaar gebruik van:
http://dispcalgui.hoech.net/#about
Kan overweg met de meeste externe colorimeters zoals Spyder 4.
Beeldscherm en printerkalibratie is onder Linux prima mogelijk.

(ps mijn beeldscherm heb ik gekalibreerd maar mijn printer nog niet)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #46 Gepost op: 2012/05/12, 00:27:01 »
@RikRik: Hier werkt het gewoon out-of-the-box. Maar in jou geval moet je dan even het volgende pakket installeren die dat .so-bestand bevat:
vistausss@vistausss-p6580nl:~$ apt-file search libSDL-1.2.so.0
libsdl1.2debian: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libSDL-1.2.so.0
libsdl1.2debian: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libSDL-1.2.so.0.11.3
vistausss@vistausss-p6580nl:~$

Ik krijg Pixel niet aan de praat, jammer.

Gimp versus Photoshop zie : Just Like PhotoShop

http://gimpshop.com/

Gimp wordt nu eenmaal als alternatief voor Photoshop gezien..volgens mij is Gimp op de goede weg maar een gevaar voor Photoshop is er op dit moment absoluut niet, Gimp is voor de amateur en Photoshop voor de professional. 

« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 09:43:54 door RikRik »

Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #47 Gepost op: 2012/05/29, 20:08:34 »
Vanmorgen nog een mailtje van een tevreden gebruiker mogen ontvangen :)
Ik had vorige week op mijn vriends computer ubuntu 12.04 geïnstalleerd en er ook maar meteen Gimp 2.8 op gezet.

Zelf ben ik vooral blij met de singlewindowmode, ook omdat je hiervoor de keuze hebt.
Verder nog blij met de export functie. Je kan je afbeeldingen exporteren en gewoon verder werken met het originele .xcf bestand. Ideaal als je bv. verschillende verkleiningen nodig hebt.


Offline MKe

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #48 Gepost op: 2012/05/30, 06:34:32 »
Gimp wordt nu eenmaal als alternatief voor Photoshop gezien..volgens mij is Gimp op de goede weg maar een gevaar voor Photoshop is er op dit moment absoluut niet, Gimp is voor de amateur en Photoshop voor de professional.
dat mag ik hopen gezien de prijs van photoshop. Er moet iets zijn dat dat rechtvaardigd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp 2.8 final
« Reactie #49 Gepost op: 2012/05/30, 12:28:09 »
Grote belemmeringen voor professioneel gebruik van Gimp voor het ogenblik zijn 32 bit ondersteuning en CMYK kleurondersteuning. Ook "effect layers", waarmee je niet destructief foto's editeert, zijn er niet. Voor niet professioneel gebruik is Gimp echter meer dan adequaat (buiten die 16 bit beperking, dan).