Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces  (gelezen 2267 keer)

Offline dickvm

  • Lid
Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Gepost op: 2020/03/04, 11:35:21 »
Goedemorgen,
Als ik op mijn laptop (Acer Aspire 5750G) Ubuntu of een op Ubuntu gebaseerde linux-distributie wil installeren wordt tijdens het installatieproces de wifi (adapter) niet herkend. Hierdoor moet ik altijd een kabel gebruiken, wat ik niet wil. Is hier een oplossing voor?
Zeer veel dank voor het meedenken!

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/04, 11:51:02 »
Even voor de zekerheid, bedoel je met installatieproces de eenmalige installatie van Ubuntu of bedoel je elke keer als je op start (het opstartproces dus)?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

swake

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/04, 11:56:41 »
En om welke USB wifi adaptar gaat het dan ?

Offline PKing

  • Lid
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/04, 12:35:06 »
Er zou zo maar een Atheros in kunnen zitten, die geven wat problemen, er is op het net wel het e.e.a. te vinden om dat op te lossen, maar dat lukt volgens mij alleen maar na de installatie.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

DarkEra

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/04, 13:21:28 »
Goedemorgen,
Als ik op mijn laptop (Acer Aspire 5750G) Ubuntu of een op Ubuntu gebaseerde linux-distributie wil installeren wordt tijdens het installatieproces de wifi (adapter) niet herkend. Hierdoor moet ik altijd een kabel gebruiken, wat ik niet wil. Is hier een oplossing voor?
Zeer veel dank voor het meedenken!

Als je een linux distributie wil installeren is het verstandiger dit te doen mét een aangesloten kabel. Zeker als de WiFi het niet doet. Na de installatie kan je dan via de aangesloten kabel updaten én kijken of er toevallig geen extra stuurprogramma's/drivers beschikbaar zijn voor, zoals in jou geval, de Wifi of... een grafische kaart.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/04, 13:22:09 »
M'n kristallen bol is in reparatie, dus graag een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/inxi.html

Alsook de uitvoer van:
rfkill list alliwconfiglsusblspci

Offline dickvm

  • Lid
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/04, 14:12:11 »
Allen, dank voor jullie antwoorden en suggesties. Het vreemde is dat Manjaro de wifi adapter wel herkent, Ubuntu en Solus niet. Verder heb ik nog niet getest.
Ik wil de laptop gebruiken om te 'spelen' met verschillende distributies, wat betekent dat ik regelmatig zal installeren. Hierbij steeds een kabel gebruiken is geen optie, dus heb ik besloten er verder weinig tijd meer in te steken en de laptop te verkopen. Nogmaals dank voor jullie hulp!

Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/04, 14:49:05 »
Ik moet ook regelmatig de kabel erin doen bij het installeren van een andere distro  Bij mij is het dus u Ubuntu of afgeleiden die mijn kaart ootb herkennen. Lijkt me nogal radicaal om daar de laptop voor te verkopen. Daar kun je ook tegenaan lopen met een andere laptop. Manjaro heeft een uitstekende hardware herkenning.
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/04, 15:31:33 »
Verkopen is zonde van het geld. Bovendien loop je al gauw tegen dit soort dingen aan met splinternieuwe apparatuur, want Ubuntu 18.04 en Mint 19.x zijn niet meer van de jongste.

Dikke kans dat alles dadelijk meteen werkt in Ubuntu 20.04 / Mint 20.0.

swake

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/04, 16:36:57 »
Manjaro maakt gebruik van out of the box zoals Mac . Uit de doos  en onmiddelijk werken zonder iets te hoeven installeren.Manjaro is een uitgerolde linux distro .(Rolling-release)
Lees hier de verschillen .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Linuxdistributie

Voor een niet onmiddelijk herkende usb wifi stick in Ubuntu ga jij een nieuwe laptop kopen ?
Doe eerst eens wat Pjotr in #5 vraagt of als je graag test , testen op een testlaptop.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/04, 16:40:09 door swake »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/04, 16:47:42 »
dus heb ik besloten er verder weinig tijd meer in te steken en de laptop te verkopen.
Dan zou ik liever oor  USB-Wifi stick kopen, die wel out-of-the-box werkt (kost ~ €10.00).
Dat is zoals ik het doe met een oude(re) HP laptop, na installatie laten zoeken voor extra drivers, deze installeren en de USB stick kan er weer uit.
Voor dat geld heb je een andere laptop.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/04, 18:25:49 »
@Dickvm

Vaak is dit een eenmalige aangelegenheid. Uitzoeken welke driver er voor geschikt is.
Installeer een inxi
sudo apt install inxidan uitvoeren:
inxi -Fxz
dan komt vanzelf de wifi tevoorschijn, meestal wlan0.
Post de inhoud ervan eens, dan zoeken we wel mee welke driver ervoor geschikt is.

Hier de output van dat commando op mijn systeem:
Citaat
Network:
  Device-1: Broadcom Limited NetLink BCM57788 Gigabit Ethernet PCIe
  vendor: Hewlett-Packard driver: tg3 v: 3.137 port: f040 bus ID: 05:00.0
  IF: eth0 state: down mac: <filter>
  Device-2: Realtek RTL8192CU 802.11n WLAN Adapter type: USB
  driver: rtl8192cu bus ID: 1-1.4:5
  IF: wlan0 state: up mac: <filter>
  IF-ID-1: vmnet1 state: unknown speed: N/A duplex: N/A mac: <filter>
  IF-ID-2: vmnet8 state: unknown speed: N/A duplex: N/A mac: <filter>

In dit geval zoeken op de realtek driver en die installeren. Dat komt later wel. Eerst maar eens achterhalen wat er in die laptop zit.

Meestal wil ook weleens het volgende helpen:

sudo apt install xserver-xorg-input-synaptics firmware-b43-installer firmware-iwlwifi firmware-linux firmware-linux-nonfree firmware-misc-nonfree.
Dan wordt al het een en ander geïnstalleerd. Grote kans (niet altijd) dat de wifi het dan al doet. Die xserver-xorg-input-synaptics zorgt ervoor dat je touchpad goed werkt en je ermee kunt scrollen als je dat wilt hebben.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/04, 18:45:36 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/05, 07:03:45 »
Nooit slecht om een dongle aan te kopen; ook HP met hun elitebooks of probooks hebben soms WiFi-kaarten die niet meteen ootb ondersteund zijn. Ik las ergens een suggestie van 10€ ; dat is zelfs duur te noemen lol .

https://www.aliexpress.com/item/32971957988.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dqSXgDz

Via deze link kan je aan 2,5€ ongeveer een prima dongle vinden ootb ondersteund bij alle Linux distro's, en lekker klein, handig.

Ik zou het ook graag anders zien maar helaas is niet alles van WiFi meteen ook ondersteund, let wel : tijdens de installatie kan Ubuntu de juiste driver van het net plukken en installeren. Althans dat is bij HP nu toch al het geval. Acer is dan een tikje exotischer o.g.v. kaarten en toevoegingen. Ook Packard Bell (Hell) is daar nogal nukkig om meteen alles ondersteund te hebben.

Of je zou moeten kijken of die WiFi kaart, met een tientje meestal , op te waarderen is tot een generisch ondersteunde kaart. Maar Acer heeft ook een black - en white list in hun Bios. ....

DarkEra

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/05, 10:16:27 »
Na het topic gevolgd te hebben, ben en blijf ik een beetje achterdochtig voor wat de TS betreft om het simpele feit dat het gewoon wordt afgekapt door ineens te zeggen de laptop te willen verkopen enkel omdat de wifi niet werkt, de adviezen die er gegeven werden niet eens te willen proberen én ineens stil blijft en zich niet meer laat zien. Het is en blijft vaag allemaal. So be it, de TS z'n keuze en zijn probleem. Als 'm niet wil, wil 'm niet.

Verder reacties met advies blijven posten heeft denk ik geen enkel nut imho. Het is tijdverspilling. Just my 2 cents. :)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/05, 10:19:43 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/05, 11:05:58 »
Verder reacties met advies blijven posten heeft denk ik geen enkel nut imho. Het is tijdverspilling. Just my 2 cents. :)
Ik kan mij jouw reactie wel voorstellen. Iemand die iets post en zich vervolgens niet meer laat zien geeft aan dat de vraag kennelijk al is opgelost.
Maar, er staan ook adviezen in die voor andere gebruikers wel bruikbaar kunnen zijn. Dit verschijnsel doet zich niet alleen bij de topic starter voor. Ook andere gebruikers lopen hier tegenaan dat bij installatie alles via de vaste kabel moet worden geïnstalleerd.
Maar een wifi kaart daarna aan de praat krijgen, dat wordt in dit topic toch ook aangegeven. Het topic is bij het schrijven van dit antwoord al 165 keer gelezen.
Misschien is een slotje dan een oplossing?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/08, 19:54:37 »
Misschien vond TS de materie te lastig worden bij nader inzien.
Kubuntu 20.04

Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/08, 20:16:13 »
Citaat
Misschien vond TS de materie te lastig worden bij nader inzien.
Dit is nu éénmaal zo,ze stellen vraag ...misschien opgelost en ze melden het niet...daar lig ik lang niet meer wakker van ;)
Gelijk waar 95% van de leden komen online als ze vraag hebben.Andere 5 zijn leden die steentje bijdragen.

Citaat
Verder reacties met advies blijven posten heeft denk ik geen enkel nut imho. Het is tijdverspilling. Just my 2 cents
Hier zit veel waarheid in, want lees soms topics hier en daar waar TS soms geen tijd krijgt om eertse tip te antwoorden!
Zelf als ik al eens vraag moet stellen word ik er echt knettergek van...want als 5 tips zijn word het quiz toch wat moet ik doen :)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/08, 20:56:32 »
Citaat
Misschien vond TS de materie te lastig worden bij nader inzien.
Dit is nu éénmaal zo,ze stellen vraag ...misschien opgelost en ze melden het niet...daar lig ik lang niet meer wakker van ;)
Gelijk waar 95% van de leden komen online als ze vraag hebben.Andere 5 zijn leden die steentje bijdragen.

Citaat
Verder reacties met advies blijven posten heeft denk ik geen enkel nut imho. Het is tijdverspilling. Just my 2 cents
Hier zit veel waarheid in, want lees soms topics hier en daar waar TS soms geen tijd krijgt om eertse tip te antwoorden!
Zelf als ik al eens vraag moet stellen word ik er echt knettergek van...want als 5 tips zijn word het quiz toch wat moet ik doen :)
Mvg


Kan ik me goed voorstellen zeker bij posters die beginnen met "Ik ga een gokje doen"  :)
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/08, 21:13:05 »
Citaat
Kan ik me goed voorstellen zeker bij posters die beginnen met "Ik ga een gokje doen"
Ja dan haken mensen soms af zeker? Want is wel zo meeste vraagstellers kennen niet de werking van forum.
Zijn blij dat ze antwoord krijgen wie weet denken ze ook wat een ....maar durven het niet zeggen .
Ik wel gelijk tegen wie als ik vraag stel zie dat de helper geen kennis zeg ik gewoon blijf uit mijn topic ...natuurlijk heb je doordrammers die niet luisteren!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

DarkEra

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/09, 08:14:19 »
De tip die ik eerder gaf over het installeren van Ubuntu mét kabel, daarna de updates binnen halen en dan te kijken of er drivers zijn voor de wifi werd ook totaal niets mee gedaan. Is verder ook niet mijn probleem maar dan moet diegene niet lopen emmeren en afhaken. Even doorzetten, goed lezen en verder kijken dan de neus lang is.
Maar gezien de reactie van de TS om de laptop opeens te verkopen en geheel niet leest wat er voorgesteld werd, geeft mij een vermoeden dat hij ons gewoon in de maling zat te nemen. Zo'n reactie is namelijk gewoonweg klikklare onzin. Zeker omdat volgens hem Manjaro wél bleek te werken, dit houdt in dat Manjaro de driver OOTB meeleverd.

swake

  • Gast
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/09, 10:29:12 »
Citaat
Hier zit veel waarheid in, want lees soms topics hier en daar waar TS soms geen tijd krijgt om eertse tip te antwoorden!
Zelf als ik al eens vraag moet stellen word ik er echt knettergek van...want als 5 tips zijn word het quiz toch wat moet ik doen :)


Er zijn op sommige forums ook helpers en een vraag te lezen krijgen , en er het antwoord niet op weten .
Laten we de vraag bij ubuntu/nl eens gaan stellen, daar zal ik wel antwoorden krijgen om de vraag te kunnen oplossen bij ons  ;)
En het gaat niet om een quiz
Er worden u mogelijke oplossingen aangeboden die misschien jouw probleem kunnen oplossen .
Ik heb al vragen gelezen en als je dan bij de persoon zelf een kijkje gaat nemen, dan ziet dat zijn probleem iets helemaal anders is , dan dat hij in zijn vraag beschrijft !
« Laatst bewerkt op: 2020/03/09, 10:39:23 door swake »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/09, 17:02:03 »
Nu graag weer OnTopic.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Suns

  • Lid
Re: Wifi wordt niet herkend tijdens installatieproeces
« Reactie #22 Gepost op: 2020/03/15, 09:15:10 »
Ik heb dat soms ook als ik nieuwe hardware heb gekocht   , gewoon even de Daily Build downloaden op je USB stick zetten en installeren ( 9 min ) http://cdimage.ubuntu.com/bionic/daily-live/current/ en 99.9% dat die geinstalleerd wordt dan haal je alle nieuwe drivers binnen die je nodig heb.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039