Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Keuze verwijderen software  (gelezen 838 keer)

Keuze verwijderen software
« Gepost op: 2012/10/08, 14:59:16 »
Wanneer ik software wil verwijderen krijg ik bij Synaptic altijd twee mogelijkheden: "Markeren voor verwijdering" en "Markeren voor volledige verwijdering". Wat is de beste keuze en wat is het verschil?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/08, 15:04:45 »
Heel zeker ben ik dit niet, maar ik denk dat "volledig verwijderen" ook meteen mogelijke bibliotheken (dependencies) die niet door andere programma's worden gebruikt, mee verwijdert.

Op zich maakt het niets uit voor de performantie en gezondheid van je systeem. Volledig verwijderen levert je terug die extra schijfruimte op. Anderzijds moeten de betreffende bibliotheken opnieuw geïnstalleerd worden mocht je hetzelfde programma, of een ander programma die die bibliotheken nodig heeft, installeren.

Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/08, 15:11:26 »
Duidelijk. Dank. Gelukkig de gezondheid van mijn mooie Linux systeem niet aangetast.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/08, 15:17:27 »
Nee. De 'Volledig verwijderen' functie gooit ook alle configuratiebestanden en dergelijke weg, waar het normaal verwijderen dat niet doet. Het staat gelijk aan 'apt-get remove --purge' ;)

Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/08, 16:00:50 »
Timo en vanadium,
Ik herinner mij dat je ook dit kunt instellen:
Synaptic pakketbeheer > Instellingen > Voorkeuren > Bestanden > Opgehaalde pakketten verwijderen na installatie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/08, 16:42:29 »
Timo en vanadium,
Ik herinner mij dat je ook dit kunt instellen:
Synaptic pakketbeheer > Instellingen > Voorkeuren > Bestanden > Opgehaalde pakketten verwijderen na installatie.
Dat verwijdert de .deb bestanden, zodra deze geïnstalleerd zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/08, 18:58:28 »
Korte toelichting: Synaptic haalt zogenoemde .deb bestanden binnen vanaf het internet. Die blijven normaal gesproken bewaard op je harde schijf. Met die optie worden die gewist wat enkele MB's ruimte oplevert.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/08, 20:38:08 »
Nee. De 'Volledig verwijderen' functie gooit ook alle configuratiebestanden en dergelijke weg, waar het normaal verwijderen dat niet doet. Het staat gelijk aan 'apt-get remove --purge' ;)
Dat zal inderdaad juister zijn: klopt met wat wordt aangegeven in "man apt-get".

Het is de optie --autoremove die de niet meer gebruikte (geïnstalleerde) dependencies verwijdert.

 Het "opgehaalde pakketten verwijderen" komt dan weer overeen met de "clean" optie: dit verwijdert al dan niet de installatiebestanden na installatie.

Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/08, 20:49:40 »
Klopt vanadium.

En inderdaad, zoals Timo zegt: Volledig verwijderen neemt ook de configuratiebestanden mee in de verwijdering. Dus de verborgen bestanden/mapjes en evt. andere configuratiebestanden in bijv. /usr/share

Offline Tom

  • Lid
Re: Keuze verwijderen software
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/08, 20:58:41 »
Niet alles ...maar toch bijna alles plus in je homemap verborgen bestanden blijft wel nog wat hangen ..maar dat is niet veel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.