Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb Live  (gelezen 923 keer)

Offline dendeezen

  • Lid
usb Live
« Gepost op: 2011/05/02, 11:31:08 »
Ik heb een ASUS laptop (met Windows 7) en plan een Ubuntu USB live stick te creƫren.

De laptop blijkt echter te booten met UEFI (niet meer het vertrouwde BIOS) en dit geeft me, tenzij ik me (hopelijk) vergis, enkel de keuze te booten van de HD of via een DVD/CD. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het systeem ook via USB wil booten?

Re: usb Live
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/02, 12:25:10 »
Als het goed is kan je nog steeds gewoon aangeven vanaf welk medium je wilt opstarten.

Gebruik de toets die normaal geldt voor het binnengaan van je BIOS (vaak F8, maar weet dat sommige merken ook F2 / F10 gebruiken). Daar moet je zoeken naar iets dat lijkt op boot (of beter gezegd boot device priority). Daar kan je nog steeds instellen dat usb de hoogste prio heeft, daarna je eerste hdd, dan 2e hdd en daarna dvd.

Ik werk zelf met een notebook met Uefi en kan dit nog steeds aanpassen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline dendeezen

  • Lid
Re: usb Live
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/02, 13:15:55 »
Dat is het nu juist .Als ik de BIOS inga, bij mij [F2], en naar het tab Boot, vind ik daar Boot Option #1 en Boot Option #2, met daaronder dan telkens de drie volgende keuzemogelijkheden:
-PO: ST9500325AS  (l mijn HD)
-P1: Optiarc DVD RW AD-7580S
-Disabled

Dus geen keuze uit meerdere HD, een USB, ...  zoals bij de BIOS van mijn Desktop.

Oplossing????
We kunnen al beginnen met iedereen af te raden een Asus te kopen, en bij aanschaf van een laptop de BIOS te bekijken! Maar ja, wie doet dit nu?

Offline mrGee

  • Lid
Re: usb Live
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/02, 13:22:26 »
Hallo,

Wat voor Asus is dit dan? De laatste Asus netboekjes waar ik mee zat te spelen
en ook een k50IJ, daar kun je door tijdig de ESC toets in te drukken direct na
opstarten een boot keuze menu krijgen, waar vaak die stick netjes vermeld
wordt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: usb Live
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/02, 13:25:15 »
bij aanschaf van een laptop de BIOS te bekijken! Maar ja, wie doet dit nu?

Ik doe dat dus.

Heb je al een opstartbare usb stick gemaakt met 11.04?

Zo nee, maak deze en steek deze in je notebook. Herstart je computer, ga het BIOS/UEFI scherm in en kijk weer bij boot. Daar zou je USB stick dan zichtbaar moeten zijn. Bij mij wordt usb namelijk ook niet standaard weergegeven, enkel op het moment dat er een opstartbare usb stick is aangesloten.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: usb Live
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/02, 13:36:26 »
Beste dendeezen,

check ook in je bootmenu of er een optie 'fastboot' o.i.d. aangevinkt staat, en zet die uit.
Ik heb zelf ook een Asus netbookje (zie onderschrift), en als je bij het opstarten op Esc roffelt, kan je direct je USB flashdrive kiezen (zoals MrGee al zei). Dan moet deze wel ingestoken zijn, natuurlijk  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline dendeezen

  • Lid
Re: usb Live
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/02, 13:47:19 »
Gerrit, Vincentlaborant,

Als ik reboot met een USB stick in, en ik streel de ESC, dan verschijnt deze inderdaad in het keuzemenu. Ik ging er gewoon fout van uit dat een aantal alternatieven in de BIOS ingebakken zaten, zoals op mijn vorige laptop en op mijn desktop.
Problem solved. Bedankt.

Ik maak volgend WE de Ubuntu USB live stick aan.