Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partimage  (gelezen 706 keer)

Offline Fonny

  • Lid
Partimage
« Gepost op: 2009/02/07, 17:50:57 »
Hallo,

Ik heb op mijn Pc Ubuntu 8.04 en Windows Xp Sp3 staan in Dualboot.
Deze twee besturingssystemen staan op twee verschillende partities. Dit werkt nu allemaal goed. Nu zou ik graag een backup maken van deze twee partities met partimage.
Ik heb een live cd gemaakt met partedmagic. Hier staat Gparted en partimage op.
Mijn situatie ziet u in het screenshot.

In partimage moet u selecteren van welke partitie u een backup wil maken en erna een file name aanmaken.
Ik zou bv van (zie screenshot) /sda1 een backup willen maken en de image op sda4 zetten.

Bij file name aanmaken zet ik: /media/sda4/SDA1-image. Als ik de image wil beginnen krijg ik de melding. Path niet vindbaar of geen schrijfruimte of geen toegang.
Volgens mij geef ik het path toch juist in.

Ze beide partities heb ik al geunmount want dit moest blijkbaar ook. Moet ik beide terug mounten als het maken van de image gelukt is.

Mvg,

Fonny




[verwijderd door de beheerder]

Re: Partimage
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/07, 17:55:30 »
Onder /dev vind je alle schijven van je systeem. Onder /media worden deze schijven aangekoppeld. De sda4 is aangekoppeld als /media/disk, en dus niet als /media/sda4 ;)

Offline Fonny

  • Lid
Re: Partimage
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/07, 18:55:39 »
Maar als ik gparted opstart onder mijn livecd noemt die /media/sda4. En bij gparted in ubuntu /media/disk.

Ik heb het nu zo geprobeerd met /media/disk/sda1-image maar nu had een melding dat ik als user niet gemachtigd ben om een image file op sda4 te schrijven.
Klopt het dat sda1 ook niet mag gemount zijn. Hoe zit dat met sda4?

Fonny

Re: Partimage
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/07, 19:19:25 »
Zie het verschil:

schijven onder /dev zijn niet toegankelijk voor de gebruiker, je moet ze nog ergens aankoppelen. Meestal, bijna altijd, gebeurt dat in /media of /mnt. Ubuntu gebruikt /media. Wanneer je via Nautilus een schijf aankoppelt, wordt er een map genaamd /media/disk gemaakt, en wordt de schijf hierop aangekoppeld. Ik heb echter nog nooit gezien dat de benaming in /dev wordt gebruikt als mountpoint, zoals /media/sda4. Ik denk dus dat je /media en /dev door elkaar haalt ;) En als je niet bent gemachtigd om daarheen te schrijven, moet je met behulp van de rootaccount de eigenaar veranderen. Eventjes met de terminal is het snelst:

sudo chown gebruikersnaam:gebruikersnaam -R /media/disk

Offline Fonny

  • Lid
Re: Partimage
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/08, 12:44:09 »
Ik krijg de eigenaar niet meer veranderd omdat /media/disk niet meer gemount is.
Er staat nu een uitroepteken voor als ik Gparted in ubuntu opstart. Hoe kan ik deze terug koppelen.

Fonny

Re: Partimage
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/08, 12:45:45 »
Door hem aan te klikken in Nautilus.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Partimage
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/08, 16:24:29 »
Aah, da wist ik niet als dat automatisch ging.

Als ik nu in partimage het path ingeef als volgt /media/disk/sda1-image krijg ik als melding dat er te weinig plaats zou vrij zijn om de image te maken.