Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Paar vraagjes over 64-bit  (gelezen 1280 keer)

[Opgelost] Paar vraagjes over 64-bit
« Gepost op: 2010/05/30, 11:56:38 »
Ik heb nog niet echt ervaring met 64-bit, maar ik zit wel te denken om vanmiddag mijn 32-bit te vervangen door 64-bit. Daarom even wat vraagjes.

-Kan ik gewoon programma's compileren op 64-bit zonder tegen grote problemen aan te lopen?
-Geeft het draaien van 32-bit programma's (alleen als het niet anders kan hoor) veel problemen?
-Wat voor andere problemen zou ik kunnen verwachten?
-Werkt de gesloten videokaart-driver ook op 64-bit (ik heb een ATI Mobility Radeon 4550HD)?

Mijn laptop is een Sony Vaio VGN-NW21MF met 4 GB RAM en 2,20 GHz Intel Core2Duo.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/30, 20:21:30 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/30, 12:05:36 »
Ik heb nog niet echt ervaring met 64-bit, maar ik zit wel te denken om vanmiddag mijn 32-bit te vervangen door 64-bit. Daarom even wat vraagjes.

-Kan ik gewoon programma's compileren op 64-bit zonder tegen grote problemen aan te lopen?
Normaal gesproken gaat het compileren hetzelfde als op 32-bit.

Citaat
-Geeft het draaien van 32-bit programma's (alleen als het niet anders kan hoor) veel problemen?
Ik gebruik zelf maar een paar 32-bits programma's, maar die werken zonder problemen.
Google Earth, Skype, en dat soort programma's doen het gewoon.

Citaat
-Wat voor andere problemen zou ik kunnen verwachten?
Niet alle w32codecs zijn er voor 64-bits. Dit levert problemen als je wmv-hd films wil bekijken.
Maar deze zijn vrij zeldzaam is mijn ervaring.

Citaat
-Werkt de gesloten videokaart-driver ook op 64-bit (ik heb een ATI Mobility Radeon 4550HD)?
Zie de FAQ: http://ati.amd.com/products/catalyst/linux.html

Als je vragen hebt over specifieke programma's moet je die even noemen.

Re: Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/30, 12:51:19 »
Dankjewel voor de antwoorden :)

"Normaal gesproken gaat het compileren hetzelfde als op 32-bit."

Normaal gesproken dus, waar zou ik tegen aan kunnen lopen tijdens het compileren op 64-bit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/30, 12:58:56 »
Ik weet niet wat voor pakketten je wil compileren, maar als die specifiek geschreven zijn voor een bepaalde architectuur, dan zou het kunnen zijn dat die niet werken op 64-bit.
Maar omdat je niet aangeeft wat voor soort pakketten je wil gebruiken, kan niemand op voorhand zeggen of je tegen dit soort problemen aan gaat lopen.

Normaal gesproken (lees: standaard Gnome/KDE spul) geeft compileren geen problemen.

Ik gebruik al lang 64-bits Ubuntu, maar compileer zelden iets. Ik ben nog nooit tegen een probleem aan gelopen dat iets niet wilde omdat ik 64-bits gebruik. Meestal was het probleem dat ik een -dev pakketje miste ofzo.

Re: Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/30, 13:02:11 »
Ow ok.

Nou het gaat meer om programma's waarvan ik een SVN-versie, Git-versie of een nieuwere versie van installeer.
Dit gaat veelal om kdeplayground, KMess svn/git, ktorrent, subversion etc.

Dat zijn voornamelijk de dingen die ik compileer, maar soms ook wel eens andere programma's die gewoon te compileren zijn met ./configure etc.

Zou dat problemen kunnen geven denk je?

En wbt die driver: er staat:
64-bit drivers are available for EM64T/AMD64 based systems.
Dus niet voor Intel Core2Duo of zie ik dat verkeerd?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/30, 13:07:57 »
Dat compileren gaat dan precies hetzelfde als op 32-bit. Je zal er geen extra problemen bij krijgen lijkt me.

En voor de driver, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/AMD64
Jouw processor wordt dus gewoon ondersteund.

Re: Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/30, 13:09:32 »
Ok, dankjewel voor de antwoorden :)

Dan ga ik waarschijnlijk vanmiddag de 64-bit versie installeren van Kubuntu.

Re: [Opgelost] Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/30, 20:21:38 »
Allemaal gelukt, dankjewel :)

Offline siegi

  • Lid
Re: [Opgelost] Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/30, 20:25:53 »
Belangrijkste negatief effect van 64 bit vind ik nog steeds dat het geheugen gebruik sterk omhoog gaat.
Voor flash zou ik de 64bit flash plugin uit de ppa aanraden, de oplossing via nspluginwrapper geeft nogal eens problemen.
ppa:sevenmachines/flash toevoegen en flashplugin64-nonfree installeren.

Re: [Opgelost] Paar vraagjes over 64-bit
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/30, 20:27:07 »
Heb de 64-bit Flash al, maar evengoed bedankt. En geheugengebruik is nog normaal hier. Sterker nog, alles is sneller geworden sinds ik sinds daarnet 64-bit gebruik.

Enige 2 problemen die ik heb (maar die had ik op de 32-bits versie ook al):

-Geen geluid met Flash
-Effecten kan ik niet instellen met fglrx geïnstalleerd, met de open source drivers wel