Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .  (gelezen 23019 keer)

.
« Gepost op: 2012/12/16, 21:12:53 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:39:12 door Max Null »

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/16, 21:58:50 »
Persoonlijk zou ik geen vergelijklijstje maken maar uitgaan van de kracht van Ubuntu als OS. Maar dat is mijn bescheiden mening.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/16, 22:06:18 »
Ik vind punt 4 behoorlijk irrelevant en triviaal: Windows' "defragmentatiebehoefe", iemand...?

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/16, 22:12:43 »
Cinelerra? Nooit geprobeerd zeker? Dan mag je ook niet van geen pro-video editing spreken...

Trouwens, Games is niet zo'n probleem meer want Steam is geland (in bèta dan).

.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/16, 22:34:41 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:34:14 door Max Null »

.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/16, 22:37:07 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:34:28 door Max Null »

.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/16, 22:43:15 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:34:42 door Max Null »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/16, 22:47:56 »
Het artikel is bedoeld om een overzichtje te geven mensen die weinig tot niets van Ubuntu Linux afweten (Windows gebruikers). Aangezien ik denk dat een artikel als dit meer op zijn plek is op dit forum heb ik het hiernaartoe gekopieerd.
Leuk overzichtartikel. Dank voor het posten.  :)

Kleine kanttekening: zelf heb ik nooit problemen gehad met bestandssysteemcontrole, in zes jaar intensief Linuxgebruik (ik ben in juli 2006 volledig overgeschakeld op Linux).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/16, 22:50:32 »
Ik vind punt 4 behoorlijk irrelevant en triviaal
Punt 4 van de voordelen? Zeker en op een SSD is defragmentatie weer een ander verhaal.
Punt 4 van de nadelen is even triviaal. Ext3 is juist ontworpen om bestand te zijn tegen "stroomuitval". Zie ook punt 10 van de voordelen! :)
Gelukkig komt deze fout bijna niet voor bij normaal gebruik, het kan gebeuren als de stroom uitvalt bijvoorbeeld.

5. Veilig – Anti-virus en anti-spyware programma’s zoals noodzakelijk bij Windows heb je niet nodig met Ubuntu. Door het rechtensysteem van Linux is het voor verdachte software bijna onmogelijk om zich in het systeem te nestelen. Dit is theoretisch ook mogelijk bij Windows, maar dan wordt Windows ontzettend omslachtig om mee te werken.
Aha, omslachtig maar wel mogelijk dus? :)

6. Makkelijk vernieuwen – Eens in het half jaar komt er een nieuwe Ubuntu versie uit met de allernieuwste software. Upgraden doe je dan eenvoudig door een druk op de knop en een half uurtje later is je computer weer klaar voor gebruik, en alle persoonlijke programma voorkeuren zijn nog zoals ze ooit had ingesteld. Vergelijk dit eens met een overstap van Windows XP naar Windows 7, waarbij je een DVD moet gaan kopen, deze over XP heen installeren en al je programma’s vanaf DVD’s en websites opnieuw moet gaan installeren en configureren. Een enorme klus, weet ik uit ervaring,
Eens maar je kan wachten op reactie van andere forumleden die altijd een nieuwe installatie aanprijzen (ongeacht Windows of Ubuntulinux).

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/16, 23:26:21 »
Punt 4 van de nadelen, ja. Waarom zou je in een globale beschouwing van een besturingssysteem het zeldzame geval meenemen dat iemand zijn bestandssysteem ernstig verziekt? Evengoed kan dit onder Windows gebeuren.

Zo zou ik als nadeel van Windows kunnen noemen dat in sporadische gevallen je computer door een BSOD niet meer wil starten, en je zelf een oplossing moet zoeken.

.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/17, 01:22:32 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:34:57 door Max Null »

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/17, 01:23:33 »
Cinelerra heb ik verschillende malen mee gewerkt. Crashte voortdurend en het heeft een chaotische interface. Het is wachten op de Linux-versie van Lightworks.

Dat is dan persoonlijk want ik vind er weinig mis mee qua interface en hij is nog nooit gecrashed hier. Heb je hem wel recent getest dan? Ik heb getest Cinelerra 4.4, de laatste uitgave gereleased op 7-9-2012.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 01:25:49 door Vistaus »

.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/17, 01:29:03 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:35:11 door Max Null »

.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/17, 01:32:11 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:35:25 door Max Null »

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/17, 01:34:32 »
Cinelerra heb ik verschillende malen mee gewerkt. Crashte voortdurend en het heeft een chaotische interface. Het is wachten op de Linux-versie van Lightworks.

Dat is dan persoonlijk want ik vind er weinig mis mee qua interface en hij is nog nooit gecrashed hier. Heb je hem wel recent getest dan? Ik heb getest Cinelerra 4.4, de laatste uitgave gereleased op 7-9-2012.

Het stuk gaat uit van de Windows gebruiker, niet de doorgewinterde Linux kenner. Zet een windows gebruiker achter GIMP en hij gaat meteen klagen over de interface (heb ik meegemaakt). Zo is het ook bij Cinelerra, dat vind IK zelfs chaotisch, laat staan een Windows gebruiker.

In jou stuk staat: "PROFESSIONELE videobewerking"
Iemand die professioneel video's bewerkt is echt wel doorgewinterd hoor!

GIMP ben ik het wel mee eens; dat is niet de meest fijne interface naar mijn mening en daarom gebruik ik GIMP ook niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 01:42:38 door Vistaus »

.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/17, 01:44:48 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:35:38 door Max Null »

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/17, 01:51:21 »
Dat ontken ik ook niet...

.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/17, 01:59:57 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:35:53 door Max Null »

.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/17, 02:02:40 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:36:09 door Max Null »

Offline MKe

  • Lid
Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/17, 06:32:02 »


Dan is Ubuntu in het nadeel. Ieder half jaar opnieuw installeren en configureren lijkt me een beetje overdreven voor een gewone gebruiker.
Updaten in Ubuntu is idd gammel. Het duurt ontzettend lang, vaak enkele uren, en leverde bij mij meestal een slecht werkend systeem op. Maar een nieuwe installatie met configuratie is alleen lastig en langzaam als je veel software buiten de repo's om hebt geinstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/17, 10:07:28 »


Dan is Ubuntu in het nadeel. Ieder half jaar opnieuw installeren en configureren lijkt me een beetje overdreven voor een gewone gebruiker.
Updaten in Ubuntu is idd gammel. Het duurt ontzettend lang, vaak enkele uren, en leverde bij mij meestal een slecht werkend systeem op. Maar een nieuwe installatie met configuratie is alleen lastig en langzaam als je veel software buiten de repo's om hebt geinstalleerd.
Ik neem aan, dat je opwaarderen (upgrade) bedoelt, en niet bijwerken (update).... :)
Maar inderdaad: een schone opwaardering is altijd het beste, bij elk besturingssysteem onder de zon, op deze veelgeplaagde planeet aarde.

@Max Null:  elk half jaar opwaarderen hoeft niet bij Ubuntu, omdat zelfs een simpele tussenversie nog anderhalf jaar bijgewerkt wordt voor veiligheid en stabiliteit. Om over LTS-versies maar te zwijgen. Maar dat weet jij zelf ook wel, denk ik....

Offline axelv

  • Lid
Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/17, 10:39:16 »
Deze twee artikels kunnen ook interessant zijn om te lezen en eventueel te vertalen naar het Nederlands (of delen er van).

EDIT: Eerste artikel veranderd in de Nederlandse versie, ok nederlandse versie is slecht, toch maar Engelse dan :)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 10:43:37 door axelv »

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/17, 10:43:06 »
Dat ontken ik ook niet...

En voor de niet pro is Openshot een prima programmaatje, vergelijkbaar met Studio van Pinnacle/Avid.

En daar heb je het dus al... Jij zegt dat Cinelerra bij jou instabiel is, bij mij is OpenShot juist instabiel.

OpenShot is naar mijn mening een prima programma *aan het worden*, maar de stabiliteit kan nog beter en een paar andere rough edges ook. Kdenlive is daar al verder in gevorderd maarja dan zit je dus met KDE-bibliotheken op je systeem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/17, 10:50:41 »
Het systeem verzieken hoeft niet opzettelijk te gebeuren. Iemand die zijn laptop niet meer uit slaapstand krijgt door het achenebbische powermanagement van Linux kan al met deze problemen te maken krijgen. Ik heb het meerdere malen moeten repareren voor mensen.
Klopt. Ik maak er daarom al jarenlang een gewoonte van, om de slaapstand (suspend to disk) direct na de installatie volledig uit te schakelen. Met ingang van 12.04 is slaapstand overigens al standaard uitgeschakeld. De pauzestand (suspend to RAM), die veel minder snel problemen geeft, schakel ik trouwens ook uit, behalve bij de meeste flaptops:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-of-pauzestand-werkt-niet-goed:-uw-computer-raakt-van-slag-of-zelfs-in-coma

Enneh... nooit meer problemen. Een heerlijk stabiele en onderhoudsvrije *buntu.  =D

Re: Overzicht voor- en nadelen Linux/Ubuntu ten opzichte van Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/17, 10:56:49 »
Overigens ligt dat problematische ACPI niet eens zozeer aan Linux: http://sathyasays.com/2008/06/24/so-why-is-acpi-such-a-problem-in-linux/