Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nut van process "hald-addon-dell-backlight"?  (gelezen 720 keer)

Nut van process "hald-addon-dell-backlight"?
« Gepost op: 2008/06/11, 21:05:04 »
Ik heb een Dell Vostro 1500 en ervaar wat problemen met configureren van de brightness van mijn scherm. (Daar heb ik nu nog geen hulp voor nodig, ik wil eerst zelf nog wat aanmodderen. ;) )

Tijdens het zoeken naar een oplossing ben ik het "hald-addon-dell-backlight" tegengekomen. (<-- hier gaat deze topic eigenlijk over ;) ) Nu heb ik een vermoeden dat dat eigenlijk niks nuttig doet... Als ik het process gewoon kill dan is er geen verandering in functionaliteit qua instellen / gebruik van de brightness van mijn scherm.

Uninstallen gaat ook niet want er is geen package dat ermee overeenkomt...
Voor de rest heb ik kunnen uitvissen dat tijdens het bootproces "hald" -> "hald-runner" opstart en op zijn beurt -> "hald-addon-dell" opstart...

Vooraleer ik op Launchpad, bij het package "hal", een bug-report indien, wou ik eerst hier eens horen. Want het lijkt me sterk dat het niets doet, maarja wat doet het dan wel?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Nut van process "hald-addon-dell-backlight"?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 21:11:54 »
Deze link:  http://www.berthon.eu/wiki/foss:ubuntu:wikishelf:hal:feisty
Voor energie besparing naar ik begrijp.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Nut van process "hald-addon-dell-backlight"?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/11, 22:44:07 »
Ja, die link ben ik ook tegengekomen, maar die "energie besparing" wordt  gedaan door de mogelijkheid te bieden om je scherm-intensiteit aan te passen. En het probleem dat ik aankaart is dat ik die aanpas-mogelijk behoud als ik dat process kill.... Dus dan kunnen we toch "hald-addon-dell-backlight" als depreciated beschouwen of zie ik hier iets over het hoofd?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Nut van process "hald-addon-dell-backlight"?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/11, 23:37:02 »
Dus als ik het goed begrijp wil je dit uitschakelen hald-addon-dell en dan toch de aanpas mogelijk heden behouden van hald-addon-dell? Kan je je scherm niet hardware matig aanpaassen midels een Fn toets + een bepaalde toets(Brightness o.i.d.) Als je in het boot process dat hald ziet is dit voor of na het booten van Ubuntu? Als het daarvoor is kan het een instelling in de BIOS zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Nut van process "hald-addon-dell-backlight"?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/12, 10:09:46 »
Citaat van: Gijsbert
Dus als ik het goed begrijp wil je dit uitschakelen hald-addon-dell en dan toch de aanpas mogelijk heden behouden van hald-addon-dell?
Yup, en zover ben ik al. Als ik het process "hald-addon-dell-backlight" kill, dan ben ik nog in staat om mijn scherm intensiteit aan te passen.

Citaat van: Gijsbert
Als je in het boot process dat hald ziet is dit voor of na het booten van Ubuntu? Als het daarvoor is kan het een instelling in de BIOS zijn.
Voor of na? Tijdens, kan dat ook? Ik zal maar mijn bootchart er bij gooien.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB