Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd WiFi probleem  (gelezen 2211 keer)

Offline Tralapo

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Gepost op: 2008/11/01, 16:08:02 »
Hallo allemaal,

Vandaag Ubuntu 8.10 geinstalleerd op mijn Dell XPS M1530, maar nu heb ik een vreemd probleem met m'n WiFi.
Hij wil alleen connecten met onbeveiligde netwerken. Als ik connect met ons eigen beveiligde netwerk, moet ik (logisch) de sleutel invoeren.
Dit doe ik, hierna gaat hij proberen verbinding te maken, en vervolgens vraagt hij weer om de sleutel, maar die staat dan ook al ingevuld.
En dit doet hij steeds opnieuw. Onmogelijk dus om verbinding te maken.

Onbeveiligde draadloze netwerken en bekabelde netwerken willen dus wel.

Iemand een idee?

Offline Petervdw

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 17:01:57 »
Aan Tralapo
Een paar populaire suggesties:
Staat het MAC-Nr in de lijst?
Stel een andere toegangscode (sleutel) in op de router èn op je computer. Niet te lang nemen.
8.10 onderscheidt WPA en WPA2 automatisch. Is de sleutel in je router ook WPA?
Houd bij het draadloos verbinden de eerste keer even de kabel erin.
Kijk tijdens het verbinden onder de NM met rechtsklik onder verbindingsinfo. Krijgt je computer een IP nummer? Of blijft de lijst leeg?
Heeft het onder 8.04 wel gewerkt?
Vr.groet, peter

Offline Tralapo

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 17:30:46 »
Heb 8.04 nooit gehad, dus dat kan ik niet controleren.
Draadloos doet gewoon helemaal niks, dus kan ook niet bij verbindingsinfo kijken.
En het stomme is dat onbeveiligde netwerken wel willen, terwijl die toch echt van exact dezelfde router afkomt.
Ik heb namelijk een FON router hangen (www.fon.com) en die zend zowel een publiek openbaar netwerk als een beveiligd netwerk uit.
Met de een kan ik dus wel verbinden en met de ander niet.


Edit

Overigens heb ik een Dell XPS M1530, en is mijn netwerkkaart daarom de volgende:
Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN

Geen idee of dat nog belangrijk is.

Offline Petervdw

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/02, 13:12:19 »
Aan Tralapo
Die FON routers ken ik niet. Zie je dan onder de NM (luidsprekertjes rechtsboven) ook twee SSID's?
Eéntje openbaar en één beveiligde? De NM zal toch ergens wel een broadcast adres zien?
Op het forum al meer over FON router bezitters gelezen. Misschien kunnen die mensen je helpen.
Het zal niet aan je netwerkkaartje liggen want Intel doet het meestal direct. Kun je niet proberen om eerst eens met een ander beveiligd SSID contact te maken? Dan weet je meer over je 4965AG.
Meer weet ik er ook niet over op te merken.
Vr.groet, peter

Net in een andere post op dit subforum over die 4965 zitten lezen. Er is ook een verwijzing naar een googlepage van Pjotr genoemd.

Offline Tralapo

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/02, 18:27:40 »
Nee, het probleem ligt duidelijk niet aan m'n Intel kaartje.
Ben verder gaan speuren op het Engelse forum, en kwam daar een heel topic tegen met een hele groep mensen die achter elkaar kwam melden dat ze geen verbinding krijgen met beveiligde netwerken onder Ubuntu 8.10, hij blijft constant vragen om de key.

Lijkt dus een probleem met Ubuntu te zijn? Hopen maar dat het snel opgelost wordt dan.
Tot die tijd hou ik het maar op draad op m'n vaste werkplek en onbeveiligde netwerken daarbuiten.

Offline Silvester

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/06, 21:25:43 »
Dit probleem doet zich bij mij ook voor. Ik heb nog 8.04 en een speedtouch 121g. Met de grafische hulpmiddelen is draadloos in te stellen, maar daarna heb ik maar heel kort verbinding, enkele seconden. Voor zover ik kan overzien wordt na het ingeven van de sleutel een verbinding gelegd., Kort daarna wordt die weer verbroken en probeert de router/pc opnieuw een verbinding te maken, maar is dan de sleutel kwijt. Geen idee hoe je dat bestendig kan oplossen. Voorshands is het gedeelde smart.
S

Offline Petervdw

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/06, 22:00:56 »
Aan Tralapo
Kun je in je router het automatisch kiezen van het sterkste kanaal eens afzetten en een vast kanaal instellen? Kanaal 1, 6, of 11. Gister een paar keer gezien, dat het werkte met de 3945. Misschien dat het hier ook werkt. Niet geschoten, altijd mis.
Vr.groet, peter

Het lijkt of 8.10 moeite heeft met die aut. keuze en beter werkt met een vast kanaal.

kobusking

  • Gast
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/07, 20:47:28 »
Probleem komt volgens mij vaker voor.
Heb het op 2 van mijn 3 Ubuntu systemen, Laptop Intel chipset, 1 vaste pc (ndiswrapper) asus wl-138g v2

Mijn PC met een wl-138g v1 doet het (nog) wel.

Ik werk met een fon router, aan de ene kant makkelijk omdat je 2 netwerken hebt.
Jammer is dat ik geen kanaal kan aangeven.

Offline Petervdw

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/07, 21:35:50 »
Aan kobusking
Kun je dan niet vanaf je PC in die router kijken? Als je de router inricht ga je via een IP nr naar de specs, het nummer staat wel ergens in je manual. En daarin staat vast iets over het kanaal.
Ja, ik ken die FON routers niet zo, maar er moet toch allicht wat ingericht worden.
Vr.groet, peter

Offline Tralapo

  • Lid
Vreemd WiFi probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/07, 22:59:44 »
Citaat van: kobusking
Probleem komt volgens mij vaker voor.
Heb het op 2 van mijn 3 Ubuntu systemen, Laptop Intel chipset, 1 vaste pc (ndiswrapper) asus wl-138g v2

Mijn PC met een wl-138g v1 doet het (nog) wel.

Ik werk met een fon router, aan de ene kant makkelijk omdat je 2 netwerken hebt.
Jammer is dat ik geen kanaal kan aangeven.
192.168.10.1 is meestal het adres van je FON router, hier kun je gewoon ja kanaal aanpassen.

Heb hem nu op kanaal 1 gezet, en hij werkt nu wel, máár, dit kan ook komen door het feit dat ik daarnet windows XP opgestart had en weer teruggeschakeld ben naar Ubuntu. Morgen dus even definitief kijken.

gerardo

  • Gast
Re: Vreemd WiFi probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/17, 20:50:27 »
Ik heb ook van9999 deze problemen, helaas.
Ik heb eerst Ubuntu 8.10 op mijn Dell M1330XPS(Vista) gezet met Dual Boot. Werkt prima, zowel bedraad als draadloos.
Nu Ubuntu op mijn Medion pc en dat werkt goed, behalve "beveiligd"draadloos.
Als ik dan bij draadloos bewerken kijk, dan staat daar ineens een heel ander ww, dan ik heb ingesteld(er staat een hele lange reeks cijfers en letters). Als ik dan juiste ww invul, dan nog geen draadloos verb.
Kijk ik weer, dan is ww weer veranderd.
hebben jullie dat ook?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Vreemd WiFi probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/17, 23:25:29 »
Aan gerardo
Ja, heb ik ook, maar alleen als ik ook de kabelverbinding erin laat zitten. Haal de ethernetkabel eruit, Kies voor je netwerk, wis alle ww informatie en voer je goede wachtwoord in. Je kunt ook proberen om het wireless even af te zetten en opnieuw aanzetten. Als je éénmaal wl verbinding hebt gehad, controleer het door opnieuw op te starten.
Vr.groet, peter

Tussen "haal de netwerkkabel eruit" en "Kies enz, zou je eigenlijk ook nog opnieuw kunnen opstarten. Bij NM kiezen voor: "Nieuw draadloos netwerk aanmaken" kan ook helpen. Het is een beetje rommelen en wringen, maar als het eenmaal één keer werkt, dan ben je gered.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/18, 00:32:49 door Petervdw »

Offline jespdj

  • Lid
Re: Vreemd WiFi probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/19, 00:08:23 »
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar misschien...: ik heb 'n XPS M1530 met Ubuntu 8.04 met Intel 4965 WiFi en een NetGear router, ingesteld voor WPA2. Werkt zonder problemen. Ik heb 't niet met Ubuntu 8.10 geprobeerd.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04