Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.04 wat een misser  (gelezen 30243 keer)

11.04 wat een misser
« Gepost op: 2011/05/08, 10:03:56 »
Afgelopen dagen in de weer geweest met 11.04 op diverse PC's maar wat een misser heeft Canonnical hier gemaakt.
Op geen enkele pc een goed werkend out of the box systeem, in alle configuraties is wel iets mis.

Dit doet het Ubuntu imago geen goed, en zal zeker gebruikers kosten en nieuwe gebruikers afschrikken.

Laatste test gedaan met de netbook configuratie die ziet er op zich prima uit maar is op geen enkele wijze in het Nederlands te krijgen, de software is soms wel Nederlands, maar  menu teksten en overzichten blijven Engels.

Mogelijk dat iemand hier een oplossing weet.

Verder is natuurlijk Unity de grootste misser wat een dramatische desktop is dit, als je een afwijkende videokaart hebt start 11.4 niet eens op en zal je eerst via de recovery mode je videokaart moeten instellen.
Niet echt een optie voor nieuwe grbuikers.

Ik hoop dat de ontwikkelaars in zullen zien dat ze in een neerwaardse spiraal zitten en op tijd wakker worden anders zie ik een sombere toekomst voor Ubuntu.



Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/08, 10:56:45 »
Voor de talen: kijk alvast eens bij Systeem-->Beheer-->Taalondersteuning of die wel volledig is geïnstalleerd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/08, 11:02:58 »
ik ben op dit moment 11.04 op de laptop van mijn zus aan het installeren, en ik moet zeggen: ik ben het niet met je eens
hier werkt alles out-of-the-box en de installatie loopt tot nog toe perfect...
ik heb tot nog toe nog maar één keer gehad dat iets niet werkte en dat was met een 8.04 ubuntu op een goedkope packard bell-laptop.

verder hoef je niet via de "recovery-mode" unity op te starten, maar hij start de "classic" omgeving op, dit is gewoon gnome zoals die bij 10.10 en eerder was, niet mis mee dus.

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/08, 11:38:54 »
ik ben op dit moment 11.04 op de laptop van mijn zus aan het installeren, en ik moet zeggen: ik ben het niet met je eens
hier werkt alles out-of-the-box en de installatie loopt tot nog toe perfect...
ik heb tot nog toe nog maar één keer gehad dat iets niet werkte en dat was met een 8.04 ubuntu op een goedkope packard bell-laptop.

verder hoef je niet via de "recovery-mode" unity op te starten, maar hij start de "classic" omgeving op, dit is gewoon gnome zoals die bij 10.10 en eerder was, niet mis mee dus.

+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/08, 11:42:34 »
Dit topic, wat een misser.
Tuurlijk snap ik wel als je ontevreden bent over 11.04 en je hoeft ook geen nerd te zijn, maar een beetje research vooraleer je met zulk soort argumenten komt zou natuurlijk wel fijn zijn, want in dit geval klopt er niks van. Niks recovery mode en niks half-Engels zolang je de taal gewoon naar Nederlands zet of de taalinstallatie afmaakt (dat is zelfs een basisding, dus dat zou men wel moeten weten na, zoals de TS, al langer Ubuntu te gebruiken).

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/08, 11:51:10 »
Het is geen misser van Canonical, maar eerder een misser van de door jouw gebruikte hardware, die wijkt (mischien) dusdanig af, dat er op het moment van installeren geen goede driver (o.i.d.) mee geinstalleerd kan worden, is dat erg ? Nee, niet echt lijkt me ..

Zolang het geen ernstige grove fouten zijn, maar alleen het failen van een drivertje hier of daar .. Mwhah, my 10 cents, er zijn ergere dingen in de wereld ;)

En verbaas me er altijd erover, dat mensen wel verwachten dat Linux zo uit de doos werkt, maar als een tegenhanger (microsoft) installeren, dan mag en kan alles ..

PS: Dit topic zegt denk ik meer over jouw, van je Linux / Ubuntu kennis, dan over de 11.04 uitgave van Ubuntu ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/08, 11:56:06 »
Dit topic, wat een misser.

hij is gewoon een van de velen die door deze uitgave in de prut is gevallen ik denk niet dat je dat als een misser af kunt doen, er zijn er gewoon teveel nu (los van of het eigen schuld is of niet).

ik hoop dat ze iets met het voorstel van Pjotr gaan doen dit gaat gewoon niet goed zo.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/08, 12:09:16 »
Dit topic, wat een misser.

hij is gewoon een van de velen die door deze uitgave in de prut is gevallen ik denk niet dat je dat als een misser af kunt doen, er zijn er gewoon teveel nu (los van of het eigen schuld is of niet).

ik hoop dat ze iets met het voorstel van Pjotr gaan doen dit gaat gewoon niet goed zo.

Linux (dus ook Ubuntu), is het best gedocumenteerde systeem available .. En, als je het gebruikt, is Google je beste vriendje :)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/08, 12:12:10 »
Beste Mensen.

Ons bedrijf werk al 4 jaar met alleen Ubuntu dus research en kennis wat betreft Ubuntu is zeker wel aanwezig, en ook voor ons zijn de meeste problemen wel op te lossen.
Maar waar wij ons hard voor maken is dat Ubuntu ook voor de gewone gebruiker zonder problemen te installeren moet zijn en dat is in 11.04 zeker niet het geval.

En dan kan iedereen wel roepen bij mij gaat het wel goed, dat kan best maar bij nog veel meer mensen gaat het niet goed en dat hebben wij bij voorgaande versies nog nooit gehad, tenminste niet in deze mate.

En wat de taal betreft we hebben nu op 3 verschillende netbooks getest en in geen enkel geval was de Nederlandse taal volledig.


Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/08, 12:14:10 »
Dit topic, wat een misser.

hij is gewoon een van de velen die door deze uitgave in de prut is gevallen ik denk niet dat je dat als een misser af kunt doen, er zijn er gewoon teveel nu (los van of het eigen schuld is of niet).

ik hoop dat ze iets met het voorstel van Pjotr gaan doen dit gaat gewoon niet goed zo.

Pardon? Ik zei alleen dat dit topic een misser is omdat Johans argumenten niet kloppen. Dat staat los van het feit of Unity prettig is of niet. Het gaat mij puur om dat Johan het mishad met zijn recovery mode en zijn taal instellen, dat vond ik een misser aan dit topic.

@Johan: Bij mij is de taal nooit meer volledig geweest sinds 10.04, dus dat is geen argument voor 11.04 en je kunt dit heel simpel oplossen via de taalinstellingen en daar het op Nederlands te zetten.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/08, 12:14:19 »
Beste Mensen.

Ons bedrijf werk al 4 jaar met alleen Ubuntu dus research en kennis wat betreft Ubuntu is zeker wel aanwezig, en ook voor ons zijn de meeste problemen wel op te lossen.
Maar waar wij ons hard voor maken is dat Ubuntu ook voor de gewone gebruiker zonder problemen te installeren moet zijn en dat is in 11.04 zeker niet het geval.

En dan kan iedereen wel roepen bij mij gaat het wel goed, dat kan best maar bij nog veel meer mensen gaat het niet goed en dat hebben wij bij voorgaande versies nog nooit gehad, tenminste niet in deze mate.

En wat de taal betreft we hebben nu op 3 verschillende netbooks getest en in geen enkel geval was de Nederlandse taal volledig.



Dan zou je eens moeten beginnen om de fout wat duidelijker te omschrijven, zodat het te reproduceren is, meldingen van: "het werkt niet" .. Daar kan men niet zoveel mee ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/08, 12:19:02 »
Misser of Niet...

Ik kan me best voorstellen dat het niet voor iedereen even gemakkelijk gaat.

Heb vanmorgen 11.04 geinstalleerd. Video-kaart is een nVidia 7300 CS.

Dus een clean-install met behoudt van mijn home-partitie. Zo doe ik dat nu eenmaal.
Installeren -> Update -> nVidia driver installeren (current) aanbevolen.
Na de herstart een prachtige Desktop Unity waar je niks mee kon aanvangen. Alleen de muis kon je bewegen.
Dus uitloggen -> inloggen in Classic-mode zonder franjes, andere ging niet.
De nVidia-driver-current de-installeren en de nVidia-driver-173 installeren.
Herstarten, nu is er wel een werkbare Desktop Unity, en Classic met of zonder franjes.

Tja, het is hoe je het bekijk.
Op een recent systeempje zal het werken out-of-the-box.
Een wat bejaarde zoals de mijne zal je iets meer werk hebben om het goed te krijgen.

Bij mij blijf de taal Engels.
Later komen er programma bij die niet of nauwelijks goed zijn vertaald naar het Nederlands.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 12:21:40 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/08, 12:19:58 »
Het taal probleem had ik ook en ik ben geen expert maar het is toch optelossen.
Ik kan niet zo goed uit leggen maar in taal ondersteuning in iedergeval Nederlands en Engels installeren.
Dan opnieuw starten.  Ik start zonder aanmelden met WW.
Nu komt het bij het aanmeld scherm dat als laatste komt en waar je ziet dat je aanmeld zonder WW,
Zie je onderop een balk en daar kan je de werk taal instellen.
Ik heb de pc  daar 3 keer opnieuw voor geinstaleerd op dat ik dat advies kreeg,de cd zou niet goed zijn.

Ronald

DarkEra

  • Gast
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/08, 12:22:27 »
Ik ben eerder van mening dat zeker een bedrijf wat met Ubuntu werkt het moet houden bij een LTS versie, in dit geval dus Ubuntu 10.04 LTS en dus niet elk half jaar moet gaan overstappen op het nieuwste van het nieuwste.

Slim vind ik de zet voor het bedrijf helemaal niet en dat daar het al 4 jaar met Ubuntu werkt.... ? Dan zou je zeggen dat je toch beter zou moeten weten op dat gebied.

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/08, 12:27:35 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Unity 3 keer niks vind. Ik ben iemand die helemaal afwijkt van de standaard dat wordt geleverd. Ik pas de gehele UI aan zodat het VOOR MIJ beter werkt.

Ik ben even KDE gaan proberen maar daar is ook weer veel gezeik met compiz. Ik vind Kwin namelijk ook weer niks. Cairo-dock moet je dan weer op één of andere manier weer configureren dat het op alle bureaubladen werkt. Er is niks mis met KDE, want wat anders is hoeft niet slecht te zijn.

Ik denk dat ik nu mijn overstap ga maken naar MINT voor het eerst. UNITY is het slechtste wat Canonical heeft gedaan met dat ...[k-woord geknipt]... global menu en applicaties aan de linkerkant. Er is niks aan te passen daar gaat Linux toch over dat het wel mogelijk is??

moderator-edit: één klein woordje weggeknipt: dit is een familieforum... XD
« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 13:22:39 door Prosper »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/08, 12:27:50 »

Slim vind ik de zet voor het bedrijf helemaal niet en dat daar het al 4 jaar met Ubuntu werkt.... ? Dan zou je zeggen dat je toch beter zou moeten weten op dat gebied.

hij is alleen met de nieuwe uitgave bezig geweest er staat nergens dat het bedrijf overgestapt is ...maar ik zie dat de hakken alweer de grond ingaan en de verdediging begint zich weer in te graven.

ik haak dus af  :-)

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/08, 12:31:48 »
He He niet al te voorbarig met je conclusies.

Ons bedrijf werk gewoon met de laatste LTS versie, maar wij testen nieuwe versies altijd op diverse test computers en posten dan onze bevindingen.

Maar schijnbaar mag je op dit forum niets nadeligs zeggen over Ubuntu want dan krijg je de volle laag.


DarkEra

  • Gast
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/08, 12:44:27 »
Dan heb ik verder niks gezegd. Ik ging ervan uit van je voorgaande posts namelijk dat het wel zo was, daar legde ik de link. Misschien had je zelf even eerder erbij kunnen zetten dat het bedrijf met de LTS versie werkt en de nieuwe versies test.

Jullie maken ervan dat je op dit forum niks nadeligs mag zeggen over Ubuntu, niet ik nog een ander. Maar... ik ben wel van mening dat we nu zo onderhand genoeg klaag/afkraak topics hebben rond Ubuntu 11.04 en Unity hier op het forum waar je van te voren de nodige info vandaan had kunnen halen zoals femke98 aangaf.

Jammer dat het altijd zo verkeerd opgepakt wordt maar dat is de mentaliteit van de mensen tegenwoordig schijnbaar.

Offline heir4c

  • Lid
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/08, 12:46:09 »
Maar schijnbaar mag je op dit forum niets nadeligs zeggen over Ubuntu want dan krijg je de volle laag.



Dat gebeurd hier wel eens ja, maar geef gerust kritiek.
11.04 met unity vind ik zelf een goed idee. Maaaaar, het staat nog in de kinderschoenen vind ik zelf.
Om alles aan te passen en sommige onderdelen te vinden moet je lang zoeken en/of staan nog niet logisch in/opgesteld.
Nou goed, verandering is altijd een beetje zoeken.

En als je bijvoorbeeld een tweede terminal (of ander progje) nog eens wil openen gaat dit dus niet via de sidebar

Gelukkig is dit een tussenversie, want als dit een LTS was zou het een ramp zijn.

Ik heb Natty wel even geïnstalleerd maar ik denk dat ik wacht op 11.10 of zelfs op de nieuwe LTS.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/08, 13:00:03 »
Ons bedrijf werk gewoon met de laatste LTS versie, maar wij testen nieuwe versies altijd op diverse test computers en posten dan onze bevindingen.

Dat is mooi, maar jouw bevindingen hoeven niet die van een ander te zijn .. En, nogmaals. Als je iets vindt, wat niet goed werkt, of fouten o.i.d. geeft, dan is het mischien een prettig idee, dat je aangeeft van het hoe en het wat .. Dan zijn de 'dingen' mischien te her produceren, zodat er een fix (of niet natuurlijk) voor gemaakt kan worden ..

Maar schijnbaar mag je op dit forum niets nadeligs zeggen over Ubuntu want dan krijg je de volle laag.

En waarom zou dat niet mogen !? Geloof me, als er iets te zeuren valt, over welk OS dan ook .. Dan ben ik je man!  :evil:

Echter, wat mij de laatste jaren opvalt, is dat als men een probleem heeft, het eerst eens op een forum plaatst. En dan eventueel eens de aangedragen oplossingen gaat proberen (vaak ook dat niet eens). Terwijl naar het idee van Linux computeren juist leuk zou moeten zijn -> het ontdekken en uitproberen van dingen ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 13:01:36 door Felix »
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/08, 13:04:30 »
Het is jammer dat de mensen niet lezen, in mijn post ben ik vrij duidelijk geweest.

Unity start op mijn pc niet standaard en moet ik via de recovery mode eerst de vga driver installeren, en op onze netbooks werkt de Nederlandse taal niet goed.

Hoe kan ik dit dan nog duidelijker omschrijven.

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/08, 13:12:50 »
Ik snap wat je bedoelt, Ubuntu 10.10 werkte bijna perfect op mijn MacBook Pro, maar na een upgrade naar 11.04 was de hele Linux partitie naar de ....knip: k-woordje weg....
Ik doel niet specifiek op Ubuntu, maar ook Kubuntu (had ze allebei op 1 partitie staan).
Maar Kubuntu was de standaard Desktop Environment, dus ik krijg tijdens elke boot een blauwe scherm (geen BSOD van Windows, maar dat komt er op neer).

Over het taal pakket ben ik er anders niet mee eens, dat moet je na elke installatie installeren (althans, met 10.10 en daar onder).
Er zijn echter wel 6 talen, waarin dat niet hoeft.
Ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat Engels en Japans al 2 van de 6 zijn.

moderator-edit: kunnen we vermijden om sommige woorden te gebruiken ? Dit is een familieforum... XD
« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 13:26:03 door Prosper »

Offline jolo

  • Lid
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/08, 13:34:13 »
  als je een afwijkende videokaart hebt start 11.4 niet eens op en zal je eerst via de recovery mode je videokaart moeten instellen.
Om wat voor videokaart gaat het dan? Zie je foutmeldingen staan in de /var/log/Xorg.0.log Geef eventueel de output van lspci -tv [Enter]
Unity start op mijn pc niet standaard en moet ik via de recovery mode eerst de vga driver installeren, en op onze netbooks werkt de Nederlandse taal niet goed.
Vreemd. Als de gebruikte video driver geen 3D ondersteund, dan zou automatische worden teruggevallen op Gnome 2.x. En ik zie niet direct wat er mis is, met de Nederlandse taal in Ubuntu 11.04.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/08, 13:36:00 »
Maar schijnbaar mag je op dit forum niets nadeligs zeggen over Ubuntu want dan krijg je de volle laag.

Dat gebeurd hier wel eens ja, maar geef gerust kritiek.
11.04 met unity vind ik zelf een goed idee. Maaaaar, het staat nog in de kinderschoenen vind ik zelf.
Om alles aan te passen en sommige onderdelen te vinden moet je lang zoeken en/of staan nog niet logisch in/opgesteld.
Nou goed, verandering is altijd een beetje zoeken.

En als je bijvoorbeeld een tweede terminal (of ander progje) nog eens wil openen gaat dit dus niet via de sidebar


Kan wel hoor maar je moet er wel wat voor doen!

Als je hier kijkt: http://askubuntu.com/questions/35488/list-of-custom-launchers-quicklists-for-unity
en dan uitvoeren wat bij "Terminal Quicklist" staat.

Als alles gelukt is dan kan je voor de terminal een onbeperkt aantal tabbladen aanmaken.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"