Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen wachtwoord..... of toch wel ???  (gelezen 949 keer)

Offline lebon

  • Lid
Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Gepost op: 2015/11/17, 20:51:35 »
Ik heb recentelijk voor een kennis Xuby 14.04 32 bits geinstalleerd op een HP Laptop.

De installatie heb ik zo gedaan dat er geen wachtwoord gevraagd wordt bij het opstarten, omdat dat voor deze kennis te ingewikkeld is.

Vandaag was ik bij haar, en toen ik de laptop opstartte kreeg ik de melding dat er updates waren.
Ik wilde deze laten installeren, maar blijkbaar was er een kernel update bij, want er werd om een wachtwoord gevraagd.

M.i. is er geen wachtwoord, tijdens de installatie is er geen wachtwoord aangemaakt.

Hoe kan dit ?? en hoe los ik dit op ??

Hoor graag.

Bvd

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/17, 21:09:16 »
Wat is Xuby 14.04 linux?

Degene die geïnstalleerd heeft, heeft een wachtwoord ingegeven, dus daar moet je gaan vragen.

Voor je opleiding, zonder wachtwoord kan er geen operating system zijn, dus je kunt geen linux(of windows) hebben zonder wachtwoord, bestaat niet.
Geen wachtwoord kan dus ook nooit veilig zijn. Je weet wel linux is veiliger dan....., dus er moet een wachtwoord zijn.

Ubuntu werkt, met geen admin, dus er is alleen een normale user.
De user die installeert, kan zichzelf admin maken, door wachtwoord te gebruiken.
Dus normaal is er geen admin, dus je kunt minder snel gehackt worden.
Autologin wil zeggen dat wachtwoord automatisch word ingegeven, zodat je niks hoeft te doen, maar er is wel nog steeds een wachtwoord.

oplossing:
1 opnieuw installeren.
of
2 wachtwoord resetten met bootable cd(zoek met google).

Offline lebon

  • Lid
Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/18, 19:23:33 »
@jan11000

Dank voor de uitleg.

Xuby = Xubuntu

Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/18, 21:29:09 »
De installatie heb ik zo gedaan dat er geen wachtwoord gevraagd wordt bij het opstarten, omdat dat voor deze kennis te ingewikkeld is.
Nou, natuurlijk is dat niet te ingewikkeld, je bedoelt denk ik te lastig, omslachtig. Ik log ook altijd automatisch in, ga niet elke keer een wachtwoord intypen op een pc die alleen maar door mij wordt gebruikt.

M.i. is er geen wachtwoord, tijdens de installatie is er geen wachtwoord aangemaakt.
Klopt niet, tijdens de installatie van Xubuntu word je gevraagd om een gebruikersnaam, een naam voor je pc zodat die in een netwerk herkenbaar is, en om een wachtwoord voor de gebruiker, dat moet je zelfs nog een tweede keer typen, ter bevestiging. Dat is te achterhalen door als root naar Users en groups te gaan, weet even uit m'n hoofd niet precies welke stappen je moet zetten.

Samenvattend: ja je (haar) systeem heeft een wachtwoord, en ja, dat is via root te achterhalen.

Offline lebon

  • Lid
Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/20, 19:04:26 »
@ Paul Matthijse,
Dank voor deze toelichting, en misschien kan ik dus het wachtwoord achterhalen.
Kun je misschien aangeven hoe ik dat moet doen ?  root e.d. heb ik nog nooit gebruikt sinds ik met Xuby werk.

Zou het graag willen weten.

Bvd

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/20, 20:00:27 »
root e.d. heb ik nog nooit gebruikt sinds ik met Xuby werk.
Hoe kan je dan updates ophalen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline lebon

  • Lid
Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/20, 21:01:48 »
@ Ron,

Ik krijg een melding dat er updates zijn, en dan hoef ik alleen maar op installeren te klikken.

Hoor graag meer.

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen wachtwoord..... of toch wel ???
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/21, 10:14:36 »
Een vergeten wachtwoord is niet te achterhalen door root. Je kan echter wel een nieuw wachtwoord instellen. In de Ubuntu familie is root login echter standaard niet geactiveerd. Gebruik dan deze work-around.

Opstarten in recovery mode, en kiezen voor een root shell. Daarnamount -o remount,rw /
passwd <gebruikersnaam>

Daarna herstarten.