Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb-stick read-only  (gelezen 3150 keer)

startrekfan001

  • Gast
usb-stick read-only
« Gepost op: 2007/12/10, 08:14:46 »
Als ik mijn usb-stick in mn computer stop, kan hij alleen bestanden lezen. Ik kan helemaal geen bestanden schrijven. Ik heb geprobeerd permissions te veranderen in het permissions dialog in properties maar ik kreeg alleen een melding met "kan permissions niet veranderen omdat de schijf read-only is". en er zitten geen knopjes op de usbstick zelf die hem hardwarematig op readonly hebben gezet. in windows kan ik wel gewoon lezen en schrijven naar de schijf.

Offline vanadium

  • Lid
usb-stick read-only
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/10, 11:05:55 »
USB schijf eens controleren op fouten: dosfsck /dev/sd..

waarbij /dev/sd.. de partitie van je usb is. Kan je afleiden uit het commando

blkid

Indien fouten: een aantal keer

dosfsck -a /dev/sd..

laten lopen om te herstellen tot je geen meldingen omtrent fouten meer ziet.

startrekfan001

  • Gast
usb-stick read-only
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/10, 15:41:05 »
ik kreeg een hele hoop gekkigheid toen ik dosfsck -a /dev/sdb1 draaide, mn hele terminal werkte amper nog. Ik heb de usb stick gewoon maar op een Windows geformatteerd en hoop dat ie nu werkt. ik kreeg trouwens op ubuntu ook allemaal meldingen met clusters die elkaar overlappen.....  ik denk dat het komt omdat ik mn usbstick nooit unmount voor ik m uit mn computer trek. bij XP kan dit, is er een truukje om dit ook bij ubuntu te kunnen doen zonder consequenties??

Offline vanadium

  • Lid
usb-stick read-only
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/10, 16:16:26 »
Dat was dus inderdaad de reden. Normaal had je met dosfsck wel je USB kunnen repareren. Mocht je ooit zonder Windwos komen te zitten, dan kan je je USB onder Linux herformateren met "sudo mkfs -t vfat .

Bij Windows moet je na schrijven zeker minstens 10 seconden wachten vooraleer de USB eruit te trekken, en vanaf XP tikt hij je dan niet op de vingers. Bij Linux verricht je wellicht ook geen schade als je lang genoeg wacht na het gebruiken van de schijf, maar Linux zal je steeds op de vingers tikken. Het zekerste is om de goede gewoonte aan te nemen de USB eerst te unmounten.

usb-stick read-only
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/28, 11:48:10 »
Ook bij Windows XP kun je beter "hardware veilg verwijderen" kiezen dan een stick er zo maar uit trekken. Heb er al een paar USB-sticken mee verknald door dit niet te doen.. Ubuntu komt gelukkig met een waarschuwing!