Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tonen / verbergen Ubuntu Dock werkbalk  (gelezen 2236 keer)

Tonen / verbergen Ubuntu Dock werkbalk
« Gepost op: 2020/08/14, 08:30:15 »
Tot nu had ik mijn Unity werkbalk altijd zichtbaar onderaan op het bureaublad staan. Maar omdat ik geregeld VirtualBox gebruik en daarin ook wel wat werkbalken zitten, dacht ik eraan om de Unity werkbalk te verbergen - anders wordt het bruikbare deel van het scherm vrij klein in de hoogte .
Ik had gehoopt dat de Unity balk zou te voorschijn komen, zoals dat gebeurt in VirtualBox, door met de muis naar de rand van het scherm te bewegen; is daar misschien een truukje voor die dat kan realiseren ?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/15, 14:41:27 door shadoogie2960 »

Re: Tonen / verbergen Unity werkbalk
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/14, 09:05:28 »
Welke Ubuntu versie gebruik je? Dat maakt nl verschil.

Re: Tonen / verbergen Unity werkbalk
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/14, 09:21:01 »
Ik gebruik nu Ubuntu 20.04.1

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Tonen / verbergen Unity werkbalk
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/14, 09:39:30 »
Ubuntu 20.04.1 komt met Gnome 3 en niet met Unity, dit is al zo sinds 17.10. Tenzij je van 16.04 naar 18.04 en dan naar 20.04 hebt geüpgrade, Unity zelf hebt geinstalleerd of de niet officiële Ubuntu Unity Remix gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 09:47:26 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Tonen / verbergen Unity werkbalk
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/14, 13:23:05 »
Ik had tot vorige week Ubuntu 18.04 LTS (die ik in 2018 heb geüpgrade van 16.04) maar heb deze week een verse installatie gedaan met 20.04.01.
Ik druk me misschien verkeerd uit maar ik bedoel de 'werkbalk' met de dash die ik al jaren ken ... Misschien noemt die niet 'Unity balk' ...?
Ik weet dus niet of ik Gnome of Unity gebruik ...?

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/14, 13:43:11 »
kan je met rechtermuis knop op buroblad klikken ? dan kies je instellingen en daar weer uiterlijk
dan zou standaard menubalk weer aan en uit te zetten zijn.
ps
ik denk niet dat je deze installatie heb gedaan toch ?
https://linuxconfig.org/ubuntu-20-04-unity-desktop
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 13:47:22 door Leen2911 »
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/14, 14:40:26 »
Beste Leen2911,
neen ik heb niet de installatie gedaan van https://linuxconfig.org/ubuntu-20-04-unity-desktop

Er zijn inderdaad verschillende manieren om die werkbalk zichtbaar te maken of te verbergen. Maar ik had gehoopt dat er een mogelijkheid zou zijn om de werkbalk zichtbaar te maken door met de muis naar de rand van het scherm te gaan ... ? Op die manier zou ik het volledige scherm kunnen gebruiken en als ik de werkbalk nodig heb, zou ik die zichtbaar kunnen maken door een simpele muisbeweging. Maar misschien is dit inderdaad niet te realiseren ? (maar met Linux is toch niets onmogelijk ?  :laugh: )

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/14, 17:02:36 »
Beste Leen2911,
neen ik heb niet de installatie gedaan van https://linuxconfig.org/ubuntu-20-04-unity-desktop

Er zijn inderdaad verschillende manieren om die werkbalk zichtbaar te maken of te verbergen. Maar ik had gehoopt dat er een mogelijkheid zou zijn om de werkbalk zichtbaar te maken door met de muis naar de rand van het scherm te gaan ... ? Op die manier zou ik het volledige scherm kunnen gebruiken en als ik de werkbalk nodig heb, zou ik die zichtbaar kunnen maken door een simpele muisbeweging. Maar misschien is dit inderdaad niet te realiseren ? (maar met Linux is toch niets onmogelijk ?  :laugh: )

Dat is ook mogelijk, zie de eerste regels van het bericht van Leen2911: "kan je met rechtermuis knop op buroblad klikken ? dan kies je instellingen en daar weer uiterlijk
dan zou standaard menubalk weer aan en uit te zetten zijn."

Die werkbalk heet in dit scherm "starter", als je de instelling op automatisch verbergen zet krijg volgens mij wat je wil.

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/14, 19:10:10 »

Er zijn inderdaad verschillende manieren om die werkbalk zichtbaar te maken of te verbergen. Maar ik had gehoopt dat er een mogelijkheid zou zijn om de werkbalk zichtbaar te maken door met de muis naar de rand van het scherm te gaan ... ? Op die manier zou ik het volledige scherm kunnen gebruiken en als ik de werkbalk nodig heb, zou ik die zichtbaar kunnen maken door een simpele muisbeweging. Maar misschien is dit inderdaad niet te realiseren ? (maar met Linux is toch niets onmogelijk ?  :laugh: )

Blijkbaar ben ik niet duidelijk in mijn vraagstelling.
Ik ken de manier om naar de instellingen te gaan en hoe je kunt kiezen om de werkbalk te verbergen of niet te verbergen. Maar ik wil dat niet doen door eerst alle open vensters te sluiten / minimaliseren om naar het buroblad te gaan; want als ik alle open vensters minimaliseer dan komt vanzelf de werkbalk te voorschijn !
Ik merk ondertussen dat conky roet in het eten komt gooien. Conky beneemt bijna de hele hoogte van mijn scherm en daardoor komt de werkbalk niet te voorschijn. Als ik het bestand .conkyrc editeer en opsla dan zie ik dat conky minder hoog is geworden !??? en dan wordt dus de werkbalk WEL zichtbaar.
Als ik dan reboot, wordt conky opnieuw ietsje hoger weergegeven en verdwijnt mijn werkbalk.
Ik zal conky blijkbaar drastisch moeten minder hoog maken om niet onderaan in het vaarwater te komen van de werkbalk.
Door ook nog de iconen te verkleinen op de werkbalk heb ik uiteindelijk een manier gevonden om de werkbalk te tonen op het buroblad wanneer er geen vensters gemaximaliseerd zijn (dus de ruimte onderaan vrij blijft)
Maar mijn hoop was dus dat er een truuk zou bestaan om de werkbalk te tonen, ook als die ruimte onderaan niet vrij is en zonder de instellingen te moeten wijzigen, door bijvoorbeeld de muis naar de onderkant van het scherm te verplaatsen zoals dat gebeurt in het VisualBox-scherm met de 'Gebruikersinterface-balk'.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Tonen / verbergen Unity werkbalk
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/14, 19:20:24 »
Ik had tot vorige week Ubuntu 18.04 LTS (die ik in 2018 heb geüpgrade van 16.04) maar heb deze week een verse installatie gedaan met 20.04.01.
Ik druk me misschien verkeerd uit maar ik bedoel de 'werkbalk' met de dash die ik al jaren ken ... Misschien noemt die niet 'Unity balk' ...?
Ik weet dus niet of ik Gnome of Unity gebruik ...?

Verse install van 20.04.1 houd in dat je dus Gnome 3 gebruikt.
Unity wordt eigenlijk niet meer ontwikkeld door Canonical/Ubuntu, Unity wordt nog wel onderhouden door mensen uit de Ubuntu community maar er vindt verder geen nieuwe ontwikkeling plaats.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/14, 19:27:11 »
Bedankt, M_aD, voor de verklaring.
We spreken dus over de 'Starter' in plaats van over de 'Unity-werkbalk' als ik het goed begrijp.
Maar eerlijk gezegd: ik zie geen verschil op mijn bureaublad tegenover vorige week? Klopt dat, of is er toch een verschil merkbaar ?

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/14, 19:30:51 »
Bedankt, M_aD, voor de verklaring.
We spreken dus over de 'Starter' in plaats van over de 'Unity-werkbalk' als ik het goed begrijp.
Maar eerlijk gezegd: ik zie geen verschil op mijn bureaublad tegenover vorige week? Klopt dat, of is er toch een verschil merkbaar ?
Graag gedaan. De "Starter" wordt Ubuntu Dock genoemd zover ik begrepen heb welke een fork is van Dash to Dock. :)

Dit was/is Unity:


Dit is Ubuntu 20.04.1 met Gnome:
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 19:37:16 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Tonen / verbergen werkbalk
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/14, 20:56:59 »
Dankjewel ! Het was me nog niet duidelijk opgevallen maar er is wel echt een verschil. Ik heb dus de Gnome-versie en dus geen Unity.
Weeral iets bij geleerd !

Re: Tonen / verbergen werkbalk
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/14, 20:57:38 »
ik probeer dit bericht te verwijderen (op een verkeerd icoon geklikt !) maar vind niet hoe ik dit kan doen ...?  :-[ :(
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 21:04:23 door shadoogie2960 »

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Tonen / verbergen werkbalk
« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/15, 06:37:22 »
ik probeer dit bericht te verwijderen (op een verkeerd icoon geklikt !) maar vind niet hoe ik dit kan doen ...?  :-[ :(

Forumleden kunnen zelf geen bericht verwijderen. Enkel forum moderatoren en administratoren kunnen dat.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline EvC

  • Lid
Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/15, 10:46:11 »
Ubuntu 20.04

Ik meen dat het in VirtualBox mogelijk is om de bedieningsknoppen naar boven te verplaatsen.
Als dat mogelijk is, onstaat de situatie die vergelijkbaar is zoals mijn gebruik met VMware Player en de Dash to Panel extensie.
Niets zit er dan in de weg:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/15, 11:43:32 »
Bij mij werkt dat als ik muis naar onder verplaatst wel degelijk  de  werkbalk omhoog komt ook bij volscherm VirtualBox
en stel ik de  werkbalk links of recht is dan komt hij te voorschijn als ik de muis aanwijzer  naar buitenzijde werkbalk verplaatst
dus mogelijk is een samenwerking met scherm instellingen gebruik je soms meer dan een scherm ?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/15, 11:46:59 door Leen2911 »
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Re: Tonen / verbergen werkbalk
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/15, 13:07:48 »
Ubuntu 20.04

Ik meen dat het in VirtualBox mogelijk is om de bedieningsknoppen naar boven te verplaatsen.
Als dat mogelijk is, onstaat de situatie die vergelijkbaar is zoals mijn gebruik met VMware Player en de Dash to Panel extensie.
Niets zit er dan in de weg:



Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
In VirtualBox kun je de bedieningsbalk zowel bovenaan als onderaan je scherm plaatsen en je kan 'm ook instellen dat hij verborgen wordt, tot je met de muis naar de schermrand gaat en dan wordt hij getoond.
In jouw schermvoorbeeld zie ik jouw Ubuntuscherm en dus onderaan de werkbalk; maar jouw VM staat niet schermvullend.
Ik gebruik liefst VirtualBox in schermvullende modus, maar dan is heel mijn scherm dus gevuld met mijn guest en dan kan ik dus niet meer aan mijn werkbalk van Ubuntu, tenzij ik dus niet in schermvullende modus werk maar dan verlies ik dus de onderste band van mijn guestscherm.

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/15, 13:30:46 »
Bij mij werkt dat als ik muis naar onder verplaatst wel degelijk  de  werkbalk omhoog komt ook bij volscherm VirtualBox
en stel ik de  werkbalk links of recht is dan komt hij te voorschijn als ik de muis aanwijzer  naar buitenzijde werkbalk verplaatst
dus mogelijk is een samenwerking met scherm instellingen gebruik je soms meer dan een scherm ?

Ik gebruik slechts één scherm en de instelling van 'Schermen' staat precies zoals op jouw screendump.
De werkbalk komt bij mij tevoorschijn als ik de muis naar de onderste beeldrand verplaats, maar dat is de werkbalk van VirtualBox. De werkbalk van Ubuntu daarentegen is onbereikbaar als ik in Windows (guest) werk en in schermvullende modus sta. Ik moet dan eerst de guest minimaliseren om terug in de Ubuntu omgeving (host) te komen.
Alleen als ik niet in schermvullende modus van Virtualbox werk, kan ik de werkbalk van Ubuntu bereiken. Maar misschien is dat wel niet te veranderen ... ?

Offline EvC

  • Lid
Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/15, 14:20:04 »
Mijn VM is normaal fullscreen (als voorbeeld even niet getoond).

Wellicht kun je je verdiepen in Gnome extensies.
In mijn eerste afbeelding zie je de extensie Dash to Panel die meer kan dan een simpele dash.

Dash to Panel

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Tonen / verbergen werkbalk
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/15, 14:37:41 »
Bedankt voor de tip, EvC.
Ik zal het eens bekijken.
Begrijp ik het goed dat jij in VirtualBox (fullscreen) wel aan de Ubuntu werkbalk kan, zonder VirtualBox te minimaliseren of af te sluiten ?

Offline EvC

  • Lid
Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #21 Gepost op: 2020/08/15, 14:46:12 »
Begrijp ik het goed dat jij in VirtualBox (fullscreen) wel aan de Ubuntu werkbalk kan, zonder VirtualBox te minimaliseren of af te sluiten ?

Dat kan perfect. Alleen gebruik ik geen VirtualBox maar VMware Player (het resultaat zal hetzelfde zijn).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Tonen / verbergen (Unity?) werkbalk
« Reactie #22 Gepost op: 2020/08/15, 15:05:09 »
Begrijp ik het goed dat jij in VirtualBox (fullscreen) wel aan de Ubuntu werkbalk kan, zonder VirtualBox te minimaliseren of af te sluiten ?

Dat kan perfect. Alleen gebruik ik geen VirtualBox maar VMware Player (het resultaat zal hetzelfde zijn).

Staat jouw Ubuntu Dock werkbalk dan onderaan je scherm constant zichtbaar als je in VMware Player werkt ?

Offline EvC

  • Lid
Re: Tonen / verbergen Ubuntu Dock werkbalk
« Reactie #23 Gepost op: 2020/08/15, 15:40:15 »
Mijn hoofdbesturingssysteem is Ubuntu Focal Cinnamon (netinstall).
Als VM zie je Ubuntu 20.04 minimal (iets verkleint voor de afbeelding). Mijn situatie is dus iets anders:



Cinnamon werkt voor mij simpeler dan Gnome, vind ik.  :)

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Tonen / verbergen Ubuntu Dock werkbalk
« Reactie #24 Gepost op: 2020/08/15, 16:23:12 »
Bedankt voor je verduidelijkende afbeelding, EvC.
Ik denk dat er een klein verschil van opvatting is over het begrip 'schermvullend':
Dit noem ik niet-schermvullend (en wordt ook zo aangeduid in de instellingen van VirtualBox):
en dan zie je uiteraard de werkbalk van Ubuntu


Maar voor mij (en voor VirtualBox) is dit wel schermvullend, maar dan is de werkbalk van Ubuntu onbereikbaar  :( :


En vermits ik reeds drie balken bovenaan het scherm en twee balken onderaan het scherm heb in de eerste afbeelding (niet-schermvullend), prefeer ik de schermvullende weergave (tweede afbeelding). Scheelt toch wel wat in de hoogte nietwaar ?