Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu updaten [OPGELOST]  (gelezen 1683 keer)

Kubuntu updaten [OPGELOST]
« Gepost op: 2012/03/24, 13:04:44 »
Hallo,

Ik heb vanmorgen Kubuntu geinstalleerd naast mijn Ubuntu en XP.
Heb geprobeerd na installatie Kubuntu te updaten, zonder succes :(
Kreeg een melding voor die updates te doen, dus ik doe dat, alles loopt goed tot ie aan 42% komt (configuratie van hplip-data wordt voorbereid)
Na wat opzoekwerk, blijkt dat dat iets te maken heeft met een printer. Hangt er niet aan, dus ik vraag mij af waarom hij daar op blokkeert.

Dacht dan zal ik het maar eens opnieuw proberen, Kickoff - Verlaten - Herstarten en dan zegt ie dat hij niet kan afsluiten omdat er nog iets bezig is... Dan maar op mijn knop voor afzetten blijven duwen, zodat ie vanzelf afsloot.
Terug opgestart, opnieuw dat bericht voor die updates, op geklikt en dan zegt ie dat hij niet kan updaten omdat er nog een ander update-programma bezig is  ???  Begin het hier al een beetje te krijgen.

Dan de volgende optie, Kubuntu weer installeren...
Eerst de partities terug goed gezet, dan weer geinstalleerd.
Om dan uiteindelijk weer hetzelfde verhaal te krijgen... Hij blokkeert op 42%, en daar staat hij nu al meer dan 1 uur op. Wat niet normaal is volgens mij.  Als ik dan internet wil openen krijg ik een stuk of 20 errors, dus werkt ook niet...

Pfffff, is er iemand die mij hierbij kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/24, 23:44:53 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kubuntu updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/24, 14:53:56 »
Natuurlijk kijken of internet goed werkt.
Via kabel werkt internet wel?

Heb je via wifi, dan hier een aantal oplossingen, http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Dan zou je nog een andere server kunnen kiezen in de update instellingen, maar je zegt dat internet niet werkt, dus dit zou je niet hoeven te doen.

Re: Kubuntu updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/24, 15:01:10 »
'k heb zelf weinig ervaring met Kubuntu, maar toevallig ben ik er onlangs even mee bezig geweest en had dezelfde problemen ongeveer (met versie 11.10 Oneric). Na wat zoeken op Google blijkt dat de Muon - updater niet stabiel is. In diverse internet fora kwam hetzelfde verhaal voor. Probeer anders met een ander pakket beheerprogramma in Kubuntu of Synaptic (een paardemiddel in dit geval want Synaptic is een Gnome programma, dus je trekt dan aardig wat Gnome-afhankelijkheden mee).

Maar wacht eerst wat andere reacties af, want mijn bovenstaande info is misschien niet juist of omslachtig. Zoals ik al zei heb ik weinig ervaring met Kubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/24, 15:02:55 door cjmanschot »

Re: Kubuntu updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/24, 15:09:37 »
Natuurlijk kijken of internet goed werkt.
Via kabel werkt internet wel?

Heb je via wifi, dan hier een aantal oplossingen, http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Dan zou je nog een andere server kunnen kiezen in de update instellingen, maar je zegt dat internet niet werkt, dus dit zou je niet hoeven te doen.

Het lijkt mij dat wifi nog steeds werkt, ik heb althans toch een icoontje staan en daar staat op dat verbinding actief is... Een netwerkkabel heb ik al lang op zolder gestoken, aangezien alles hier draadloos is.
Vlak voor ik de updates doe, werkt wifi perfect.
Internet niet werken is veel gezegd... Gewoon als ik internet open, krijg ik ineens 20 meldingen van dat er iets niet gevonden kan worden, weet ook niet meer juist wat er staat, maar dan krijg ik onderaan in de balk minstens 20 vensters met een soort verbodsteken op... (een rode cirkel met een rode streep door)
Dat beeld krijg ik ook op mijn internet browser.
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kubuntu updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/24, 15:51:39 »
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Schakel-het-energiebeheer-uit-voor-
Heb je dit gedaan?

Wat heb je zelf nog gedaan?

Indien je via een kabel aansluit, dan weet je of het aan je wifi ligt, nu weet je niks en kun je niks doen.

Re: Kubuntu updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/24, 15:53:41 »
Alleen zijn die instructies voor Ubuntu jan ;-)

Offline axelv

  • Lid
Re: Kubuntu updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/24, 16:52:27 »
Alleen zijn die instructies voor Ubuntu jan ;-)
Voor de laatste tip van jan1100: Open Konsole (= terminal) en vervang in de handleiding nautilus door kate in de commands...

Je kan ook altijd via de terminal proberen updaten... (om fouten in muon uit te sluiten)
Voer in Konsole onderstaand commando uit en post eventueel de output als je ziet dat het ergens fout gaat;
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Als je géén printers wil aansluiten, kan je er altijd voor opteren om cups en hplib er uit te kegelen, en dan up te daten...

Re: Kubuntu updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/24, 18:07:51 »


Je kan ook altijd via de terminal proberen updaten... (om fouten in muon uit te sluiten)
Voer in Konsole onderstaand commando uit en post eventueel de output als je ziet dat het ergens fout gaat;
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Als je géén printers wil aansluiten, kan je er altijd voor opteren om cups en hplib er uit te kegelen, en dan up te daten...

Ok, ben niet echt een geduldig type en heb dan maar besloten helemaal opnieuw te beginnen. =D
Heb mijn pc helemaal leeg gemaakt (behalve XP) en ga nu zowel Ubuntu als Kubuntu 11.10 installeren.
Als dat gelukt is vanavond, zal ik eens proberen updaten via de terminal.
Bedankt voor de tip en ik laat iedereen nog wel iets weten. 
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Kubuntu updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/24, 22:46:46 »
Ok het is gelukt Kubuntu up te daten via de terminal...
Nog eens bedankt voor die tip ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kubuntu updaten [OPGELOST]
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/24, 23:52:45 »
Mooi!

Nog een tip: ik lees m.i. nog te vaak dat installatie via muon blijft hangen. Mocht je dit gebeuren in het intstalleren, dan wil het ook vaak helpen om de onderbroken installatie opnieuw op gang te helpen. Doe dan in je terminal:
sudo dpkg --configure -a
Meestal volstaat dit  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Kubuntu updaten [OPGELOST]
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/25, 00:07:17 »
Is er dan eigenlijk een ander programma behalve Muon als pakketbeheerder?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Kubuntu updaten [OPGELOST]
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/25, 00:29:49 »
Is er dan eigenlijk een ander programma behalve Muon als pakketbeheerder?

Synaptic. Maar in principe blijft Muon na de eerste grote updatelaag wel gewoon draaien, dus dit zal niet meer voorkomen.