Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen wifi bij hex-sleutel, wel bij ascii (Ubuntu 8.04)  (gelezen 2391 keer)

JohnBeton

  • Gast
Geen wifi bij hex-sleutel, wel bij ascii (Ubuntu 8.04)
« Gepost op: 2008/11/03, 16:58:29 »
Ik gebruik ubuntu 8.04.

Mijn beveiliging van wifi is met WEP.
Als ik wil connecteren op mijn draadloos netwerk met een HEX-sleutel blijft ie maar proberen en slaagt hij er niet in om mij met de router te verbinden. Ik heb om te testen de sleutel eens verandert en een ascii ingesteld. Hiermee lukt het wel en werkt alles zoals het zou moeten.

Hoe kan ik dit fixen zodat ik ook met een HEX-sleutel kan connecteren?
Een ascii-sleutel blijven gebruiken is uitgesloten! (Dit zou de meest logische oplossing zijn, maar dat mag ik niet)

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Mijn netwerkkaart is een Dlink DWL G520 met atheros-chip.

Iemand een idee? Als je meer informatie wenst, vraag maar.

(Onder windows is het wel mogelijk om te connecteren met zowel de hex als de ascii)


Een tweede probleem is het volgende. Als ik soms mijn computer opstart vind ubuntu mijn netwerkkaart, soms niet, en dan moet ik blijven rebooten tot hij ze vind. Is hier geen oplossing voor? Onder windowsxp had ik net hetzelfde, maar toen kon ik in het configuratiescherm wel mijn draadloos netwerk activeren! Hoe doe ik dit onder ubuntu?

mvg,
John

Offline Petervdw

  • Lid
Geen wifi bij hex-sleutel, wel bij ascii (Ubuntu 8.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/04, 11:23:37 »
Aan JohnBeton
Hex-sleutels zijn ook gebonden aan een aantal bytes. Bij mij staat een 3Com access point waar ik, als ik al HEX gebruik, persé 64 bytes moet invoeren. Dus: AA BB CC DD EE FF 00 11 22 33 enz tot 64 keer. Misschien dat dat ook een rol speelt bij jou.
Vr.groet, peter

Er borrelt nog meer naar boven:
Wat ik ook al eens gedaan heb is een HEX key van alleen letters A t/m F. De computer heeft dan de indruk dat ie te maken heeft met een ascii sleutel en doet het gewoon. Je moet het wel even uitvogelen.
Ook het aantal bytes speelt hierbij een rol. Het kan natuurlijk niet als de HEX key al bestaat en niet gewijzigd mag worden.
Zo komt het ook (maar heel zelden) voor dat een ascii sleutel niet mag beginnen met A t/m F omdat de PC dan "denkt" met HEX te maken te hebben terwijl aan de andere kant een ascii sleutel bedoeld wordt.

Offline joop905

  • Lid
Geen wifi bij hex-sleutel, wel bij ascii (Ubuntu 8.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/04, 11:45:41 »
Wep-beveiliging binnen een minuut te kraken.
WPA en zeker WPA2 is veiliger als WEP.
http://tweakers.net/nieuws/47029/wep-beveiliging-binnen-een-minuut-te-kraken.html


GrJ.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen wifi bij hex-sleutel, wel bij ascii (Ubuntu 8.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/04, 12:00:27 »
Beveilig je draadloze netwerk zo:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid

Voor die Atheros draadloze kaart wil je waarschijnlijk liever Ubuntu 8.10 gebruiken:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Offline Petervdw

  • Lid
Geen wifi bij hex-sleutel, wel bij ascii (Ubuntu 8.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/04, 12:38:08 »
Aan Pjotr
Even terzijde.
De brainstorm link pijltje ingevuld ter ondersteuning van je verzoek.
Op bugs.launchpad las ik hoe Schiemanski werd afgeblaft door die Besier. Aangezien zijn Engels bijna niet te begrijpen is, en het mijne ook niet 100 % heb ik er maar vanaf gezien daar een comment voor te schrijven. De zaak leek me afgedaan. Die release notes zijn overigens ook in een Engels waar ik niet uitkom. Van dat item over die Atheros bijvoorbeeld kan ik niet tot in detail brood bakken. Wat bedoelen ze allemaal. Laat het vertalen door google en het wordt helemaal wartaal. Kun je nagaan hoeveel straatlengten mensen voorliggen, die Engels als moedertaal hebben.
Vr.groet, peter