Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox, wat moet er nu precies gebeuren  (gelezen 4748 keer)

firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Gepost op: 2015/08/05, 08:59:18 »
Geachte lieden,

Na alle perikelen rondom flash en firefox is het mij geloof ik toch nog allemaal enigszins ontgaan wat nu te doen om firefox behoorlijk te laten werken.
Wat betreft Youtube heb ik de add on geinstalleerd die flash helemaal buitenspel zet en alle video's draaien nu op html 5.

Maar wat betreft al het andere: ik kan flash toestaan, maar dat schijnt niet veilig te zijn, wat moet ik nu ook alweer doen om dat ook op te lossen?
En was er nog iets dat ik hier niet noem, maar dat wel moet gebeuren om firefox gewoon weer te laten werken zoals het moet?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/05, 09:31:26 »
Een gouden tip:  klik hier om de topics de doorzoeken

Je kan de plugin van Flash instellen dat FF altijd moet vragen of deze mag werken of niet.
De laatste updates hebben evenwel het gat in de beveiliging van Flash gedicht, of dit afdoende is is maar een oneindig raadsel. Flash is nooit echt veilig geweest, maar redenen voor paranoïde denkpistes zijn niet echt nodig zolang je op gekende sites (YouTube, Vevo, enzovoort) blijft.
Ga je experimenteren op XXX-sites of Warez-sites, sta je zelf in voor de gevolgen natuurlijk.

Niet te bang zijn, je kan en mag gerust de plugin gewoon gebruiken, en instellen of deze mag werken of niet is een extra troef om niet in de problemen te geraken (als dat met Linux al het geval is ..... ) .

Eigenlijk heb je maar voor heel weinig sites nog echt Flash nodig en als je deze nodig zou hebben is meestal een hogere versie vereist, en daar wringt het schoentje: voor Linux blijven we steken op een oude versie die nog wel veiligheidupdates krijgt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/05, 09:46:21 »
De bijgewerkte flash-plugin lijkt niet overal te werken. Op bv dumpert.nl geeft ie na het activeren van Adobe Flash Error loading plugin: plugin file not found.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/05, 09:57:16 »
De bijgewerkte flash-plugin lijkt niet overal te werken. Op bv dumpert.nl geeft ie na het activeren van Adobe Flash Error loading plugin: plugin file not found.

Doet het bij mij toch goed hoor, via jouw link. Ik heb een 'gewone' plugin dus geen hogere versie ofzo.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/05, 10:07:14 »
Nog even gekeken, en eigenaardig gedrag: plugin staat op Ask to activate. Activeren leidt in de meeste gevallen tot voormeld foutbericht. En af en toe, na een refresh van de site, werkt Flash dan weer wel. Let wel, ik heb dit tot noch toe enkel op dumpert ervaren.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/05, 10:08:18 »
Wie het zonder al te veel moeite voor mij in een notedop kan samenvatten bespaart mij gewoon zoekwerk en dat is iets dat ik elke gebruiker alhier van harte gun ;)

inderdaad, het is allemaal ook weer niet zo heftig, zelfs niet als je eventueel de behoefte zou hebben om in de ranzige uithoeken van het web te gaan zitten. Een voorbeeld van een probleem was alhier dat facebook met flash ingeschakeld, firefox gewoonweg deed crashen, dus hier klopte iets niet....

Misschien is het vloeken in de kerk, maar Chromium heb ik wat dat betreft toch minder problemen mee gehad maar ik vind de uitgebreider privacy- en veiligheidsinstellingen bij Firefox toch wel een pre.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/05, 10:12:00 »
maar wat Nero hier aankaart is soortgelijk als waar ik inderdaad ook tegenaan liep.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/05, 19:35:14 »
@ZijneBalorigheid: Wat precies is er niet goed met de privacy in Chromium? Dacht dat alleen Chrome een privacy-probleem had? Dit vraag ik uit nieuwsgiergheid want ik ben niet al te kundig op dit gebied.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/07, 11:38:10 »
Misschien ben ik ook wel niet al te kundig, dus pin mij er niet op vast ;)
Bij Chromium / Chrome heb ik niet de functies die ik in Firefox wel heb. Ik vind het handig om in te stellen dat ik geen cookies wil opslaan, ik vind het handig dat na afsluiten van firefox gelijk de geschiedenis kan laten wissen etc etc. Als ik pagina's wil bewaren, hebben we daar bookmarks voor en dan hoeft mijn browser niet vol te lopen met geschiedenis. Dit alles heb ik in Chromium tot dusver nog niet gevonden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/07, 11:40:53 »
Vervolgens voor Femke: er kwam zojuist bij mij een firefox update binnen. Als dit niet het gewenste resultaat biedt, kan ik altijd nog jouw lijstje gaan afwerken.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Henkp

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/07, 13:02:11 »
Misschien ben ik ook wel niet al te kundig, dus pin mij er niet op vast ;)
Bij Chromium / Chrome heb ik niet de functies die ik in Firefox wel heb. Ik vind het handig om in te stellen dat ik geen cookies wil opslaan, ik vind het handig dat na afsluiten van firefox gelijk de geschiedenis kan laten wissen etc etc. Als ik pagina's wil bewaren, hebben we daar bookmarks voor en dan hoeft mijn browser niet vol te lopen met geschiedenis. Dit alles heb ik in Chromium tot dusver nog niet gevonden.

En ik ook niet in Google Chrome, dus als er iemand is die kan verteleen hoe dat wel kan, dan kan ik tenminste die ook gaan gebruiken. Nu gebruik ik hem alleen nog in tijd van nood, wat het flash betreft.  =D

Offline EZ-man

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/07, 13:30:24 »
Chromium:
  -  Ga in het hamburger-menu (rechts) naar > instellingen
  -  In het scherm  zijn verborgen instellingen standaard geblindeerd,
      deze kan je zichtbaar maken (onderaan) geavanceerd
  -   Ga naar >> instellingen voor inhoud ... <<

Offline Mikkel

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/07, 19:24:53 »
Vervolgens voor Femke: er kwam zojuist bij mij een firefox update binnen. Als dit niet het gewenste resultaat biedt, kan ik altijd nog jouw lijstje gaan afwerken.
Die kreeg je om een andere reden. ;)

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/08, 14:24:14 »
ah, dat kan natuurlijk ook nog. En in hoeverre zouden wij ons daar zorgen over moeten maken?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/08, 17:36:18 »
Tja, ík maak me daar geen zorgen over. Maar ik ben dan ook niet op een Russische nieuwssite geweest en draai Firefox 39.0.3. Jíj had een vraag over flash en dacht dat deze update daar misschien een oplossing voor was. Kan altijd natuurlijk, maar daar was die update niet voor bedoeld.  ;)

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/08, 21:30:42 »
Daar ben ik ook niet geweest, maar de betrokkenen sluiten niet uit dat het probleem verder reikt dus daarom is het wellicht handig te weten hoe reeel een "gevaar" is.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Henkp

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/08, 22:51:06 »
Daar ben ik ook niet geweest, maar de betrokkenen sluiten niet uit dat het probleem verder reikt dus daarom is het wellicht handig te weten hoe reeel een "gevaar" is.

Het gevaar is net zo groot als voorheen, zolang er Flash is en gebruikt wordt,  zal dat ook wel zo blijven.
Maar heb je er ooit wel eens wat van gemerkt?.
En dat gevaar zit in alle brouwsers daar geen een 100% veilig is.

Dus als je daar echt bang voor bent, dan kan je maar beter niet meer gebruik maken van internet!  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/08/09, 18:32:32 door Henkp »

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/09, 13:24:51 »
Heb nergens last van.

Doe het volgende:

(en de volgende keer gewoon zelf zoeken ;) )

1. maak een html van je bladwijzers
2. zet je addons even in je geheugen
3. Verwijder via Synaptic Firefox
4. Verwijder de verborgen map van FF
5. Verwijder alles in Synaptic van Flash (dus even zoeken op Flash en verwijder alle dingen van Flash)
6. Herstart even je systeem (hoe mss niet, maar voor de zekerheid)
7. Installeer Firefox weer via Synaptic.
8. Importeer je bladwijzers weer
9. Installeer je addons

en alles moet weer gewoon werken. Ook deze: dumpert.nl

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89280.msg959796#msg959796

Femke: heb je lijstje keurig nagelopen en nu zou dus alles weer zodanig moeten zijn, maar flash geeft wel aan verouderd te zijn. Als ik de commentarii in een andere draad hierover dus goed heb begrepen komt een veiligheidsupdate hiervoor vanzelf weer binnen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/09, 14:15:44 »
Het zou helpen als je vertelt welke versie van flash je gebruikt en op welke websites je die melding krijgt.
(systeem up-to-date?)
Ik heb 11.2.202.491 en nergens last van.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/09, 16:48:40 »
11.2 heb ik op een andere computer draaien en vooralsnog geen problemen. Op deze machine staat flash 13.1 en die staat aangemerkt als verouderd......
crashen doet ie overigens niet meer.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/09, 16:51:52 »
en ik zie inderdaad op de site van flash staan dat 11.2 de laatste door linux ondersteunde is. Heb toch echt alles van flash weggehaald zoals juffrouw Femke mij dat heeft uitgelegd ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/09, 20:09:08 »
Als je in firefox in het menu (de drie strepen) rechts naar add-ons gaat, staat er bovenaan een regeltje "controleren of uw plug-ins" up to date zijn. Als je dit aanklikt, krijg je een overzicht.

De machine met flash 11.2 in firefox is Linux Mint 17.2 xfce

De machine met flash 13.1 is Linux Mint 17.1 KDE

Ik ga sowieso nog wel een keer goed in synaptic pluizen en dan doe ik jouw hele lijstje gewoon weer opnieuw. Ik zal vast wel weer ergens een flash-dingetje zijn vergeten weg te halen of zo.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/10, 20:53:02 »


Firefox heeft alhier (weer) gewoon flash 11.2.
Ik moest er echter nog een enkel kunstje voor uithalen afwijkend van Femke's lijstje, namelijk de flash 11.2 installer in synaptic installeren.
Firefox had namelijk bij de herinstallatie geen flash, dus ik weet niet wat ik gedaan heb, maar nu is alles mijns inziens goed.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/12, 14:36:16 »
Kreeg vandaag een update van Firefox,nu heb ik versie 40.Misschien zullen nu de problemen over zijn?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: firefox, wat moet er nu precies gebeuren
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/12, 16:19:02 »
Ik kreeg vandaag ook een nieuwe update van Firefox in Linux Mint 17.2
En heb nu versie 41.0b1