Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven  (gelezen 3164 keer)

Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Gepost op: 2013/08/24, 13:04:29 »
Volgens mij nog geen topic over dus even ter informatie.

https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseNotes/UbuntuDesktop

12.04.3 heeft dezelfde kernel als Raring (3.8) dus ook geschikt voor nieuwe hardware.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/26, 08:55:35 »
Krijgen we die kernel erdoor gepusht (3.8) ? Ik dacht dat de laptop van mijn vrouw nog op een oudere kernel zat .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/26, 09:17:44 »
Blij met de LTS!  :)

Overigens, voor alle duidelijkheid: alleen Ubuntu 12.04.3 heeft de hogere kernelversie; Xubuntu 12.04.3 blijft bij de 3.2.x-kernel.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/26, 11:48:51 »
Krijgen we die kernel erdoor gepusht (3.8) ? Ik dacht dat de laptop van mijn vrouw nog op een oudere kernel zat .

Zoals ik het lees krijg je de nieuwe (Raring) kernel alleen als je Ubuntu 12.04.3 nieuw installeert. https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack (volgens mij hebben we hier ooit al eens een topic over gehad). Dus als het goed is krijgt de laptop van je vrouw dus niet automatisch kernel 3.8.


Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/26, 12:02:46 »
@erik: Of als je doet:

sudo apt-get install linux-image-generic-lts-raring

Daarmee heb ik hem op 12.04 geïnstalleerd.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/26, 15:45:17 »
In de titel van www.ubuntu-nl.org/download staat 12.04.3 maar de link download de NL 12.04.1 versie.
En staat wel een 'Noot' onder maar die moet je dan toevallig net opvallen voordat je op downloaden klikt.
Hoezo blijft de oude 12.04.1 "aanbevolen" als de NL-versies niet meer worden onderhouden?
Versie 12.04.3 wordt nog 3,5 jaar ondersteund (tot april 2017) en niet "5 jaar na uitgave" van deze .3 versie. Voor iemand die niet bekend is met de ondersteuningstermijnen van Ubuntu is het nu mogelijk niet duidelijk of misleidend.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/26, 17:54:16 »
@erik: Of als je doet:

sudo apt-get install linux-image-generic-lts-raring

Daarmee heb ik hem op 12.04 geïnstalleerd.

Dat is niet getest en ook niet officieel gesupport. Als je de nieuwe kernel wil, moet je ook de nieuwe X.org installeren. En als je de nieuwe X.org wil moet je ook de nieuwe kernel hebben. Je moet dus beide upgraden!

Aangezien het upgraden niet altijd goed gaat (het oplossen van de dependency-puzzel gaat niet altijd goed) en je het risico loopt dat pakketten niet geüpgrade kunnen worden moet je een iets aangepast commando uitvoeren.

Dit heb ik op mijn computer gedaan:
sudo apt-get install -V libglapi-mesa-lts-raring libgl1-mesa-glx-lts-raring xserver-xorg-lts-raring xserver-xorg-input-all-lts-raring xserver-xorg-video-all-lts-raring libgl1-mesa-dri-lts-raring x11-xserver-utils-lts-raring libglapi-mesa-lts-raring:i386 libgl1-mesa-dri-lts-raring:i386 libgl1-mesa-glx-lts-raring:i386 linux-tools-lts-raring
Let op dat voor ieder pakket dat verwijderd wordt de -lts-raring variant weer geïnstalleerd wordt. Dat is wat uitzoekwerk, want het gaat om ongeveer 40 pakketten.

Om ruimte te besparen kan je na het upgraden de oude kernels verwijderen. Dit heb ik handmatig gedaan via Synaptic aangezien de bekende scriptjes in de soep lopen en de verkeerde kernels verwijderen. Hierna kan je met sudo apt-get autoremove overige onnodige pakketten verwijderen.

Tot slot zag ik dat het pakket libxrandr-ltsq2 ook nog geïnstalleerd was (de quantal variant dus) terwijl libxrandr-ltsr2 ook geïnstalleerd was. Die heb ik dus verwijderd via sudo apt-get purge libxrandr-ltsq2.

Het is dus een hele puzzel en het gaat niet altijd goed. Zorg dus voordat je hieraan begint dat je een volledige backup hebt! Heb je niet zoveel kennis en ervaring met Ubuntu, dan kan je beter bij de versie blijven die je nu al gebruikt als die goed werkt. Wil je per se een nieuwere kernel en X.org hebben doe dan een nieuwe installatie.

Linkjes en bronnen:
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-lts-raring/+bug/1191563
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-lts-raring/+bug/1216268


Ook nog een mededeling voor spelletjesfanaten die Steam gebruiken: De installatie van Steam op 12.04.3 gaat niet goed. Dit gaat ook niet goed op een systeem dat je handmatig geüpgrade hebt. De installatie van het .deb pakket gaat goed, maar zodra je Steam start wil hij je halve desktop verwijderen. Deze bewerking moet je dus niet uitvoeren!
Als je deze stap afbreekt start Steam wel normaal op en kan je spelletjes spelen. Maar de volgende keer dat je Steam start probeert hij weer je systeem te slopen.
Bug: https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/2800

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/26, 18:00:43 »
In de titel van www.ubuntu-nl.org/download staat 12.04.3 maar de link download de NL 12.04.1 versie.
En staat wel een 'Noot' onder maar die moet je dan toevallig net opvallen voordat je op downloaden klikt.
Hoezo blijft de oude 12.04.1 "aanbevolen" als de NL-versies niet meer worden onderhouden?
Versie 12.04.3 wordt nog 3,5 jaar ondersteund (tot april 2017) en niet "5 jaar na uitgave" van deze .3 versie. Voor iemand die niet bekend is met de ondersteuningstermijnen van Ubuntu is het nu mogelijk niet duidelijk of misleidend.

Dan is het misschien beter om niet meer naar de Nederlandse versies te linken totdat die ook geüpgrade zijn.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/26, 19:12:54 »
thx Johan voor de duiding!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/26, 20:22:38 »
@Johan: Ik heb gewoon het commando uitgevoerd wat ik in de vorige post opgaf en dat draait hier perfect. Geen nieuwe X.org enzo, gewoon de nieuwe kernel en het is veel stabieler dan met kernel 3.2 waar ik steeds teveel overhead had waardoor de boel vastliep. Niks puzzel dus, dat commando voor de nieuwe kernel werkt gewoon perfect.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/26, 20:24:19 »
In de titel van www.ubuntu-nl.org/download staat 12.04.3 maar de link download de NL 12.04.1 versie.
En staat wel een 'Noot' onder maar die moet je dan toevallig net opvallen voordat je op downloaden klikt.
Hoezo blijft de oude 12.04.1 "aanbevolen" als de NL-versies niet meer worden onderhouden?
Versie 12.04.3 wordt nog 3,5 jaar ondersteund (tot april 2017) en niet "5 jaar na uitgave" van deze .3 versie. Voor iemand die niet bekend is met de ondersteuningstermijnen van Ubuntu is het nu mogelijk niet duidelijk of misleidend.

Bij deze is het aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/26, 20:27:32 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/26, 21:06:41 »
@Johan: Ik heb gewoon het commando uitgevoerd wat ik in de vorige post opgaf en dat draait hier perfect. Geen nieuwe X.org enzo, gewoon de nieuwe kernel en het is veel stabieler dan met kernel 3.2 waar ik steeds teveel overhead had waardoor de boel vastliep. Niks puzzel dus, dat commando voor de nieuwe kernel werkt gewoon perfect.

Dat het voor jou werkt is natuurlijk helemaal prima, maar het is niet de manier die de ontwikkelaars aanraden of ondersteunen.
We only intend to support HWE stack package combinations in 12.04 which are derived from the same release, eg. the 13.04 X.org must be used in conjunction with the 13.04 kernel and vice versa. Intermixing a 13.04 enablement kernel with the 12.04 X.org stack or a 13.04 enablement X.org stack with a 12.04 kernel will not be officially tested nor supported.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/29, 11:29:42 »
- knip -
Ook nog een mededeling voor spelletjesfanaten die Steam gebruiken: De installatie van Steam op 12.04.3 gaat niet goed. Dit gaat ook niet goed op een systeem dat je handmatig geüpgrade hebt. De installatie van het .deb pakket gaat goed, maar zodra je Steam start wil hij je halve desktop verwijderen. Deze bewerking moet je dus niet uitvoeren!
Als je deze stap afbreekt start Steam wel normaal op en kan je spelletjes spelen. Maar de volgende keer dat je Steam start probeert hij weer je systeem te slopen.
Bug: https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/2800

Was dit ook een probleem op 13.04 of alleen op 12.04.3?

Het schijnt in elk geval met de laatste update aan steam verholpen te zijn (quote uit zelfde GitHub-draadje):
Citaat
The newest .deb package (version 1.0.0.40) and Steam update seem to have fixed this.


Vanochtend kreeg ik die update ook op 13.04 en Steam lijkt hier gewoon goed te functioneren. Maar waarschijnlijk is er op 13.04 ook nooit een probleem geweest. Dit gewoon even ter informatie aangezien Steam toch wel een belangrijk pakket is vandaag de dag.

Offline aartje

  • Lid
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/30, 09:27:09 »
Dmv "sudo apt-get install linux-image-generic-lts-raring" de nieuwe kernel ge-installeerd.
Wat te verwachten was, was dat WindowsXP onder Virtualbox niet goed werkte.
Je moet namelijk één of andere commando (vboxdrv oid) uivoeren, heeft iets met dkms
te maken (of zo...). Maar helaas lukte dit ook niet.

Daarom in 5 minuten mijn root-device maar gerestored (jawel, met "restore" , de tegenhanger
van "dump") van een backup.

Ik houd het dus nog maar bij de 3.2.0-xxx  kernels.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/30, 11:07:41 »
@aartje: Installeer eerst dkms (sudo apt-get install dkms) en installeer daarna de raring-kernel. Dat lost het probleem met VirtualBox op de raring-kernel op.

Offline aartje

  • Lid
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/31, 10:04:27 »
Bedankt Vistaus voor je reactie.
De melding die ik krijg bij het opstarten van WindowsXP binnen virtualbox is dat
ik "sudo /etc/init.d/vboxdrv setup" moet uitvoeren als er een nieuwe kernel is.
Dan wordt er iets van dkms gecompileerd. Als ik de raring-kernel heb ge-installeerd,
wordt er iets gemeld dat hij generic header files van 3.8.0-xxx mist. Die heb
ik daarna met de hand ge-installeerd, maar daarna kreeg je weer heel andere foutmeldingen.

Ik heb toch maar weer mijn oude root-partitie gerestored (3.2.0-versie) en houdt het daar
 toch  maar bij tot Ubuntu 14.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/31, 10:49:35 »
Ik heb toch maar weer mijn oude root-partitie gerestored (3.2.0-versie) en houdt het daar
 toch  maar bij tot Ubuntu 14.04
Goed = goed..... Dat doe ik ook zo bij mijn werkpaarden.  :)

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/31, 11:14:29 »
Bedankt Vistaus voor je reactie.
De melding die ik krijg bij het opstarten van WindowsXP binnen virtualbox is dat
ik "sudo /etc/init.d/vboxdrv setup" moet uitvoeren als er een nieuwe kernel is.
Dan wordt er iets van dkms gecompileerd. Als ik de raring-kernel heb ge-installeerd,
wordt er iets gemeld dat hij generic header files van 3.8.0-xxx mist. Die heb
ik daarna met de hand ge-installeerd, maar daarna kreeg je weer heel andere foutmeldingen.

Ik heb toch maar weer mijn oude root-partitie gerestored (3.2.0-versie) en houdt het daar
 toch  maar bij tot Ubuntu 14.04

Oh zo. Dan moet je de header files van de kernel nog even installeren. Open Synaptic en zoek naar linux-headers en installeer dan de headers en headers-generic van de 3.8-kernel.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/31, 11:22:24 »
Als ik het goed begrijp:
- krijg ik kernel 3.8 wanneer ik 12.04.3 als verse iso download
- houd ik kernel 3.2 als ik een bestaande 12.04 via de normale updates op versie 12.04.3 breng

Jammer; weet iemand waarom je kernel 3.8 niet via de normale updates krijgt?
Kernel 3.8 staat al wel in mijn pakketbronnen.


Begrijp ik het goed dat als je toch kernel 3.8 wilt je dat krijgt met dit:
(eventueel quantal vervangen door raring).
Citaat
Anyone wishing to opt into the hardware enablement stack for Precise may do so by installing the linux-generic-lts-<release> and xserver-xorg-lts-<release> packages. For example to install the Quantal hardware enablement packages in Precise, please run the following command:

 sudo apt-get install --install-recommends linux-generic-lts-quantal xserver-xorg-lts-quantal libgl1-mesa-glx-lts-quantal

Stukje verderop:
Citaat
Anyone running with the original Precise stack will not be automatically updated to the new Quantal enablement stack. Users can electively choose to install the Quantal (or newer) enablement stack meta package if they wish to do so.
Wat bedoelen ze precies met the meta package? Zijn dat bovengenoemnde pakketten?


Het is voor mij niet helemaal duidelijk.
Bron: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack


Offline aartje

  • Lid
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/31, 11:36:57 »
Bedankt Vistaus voor je reactie.
 Als ik de raring-kernel heb ge-installeerd,
wordt er iets gemeld dat hij generic header files van 3.8.0-xxx mist. Die heb
ik daarna met de hand ge-installeerd, maar daarna kreeg je weer heel andere foutmeldingen.



Oh zo. Dan moet je de header files van de kernel nog even installeren. Open Synaptic en zoek naar linux-headers en installeer dan de headers en headers-generic van de 3.8-kernel.
Hallo Vistaus,

Ja, dat had ik ook gedaan, maar dat gaf weer heel andere foutmeldingen,


Offline Tom

  • Lid
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/31, 13:24:49 »
@VuurVosje ?.
Als ik het goed begrijp:
- krijg ik kernel 3.8 wanneer ik 12.04.3 als verse iso download
- houd ik kernel 3.2 als ik een bestaande 12.04 via de normale updates op versie 12.04.3 breng

Jammer; weet iemand waarom je kernel 3.8 niet via de normale updates krijgt?
Kernel 3.8 staat al wel in mijn pakketbronnen.

Waarom wilt U zo graag de nieuwere kernel hebben ,als u het nieuwste van het nieuwste heeft kwestie hardware dan begrijp ik het best.
Maar zolang iets goed gaat waarom al die moeite ,iedereen (afijn velen)  wil gelijk het nieuwste van het nieuwste .... waarom toch vraag ik mij dan af ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #21 Gepost op: 2013/08/31, 13:46:22 »
@Tom:
Ik snap en onderschrijf je opmerking (ik heb niet voor niets een LTS distro), maar dat is een andere discussie.

drum

  • Gast
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #22 Gepost op: 2013/08/31, 15:33:02 »
even tussendoor een bochtje maken: wat als de nieuwe 14.04 uitkomt, kun je dan beter overstappen of toch maar bij de 12.04.3 blijven?

Offline Tom

  • Lid
Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #23 Gepost op: 2013/08/31, 15:48:02 »
Tja ik ga hem proberen en als hij goed gaat op mijn hardware ,ja dan stap ik over ,heb ik weer een LTS ,maar met de nieuwste progjes ,maar wie gezegd eerst uitproberen althans ik.
Ik spreek hier wel over Xubuntu !.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/31, 22:40:36 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Derde puntuitgave LTS (12.04.3) vrijgegeven
« Reactie #24 Gepost op: 2013/08/31, 19:04:43 »
even tussendoor een bochtje maken: wat als de nieuwe 14.04 uitkomt, kun je dan beter overstappen of toch maar bij de 12.04.3 blijven?

Met nieuwe hardware zou ik het beslist doen, maar zolang je computertje in topconditie is en 12.04 als een zonnetje draait: stick to it
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort