Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vodafone 'dongel'  (gelezen 17571 keer)

Offline Wibe

  • Lid
Vodafone 'dongel'
« Gepost op: 2011/05/14, 18:25:13 »
Hallo,
Ik wil op mijn Acer Aspire One met intel processor, welke draait onder Linux, een modem/dongel van Vodafone installeren. Vodafone heeft geen software hiervoor beschikbaar maar verwijst naar een site waar twee bestandjes staan welke moeten worden gedownload en geïnstalleerd. usb-modeswitch_0.9.4-1_1386.deb en vodafone-mobile-connect_1.99.17-8_all.deb. Het eerste bestandje heb ik zonder problemen geïnstalleerd maar bij de tweede krijg ik de melding: "Fout: Aan de volgende afhankelijkheid kon niet voldaan worden: Python-gnome2-extras" Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen of er een andere optie voor het installeren van het 3G modem.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/14, 19:14:30 »
Onder 10.04 heb je idd die modeswitch nodig, maar deze kun je net zo goed uit de repo halen. Onder 10.10 wordt deze standaard geinstalleerd, dus zou de Vodafone-dongle uit de doos moeten werken.

Dat ander pakket is een applicatie om de verbinding te maken. In de praktijk is het handiger om deze NIET te gebruiken omdat de dongle via de standaard software in Ubuntu al bijzonder goed geintegreerd is in de Network-manager, dat ding bovenaan waarin je alle netwerk-verbindingen regelt.

Kortom, probeer eens de dongle in te pluggen, waarschijnlijk dat ie al werkt.

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/22, 17:32:32 »
Dag Markba,Ik heb de dongel/usbmodem huawei k3765 inmiddels geplugd. Ik zie hem wel in de network-manager maar krijg geen verbinding. Melding luidt: verbinding verbroken. De dongel knippert wel, hetgeen volgens de gebruiksaanwijzing betekent dat er verbinding gemaakt kan worden. 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/22, 17:52:26 »
Bij Netwerkmanager, Verbindingen bewerken, Mobiel internet  dien je nog een aantal instellingen te doen, zie de bijlage.
Het wachtwoord is hetzelfde als de gebruikersnaam (= vodafone).
« Laatst bewerkt op: 2011/05/22, 17:54:34 door markba »

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/23, 15:51:00 »
Op mijn netwerkmanagerschermpje kan ik het type netwerk niet invullen zo ook roaming niet aanvinken. De overige gegevens kloppen wel.Wat bedoel je overigens met " kan je net zo goed uit de repo halen? Ik heb e.e.a. nog wel uitgeprobeerd met Ubuntu 10.04. Had ik toch 10.10 moeten installeren en zo ja bestaat er een upgrade van of moet dat opnieuw geïnstalleerd worden..


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/23, 15:58:47 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/23, 16:40:42 »
http://sites.google.com/site/computertip/huawei ;)

Deze info lijkt niet over het type dongel te gaan waar we het nu over hebben.

Wat bedoel je overigens met " kan je net zo goed uit de repo halen? Ik heb e.e.a. nog wel uitgeprobeerd met Ubuntu 10.04.

Onder 10.04 dien je het pakket usb-modeswitch te installeren. Deze is beschikbaar in het Ubuntu Software-centrum en van daaruit installeerbaar.

Jij hebt dit pakket nu opgehaald bij Vodafone en deze geinstalleerd. Dat kan op zich wel, maar is minder handig als dat pakket installeren via het Software-centrum. Voor nu: laat lekker staan dat geinstalleerde pakket via Vodafone.

Had ik toch 10.10 moeten installeren

Nee. Onder 10.10 is het pakket usb-modeswitch al geinstalleerd, dus werkt alles al uit zichzelf. Onder 10.04 moet je dat pakket extra installeren, maar dat heb je al gedaan, dus het is goed zo.




Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/23, 17:29:53 »
Vreemd dat ik in mijn netwerkmanager geen "type" verbinding kan invullen evenals roaming niet kan aanvinken.Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/23, 17:41:46 »
Op zich vreemd inderdaad. Het zou te maken kunnen hebben met 10.04: de schermafdruk komt van 11.04. Ik zal even testen met een live-CD oid van 10.04 of het idd werkt zoals ik het bedacht had. Ik laat nog van me horen.

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/23, 18:16:16 »
Ok..dank

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/25, 16:02:47 »
Marba, zou het kunnen dat de dongel de Ubuntu versie 10.04 niet ondersteunt? Op de Vodafonesite staat dat de software vmb1.1.0-0 alleen werkt  met Ubuntu 8.04 8.10 en 9.04

Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/25, 16:15:38 »
Deze dongel staat in de lijst als werkend onder 10.04 met modeswitch. Zie https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager/Hardware/3G

Er wordt daar verwezen naar een draadje op het Engelstalige forum: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1465557

Succes.

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/27, 18:04:14 »
Dank je Dirk Jan voor de tip..het kan dus wel. Ondertussen een aantal uren helpdesk Vodafone (wel zeer behulpzaam) achter de rug maar de Dongel doet het nog steeds niet. Als ik hem aansluit op de compu van mijn vrouw (Windows) dan installeert de Dongel zich automatisch en binnen 2 minuten verbinding..Zucht dan toch maar @#$%&&*((*&$ installeren??

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/28, 21:21:20 »
Wibe,

Toevallig van een vriend dezelfde dongle even te leen.
Type K3765. Met windows machientjes lukt het beroerd. Maar op een laptopje Toshiba M10 met Ubuntu 10.04 doet ie het buitengewoon goed. Eerst die bestandjes uit de repo opgehaald en geïnstalleerd. (mode-switch + een aanhangend bestandje)
Het ging na inpluggen van de dongle verder beter als onder Windows.
Netwerkmanager rechtsklik Netwerk en mobiel breedband aanvinken.
Daarna verbindingen bewerken: mobiel breedband, Vodafone Business (bij mij dan) aanklikken, bewerken, automatisch verbinden aanvinken, alles is al ingevuld, toepassen.
Bij verbinding voor de eerste keer ook nog een PIN-code (default 0000), molentjes et voilà: internet

Waar ik eigenlijk mee zit is de noodzaak van een langere kabel tussen dongle en computer. 't Zou zowat 2,5 meter moeten zijn voor gebruik in een boot. Maar dat wil eigenlijk niet erg lukken. Als er iemand een oplossing heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Vr.groet, peter

Nog eens even op een XP laptap geprobeerd, maar dat lukte eigenlijk automatorisch. Wel geduld hebben. Maar ja, die langere kabel ..........

En op een desktop met W7, FF4 lukt het ook, maar wel geduld hebben eer er verbinding is.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/28, 22:12:54 door Petervdw »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/06, 12:26:25 »
Het kan makkelijker zijn om een Wifi 3G modem erbij te kopen ipv een dongel. Je hebt dan een wifi signaal via KPN Vodafone of welke GSM provider dan ook. En dat werkt zeker wel met Ubuntu. De 3G modem is iets duurder, maar als je het veel gebruikt, kan je het vaak ook goedkoper krijgen door het data abonnement dat je erbij neemt.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/06, 16:10:38 »
landfiets,

Da's een hele goeie suggestie. Die dongle was ik eigenlijk aan het testen voor een kennis, maar voor gebruik in een boot voor mezelf staat of valt het met de max. kabellengte tussen dongle en laptap. Die zou zo'n 2,5 meter moeten zijn. Met zo'n Wifi 3 G modem is de verbinding naar de laptop  ws ethernetkabel. Die kan veel langer zijn zonder verliezen, als ik het tenminste goed begrijp. De voeding hoeft op een boot geen probleem te zijn. En de prijs is geen probleem. Het is geen bezwaar om het modem voor gebruik even buiten te zetten/leggen.

Kun je misschien iets meer vertellen over ervaringen of de beste oplossing in combinatie met welk abbonnement. Ik ben heel slecht op de hoogte. Er is zo'n berg informatie over, en die abbo's is helemaal een ondoorzichtige brei.
Het zou in principe voor matig internet (weerberichten, scheepvaartberichten, etc) gebruikt worden, maar wel zonder data-limiet. Ik gebruik Ubuntu 10.04.

Alvast zeer bedankt voor eventuele moeite.

Vr.groet, peter

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/06, 17:58:30 »
Landfiets,
Ik zal de dongel niet veel gaan gebruiken dus wifi 3 G modem is dan ook geen optie. Wat ik maar niet begrijp is dat meerdere, zoals Petervdw, de K3765 vrij snel "aan de praat" hebben en het bij mij niet werkt. Wel werkt de dongel in een Windows XP omgeving en plug ik hem in mijn Mac met OS 10.5.8 werkt hij ook binnen 2 minuten. Maakt het nog uit welke Ubuntu uitvoering geïnstalleerd is? Bij mij is dat Lucid.

Offline softbart

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/06, 18:27:05 »
@Wibe.

Mogelijk dat de modeswitch van Vodafone parten speelt. Probeer deze volledig te verwijderen en maak gebruik van eigen modeswitch.

@Petervdw,

Ik neem aan dat je boot van staal is en dat je binnen geen ontvangst hebt.
Je zou kunnen kijken naar een modem met een externe aansluiting voor een antenne.
Ik zelf heb de OptionCard van Vodafone waar een externe aansluiting op zit. ( geen ervaring mee)
Mogelijk dat op de huidige expresscard van Vodafone ook een externe aansluiting zit.

groet,

Theo

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/06, 23:07:50 »
Wibe,

Op mijn laptap staat 10.04, de LTS versie met alle updates. Die hou ik nauwgezet bij. Bovendien dat "modeswitch" progje + nog een automatisch erbij gesleept progje uit de repo. Wat me opvalt, is dat de dongle onder 10.04 zich zo doorzichtig laat installeren. Zelfs een rund als ik begrijpt ongeveer wat ie zit te doen. Zo ongeveer. Bij Windows XP en W7 lukt het ook, maar neemt ie ruim de tijd en dan: Tsjakkaaaa! Volkomen transparant zeggen ze dan. Dat betekent meestal: Je snapt er niks van, maar het werkt.  =D

Softbart,

Bedankt voor de suggesties. Boot inderdaad van staal en met de mobiele telefoon binnen al slechte ontvangst in het gebied waar ik zit. Een externe antenne zou inderdaad soelaas bieden. Ik ga me daar eens uitgebreid op orienteren.
Nogmaals bedankt voor de tips.

Vr.groet, peter
 
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 23:09:54 door Petervdw »

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/06, 23:19:18 »
Softbart,
Hoe kan ik nagaan of ik de LTS versie heb? Onder systeem/beheer/systeemmonitor zie ik alleen ubuntu uitgave 10.04 (lucid); Kernel Linux 2.6 32-32 generic;Gnome 2.30.2

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/07, 00:12:54 »
Wibe,

Even voor mijn beurt:
Lucid Lynx is 10.04.
10.04 is de LTS versie.
Ik was even in de war, sorry. Maverick Meerkat is 10.10.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2011/06/07, 00:15:50 door Petervdw »

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/07, 09:38:41 »
Dank je wel Peter voor de verduidelijking, blijft een raadsel waarom dongel bij mij niet werkt..

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/07, 09:43:01 »
@PetervdW

Hier een link waarvan ik niet weet of die mag, maar hij is zowiezo niet commercieel bedoeld.
Ik geef hier het voorbeeld van Vodafone zodat je snapt hoe het werkt.
Welke provider je uiteindelijk kiest is immers aan je zelf !!

http://www.vodafone.nl/shop/category/mobiel-internet/cat10670018/usb-modems/cat30320007/vodafonemobilewifi/cat41770003/?cmpid=00013_|Mobi_mobile_wifi_i_mb|mobile_wifi_vodafone|mobile%20WiFi%20vodafone&mc=KNC
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Wibe

  • Lid
Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/08, 11:52:07 »
ik heb nu van de betavine site twee bestanden gedownload; (usb-modeswitch-data201008261betavine1_all.deb geïnstalleerd geen problemen) en bcm_2.9912-1all.deb.
tijdens de installatie van dit laatste bestandje krijg ik de melding:Fout: aan de volgend afhankelijkheid kon niet voldaan worden; wader-core (>=0.5.0
Hoe kan ik dit oplossen??

 

Re: Vodafone 'dongel'
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/05, 19:16:39 »
Beste Wibe,

ik ben voor een kennis van mij ook aan de slag gegaan met de K3765 vodavone dongel en ik heb hem na veel speurwerk aan de gang gekregen op mijn eigen systeem. Morgen ga ik aan de slag om het ook werkend te krijgen op zijn systeem en zal stap voor stap documenteren hoe ik dat ga doen.

Alvast even een tip:
sakis3g is het programma, script eigenlijk (google helpt) en de netwerk manager moet uitgeschakeld zijn als je verbinding wilt maken.

Gr Ruud

« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 20:41:32 door ruud_noor »