Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu tablet  (gelezen 7399 keer)

Ubuntu tablet
« Gepost op: 2013/02/19, 11:27:54 »
Er is weer een countdown op Ubuntu.com! Met bijhorende tekst: Tick, Tock, Tablet!
Dit laat weinig aan de verbeelding over, en we hebben nog een kleine 6 uur om te speculeren.

www.ubuntu.com

Wat wel raar is, dat op de htc website ook een countdown loopt, naar net dezelfde tijd (5 uur deze namiddag).
Is er een verband? Een htc Tablet? Puur toeval?

www.htc.com

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/19, 11:30:31 »
we zullen t vanzelf zien :-)

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/19, 11:34:32 »
Ubuntu draait al heerlijk in dual-boot met webOS op mijn eigen tablet (HP Touchpad) maar een echte Ubuntu-tablet zou ook niet mis zijn. Maar als het HTC wordt dan laat ik hem voorbij schieten.

Edit: Ah gelukkig, het wordt geen HTC!
http://www.webupd8.org/2013/02/tick-tock-tablet-time-important-ubuntu.html
(zie Update 2)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/19, 11:51:27 door Vistaus »

Offline Nollie

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/19, 12:39:37 »
Wel erg toevallig. Wat is er eigenlijk erg aan HTC ? Waarom lust niemand ze meer ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/19, 14:10:08 »
@Nollie: Lees mijn vorige post, het wordt geen HTC.

En HTC lust ik niet omdat ik er slechte ervaring mee heb.

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/19, 17:43:57 »

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/19, 19:06:21 »
Ik denk niet,

Dat ik Ubuntu  probeer op m´n Nexus 7.


Re: Ubuntu tablet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/19, 19:12:14 »
Ik denk niet,

Dat ik Ubuntu  probeer op m´n Nexus 7.


Waarom niet?

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/19, 19:20:54 »
Waarom niet?
Mis ik mijn favoriete applicaties op m´n Tablet, de verschillende Angry Bird varianten, nieuws apps , Tv apps. etc.

Ik kijk de kat uit de boom.





Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/19, 19:31:29 »
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=h384z7Ph0gU

Ja, ja, ja. Dit gaat goedkomen met Ubuntu. :D

Ik krijg de koude rillingen van. Als dat echt waarheid mag worden, dan verandert er heel erg veel! En ik geloof dat persoonlijk wel. In ieder geval ben ik deze video nou aan het downloaden om hem altijd bij me te hebben.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/19, 19:32:56 »
Let op zijn gesp, trouwens.

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/19, 19:34:19 »
Ondertussen weten we het natuurlijk!

Er komt een tablet, niet van HTC. Maar we weten ook nog niet van wie wél, Canonical zegt wel dat ze OEM partners hebben voor Phone en Tablet, waarschijnlijk zal dat dezelfde partner zijn, maar het is er nog naar raden wie het is.

Jammer dat ik geen nexus heb :(

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/19, 19:39:59 »
Ik kan eigenlijk niet wachten.
Probeer al een hele tijd de gemoederen thuis te sussen om geen Sa.. Ap .. etc tablet aan te schaffen maar gewoon even wat geduld te hebben om voor de enige echte Ubuntu tablet te gaan. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/19, 20:01:13 »
Ubuntu Desktop draait hier heerlijk op mijn tablet in dual-boot met webOS al zit ik toch meer op webOS maar die tablet-interface van Ubuntu ziet er ook goed uit. Het zal me niet wegkrijgen van webOS maar als mijn tablet ooit de geest geeft dan heb ik wel de opvolger alvast gevonden (nu hopen dat ze echt een OEM gevonden hebben).

@Carharttguy: Reken er maar op dat devs van XDA het snel naar andere toestellen geporteerd krijgen ;)

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/20, 12:33:19 »
De tabletapps worden, zover ik het heb begrepen, geschreven in QML. Kunnen deze straks ook op de desktop gedraaid gaan worden?

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/20, 12:37:26 »
Als je Qt Creator installeert wel. Maar dat is de huidige situatie, wie weet kunnen ze wel native draaien met 13.10 of 14.04

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/20, 15:35:54 »

Offline daido

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/20, 17:03:20 »
http://tweakers.net/nieuws/87373/canonical-presenteert-ubuntu-on-tablets.html :
<Voor een 'entry level'-tablet met Ubuntu zou een dualcore Cortex A15-soc nodig zijn, samen met 2GB werkgeheugen, 8GB flashopslag en een 7-10"-touchscreen. Op enterprise-niveau denkt Canonical aan een quadcore A15-soc of een Intel x86-chipontwerp, samen met 4GB ram en een touchscreen van 10-12". Het enterprise-model moet met deze configuratie dan ook full desktop convergence kunnen bieden.>

Kan iemand mij vertellen waarom de tablet versie van ubuntu zulke hoge systeemeisen heeft?
Op zo ń manier prijs je je naar mijn idee buiten de markt.

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/20, 17:51:47 »
http://tweakers.net/nieuws/87373/canonical-presenteert-ubuntu-on-tablets.html :
<Voor een 'entry level'-tablet met Ubuntu zou een dualcore Cortex A15-soc nodig zijn, samen met 2GB werkgeheugen, 8GB flashopslag en een 7-10"-touchscreen. Op enterprise-niveau denkt Canonical aan een quadcore A15-soc of een Intel x86-chipontwerp, samen met 4GB ram en een touchscreen van 10-12". Het enterprise-model moet met deze configuratie dan ook full desktop convergence kunnen bieden.>

Kan iemand mij vertellen waarom de tablet versie van ubuntu zulke hoge systeemeisen heeft?
Op zo ń manier prijs je je naar mijn idee buiten de markt.
Mijn Nexus 7 is geschikt volgens dit bericht.

Heeft maar 1 gigabyte werkgeheugen volgens mij.


Re: Ubuntu tablet
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/20, 20:03:18 »
@daido: Die specs zijn voor nieuw te produceren tablets met de voltooide versie van Ubuntu Tablet, niet om de huidige stand van zaken.

Offline daido

  • Lid
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/20, 21:47:52 »
Dan zullen die tablets wel prijzig worden en zichzelf uit de markt prijzen.

Maar ik snap nog steeds niet waarom dat je 2 gig nodig hebt, windows 8 heeft ook aan 1 gig genoeg.

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/20, 21:53:07 »
En hoe duur zijn Windows 8-tablets? Precies, ook duurder dan 500 en dus prijzig. Dus dat zegt niks over Ubuntu-tablets... 2 GB in een tablet stoppen hoeft helemaal niet te duur zijn. Mijn smartphone met Android 4.0 heeft een Intel-processor met 2 GHz, veel hoger dan de concurrentie en mijn smartphone is toch maar net iets duurder dan 400 euro.

2 GB in een tablet kan makkelijk voor een leuk prijsje. Geheugen, zelfs voor tablets, kost geen fluit als je het maar groot genoeg besteld. En groot is waar men op gokt met Ubuntu Tablet...

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/20, 23:42:06 »
Als je Qt Creator installeert wel. Maar dat is de huidige situatie, wie weet kunnen ze wel native draaien met 13.10 of 14.04
Sinds wanneer heb ik een SDK nodig om programma's te draaien? Wordt QML niet netjes geïmplementeerd door de aanwezige Qt-libraries op het systeem?

Re: Ubuntu tablet
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/21, 00:40:08 »
Als je Qt Creator installeert wel. Maar dat is de huidige situatie, wie weet kunnen ze wel native draaien met 13.10 of 14.04
Wordt QML niet netjes geïmplementeerd door de aanwezige Qt-libraries op het systeem?

Nee, op dit moment nog niet. Je hebt minimaal Qt 5.0 nodig welke nog niet eens in 13.04 zit (en ook niet gaat komen) maar die Canonical wel zelf aanbiedt en daarbij moet je ook het pakket ubuntu-components installeren uit die PPA en dat haalt ook de SDK binnen. Zonder ubuntu-components krijg je een lege qmlscene omdat de Ubuntu-specifieke toolkit ontbreekt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu tablet
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/21, 09:54:42 »
Vanuit de positie van Ubuntu lijkt het me wel logisch om eerst met een high-end systeem te beginnen, zodat het voordeel van een integraal systeem goed kan worden geëtaleerd. Je zal wel moeten, wil je in een al volledig ontwikkelde markt iets willen bereiken.

Na die high-end instap komt er vast wel een tablet systeem voor wat minder dure tablets en dan ben ik erg geïnteresseerd. Het idee van een tablet die onderweg met het touchscreen fijn werkt en met een toetsenbordje eraan werkt als een pc lijkt me super! Ik heb nu een 4,7" Samsung Galaxy WiFi.

Dat is eigenlijk een MP3 speler (daar heb ik hem ook voor gekocht), maar de extra's op het tabletvlak gebruik ik veel. PDF documenten lezen, filmpje kijken, email checken onderweg. Het enorme voordeel van dit kleine ding is zijn draagbaarheid.

Wat die behoefte aan geheugen aangaat ben ik het helemaal met Vistaus eens. Geheugen kost niks meer, maar je moet het er niet achteraf in moeten zetten. Niet bij laptops en al helemaal niet bij die zo compact gebouwde tablets.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021