Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nvidia driver en kleurkalibratie  (gelezen 1157 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Nvidia driver en kleurkalibratie
« Gepost op: 2012/10/03, 10:06:07 »
Heeft iemand toevallig ervaring met kleurkalibratie icm de nvidia drivers?

Even mijn probleem: Ik heb een Pantone Huey colorimeter voor de kalibratie, deze wordt op zich goed ondersteund door Argyll op Ubuntu 12.04. In mijn systeem heb ik als video kaart een Nvidia GT520 met de geupdate drivers uit de X-updates PPA. In eerste instantie heb ik gewoon gekalibreerd vanuit het kleur menu in de Ubuntu instellingen. Dit werkt op zich erg goed tegenwoordig, Argyll en Gnome color management worden aangeboden een geinstalleerd en de kalibratie zelf werkt vlekkeloos. Na kalibratie ziet het beeld er prima uit, dus ik was eerst best blij.
Maar later bleek helaas dat door de kalibratie de Nvidia drivers niet goed meer werken en bijvoorbeeld de hardwarematige versnelling mbv VDPAU niet meer werkt. Hierdoor begonnen HD films ineens te schokken omdat de GPU niet meer meewerkt bij de decodering.
Ik heb dit helaas niet kunnen fixen en heb noodgedwongen moeten downgraden naar de Nvidia driver uit de ubuntu pakketbronnen (versie 295.x volgens mij). Als ik Argyll en Gnome color management deinstalleer kon ik nog steeds geen gebruik maken van de meest recente Nvidia drivers uit de X-updates PPA, vandaar de downgrade naar de standaard versie in Ubuntu 12.04.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Liefst met werkende kleurkalibratie en gebruik van nieuwste Nvidia driver met hardwarematige versnelling?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nvidia driver en kleurkalibratie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/03, 10:48:33 »
de geupdate drivers uit de X-updates PPA.
Dat is vermoedelijk het probleem.... Waarom wil je die, i.p.v. de stabiele en beproefde Nvidia-stuurprogramma's uit de normale pakketbronnen?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nvidia driver en kleurkalibratie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/03, 10:53:42 »
In een ander topic ging het al over deze ppa. Feit is dat drivers niet voor niets geupdate worden, er worden ook fouten opgelost in nieuwere versies. Maar dat is nu even niet aan de orde.

Ik heb kleur kalibratie icm de standaard Nvidia drivers uit de pakketbron ook geprobeerd, maar ook dan werkt hardware matige versnelling niet meer. Het gaat dus onafhankelijk van de driver versie fout en ik weet niet hoe dat op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/03, 10:55:13 door valk »

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Nvidia driver en kleurkalibratie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/05, 11:16:04 »
In een ander topic ging het al over deze ppa. Feit is dat drivers niet voor niets geupdate worden, er worden ook fouten opgelost in nieuwere versies. Maar dat is nu even niet aan de orde.

Ik heb kleur kalibratie icm de standaard Nvidia drivers uit de pakketbron ook geprobeerd, maar ook dan werkt hardware matige versnelling niet meer. Het gaat dus onafhankelijk van de driver versie fout en ik weet niet hoe dat op te lossen.
Deinstalleer de driver eerst eens helemaal. Via GUI gaat dat via Synaptic Package manager, en via Terminal met sudo apt-get purge drivernaam.

daarna opnieuw de standaard stabiele drivers herinstalleren, dat kan via jockey..

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nvidia driver en kleurkalibratie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/06, 15:08:55 »
In een ander topic ging het al over deze ppa. Feit is dat drivers niet voor niets geupdate worden, er worden ook fouten opgelost in nieuwere versies. Maar dat is nu even niet aan de orde.

Ik heb kleur kalibratie icm de standaard Nvidia drivers uit de pakketbron ook geprobeerd, maar ook dan werkt hardware matige versnelling niet meer. Het gaat dus onafhankelijk van de driver versie fout en ik weet niet hoe dat op te lossen.
Deinstalleer de driver eerst eens helemaal. Via GUI gaat dat via Synaptic Package manager, en via Terminal met sudo apt-get purge drivernaam.

daarna opnieuw de standaard stabiele drivers herinstalleren, dat kan via jockey..

Dat werkt helaas ook niet... Hoe reset ik de hele grafische omgeving, want het lijkt erop dat er nu niet meer gekalibreerd wil worden omdat het scherm niet goed herkend wordt/weggeschreven wordt naar Xorg?