Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FOSS TTS engine  (gelezen 1389 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
FOSS TTS engine
« Gepost op: 2020/05/06, 21:35:51 »
Voor navigatie via OsmAnd ben ik op zoek naar een kwaliteits FOSS Text-To-Speech engine die Nederlands aan boord heeft. Is voor een Android foon. Flite via Fdroid geprobeerd, maar die heeft geen Nederlands aan boord en is vreselijk om aan te horen!
Zoek nu al een aardig tijdje, maar kan niet zo snel niet een goeie vinden.

Kent iemand een dergelijke engine?
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 21:43:42 door Tuxjo »

Offline peer

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/07, 10:14:51 »
nee, helaas. Ik heb er ook wel naar gezocht maar niet kunnen vinden.
Osmand gebruik ik nu met de standaard  texttospeech.

Re: FOSS TTS engine
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/07, 10:56:20 »
Osmand gebruik ik nu met de standaard  texttospeech.

Is de 'standaard text to speech' Google TTS? Want out of the box heeft Osmand bij mij geen TTS engine. Of moet je dat apart instellen bij Osmand?
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 10:58:42 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline peer

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/07, 14:46:28 »
ja, dat is google tts
Je moet zelf de taal instellen:
navigatieinstellingen van je profiel -> gesproken instructies -> taal stembegeleiding.

Het kan ook zijn dat je tijdens het navigeren de gesproken instructies uit hebt staan. Heb ik een keer gehad. Dan zoek je je wezenloos.
Klik op de navigatiepijl onderin het scherm. Klik op "opties". Dan zie je bovenaan de optie "Geluid".  Deze moet aanstaan anders hoor je niets, ook al heb je de tts ingesteld.

Re: FOSS TTS engine
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/07, 18:02:52 »
Het kan ook zijn dat je tijdens het navigeren de gesproken instructies uit hebt staan. Heb ik een keer gehad. Dan zoek je je wezenloos.
Klik op de navigatiepijl onderin het scherm. Klik op "opties". Dan zie je bovenaan de optie "Geluid".  Deze moet aanstaan anders hoor je niets, ook al heb je de tts ingesteld.

Die optie had ik al gecheckt =D. Stond keurig aan dus ik snapte er geen hout van. En maar wachten totdat een of ander dame met een sexy Belgisch accent zou beginnen te praten, maar het bleef oorverdovend stil (Heb al vernomen dat meerdere Nederlandse mannen zo'n 'Belgische' prefereren, maar da's effe offtopic ;))
Ik vond het een vermoeiend ritje zonder de audio.
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/07, 18:52:29 »
De belgische stem is iid het prettigste, ook met een Garmin navi.
/offtopic op mijn TomTom300 heb ik wel eens Sjef van Oekel gezet, vooral leuk als je bewust verkeerd rijd  :rolleyes: Leuk voor een keer maar niet konstant

Offline peer

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/08, 10:15:07 »
ik weet het ook niet. Osmand is prima  maar door de vele mogelijke instelmogelijkheden zit je soms erg te zoeken naar de instelling die jij weet.

Stel je vraag eens op het osmand forum: https://groups.google.com/forum/#!forum/osmand

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/08, 11:16:32 »
Ik gebruik de Google TTS engine noodzakelijkerwijs dan ook maar :(

De dame in kwestie praat alleen erg snel. Is er in Osmand een optie om 'r wat langzamer te laten praten? Ik kan die zo snel niet vinden.

Offline peer

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/08, 12:52:46 »
ja, die snelheid en ook nadere dingen kun je regelen
bij mij: motorola ePlus
instellingen - talen en invoer - spraakuitvoer
Daar staat google tts met daaronder "spreeksnelheid" en "hoogte"

Achter het tandwieltje zitten nog wat extra instellingen zoals bv. "spraakvolume versterken"

nahjo

  • Gast
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/08, 16:38:41 »
Als je de spreeksnelheid heeeel langzaam zet krijg je dan:
"Neem de vorige afrit" ?
 :laugh:

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: FOSS TTS engine
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/08, 18:06:55 »
ja, die snelheid en ook nadere dingen kun je regelen
bij mij: motorola ePlus
instellingen - talen en invoer - spraakuitvoer
Daar staat google tts met daaronder "spreeksnelheid" en "hoogte"
Top!
Achter het tandwieltje zitten nog wat extra instellingen zoals bv. "spraakvolume versterken"
Idd heel handig want ik hoor het mens soms bitter moeilijk wanneer ik de autoramen open heb.

Let hier vooral op de instelling voor het verzenden van 'Anonymous usage reports'!! Die staat standaard op ...... ON!! Zucht.....ja hoor het is weer zover : 'When it's free, you are the product'. En dank je wel Google... Ik heb 'm direct op 'OFF' gezet.

Als je de spreeksnelheid heeeel langzaam zet krijg je dan:
"Neem de vorige afrit" ?
 :laugh:
=D =D =D