Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?  (gelezen 2043 keer)

kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Gepost op: 2018/03/14, 13:03:46 »
Geacht Leden,

Naar aanleiding van dit topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101836.msg998693#msg998693
heb ik een vraag. Voornamelijk ter lering en vermaak.

Situatie: in mint XFCE 18.3 sloeg LibreOffice draw geen teksten op. Bloedirritant, belemmerde mijn productiviteit etc.
Dat probleem had ik volstrekt niet in Mint 18.3 KDE. Op deze machine waar Mint XFCE op stond en het probleem zich dus op voordeed, staat nu Kubuntu en wederom is het probleem er niet meer.

Het is bij sommige forumleden wellicht geen geheim dat ik een voorkeur heb voor KDE echter XFCE is mijn hele goede tweede dus dat en de feiten zoals ik ze heb ervaren, maken alvast hard dat hier geen sprake is van wishful thinking ;) tenzij je in magisch denken gelooft.

Mijn vraag: kan een werkomgeving invloed hebben op het functioneren van programma's? Kan het dat een programma in de ene werkomgeving kuren vertoont (bijvoorbeeld niet opslaan zoals bij mij) en in de andere probleemloos functioneert?

Logischerwijs zou je denken van niet.....Net zo min als er verschil in het functioneren zou moeten zijn tussen verschillende werkomgevingen van een enkele distro van dezelfde versie. Het gaat tenslotte om wat er onder de motorkap zit......

heeft iemand soortgelijke ervaringen? Hoe zou e.e.a technisch moeten/kunnen werken? etc etc

Brandt u los!

ZijneBalorigheid

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/14, 13:48:44 »
Sommige Linux-distributies kunnen niet goed overweg met de hardware waarop het geïnstalleerd wordt. Zo heb ik jaren problemen gehad om SuSe Linux te installeren (ging al mis tijdens de installatie), terwijl andere distro's geen problemen gaven.

Maar of zoiets er de oorzaak van kan zijn dat je geen Draw-bestanden kunt opslaan, lijkt me stug.

Het kan ook door iets heel onverwachts worden veroorzaakt. Jaren geleden op mijn werk was er een server die steeds maar kuren vertoonde. Steeds meer IT-mensen gingen zich ermee bemoeien. Alle hardware getest, maar nee, alles was goed. Wat bleek? Dat ding stond opgesteld tegen een muur waarachter zich de liftschacht bevond! Elektromagnetische ellende dus.

Maar goed, ook dat lijkt me geen zinnige reden waarom je geen Draw-bestanden kunt opslaan. ;)

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/14, 13:55:49 »
Mijn vraag: kan een werkomgeving invloed hebben op het functioneren van programma's? Kan het dat een programma in de ene werkomgeving kuren vertoont (bijvoorbeeld niet opslaan zoals bij mij) en in de andere probleemloos functioneert?
Tweede reactie. Ik denk dat dat wel kan ja. Dat zou je kunnen denken aan problemen veroorzaakt door bibliotheken als GTK2 en/of 3, Qt, dat soort werk.

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/14, 14:21:49 »
Mijn vraag: kan een werkomgeving invloed hebben op het functioneren van programma's? Kan het dat een programma in de ene werkomgeving kuren vertoont (bijvoorbeeld niet opslaan zoals bij mij) en in de andere probleemloos functioneert?
Tweede reactie. Ik denk dat dat wel kan ja. Dat zou je kunnen denken aan problemen veroorzaakt door bibliotheken als GTK2 en/of 3, Qt, dat soort werk.

Inmiddels heb ik de distro in het geheel vervangen. De harde schijf had ik daarvoor al vervangen door een nieuwere. Bleek niets uit te maken. Ik ga er van uit dat het probleem zich nu in Kubuntu niet meer voordoet. De reden dat ik nu de vraag breder trek is dan ook vooral academisch.
Het zou anderzijds totaal niet academisch zijn om te stellen: In KDE heb ik heel veel gezeik niet gehad dat ik met andere omgevingen wel had dus KDE veroorzaakt minder problemen :p

Los van mijn libreoffice probleem ben ik benieuwd naar de bevindingen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/14, 16:37:40 »
Mijn vraag: kan een werkomgeving invloed hebben op het functioneren van programma's? Kan het dat een programma in de ene werkomgeving kuren vertoont (bijvoorbeeld niet opslaan zoals bij mij) en in de andere probleemloos functioneert?

Logischerwijs zou je denken van niet.....Net zo min als er verschil in het functioneren zou moeten zijn tussen verschillende werkomgevingen van een enkele distro van dezelfde versie. Het gaat tenslotte om wat er onder de motorkap zit......

Ook zo'n ervaring.
Mixxx is een favo (dj) proggie van me.
Is ontwikkeld om onder Ubuntu simpel te installeren.
Onder andere distries kun je het vaak niet installeren (is een gok) en dien je het handmatig te gaan implementeren.

Ik kan me dan ook voorstellen dat dit voor sommige andere proggies ook op gaat.
Zeker als ik dan lees dat sommigen dan bv kernels niet updaten of zo. Een proggie update wordt natuurlijk niet geschreven voor een kernel van 2 jaar terug, dus kansje dat zo iets ook problemen gaat brengen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/17, 11:26:46 »
Sommige Linux-distributies kunnen niet goed overweg met de hardware waarop het geïnstalleerd wordt. Zo heb ik jaren problemen gehad om SuSe Linux te installeren (ging al mis tijdens de installatie), terwijl andere distro's geen problemen gaven.

Maar of zoiets er de oorzaak van kan zijn dat je geen Draw-bestanden kunt opslaan, lijkt me stug.

Het kan ook door iets heel onverwachts worden veroorzaakt. Jaren geleden op mijn werk was er een server die steeds maar kuren vertoonde. Steeds meer IT-mensen gingen zich ermee bemoeien. Alle hardware getest, maar nee, alles was goed. Wat bleek? Dat ding stond opgesteld tegen een muur waarachter zich de liftschacht bevond! Elektromagnetische ellende dus.

Maar goed, ook dat lijkt me geen zinnige reden waarom je geen Draw-bestanden kunt opslaan. ;)

@Geachte Heer Matthijsse.

Ondanks dat ik de kwestie breder wilde trekken, heb ik toch zojuist weer iets "ervaren" omtrent het probleem dat mij op het idee bracht om dit topic te starten. Ik had in de machine waarop het gebeurde een nieuwe harde schijf gezet en mint 18 xfce opnieuw geinstalleerd.  Probleem was niet weg. Ik zet er een andere distro op: mint cinnamon. Resultaat: probleem is weg. Neem ik tenminste aan na tig keer proberen een .odg document te wijzigen en op te slaan.

(terzijde: ik ben geen fan van mint cinnamon. Ik vind het een overroepen werkomgeving, saai en weinig mogelijkheden. Ik wist al dat bij mint KDE het probleem zich niet voordeed en nu was ik voor de vuist weg benieuwd naar wat mint cinnamon hier mee zou doen. Terloops vond ik het een leuke gelegenheid om mijn negatieve oordeel over cinnamon te evalueren. Wat bleek: ik vind de werkomgeving nog steeds saai, beperkt maar je zou hem ook: "overzichtelijk en zakelijk" kunnen noemen. En alles werkt tot nu toe gewoon goed en soepel, moet ik nageven. )

Maar nu: ik heb zojuist de oude harde schijf met de mint xfce installatie er op thuis in een testbak gestopt. Wat bleek: ook enkele malen .odg wijzigen en opslaan en het probleem doet zich hier nog altijd niet voor...... ra ra hoe kan dat?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/17, 17:15:05 »
Heb je het pakket libreoffice-gtk2 geïnstalleerd?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/17, 20:26:21 »
Heb je het pakket libreoffice-gtk2 geïnstalleerd?

Geen idee: gebruikte standaard wat er in mint zit. Hoezo?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/17, 23:50:03 »
Geen idee: gebruikte standaard wat er in mint zit. Hoezo?
Ik heb geen idee wat er in Mint zit, vandaar mijn vraag. Soms is het handig om hulp-pakketten te gebruiken die bij een desktopomgeving passen en die niet vanaf fabriek geïnstalleerd worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rico70

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/18, 10:10:50 »
Lees dit eens, dat zou er mee te maken kunnen hebben
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=962186#p962186

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/18, 10:53:49 »
Lees dit eens, dat zou er mee te maken kunnen hebben
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=962186#p962186

Dat zou wel eens heel goed kunnen. Dat bij ubuntu de betreffende packages automatisch worden geinstalleerd, zou kunnen betekenen dat het probleem met LibreOffice zich niet voordoet in Xubuntu (ook XFCE) en daardoor wel in Mint XFCE. Dan nog vermoed ik dat het een wel heel specifiek probleem is. Op die betreffende machine, met die betreffende distro doet LIbreOFfice raar. Het is me wel een bizar iets.... maar ik heb al uit diverse hoeken vernomen dat het niet iets heel erg ongewoons is.

De packages installeren kan. De harde schijf waar mint xfce op stond, kan ik nog altijd bij wijze van test in de machine prikken en dan testen wat er gebeurd. Ik heb ook nog wel wat ruimte op de harde schijf die nu in de machine zit om Xubuntu er naast te installeren. Als daar LIbreOffice normaal op doet, gaat een verklaring in de richting van: specifiek die machine/hardware, xfce en het ontbreken van die specifieke packages.

Let wel: dit is nog altijd amateuristisch redeneren met het zwak onderlegde boerenverstand. (ondanks dat ik het een vervelend probleem vind, zie ik de lol van het proberen en testen ook wel weer in ;) )

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/19, 09:32:54 »
Update: dit commando heb ik uitgevoerd: sudo apt-get install --install-recommends program. Vervolgens vroeg de terminal om een ander commando dat ik niet meer weet. Heb nu meer dan vijf maal getest en hij slaat keurig op...... zou het dan toch?

Voor: "program" natuurlijk: "libreoffice" ingevuld.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/19, 09:39:53 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/19, 21:45:32 »
Heb nu meer dan vijf maal getest en hij slaat keurig op...... zou het dan toch?
De tijd zal het leren...

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/20, 09:58:35 »
Heb nu meer dan vijf maal getest en hij slaat keurig op...... zou het dan toch?
De tijd zal het leren...

De tijd heeft het geleerd. TOt nu toe alleen nog maar probleemloos opslaan van wijzigingen. Ik werk dus weer heerlijk met XFCE omgeving in LInux MInt. Nu is het alleen hopen dat mint niet ook nog XFCE overboord gaat zetten....... die distro krijgt maar verdacht weinig aandacht t.o.v. die andere twee zo lijkt het......(ok andere discussie en dus offtopic)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/20, 12:52:22 »
Citaat
die distro krijgt maar verdacht weinig aandacht t.o.v. die andere twee zo lijkt het......(ok andere discussie en dus offtopic)
Dit hele topic was al off topic, want Linux Mint is geen *buntu.  >:(

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/20, 15:42:13 »
Citaat
die distro krijgt maar verdacht weinig aandacht t.o.v. die andere twee zo lijkt het......(ok andere discussie en dus offtopic)
Dit hele topic was al off topic, want Linux Mint is geen *buntu.  >:(
Dient u gerust een verzoek in om deze draad over te hevelen naar forumonderdeel: "andere distro's" vergezeld van een schriftelijke motivatie.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/20, 18:21:00 »
Citaat
Dient u gerust een verzoek in om deze draad over te hevelen naar forumonderdeel: "andere distro's" vergezeld van een schriftelijke motivatie.
Gezien het feit dat UweBalorigheid er blijk van geeft wel te weten hoe het hoort, had het U gesierd als U hier ook naar gehandeld had.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/20, 18:30:11 »
Hoi ajjp,

Zoals in de eerste post duidelijk gesteld werd staat dit topic boven een bepaalde distro, hoor! Onafhankelijk daarvan eigenlijk dus.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/20, 19:58:34 »
Citaat
Dient u gerust een verzoek in om deze draad over te hevelen naar forumonderdeel: "andere distro's" vergezeld van een schriftelijke motivatie.
Gezien het feit dat UweBalorigheid er blijk van geeft wel te weten hoe het hoort, had het U gesierd als U hier ook naar gehandeld had.

Zoals Heer Vecht beaamt, heb ik dat gedaan. Bij dezen mijn waardering voor het feit dat u mij aanspreekt op de wijze die mij toekomt (UweBalorigheid)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/20, 21:18:41 »
Citaat
Bij dezen mijn waardering voor het feit dat u mij aanspreekt op de wijze die mij toekomt (UweBalorigheid)
Graag gedaan!

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/21, 12:19:33 »
Citaat
Dit hele topic was al off topic, want Linux Mint is geen *buntu.
Als er een vraag is over *ubuntu's dan hoort dit wel bij Software en configuratie en Linux Mint niet?
Volgens https://linuxmint.com/about.php is linux Mint:
Citaat
Based on Debian and Ubuntu
Of mis ik de boot en sta ik verbijsterd aan de wal het schip na te kijken?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/21, 12:26:58 door hansPiso »
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline rico70

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/21, 12:33:26 »
Tja, er moet ergens een grens getrokken worden. Anders zouden bv Zorin en Elementary ook onder *buntu vallen ipv andere distributies.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/21, 12:35:56 door rico70 »

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/21, 12:35:28 »
Duidelijk.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/21, 13:28:09 »
Het topic een technische vraag over werkomgevingen in het algemeen, iets dat Ubuntu ook aan gaat. Ik zie dus niet in waarom dit topic hier niet hoort.
Ik heb ook geen moderator gezien die het verplaatst heeft en zo dit wel was gebeurd, geloof ik niet dat het de moeite van discussie waard is.
(sowieso al teveel discussies op dit forum voorbij zien komen hier die zijn ontaard in het uitwisselen van onbeleefdheden...ik pas.)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline EvC

  • Lid
Re: kan een werkomgeving de werking van programma's beinvloeden?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/21, 13:56:34 »
Oorspronkelijk is het allemaal afgeleid van een Debian versie waar een desktop omgeving aan wordt toegevoegd.
Wat ik denk te begrijpen is dat Canonical van die Debian versie een Buntu basis maakt die gebruikt wordt voor alle afgeleide distributies.
Wellicht zijn er verschillende manieren om een distributie te bouwen en ligt het ook aan de kwaliteit van de distributieontwerpers of dat deskundig uitgevoerd wordt.
Het lijkt me onmogelijk om er precies achter te komen waar de verschillen liggen. Het aantal variabele factoren is te groot om het precies te duiden.
Zo kan ik me ook voorstellen dat de Buntu basis niet vlekkeloos is maar in een afgeleide distributie toch dusdanig opgelapt kan worden dat het goed functioneert.


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes