Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu is rijp voor de vuilnisbak (sorry voor de harde woorden) maar lees dit ff  (gelezen 1313 keer)

Offline zkr313

  • Lid
Mijn betoog over het grootste faalsysteem ooit

Ubuntu heeft zich bewezen niks ander dan een hoop ellende te zijn. Ik heb het talloze keer kansen gegeven, sterker nog,  ik was zelfs een grote fanboy van Ubuntu een tijdje lang vorige winter. Als je kritiek op Ubuntu had tegen mij, lachte ik je uit en deed ik je redenering zonder meer af als gezwets.  Maar geleidelijk aan stapelden de bewijzen zich op.  En al mijn ongefundeerde tegenwerpingen van kritiek destijds, houden helaas niet meer stand.

Mijn conclusie is als volgt: Het systeem hoort gewoon in de vuilnisbak, en het liefst vandaag nog. Dat komt misschien wel beledigend aan sommigen van jullie over, dus lees ajb de rest van mijn betoog, dat bedoeld is dit te onderbouwen.

Het zit zo - bij iedere nieuwe update, of systeemwijziging (zoals het downloaden van programma's), of zelfs helemaal uit het niets, er stoppen dingen met functioneren, en ik kan geen kant meer op, zonder uitgebreid onderzoek te doen. Normaal heb ik er geen probleem mee, maar het telt allemaal wel heel erg op, en na een maand of twee, heb ik een belachelijke hoeveelheid uren verspild aan zoeken, uitproberen, en weer zoeken en uitproberen om problemen op te lossen. Soms kom ik helemaal niet uit en moet ik of opnieuw installeren, upgraden, of ermee blijven zitten.

Eerst had ik een beetje oudere computer met lagere functionaliteit (oke, misschien lag het daarom eerder aan mij). Wat overigens ook de oorzaak was geweest om überhaupt Ubuntu te downloaden. En dan kunnen dingen niet vanzelf werken, of moet je vindingrijk bezig zijn om ze weer aan de praat te krijgen.  Alleen stapte ik later over op een veel nieuwere dualcore model computer, dat bij Windows gezond en heel draaide, vrijwel zonder problemen, maar op Ubuntu klaagt hij over alles en nog wat of weigert hij, of doet gewoon schi*tirritant. Dus het LIGT ECHT NIET aan mijn computer - ik had zowel Windows als Ubuntu draaien dmv aparte partities.

Op mijn oude computer toen ik Lubuntu installeerde, ging alles van het begin af al problemen geven. De modemkaart werkte niet omdat het Broadcom was, en ik moest moeite doen om de oplossing te vinden - wat ook nog eens fel varieert van systeem tot systeem op basis van kleine, mierenneukende bijzonderheden. En een paar weken later toen een hele map ineens verdween en ik noodzakelijk moest herinstalleren, mocht ik de pret van Broadcom bestuurprogramma's downloaden en configureren herhalen.

Toen kwam ik achter dat ik de schermhelderheid niet kon aanpassen. Dus dat werd zoeken, mensen schenen hetzelfde probleem te hebben, maar wat bij de ene wel werkt met precies hetzelfde systeem en bijna dezelfde spec's, werkt niet bij de ander, zoals ik aan den lijve heb ondervonden. Dan is het hopen op mazzel qua treffen, zo niet doemt de herinstallatiepret op net als dat spookkasteel op die hoge berg in de verte.

Ik kan blijven gaan met voorbeelden opnoemen. Maar tja, je computer was toch oud en hoorde eigenlijk in de kliko zeg je, oke, in dat geval, (wat overigens wel te betwisten valt maar dat ga ik niet doen), laten we het maar over mijn veel nieuwere dualkern computer hebben.

Met Windows 7 crashen programma's weleens, en lopen dingen heel soms traag, ga ik niet ontkennen, maar tenminste werken ze nog, en hoef je geen studie computerwetenschappen te doen, om ze weer aan de praat te krijgen als dingen kapot gaan.

En bij iedere nieuwe Windows versie zijn bestaande problemen uit het verleden VOORGOED opgelost, die zie je niet meer terug. In tegenstelling tot Ubuntu, er schijnen zelfs hele nieuwe problemen zich voor te doen, die niet met oudere versies aanwezig waren. Het doel van nieuwe besturingssystemen, dames en heren, is juist bekende bugs voorgoed uit de wereld te helpen, niet nieuwe te blijven herintroduceren. Dit ga ik verduidelijken door het volgende voorbeeld:

Toen ik Lubuntu 12.10 had met dezelfde computer, had ik nooit last van een bepaald inlogprobleem. Bij Lubuntu 14.04 wel. Ik kreeg blijkbaar een update binnen, die een of andere map in mijn systeem naar de knoppen hielp, die achteraf noodzakelijk bleek voor mijn systeemhuishouding. De map zit in /var/logs en is een of configuratiebestand - welke precies weet ik nog steeds niet, daar gaan de meningen over flink uiteen, en al mijn dagen onderzoek waren nutteloos.

Dus als ik in probeer te loggen, herkent hij mijn wachtwoord, en ipv door te gaan, word ik teruggebracht op hetzelfde inlogscherm, en schiet niks vooruit.

Dus ik talloze zogenaamde oplossingen afstruinen, op een gegeven moment zijn het niks meer dan gokken door mijn medegebruikers. Alles geprobeerd, niks werkt.  Bij de ene, ging ik zelfs iets achteruit omdat die zogenaamde 'oplossing' nog iets anders kapot maakte waarvoor ik nodeloos extra werk moest verrichten.  >:( :| :O Eindelijk zegt iemand dat het dus een 'bug' is die bij alle Intel GMA 950's bestaat, en waarvoor er alsnog geen fix is. Wat ook nog eens bevestigd wordt door op de bugmeldingspagina te bekijken - er staat daar geen fix bij.

Nu sta ik dus op het hopeloos punt alles te moeten herinstalleren - en dat nadat ik hele belangrijke bestanden op heb zitten. Alleen DITMAAL, ja echt, DITMAAL, doe ik dat helemaal niet, want ik ben alles kei- en keizat, en keer niet meer terug, ik ga de Windows laten draaien, en ubuntu naar de vuilnisbak verwijzen.  >:( Vroeger kon ik mijzelf nog zoet houden met een mooi praatje of gedachte, of wijsmaken dat alles toch goed ging komen met een nieuwere computer of versie, maar nu zijn die smoesjes fabeltjes gebleken.

Dit systeem is een en al ellende, probleem, misbaksel, foltering, en rommel. Mij niet meer gezien.

Fijne dag, dames en heren, ik weet zeker dat velen, ook degenen die het niet toegeven, in hun hoofd hetzelfde denken als  ik en mijn woorden jaknikkend zitten te beamen.   
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 03:08:22 door zkr313 »

Offline MKe

  • Lid
Jouw mening. Als het rotzooi was hoe kan ik er dan al jaren mee werken? En waarom dit beledigende bericht, waarmee je dan weer veel haat berichten uitlokt? Veel mensen kunnen goed met Ubuntu werken en omdat jij dat blijkbaar niet kan is het ineens rotzooi? Als anderen dat wel kunnen ligt het het misschien aan jou.

Nogmaals, waarom dit bericht. Volkomen onnodig. Niemand dwingt je om Ubuntu te gebruiken. Je had ook gewoon kunnen stoppen met het gebruik van ubuntu en anderen in hun waarde laten. Nu haal je jezelf naar beneden en probeert dat met ons, tevreden gebruikers, ook te doen. De ja-knikkers die je in je laatste zin aanhaalt zijn toch niet aanwezig op dit forum.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 06:33:05 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline aartje

  • Lid
Jawel, ik vind het gezeur. Ik zie trouwens dat je klaagzang het enige is wat je aan dit forum hebt bijgedragen.....

(Al meer dan 25 jaar een tevreden Unix- en/of Linux gebruiker)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 07:56:33 door aartje »

Computeren blijft een 3-eenheid: hardware, software en gebruiker.

Soms is er geen match...
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline JvH

  • Lid
Ik kan me er maar voor een heel klein deel in vinden.
Toegegeven, soms zijn er wel dingen die niet helemaal werken, maar zo erg als jij het beschrijft heb ik het hier niet. Misschien heb ik net mazzel met mijn hardware ofzo... Of jij hebt juist pech, kan ook natuurlijk.

Met je stelling dat in Windows altijd alles beter en handiger werkt bij nieuwere versies ben ik het totaal niet eens (Windows 8 kuch kuch). Dan gaat het niet alleen om eventuele regressiebugs, maar ook om features die gewoon geschrapt worden omdat ze kennelijk te afschrikwekkend zijn voor onervaren gebruikers, of nutteloze nieuwe features waar niemand op zit te wachten maar die Microsoft gewoon oplegt. Die laatste 2 punten zijn overigens ook de reden dat ik ben afgehaakt bij Unity en bij de release van 14.10 ga overstappen op MATE.

Maar wat mij betreft hoeft Ubuntu nog lang niet naar de prullenbak...

Frederik

  • Gast
Je had ook een goede (nieuwe) computer kunnen aanschaffen en dan had je al die ellende (daarin ben je echt een uitzondering) die je hier nu meld niet gehad en weten te voorkomen. Het merendeel van de Ubuntu gebruikers zal zich hier absoluut  niet in herkennen. Je kunt beter gaan lopen janken om je eigen falen dan om Ubuntu de schuld van alle misère te geven. Het is nog altijd de gebruiker en bestuurder die ongelukken veroorzaakt en dat is nog nooit anders geweest.

Offline Ramana

  • Lid
Grappig, vervang *Ubuntu door Windows 95, Windows ME, Windows Vista, XP, 7 en 8 en de problemen zijn herkenbaar.

Offline zkr313

  • Lid
Jouw mening. Als het rotzooi was hoe kan ik er dan al jaren mee werken? En waarom dit beledigende bericht, waarmee je dan weer veel haat berichten uitlokt? Veel mensen kunnen goed met Ubuntu werken en omdat jij dat blijkbaar niet kan is het ineens rotzooi? Als anderen dat wel kunnen ligt het het misschien aan jou.

Nogmaals, waarom dit bericht. Volkomen onnodig. Niemand dwingt je om Ubuntu te gebruiken. Je had ook gewoon kunnen stoppen met het gebruik van ubuntu en anderen in hun waarde laten. Nu haal je jezelf naar beneden en probeert dat met ons, tevreden gebruikers, ook te doen. De ja-knikkers die je in je laatste zin aanhaalt zijn toch niet aanwezig op dit forum.
Een deel daarvan is mening, het andere deel feiten. Je kunt er goed mee werken, als je pak m beet 5-10 uur per week weg kan leggen aan onderzoek doen. En ook nog eens onbetaald. Sorry, maar ik ben een werkende mens en moet rondkomen, mijn tijd is duur.

En ga nou niet namens iedereen spreken, er zijn mensen zat op forums zo te zien, die zwaar gebukt gaan onder ubuntu. Niet iedereen heeft helaas het geld voor een Windows-systeem of iets anders (mac).

Dan moet je je wenden tot de genade van een onopgeleide, zichzelf tegensprekende en bestrijdende userbase wiens goede bedoelingen ten spijt, iets zo complex als een OS niet voor elkaar kan krijgen.

Niemand dwong mij dat klopt. Wel dwong mijn systeem mij destijds, aangezien ik geen geld had voor Windows en de functionaliteit laag was. Dat is inmiddels wel veranderd (ik typ vanuit Windows). Met ubuntu was ik nog niet online gekomen, was waarschijnlijk een 4e installatie aan het doen.

Bedankt voor je bijdrage.

Offline koos4401

  • Lid
@Ramana: +10!!
Wat een fraaie, korte en inhoudelijk juiste reactie!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline zkr313

  • Lid
Jawel, ik vind het gezeur. Ik zie trouwens dat je klaagzang het enige is wat je aan dit forum hebt bijgedragen.....

(Al meer dan 25 jaar een tevreden Unix- en/of Linux gebruiker)
Dank jij ook. Ik was sinds vorige winter al lid van de Engelstalige versie van deze site, dacht eigenlijk dat gebruikersnamen universeel waren, maar blijkbaar niet...

Naam daar is zkr300

Offline zkr313

  • Lid
Jouw mening. Als het rotzooi was hoe kan ik er dan al jaren mee werken? En waarom dit beledigende bericht, waarmee je dan weer veel haat berichten uitlokt? Veel mensen kunnen goed met Ubuntu werken en omdat jij dat blijkbaar niet kan is het ineens rotzooi? Als anderen dat wel kunnen ligt het het misschien aan jou.

Nogmaals, waarom dit bericht. Volkomen onnodig. Niemand dwingt je om Ubuntu te gebruiken. Je had ook gewoon kunnen stoppen met het gebruik van ubuntu en anderen in hun waarde laten. Nu haal je jezelf naar beneden en probeert dat met ons, tevreden gebruikers, ook te doen. De ja-knikkers die je in je laatste zin aanhaalt zijn toch niet aanwezig op dit forum.
Sorry als het beledigt, dat was niet mijn bedoeling pur sang, eerder een soort van ongewenst neveneffect zeg maar. Ik probeerde zo inhoudelijk mogelijk te blijven, maar ik ben gewoon zeer gefrustreerd en boos geworden op basis van al die verspilde moeite. Ik kon zelfs een project voor het werk niet op tijd inleveren hierdoor. Daarom vind ik dat mijn woede terecht was, oftewel de reden voor mijn alliteratie naar de vuilnisbak.

Offline zkr313

  • Lid
Computeren blijft een 3-eenheid: hardware, software en gebruiker.

Soms is er geen match...
Het klopt dat het geen match is, in mijn geval, maar ik heb inmiddels het sterk vermoeden gekregen, dat dit ook bij een aanzienlijk grote hoeveelheid medeusers geldt. Daarom zoek ik naar ervaringsgenoten als een soort troost. Ik weet dat er zoiets leeft onder de gebruikerscommunity.

Offline zkr313

  • Lid
Je had ook een goede (nieuwe) computer kunnen aanschaffen en dan had je al die ellende (daarin ben je echt een uitzondering) die je hier nu meld niet gehad en weten te voorkomen. Het merendeel van de Ubuntu gebruikers zal zich hier absoluut  niet in herkennen. Je kunt beter gaan lopen janken om je eigen falen dan om Ubuntu de schuld van alle misère te geven. Het is nog altijd de gebruiker en bestuurder die ongelukken veroorzaakt en dat is nog nooit anders geweest.
Dat heb ik evt ook gedaan. En ook op het dualkern model faalde hij groots. Ik ben geen muggenzifter, ik zocht zelf naar redenen om zijn gefaal goed te praten. Die zijn er niet, ik ben er terug bij af, en heb teveel op het spel zitten nu om een fout systeem (letterlijk met fouten) te kunnen hanteren.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 10:13:56 door zkr313 »

Offline zkr313

  • Lid
Grappig, vervang *Ubuntu door Windows 95, Windows ME, Windows Vista, XP, 7 en 8 en de problemen zijn herkenbaar.
Ook jij hebt recht op je mening. Iets specifieker en inhoudelijker zou je alleen maar sieren.

Offline koos4401

  • Lid
@zkr313: stel voor dat je je nickname wijzigt in: zjnzkr313 (Nee, er volgt géén uitleg op dit voorstel anders dan dat in Vlaanderen de ij voor twéé letters telt)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline zkr313

  • Lid
@zkr313: stel voor dat je je nickname wijzigt in: zjnzkr313 (Nee, er volgt géén uitleg op dit voorstel anders dan dat in Vlaanderen de ij voor twéé letters telt)
Geen probleem zolang ik daar geen uitgebreid onderzoek voor hoef te doen hoe het moet. Iets hangt mij namelijk de keel uit.

Toen ik net met Ubuntu/Mint begon was het ook af en toe een echte haat-liefde verhouding.

Langzamerhand wat meer ervaring met Ubuntu/Mint gekregen en de (al dan niet tweedehands) hardware wat zorgvuldiger proberen uit te zoeken.

Vind het nu een fijn systeem met veel mogelijkheden om gratis en goede softwareprogramma's te downloaden die niet bol van de reclame en de malware staan. Al met al een zeer tevreden gebruiker (en aan elke goede relatie moet je blijven werken).

Ik gebruik ook Windows veel (en ook wel met plezier), maar mijn echte 'liefde' ligt daar niet. Blijft een persoonlijke keuze.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 10:29:38 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

@zkr313:
Wat is het doel van je bijdrage en wat verwacht je van ons?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
PEBCAK in combinatie met een grote bek.
http://en.wiktionary.org/wiki/PEBCAK

Dit is een forum voor mensen die hulp zoeken voor problemen met Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder. Geen vuilnisvat voor mensen die hier even hun frustraties komen dumpen.

Voor het uitleven van opgekropte frustraties kun je een boksbal kopen. Dat onzinnige geraas en getier hou je maar bij je, makker. Is dat duidelijk?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 10:41:26 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Als je een probleem hebt met Ubuntu en je zoekt een oplossing daarvoor dan ben je van harte welkom hier. Wil je op een andere positieve manier bijdragen dan kan dat natuurlijk ook.

Maar modder gegooi zoals dit topic hebben we niets aan.