Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: F-spot mappen  (gelezen 5895 keer)

Offline schilder

  • Lid
F-spot mappen
« Gepost op: 2010/02/01, 20:59:26 »
Hallo ik wil mijn foto's ordenen. F-spot lijkt me goed maar ik wil ook gewoon door mappen bladeren kan dit in f-spot ik kan het niet vinden.
En is er een plaats waar ik de EXIF kan zien in f-spot.

openen doe ik in gimp

ger

Re: F-spot mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/02, 00:13:25 »
Wanneer je F-spot in de standaard instelling gebruikt worden alle foto´s die je importeert naar de standaard foto map gekopieerd. Dat is minder handig als je niet altijd via F-spot wilt werken. Je wilt soms ook foto´s makkelijk kunnen vinden als je ze direct vanuit bijv. GIMP wilt openen of in een document wilt opnemen.

Ik heb daarom als werkwijze aangewend dat ik foto´s eerst kopieer of verplaats naar de door mij gewenste map en daarna de betreffende map in F-spot importeer en daarbij het vinkje voor kopiëren naar de fotomap weghaal. Het grote voordeel van F-spot is namelijk dat je alle foto´s kunt labelen met meerdere labels per foto. Maakt het erg makkelijk om snel de gewenste foto´s te vinden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: F-spot mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/02, 07:40:55 »
Je kunt ook gThumb gebruiken, die heeft al die rompslomp van F-Spot niet en laat de foto's gewoon staan waar ze staan.

Offline schilder

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/02, 16:45:27 »
Ik vond ook nog Digikam lijkt mij bijna hetzelfde als F-spot maar kent mappen. ik ga deze eens proberen

ger

Offline Ramana

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/02, 17:55:12 »
Ik vond ook nog Digikam lijkt mij bijna hetzelfde als F-spot maar kent mappen. ik ga deze eens proberen

ger

Zeker proberen! Digikam kan heel erg veel!  ^-^

Offline Dave

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/02, 21:42:01 »
Je kunt ook gThumb gebruiken, die heeft al die rompslomp van F-Spot niet en laat de foto's gewoon staan waar ze staan.

Vind jij dat een handige bladeraar dan?
Dan nog beter Picasa

Ik gebruik ze alledrie overigens met ieder hun eigen functie.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: F-spot mappen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/03, 14:32:30 »
Je kunt ook gThumb gebruiken, die heeft al die rompslomp van F-Spot niet en laat de foto's gewoon staan waar ze staan.

Vind jij dat een handige bladeraar dan?

Dat bladeren gaat idd iets minder handig, maar het is goed werkbaar. Het goede nieuws is dat in de nieuwe versie van gThumb, dit specifieke punt onderhanden is genomen.
Hier wat leesvoer: http://www.omgubuntu.co.uk/2009/11/new-gthumb-linux-plugins-f-spot-killer.html

En Picassa als alternatief: zelf streef ik ernaar zo weinig mogelijk geslotenbron-programma's te gebruiken, tenzij er absoluut geen alternatief is; voor mij is dat dus nu gThumb. En ook is het zo (ben ik niet helemaal zeker van, dus verbeter me als het niet zo is), dat Picassa net als F-Spot iets van import in een locale database doet.

EDIT.
Hier nog een aardige discussie over F-Spot (voornamelijk wat er niet goed aan is) en de alternatieven (gThumb en Picassa):
http://blog.wirelizard.ca/2009/11/25/f-splat/
« Laatst bewerkt op: 2010/02/03, 15:11:04 door markba »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/13, 18:27:42 »
Eh, hoe kun je f-spot ook alweer automatisch laten opstarten zodra je er een camera aan hangt?
Hier start gthumb..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: F-spot mappen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/13, 18:50:02 »
Bestandsbeheer-voorkeuren, Media, Foto's

Offline Ploffie

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/13, 19:19:59 »
Ach ja, daar zat hij, danku.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Ploffie

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/16, 13:34:20 »
Wanneer je F-spot in de standaard instelling gebruikt worden alle foto´s die je importeert naar de standaard foto map gekopieerd. Dat is minder handig als je niet altijd via F-spot wilt werken. Je wilt soms ook foto´s makkelijk kunnen vinden als je ze direct vanuit bijv. GIMP wilt openen of in een document wilt opnemen.


Waar vind je die foto's überhaupt terug als je ze met f-spot hebt geïmporteerd?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: F-spot mappen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/25, 16:22:57 »
@ Ploffie je vindt ze dan onder je persoonlijke map, in Afbeeldingen of Images. Het nadeel imo is dan dat je alles op ´en hoop in 1 map hebt staan.

Excuus voor de late reactie, ik ben even weg geweest.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/25, 17:22:07 »
Als dat niet weer gebeurt, dan is het je vergeven. ^-^
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline laudaka

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/19, 16:04:20 »
Bedankt voor de info over de alternatieven voor F-Spot. Nog even samenvatten wat hierboven gezegd is, met wat aanvullingen van mij.

De meest gebruikte afbeeldingenviewers/fotoprogramma's
* EOG Afbeeldingenviewer (wat je krijgt als je gewoon dubbelklikt op een afbeelding, deel van GNOME)
* F-Spot (tot en met Ubuntu 10.04 Lucid het standaardfotoprogramma, wordt geopend als je een digitale camera aankoppelt)
* Shotwell (vanaf Ubuntu 10.10 Maverick het standaardfotoprogramma, wordt geopend als je een digitale camera aankoppelt)
* digiKam
* gThumb
* Picassa (Let op! Dit is closed source, voor beginners zeker een afrader want er zijn voldoende alternatieven.)

Zelf heb ik geen ervaring met F-Spot maar ik zal de tip hierboven zeker proberen om de foto's met tags te labelen. Ik heb nog een berg foto's liggen!

De EOG Afbeeldingenviewer
Dan nog een beschrijving van EOG Afbeeldingenviewer, het programma wat Ubuntu gebruikt om foto's en andere afbeeldingen te laten zien als je erop dubbelklikt in Bestandsbeheer (of op je Bureaublad). Ik heb wel eens meegekeken over de schouder van absolute beginners en sommige mensen vinden die standaard-afbeeldingenviewer al ruim voldoende als fotoprogramma! Ze zijn al blij dat ze foto's kunnen roteren en dat dan ook kunnen opslaan. Via Bewerken, In prullenbak gooien kan je ook nog mislukte foto's weggooien en daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Handig is trouwens dat als je op de werkbalk op de knop Afbeelding bewerken klikt dat je dan toch dingen kan doen als Bijsnijden, Rode-ogen reductie, Recht zetten, Onscherpe focus, Automatische kleuren en de andere dingen van F-Spot (kennelijk met F-Spot View). Maar dat venster ziet er beslist minder intimiderend uit voor beginners dan het gewone F-Spot. "Less is more" soms, ook voor absolute beginners  :)

Hier nog een artikel in de Engelstalige Wikipedia met een vergelijking van alle afbeeldingenviewers, niet alleen voor (Ubuntu) Linux maar ook Windows en Mac OS X: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_image_viewers
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 16:33:27 door laudaka »

Offline laudaka

  • Lid
Re: F-spot mappen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/19, 16:30:50 »
En ik heb nog een vraagje. Een beginner vroeg me waar hij toch zijn foto's kan vinden op zijn harddisk. Zelf heb ik meestal mijn Ubuntu op Engels staan. En helaas heb ik het uitgezet dat de namen van de mappen naar Nederlands vertaald worden als ik naar Nederlands overschakel. Kan iemand mij vertellen hoe de map met foto's precies heet? (Met hoofdletter of kleine letter, meervoud of enkelvoud?)

Bij mij worden de foto's door F-Spot hier neergezet (Engelstalig):
* /home/laudaka/Pictures/Photos/<jaar>/<maand>/<dag>
* Dus bijvoorbeeld /home/laudaka/Pictures/Photos/2011/05/01 voor foto's van 2011, in mei, op de 1e

Op een helemaal Nederlandstalige Ubuntu moet het zoiets zijn
* /home/laudaka/Afbeeldingen/Foto's/<jaar>/<maand>/<dag>
* of /home/laudaka/Afbeeldingen/Foto/<jaar>/<maand>/<dag>
* of /home/laudaka/Afbeeldingen/foto/<jaar>/<maand>/<dag>
* of /home/laudaka/Afbeeldingen/Fotos/<jaar>/<maand>/<dag>

Alvast hartelijk bedankt aan wie me uit de twijfel wil helpen  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 16:32:38 door laudaka »