Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor  (gelezen 1433 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Gepost op: 2011/10/12, 14:04:20 »
In Ubuntu kon je nog weleens wat knutselen aan het register, met gconf-editor. Gconf-editor is echter in 11.10 niet meer standaard geïnstalleerd, en erbij installeren heeft geen zin: het doet weinig meer.

Er is een opvolger, genaamd dconf-editor. Niet standaard geïnstalleerd, maar te installeren via het pakket dconf-tools. Met dconf-editor kun je weer wat sleutelen aan het register, hoewel het minder registersleutels bedient dan z'n voorganger.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/12, 14:32:20 »
Ja, dat is wat, introduceren ze een opvolger die niet alles kan en ook niet standaard geinstalleerd is. Maar goed ff wennen zullen we maar zeggen.

Wat ik me nog afvraag: zullen commandline-tools als gconftool (als alternatief voor de grafische editor) nog werken (zonder er iets bij te installeren)? Of wordt dat weer door iets nieuws overgenomen als gsettings? Ik zag ook iets langskomen met gconftool-2?!?! Zal het uitproberen in 11.10 en het resultaat hier posten.

Verandering van spijs doet eten zegt men, maar zoveel verandering doet je je eetlust vergaan.  ;)

Re: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/12, 15:09:59 »
gsettings is inderdaad de commandline versie van dconf-tool.

Volgens mij is GConf trouwens nog niet nutteloos, aangezien niet alle programma's geport zijn naar het nieuwe gsettings. Dus het is voorlopig nog handig om beiden te gebruiken, 1 voor het oud systeem en het andere voor het nieuwe.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/12, 15:34:27 »
Wat me ook opviel: bij dconf-editor had een klik op een uitklapbare categorie geen effect: ik moest klikken op het kleine driehoekje vóór de categorie. Lastig.

Enfin, het geeft allemaal weer aan, dat 11.10 de meest veranderde Ubuntuversie aller tijden is....

Re: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/12, 16:50:48 »
@Pjotr:

1 gconf-editor was op 11.04 ook niet standaard meer geinstalleerd. En ik heb dat op meerdere installaties uitgetest.
2 Klikken op een categorie in dconf-editor klapt de boel hier wel uit. Misschien dat er een kleine bug bij jou zit?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/13, 15:55:44 »
Raar, bij mij was Gconf nog wel  geïnstalleerd op 11.04 ???

Re: Let op: in 11.10 geen gconf-editor, maar dconf-editor
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/13, 16:55:49 »
Raar, bij mij was Gconf nog wel  geïnstalleerd op 11.04 ???

Hmm, vreemd. Misschien terug toegevoegd in een nieuwere ISO?