Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laat Canonical ons in de kou staan  (gelezen 16005 keer)

Laat Canonical ons in de kou staan
« Gepost op: 2015/04/29, 15:56:27 »
Na ruim een maand in het bezit te zijn van de Ubuntu Phone ben ik zeer teleurgesteld in de manier waarop de gebruikers en ontwikkelaars worden behandeld door Canonical.

Een aantal functies die je van een smartphone zou verwachten werken gewoon niet of slecht en zijn met de R21 update ook niet opgelost.
Bluetooth geeft problemen, GPS werkt zeer onnauwkeurig, WIFI werkt niet 100%, 3G of Hsdpa worden vaak niet ingeschakeld als de WIFI niet meer gevonden wordt en andersom, notificatie via een geluidsignaal ontbreek bij alle apps alleen een binnenkomende SMS geeft signaal.
Een fatsoenlijk mailprogramma ontbreekt, de mensen van Dekko doen hun best maar krijgen geen toegang tot de systeemfuncties die nodig zijn om een goed programma te maken.
Synchroniseren van de Agenda werkt niet de makers beloven al weken dat ze de oplossing hebben maar een update blijft uit.
Ook wij hebben om informatie gevraagd om goede apps te kunnen bouwen maar krijgen te horen dat die apps dan niet in de Ubuntuwinkel aangeboden mogen worden vanwege de veiligheid, maar mogen worden aangeboden via een of andere vage website.

Zo te zien lopen de grote bedrijven ook niet warm om Apps te bouwen en kunnen dat ook niet omdat de gegevens ontbreken.

Overige Apps zijn over het algemeen alleen links naar mobile websites met een schil er omheen en als je iets aanklikt opent er alsnog een browser scherm (totaal zinloos)

Ik begrijp best dat dit een nieuw systeem is maar Canonical blaast al een aantal jaren van de toren dat ze met een smartphone komen, zorg dan ook dat hij voor iedereen als smartphone te gebruiken is, en je niet via een terminal scherm moet gaan kloten om iets aan of uit te zetten.

Wij hebben in ieder geval het bouwen van Apps even op een laag pitje gezet want zolang onze apps niet via de regulier web aangeboden mogen worden heeft het geen zin om door te gaan.



Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/29, 16:20:05 »
Ik weet niet of dat enig effect zal hebben.
Ik heb begrepen dat Canonical alleen het OS aan Aquaris heeft geleverd en zich verder niet bezig houd met de technische problemen.


Wij hebben via https://lists.launchpad.net/ubuntu-phone/ wel contact met de programmeurs van Canonical, maar ook die zijn denk ik een beetje overdonderd door alle problemen die daar gemeld worden.

 

Offline daido

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/29, 19:19:26 »
Met een telefoon met zulke mindere specificaties kun je niet verwachten dat ubuntu daar vloeiend opdraait. Bovendien koop je voor iets meer dan de helft een 4g smartphone met betere specificaties. Dus deze telefoon gaat geen succes worden.

Ubuntu kan beter  naar het oorspronkelijke idee teruggaan,  van een ubuntutelefoon die je ook als desktop kan gebruiken en waarop ook android opdraait.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/29, 19:23:25 »

Ubuntu kan beter  naar het oorspronkelijke idee teruggaan,  van een ubuntutelefoon die je ook als desktop kan gebruiken en waarop ook android opdraait.
Jammer , ik kan niet anders dan je gelijk geven. Is het Chinese bedrijf Meizu nog bezig met een Ubuntutelefoon?

De Ubuntu Edge smartphone gaat helaas niet door.

Dual boot Ubuntu mobile OS and Android
Fully integrated Ubuntu desktop PC when docked
Fastest multi-core CPU, 4GB RAM, 128GB storage
4.5 inch, 1280 x 720 HD sapphire crystal display

Edit: de concurrent

 Microsoft heeft Continuum for Phones wereldkundig gemaakt. Hiermee is het mogelijk om een smartphone met Windows 10 om te toveren tot een desktopsysteem. Om deze feature te activeren moet de smartphone worden aangesloten op een groter scherm.
http://tweakers.net/nieuws/102825/microsoft-laat-desktopversie-windows-10-op-smartphones-draaien.html
« Laatst bewerkt op: 2015/04/29, 21:04:21 door RikRik »

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/29, 19:24:03 »
Dat van die mindere specificaties is echt onzin, Ubuntu draait erg vlot en soepel op deze telefoon.

De problemen zitten in softwarematige problemen en slechte apps en niet in de specificaties

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/29, 19:58:28 »
@Femke,
Citaat
Een aantal functies die je van een smartphone zou verwachten werken gewoon niet of slecht en zijn met de R21 update ook niet opgelost.
Bluetooth geeft problemen, GPS werkt zeer onnauwkeurig, WIFI werkt niet 100%, 3G of Hsdpa worden vaak niet ingeschakeld als de WIFI niet meer gevonden wordt en andersom, notificatie via een geluidsignaal ontbreek bij alle apps alleen een binnenkomende SMS geeft signaal.
De oorzaak van deze problemen kunnen toch ook ontstaan door slechte hardware?

Offline daido

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/29, 20:38:42 »
Ubuntu zou bijna een standaard versie van ubuntu met belfuncties op een smartphone met betere specificaties kunnen zetten. Nu hebben ze een brakke uitgeklede versie zonder apps om maar te kunnen draaien op een budgettelefoon die nog geen 90 euro waard is.

Offline Moob

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/29, 22:22:04 »
Tja.

Ik ben een Ubuntu fan en Linux in het algemeen, dat is de enige reden dat ik de Ubuntu telefoon heb aangeschaft, puur voor de heb. En voor die prijs wil ik best risico lopen dat het niet goed werkt ofzoiets. Ik zag ook een Meizu met Ubuntu maar die prijs zat tussen de 500-600 euro. Das nou net teveel om iets nieuws uit te proberen.

Bij aanschaf wist ik al dat het niet mijn hoofdtelefoon zou vervangen, juist omdat het een hardstikke jong OS is met de daarbij behorende kuren. Niet voldoende native apps, nog geen echt gebruikers volume etc. Specifieke apps die ik op mijn iPhone gebruik zijn er simpelweg nog niet. Ja, de telefoon heeft zijn kuren en die lijken voornamelijk software gerelateerd. De sensorstatus app laat bij mij geen GPS data zien. Moet dus nog even verder spitten om zeker te weten dat GPS ook daadwerkelijk werkt.

Over de performance van de hardware heb ik geen klachten, vlot genoeg met voldoende accuduur. En ja, er zijn zeker punten in de software die voor verbetering vatbaar zijn. Maar goed, dat heb ik ook met IOS 8 :)

Probleem is ook dat Canonical eerst wil aankijken hoe de Ubuntu phone aanslaat alvorens zwaar te investeren in apps en dergelijke. Probeer maar eens met een nieuw OS te komen in de huidige smartphone markt, zelfs microsoft heeft het daar moeilijk met de acceptatie. IOS en Android zijn toch nog steeds de globale spelers en je hier tussen wringen doe je ook zomaar niet.

Ben ook bezig om eens een app te maken voor de Ubuntu phone,maar dat is eerst veel kijken en proberen. Ik ben in iedergeval wel nuttig en leerzaam bezig :P

Nee, nog steeds geen spijt van de aanschaf :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/30, 00:13:56 »
Misschien maakt die voorzichtige software ontwikkeling deel uit van de strategie :  wordt ICS voorgetrokken ?

Citaat
Our Qt development partner, ICS, offers native app development services and localisation on Qt platforms. Their team of engineers can develop elegant solutions in response to the most complex requirements — and help you bring your application to life on Ubuntu.
Bron: http://www.ubuntu.com/phone/developers

link naar ICS:  https://www.ics.com/technologies/ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2015/04/30, 00:15:35 door EZ-man »

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/30, 09:58:26 »
Strategie of niet ik vind als je een product op de markt brengt  je er van uit moet gaan dat het ook naar behoren werkt.

Of het nu een nieuwe ontwikkeling betreft maakt niet uit het moet gewoon werken, en als het dat niet goed doet moet je gewoon zorgen dat dit snel wordt opgelost.

Wij hebben de telefoon aangeschaft om er software voor te gaan schrijven omdat wij enorme fans zijn van Ubuntu en graag een succes zien voor dit systeem, maar nu blijkt dat we geen toegang krijgen tot bepaalde systeem functies vanwege zogenaamde security policy.
Als we deze functies wel willen gebruiken dan mag de App niet in de officiële store.
Deze strategie zal de grote software bedrijven er zeker van weerhouden om software voor deze telefoon te gaan schrijven.
Zo zal het met de huidige policy nooit mogelijk zijn om een App als Whatsapp voor deze telefoon uit te brengen omdat deze toegang wil tot diverse systeem functies.

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/19, 16:31:08 »
Johan Velthuizen zei
Citaat
Wij hebben de telefoon aangeschaft om er software voor te gaan schrijven omdat wij enorme fans zijn van Ubuntu en graag een succes zien voor dit systeem, maar nu blijkt dat we geen toegang krijgen tot bepaalde systeem functies vanwege zogenaamde security policy. Als we deze functies wel willen gebruiken dan mag de App niet in de officiële store.
  Maar zijn die functies dan wel beschikbaar ?
Het lijkt mij voor een bedrijf juist goed om apps via de eigen website aan te bieden , zeker als iedere gebruiker er tevreden over is.

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/19, 17:09:36 »
Nog niet alle functies zijn beschikbaar, maar om de doelgroep van Ubuntu Phone gebruikers te bereiken zal je toch echt de Apps via de Ubuntuwinkel moeten aanbieden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/03, 00:01:55 »
Dan belanden we bij de vaststelling dat Linux een kleine speler is op de ICT-markt.
Een verkeerde vaststelling.
Linux is op de server markt zelfs leidend, en het internet gebruik bijna alleen Linux servers.
Voor de thuis en desktop markt heb je gelijk, maar verder niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/16, 08:33:53 »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline MKe

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/29, 07:55:43 »
Hoe is de ontwikkeling op deze telefoon? Zijn de problemen al minder aan het worden? Ik ben aan het overwegen om een smartphone aan te schaffen en een Ubuntu Touch is een overweging, zeker gezien de privacy rechten schendingen van Google, MS en Apple. Maar hoeveel problemen haal ik me hiermee op de hals?

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/29, 09:38:18 »
Er zijn zeker goede ontwikkelingen maar we zijn er nog lang niet.
Er zitten nog een groot aantal problemen in het systeem en bij iedere update worden er een aantal opgelost.

Het ligt er aan wat je met de telefoon wilt doen, voor zakelijk gebruik is hij zeker nog niet geschikt en voor gewoon gebruik om alleen te bellen is hij bruikbaar.

Wil je hem echt als smartphone gebruiken dan zal je de bugs voor lief moeten nemen en geduldig wachten tot ze zijn opgelost, maar ook het aantal Apps is beperkt.



Offline MKe

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/30, 10:31:43 »
Op zich doe ik er ook niet veel mee, ik heb nu nog een 'dumbphone' ( itt to smartphone) die al 10 jaar oud is. De accu begint nu minder te worden, dus ik zit eraan te denken om toch maar aan de smartphone te gaan.

Maar als ik alleen wil bellen kan ik beter een nieuwe 'dumbphone ' nemen. Dus ik laat deze voorlopig voor wat het is.

Vond trouwens voor whatsapp deze beschrijving: http://www.whatsappfor.org/software/whatsapp-ubuntu-phone-touch/
Geen idee of het werkt.

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/30, 10:41:24 »
Citaat
Vond trouwens voor whatsapp deze beschrijving: http://www.whatsappfor.org/software/whatsapp-ubuntu-phone-touch/
Geen idee of het werkt.

Ik heb begrepen dat het wel heeft gewerkt maar dat Whatsapp alle accounts die niet via de officiële weg gebruik maken van de App worden geblokkeerd, voor de desktop waren er ook een paar alternatieve apps en die werken ook niet meer.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/30, 10:44:36 »
Tip: in Duitsland kan je mee doen met een wedstrijd voor het maken van Ubuntu Apps :
   http://developer.ubuntu.com/en/blog/2015/07/23/announcing-the-ubucontest-2015/

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/30, 11:05:18 »
Jammer, er is ook wel kritiek te vinden in de pers :
Citaat
Alastair says that his biggest criticism of the phone is that it is not yet smart enough, many key services are missing but that he would definitely urge "tech savvy buyers or developers interested in trying something new" to buy an Ubuntu phone.
Bron: http://uk.businessinsider.com/meizu-mx4-ubuntu-edition-review-2015-7?r=US&IR=T


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/30, 13:53:59 »
Ik heb begrepen dat het wel heeft gewerkt maar dat Whatsapp alle accounts die niet via de officiële weg gebruik maken van de App worden geblokkeerd,
WhatsApp is niet alleen een app maar (vooral) ook een betaalde dienst. Betalen is mogelijk door de officiële app aan te schaffen.
De dienst is voor nieuwe gebruikers het eerste jaar gratis, waarna er een jaarlijkse betaling wordt gevraagd.

Het bedrijf achter WhatsApp kan een betaalde app aanbieden via de Ubuntu softwarestore maar volgens dit nieuwsbericht kan in plaats daarvan WhatsApp (en Dropbox) als dienst in Ubuntu touch worden geïntegreerd zonder dat daarvoor een app nodig is:
Citaat van: Softpedia.com
Canonical Working to Add Whatsapp and Dropbox to Ubuntu Touch as Services and Not Apps
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/30, 15:09:03 »
Voor SailfishOS zijn er ook twee alternatieve WhatsApp-clients (bij ontbreken van de officiële) waarvan ik er eentje gebruik, dus zie niet in waarom dat voor Ubuntu Touch niet mogelijk zou zijn... dat ze gebruikers soms bannen klopt, maar alleen als ze het opmerken en alleen als jij toevallig pech hebt om verbannen te worden.

@testcees: Je koopt niet de app maar een licentie om de dienst te gebruiken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/16, 22:26:37 »
Een fatsoenlijk mailprogramma ontbreekt, de mensen van Dekko doen hun best maar krijgen geen toegang tot de systeemfuncties die nodig zijn om een goed programma te maken.
Zo te zien zit er wel beweging in en komt mailnotificatie in zicht:
Citaat
Note: We are unable to display notifications for new mail due to platform restrictions at this time. Unless you can persuade your IMAP provider to implement Ubuntu push notifications.
<update> The platform is planning to integrate IMAP notifications into the polld service. So we will be utilising that for notifications as soon as it is available.
https://uappexplorer.com/app/dekko.dekkoproject
Ook mooi is deze lijst (alhoewel van mei dit jaar): http://sturmflut.github.io/ubuntu/touch/2015/05/31/ubuntu-touch-app-wishlist-may-2015/
Dan kun je zien wat er aan apps al aanwezig is, of waar men mee bezig is.

Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/16, 23:27:27 »
Mail notificatie komt er helaas voorlopig nog niet, zodra er toegang komt zal de maker van Dekko het implementeren maar dat staat er al vanf de lancering van de app.

Citaat
Ook mooi is deze lijst (alhoewel van mei dit jaar): http://sturmflut.github.io/ubuntu/touch/2015/05/31/ubuntu-touch-app-wishlist-may-2015/
Dan kun je zien wat er aan apps al aanwezig is, of waar men mee bezig is..

Dit is een wensenlijst en niet een lijst met apps waar men mee bezig is, via de forums is er een formulier waar je je wensen kenbaar kan maken wat je graag als app zou zien in Ubuntu.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Laat Canonical ons in de kou staan
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/16, 23:38:45 »
Mail notificatie komt er helaas voorlopig nog niet, zodra er toegang komt zal de maker van Dekko het implementeren maar dat staat er al vanf de lancering van de app.
Het laatste nieuws is dat het "platform" (lees: Ubuntu Touch) IMAP notificatie gaat integreren. Voorheen was het verhaal dat makers van apps geen toegang tot allerlei platformdiensten konden hebben. Nu wordt dat blijkbaar op een andere manier opgelost. En juist dat lijkt me nieuwswaardig.
Citaat
Citaat
Ook mooi is deze lijst (alhoewel van mei dit jaar): http://sturmflut.github.io/ubuntu/touch/2015/05/31/ubuntu-touch-app-wishlist-may-2015/
Dan kun je zien wat er aan apps al aanwezig is, of waar men mee bezig is..
Dit is een wensenlijst en niet een lijst met apps waar men mee bezig is, via de forums is er een formulier waar je je wensen kenbaar kan maken wat je graag als app zou zien in Ubuntu.
Het is idd een wensenlijst, maar van al die wensen wordt bekeken wat de status is. Als je goed kijkt, zie je op de lijst verschillende categorieën staan:
  • Existing (zit er nu dus al in)
  • In progress (is men mee bezig)
  • Missing (nog niets van bekend)
Zoals ik het lees, kun je dus wel degelijk zien wat er al in zit en waar men mee bezig is. Je kunt bv klikken op de linkjes die bij "Existing" of "In progress"  , en dan zie je dat er naar een bestaande app wordt verwezen.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/16, 23:44:42 door markba »