Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?  (gelezen 1333 keer)

Offline aartje

  • Lid
[Opgelost]Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Gepost op: 2012/07/16, 13:28:30 »
Ik heb pytomtom gedownload van http://code.google.com/p/pytomtom/wiki/Downloads
, uitgepakt in een directory pytomtom uitgepakt (als gewone gebruiker) en daarna met "python pytomtom.py"
opgestart.  Het bleek dat de "pix" directory op een verkeerde plek stond, dat met een
symbolische link in de "share/pytomtom" directory verbeterd.
Toen de tomtom aan een poort gehangen en laten mounten. Daarna weer
"python pytomtom.py" opgestart. Er kwam een window van pytomtom op, waar
ik met een knop het mountpoint van mijn tomtom kon kiezen en het type tomtom
(XL 30 in mijn geval) Ik kon die settings saven.

Er werd gemeld dat mijn tomtom uptodate was, wat ook wel klopte omdat ik
hem net op een WindowsXP systeem had ge-update. Ik weet dus nog niet zeker of
dat werkt. Heeft er iemand anders ervaring met pytomtom ? Heb je er wat aan ?

Het zou prachtig zijn. De tomtom is nl.  voor mij de enige reden dat ik één keer
per jaar een windows-systeem moet gebruiken.

PS. Ik hoop dat bovenstaand verhaal te begrijpen is, ik heb in dit verband
geen zin om uit te leggen wat mointpoints, symbolische links etc. zijn

« Laatst bewerkt op: 2012/07/29, 10:02:56 door aartje »

Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/16, 20:18:04 »
Mooi dat je dit programmaatje even meld, ik ken(de) het nog niet ik zal het zo eens installeren en mijn tomtom aan de pc aanhangen, deze is al een tijdje niet geüpdatet. Ik zal de resultaten vanavond hier vermelden. :)

Update: Ik heb via de deb(op het Ubuntulogo klikken) het programmaatje geinstalleer. Dat gaat primam en staat gewoon in het menu vermeld. Voor een back up en het terugzetten gaat het prima. Maar voor de kaarten te updaten helaas nog niet, zie ook http://pytomtom.tuxfamily.org/forum/viewtopic.php?id=81
hi!

thanks for your interest in pytomtom...

pytomtom doesn't update map or firmware... sorry... Source code is closed and TomTom is busy...
I'm not able to do that... next implementation in pytomtom iis to customize it...

at this time, pytomtom can save your data (maps, POI, icon, etc...) to prevent crashes or if you damage any files...
it is able to update satelite positions, install new POI

I have an old old tomtom, so I can tell if it's working with new models...

best regards,

Tom

Helaas nog even doormodderen met Windows of Mac.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/16, 21:16:33 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline aartje

  • Lid
Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/17, 08:00:48 »
Ik had de versie 0.5.1 genomen, dat volgens mij de nieuwste versie is.
De Ubuntu-versie is volgens mij ouder en een beta-versie. Er staat bij
die Ubuntu-versie ook "ancienne version".
Ik hoefde alleen bovenstaande symbolische link toe te voegen.
Er moesten wel wat paketten ge-installeerd zijn, zoals cabextract,
python en iets van gtk.
Ik kreeg dan door het commando "python pytomtom.py" te geven
het scherm zoals in de bijlage 1.png

Maar ik denk dat de vraag "Need to update?" alleen betrekking heeft
op het programma zelf.
Verder moest je bij Options (zie bijlage 2.png) je type Tomtom en je
mountpoint opgeven. Ik denk niet dat het erg nuttig is. Je kan niet
de door de TomTom gebruikers ingevoerde map-wijzigingen invoeren
(mapshare oid?) en daarvoor doe ik één keer per jaar eigenlijk
alleen die update onder windows.

Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/17, 08:38:17 »
We hebben er nog niet veel aan, maar het begin is er.  Dat  juich ik toe.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/17, 12:39:52 door aandendijk »
Xubuntu 15.04

Offline aartje

  • Lid
Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/17, 13:04:52 »
Ja, maar veel gebeurt er niet meer mee.
Volgens de manier op de volgende site is het ook niet gelukt:
http://users.telenet.be/dirkroos/tomtom_update.html

Het programma ziet niet dat de tomtom wordt aangekoppeld.
Je kan  een tomtom dus niet updaten onder linux (ubuntu),
ja, onder virtualbox, maar dan heb je toch een licentie voor windows
nodig en dan kan je beter dualboot werken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/17, 13:55:48 »
Ik gebruik zelf ook een virtuele XP onder VirtualBox om mijn TomTom mee te updaten. Waarom virtueel en niet dualboot? Omdat virtueel mij het voordeel biedt dat ik die machine op verschillende fysieke pc's tevoorschijn kan halen en Windows ook niet moet herinstalleren als ik een nieuwe computer koop.

Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/17, 13:58:55 »
Ik gebruik zelf ook een virtuele XP onder VirtualBox om mijn TomTom mee te updaten. Waarom virtueel en niet dualboot? Omdat virtueel mij het voordeel biedt dat ik die machine op verschillende fysieke pc's tevoorschijn kan halen en Windows ook niet moet herinstalleren als ik een nieuwe computer koop.

En niet heel je PC hoeft te herstarten als je eventjes snel iets op Windows moet deon ;)

Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/17, 22:13:08 »
Ik heb ook voor dit soort onwillige fabrikanten, W7 Beta virtueel. Jammer dat ze blijven volharden in het niet leveren van linux programma's c.q drivers of bijv. gewoon in Java programmeren. Zo moeilijk kan dat niet zijn lijkt mij. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline aartje

  • Lid
Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/17, 22:40:01 »
Ik gebruik zelf ook een virtuele XP onder VirtualBox om mijn TomTom mee te updaten. Waarom virtueel en niet dualboot? Omdat virtueel mij het voordeel biedt dat ik die machine op verschillende fysieke pc's tevoorschijn kan halen en Windows ook niet moet herinstalleren als ik een nieuwe computer koop.
Betekent dat dat je met één licentie op meerdere PC's Windows(XP) in Virtualbox kan
installeren ? Op een gegeven moment moet je bij de installatie
onder Virtualbox toch je licentie-code intypen en als die al in gebruik is gaat Windows
toch niet werken ?


Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/17, 22:41:43 »
Ik heb ook voor dit soort onwillige fabrikanten, W7 Beta virtueel. Jammer dat ze blijven volharden in het niet leveren van linux programma's c.q drivers of bijv. gewoon in Java programmeren. Zo moeilijk kan dat niet zijn lijkt mij. >:(

En weet je wat nog wel het meest absurde is? De Windows-versie ís in Java geprogrammeerd.


Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/18, 00:37:08 »
Je hebt gelijk. De oude client was in Java, de nieuwe (sinds vorig jaar) is in .NET.
Maar wel vreemd, dan zou het toch moeten werken met Mono lijkt mij...

Offline Bloom

  • Lid
Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/18, 11:41:40 »
Helaas niet. Ze hebben het duidelijk met de softwareontwikkelingsomgeving van Microsoft (waarschijnlijk Visual Studio of zoiets) geprogrammeerd en standaard staat die ingesteld om altijd code aan te maken die de laatste nieuwe bibliotheken van .NET vereist en ook behoorlijk wat van de aangeboden functionaliteit vereist (ook al wordt die eigenlijk niet gebruikt). Het verschil is in elk geval groot genoeg dat je het niet zomaar aan het werken krijgt onder Mono. En TomTom wil zich duidelijk geen moeite doen. Als het maar gewoon een kwestie was van hercompileren en je hebt een Linux-versie, dan hadden ze het waarschijnlijk al lang gedaan. Maar nu ze actief ontwikkelingswerk moeten voorzien, vinden ze de benodigde inspanningen en bijhorende kosten niet in verhouding tot de baten, vermoed ik.

Ik vind het in elk geval verbijsterend dat, nadat ze het toestel onder Linux ontwikkelden, ze voor de desktopclient een zeer gesloten ontwikkelingsomgeving met zware vendor lock-in kiezen. Vermoedelijk is de TomTom Home software door een heel ander team gemaakt dan het toestel zelf en wordt alle desktopsoftware in die firma uitsluitend binnen Windows ontwikkeld omdat 99% van de markt nu eenmaal dat desktopsysteem gebruikt.
Er zijn helaas veel firma's die zelf Linux gebruiken in hun producten maar hun eigen software enkel en alleen voor en onder Windows ontwikkelen en vaak zelfs op zo'n manier dat het niet makkelijk of helemaal niet overgezet kan worden naar Linux.
TomTom is niet de enige hoor. Logitech doet dat met zijn universele afstandsbedieningen en vrijwel iedere aanbieder van een audio-videostreamer (die meestal onder Linux draaien) levert er enkel software voor Windows pc's voor als zo'n pc als multimedia-aanbieder gebruikt moet worden.

Allemaal hebben ze een manager die de beslissing nam om niet alleen exclusief voor Windows te werken, maar dat ook nog eens puur met Microsoft spullen te doen. En zo'n beslissing heeft dan zware gevolgen als later een paar klanten vragen voor een Linux-versie. Dat kan dan niet en dan krijg je dus een kip-en-ei-situatie. De firma wil wel een Linux-versie maken als er genoeg klanten interesse daarvoor hebben, maar je krijgt pas genoeg Linux-gebruikers als klant als er al een Linux-versie bestaat. En Linux-klanten die zoals ik de software virtueel onder Windows draaien, worden netjes als... Windows-klanten geteld!

Offline aartje

  • Lid
Re: Heeft er iemand ervaring met pytomtom ?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/29, 10:02:12 »
Ik heb toch maar WindowsXP op een 10 GB vdi-bestand onder vitualbox gezet op
een aparte afgeschermde gebruiker (tomtomvb) in virtualbox ge-installeerd.
Na wat gepruts kon ik tomtomhome gebruiken en mapshare bijwerken.