Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten  (gelezen 4382 keer)

Ben een beetje aan het spelen met openssh met een client en een server (beide in virtualbox draaiend). De ssh client draait op een command line installatie waar xorg aan is toegevoegd, de openssh server draait op een normale ubuntu installatie.

Ik wil proberen of het zo mogelijk is een soort van thin client te maken waar alleen een basic x windows server draait. De rest (windows manager, desktop omgeving e.d.) draait dan op de server. Het een en ander lukt aardig.

op de client, starten x windows server: xinit
dat geeft een grafisch scherm met een terminal

op die terminal log ik dan met ssh in op de server: ssh -l gebruikersnaam -X ip-adres 'gnome-session'

nu start er een ubuntu sessie op de client machine.

Wat ik zou willen is het volgende:
1. xserver starten zonder dat deze een terminal opent
2. de bovenstaande stappen automatisch laten uitvoeren bij het opstarten van de client.

Dit zodat de thin client zodra deze opgestart wordt er gewoon uitziet als bij het normaal opstarten van een ubuntu computer.

Iemand tips?

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/15, 13:23:44 »
Zet het commando eens in:
~/.xinitrc
« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 13:26:56 door Cumulus007 »

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/15, 13:47:05 »
Heb het volgende in ~/.xinitrc gezet:
ssh -l gebruikersnaam -X ip-adres 'gnome-session'
Maar als ik opnieuw opstart gebeurt er niets grafisch, gewoon een normale cli login sessie.

edit: heb nog geprobeerd xinit in rc.local te zetten, maar dat maakt niets uit

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/15, 13:54:14 »
Voer eens gewoon xinit uit, wat doet dat?

Oh ja, je moet wel een shell vermelden in .xinitrc:
#! /bin/sh
« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 13:56:34 door Cumulus007 »

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/15, 14:51:48 »
thx voor de tip, dat had ik idd niet gedaan  :)

Als ik xclock in .xinitrc zet, dan start x windows op zonder terminal, en met een klok. Wanneer ik xinit in rc.local zet vóór  =D exit 0 dan start de x windows server automatisch bij het opstarten, alleen als user root. Wanneer het systeem opstart zonder xinit in rc.local, dan start x windows server niet automatisch, ook niet als er een .xinitrc bestand  is.

Dus de vraag is nu, hoe na het inloggen als gewone gebruiker automatisch xinit te starten.

Het is mogelijk om ssh zonder wachtwoord te laten werken geloof ik, dus het invullen van een wachtwoord hoeft geen probleem te zijn volgens mij. Wellicht kan inderdaad door het ssh commando in .xinitrc te zetten automatisch een ssh sessie worden gestart.

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/15, 15:03:18 »
Ok, het automatisch opstarten van x windows server na het inloggen is gelukt. Misschien niet zo netjes, maar xinit toegevoegd aan .profile

Nu eens kijken of het lukt om ssh zonder wachtwoord automatisch  te laten uitvoeren in .xinitrc


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/15, 16:58:05 »
Voor ssh zonder wachtwoord kan je op de client een sleutelpaar maken en de publieke sleutel op de server toevoegen aan~/.ssh/autorized-keys.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server#Sleutelsmaken
Klik links bovenin op Documentatie

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/15, 17:31:44 »
Bedankt voor de tips!

Het werkt inmiddels prima. Na het inloggen van de client start automatisch een grafische gnome sessie op die draait op de server. Erg leuk. Ik heb een virtuele machine gemaakt met 128 mb geheugen, en 6 mb videogeheugen. Daarop kan ik nu een hele zooi applicaties tegelijkertijd draaien (die draaien namelijk op de server) zonder enig probleem. :)

De reactiesnelheid valt me ook niet tegen. Het lijkt erop dat de verbinding tussen de client en server via de router loopt, via het draadloos netwerk dus. In virtualbox bridget networking ingesteld, dat zal de reden zijn. Als ik namelijk het draadloze netwerk uitschakel kan er geen verbinding meer gemaakt worden.

Nog wel wat probleempjes die het gebruik van de client beperken:

- geen geluid op de client... het geluid wordt op de server afgespeeld. Iemand nog een idee hoe dat op de client af te spelen?
- wanneer ik me afmeld in de client (gnome sessie die draait op de server) moet je nog ctrl+alt+backspace geven om verder te kunnen gaan. De x window server draait dan nog. Het zou mooi zijn als de client computer automatisch zou afsluiten na het afmelden van de sessie op de server.

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/15, 22:55:57 »
update:
Geluid gaat denk ik wel lukken. Met pulseaudio kan je geluid via het netwerk afspelen. Dus geluid van de ene computer op een andere afspelen. Inmiddels heb ik dit getest, en het werkt (met gebruik van gui instellingen op beide computers, virtuele machines). Nu nog kijken of dit ook voor elkaar is te krijgen op de command line install zodat de thin client het geluid van de server kan afspelen zonder desktop environment te hoeven installeren op de client..

edit: hier te zien hoe geluid over netwerk met pulseaudio

http://blog.paulbetts.org/index.php/2007/04/15/pulseaudio-in-ubuntu-feisty-play-sound-over-the-network/
« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 23:07:42 door Thomas de Graaff »

dongren_a

  • Gast
Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/18, 12:00:57 »
Bedankt voor deze topic! Ben dit zelf al een tijdje van plan!
« Laatst bewerkt op: 2009/07/18, 12:12:54 door dongren_a »

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/24, 23:08:36 »
De tijd ontbreekt me om hier dieper op in te gaan, maar misschien ben je hier iets mee: http://www.linuxontdekt.be/2009/05/17/linux-terminal-server-project-ltsp-server-opzetten/

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/25, 10:25:18 »
Kijk, dat is natuurlijk andere koek dan het amateuristische gepruts waar ik mee bezig was. :) Dit ziet er echt goed uit!

Ik heb wel zin om er wat mee te spelen.

Je kan in virtualbox instellen dat je een virtuele machine vanaf het netwerk boot. Betekend dit dat ik zo'n soort setup eens zou kunnen testen in virtualbox?

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/25, 10:42:42 »
Op je vraag heb ik zo ff geen antwoord..
Ik denk dat het kan maar ben er niet zeker van ?

Wat misschien wel interessant is voor je (geen idee namelijk wat je doel hiermee is?)
is dat je eens Linux-MCE gaat bekijken / testen.

De bedoeling van Linux-MCE is dat je het gehele multimedia gebeuren op een dikke PC zet wat meteen een backend is.
Door het hele huis kan je dan diverse Thinclients plaatsen.

Nu heb je bijv. de functie "Follow Me" waarbij je op de knop drukt van de afstandsbediening,
Wat er gebeurd is, je zit in de woonkamer een film te bekijken en wilt naar bed en daar verder kijken.
In de woonkamer druk je op "Follow Me"
Je wandelt naar de slaapkamer en drukt weer op de knop, vervolgens word daar de tv aangezet en de Thinclient boot van het backend,  waarna je op de slaapkamer de film verder kan bekijken.

Zit je al op de slaapkamer kan je daar gewoon de thinclient booten en dan naar een film gaan kijken, muziek beluisteren enz enz enz.

Waar ik op doel is dat je misschien eens kan bekijken hoe zij zit configureren in Linux-MCE en dan dingetjes ervan gebruiken.. ?

BTW Linux-MCE is gebaseerd op Ubuntu KDE.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tim_vb

  • Lid
Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/25, 10:58:35 »
Hey.,

Je kunt dit perfect in virtualbox testen trouwens ltsp zit standaard op de alternate cd van ubuntu
D.m.v. even op f4 (mode) te drukken kunt u een ltsp server kiezen je kunt dit dan nog uitbreiden met Nx server zodat je uw thin clients via ssh over het internet kunt laten,opstarten zonder vertraging van het workstation, het geluid probleem is al op voorand opgelost ;-)
Als je ltsp op bestaande ubuntu wilt instaleren heb je volgende packetten nodig

ltsp-server-standalone
ssh-server

Na het installeren moet je enkel je image nog,builden dit doe je op volgende,manier:
sudo ltsp-build-image

Hierna kun je je thin clients booten
In virtualbox d.m.v. op esc. Te duwen en. Booten van netwerk te selecteren

Mvg.Tim

Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/25, 12:35:50 »
Thx voor de tips!

Ik ga er binnenkort eens wat mee spelen. Een echt doel heb ik er niet mee. Puur spelen uit nieuwsgierigheid, om wat te leren van hoe netwerken e.d. werken. Een mediacenter heb ik lopen, mythdora. Maar het netwerk naar die machine toe is te traag om daar remote frontends aan te hangen. (netwerk via stopcontact)

Offline inktvis75

  • Lid
    • LinVirt.nl
Re: thin client?: automatisch gnome sessie starten via ssh bij het opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/28, 11:21:59 »
Bij het lezen van deze topic vroeg ik me af of je wellicht niet eenvoudiger iets kan opzetten met nomachine of freenx, het is sneller en doet alles wat je omschrijft.

greetz
Frederik
- www.l4l.be -
---
 groetjes
  Frederik Vos