Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Sub)domeinen thuisserver lokaal benaderen (simpelste 'DNS'?)  (gelezen 1203 keer)

Offline j87

  • Lid
Goedenavond,
Ik ben al een tijd aan het stoeien met Bind/DnsMasq maar ik kom er niet uit.
Ik probeer het volgende te bereiken:
Ik heb op mijn Ubuntu-thuisservertje een Apache webserver draaien welke via een domeinnaam van buitenaf prima te bereiken is, ook op subdomeinen.
Nu wil ik ook graag op mijn lokale netwerk gebruik kunnen maken van deze domeinnaam, echter wil deze niet resolven omdat zowel de server als de client op hetzelfde lokale netwerk zitten.
Nu is dit per pc op te lossen door de hosts-file te bewerken, maar erg makkelijk is dat niet en voor mijn mobiele browser is dat bij mijn weten geen optie.
Bovendien wanneer ik mijn laptopje een keer ergens anders gebruik dan moet ik opnieuw mijn hosts-file bewerken om op mijn eigen domein te komen. Niet zo handig allemaal.

Over zowel Bind9 en DnsMasq is het nodige geschreven op het internet, maar toch krijg ik het helaas niet aan de praat. Wie helpt mij opweg?

Op de modem/router (192.168.192.1) staan DNS-servers 192.168.192.3 (de web- en bijna-DNS-server) en 8.8.8.8 (Google) ingesteld.
Domeinnaam.nl en sub.domeinnaam.nl zijn van buitenaf (bijvoorbeeld via mobiel op 4G) bereikbaar.
Het mooiste zou zijn om rekening te houden met wildcard-subdomeinen zodat uitbreiden in de toekomst geen problemen geeft.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (Sub)domeinen thuisserver lokaal benaderen (simpelste 'DNS'?)
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/13, 09:48:19 »
Hier heb ik een gratis domeinnaam van serverthuis.nl.
In mijn modem/router wordt port 80 geforward naar de PC met de webserver.
Andere PC's worden door de DNS ook verwezen naar het externe IP adres, en de modem/router forward het vervolgens weer naar mijn server.

Staat de server voor een demo op een andere locatie werkt dit niet, en moet ik direct een IP adres opgeven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.