Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enter regels verdwijnen  (gelezen 2156 keer)

Offline Alexxxxx

  • Lid
Enter regels verdwijnen
« Gepost op: 2010/01/05, 16:44:10 »
Hoi, als ik een bestand opsla als de extensie .lua met gedit, en het vervolgens in windows bekijk zijn alle enter regels die ik gedaan heb weg.
Hoe kan dit? En/of is hier een oplossing voor?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Enter regels verdwijnen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/05, 17:01:40 »
Notepad(Windows) interpreteert line breaks anders als linux (of andersom :)), door het te openen in wordpad, dan gaat het goed, die kan het wel interpreteren.

Je kan het in gedit gemaakte bestandje ook omzetten naar windows line breaks, dat gaat middels de commandline:

unix2dos naamvanhetbestand

Andersom bestaat het ook:
dos2unix naamvanhetbestand

Zie ook hier: klik
« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 17:03:38 door dvdmeer »
Python-randr Versie 0.9.1 (Update 26-04-11)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Enter regels verdwijnen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/05, 17:41:47 »
Je kunt in gedit bij het opslaan kiezen voor tekstcodering (onderaan het opslaan scherm): Westers (ISO-8859-15)

Volgens mij lost dit het probleem ook op.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vanadium

  • Lid
Re: Enter regels verdwijnen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/05, 21:27:33 »
nope. dvdmeer heeft het bij het rechte einde. Het verwondert mij dat je dat niet rechtstreeks vanuit gedit kan doen (of ik overzie iets).

tekstencodering heeft te maken met hoe vreemde tekens (8 bit karakters) uitgeschreven worden.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: Enter regels verdwijnen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/06, 15:41:31 »
Het komt er op neer dat onder unix en regeleinde door één karakter wordt weergegeven: '\n'.

Om de één of andere vage reden zijn dat er onder DOS (en dus windows) twee: Die van Unix en nog een verticale tab.

Notepad denkt dus dat er "halve" regeleindes staan.

Oplossing: installeer onder windows een editor als Notepad++, en normaal heeft elke editor ergens wel een optue waar je het regeleinde-systeem kan kiezen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Enter regels verdwijnen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/06, 17:49:20 »
vind het ook vaak lastig als je een code opslaat in gedit of kompozer dat er regelmatig voor elke regel automatisch een > geplaatst wordt die je dan handmatig allemaal moet gaan verwijderen.
Met een omweg gaat dat plakken dan wel goed.

Offline track

  • Lid
Re: Enter regels verdwijnen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/06, 21:28:10 »
Nou, ik heb ook vaak met teksten voor DOS/Win..-systemen te maken.

Voor mij heb ik het zodanig opgelost dat ik best wél gewoon met gedit werk,
maar ik heb in ieder geval onder de "rechtsklik" ook het programma "todos" staan,
dat (achteraf) precies dit doet:  van iedere "\n" een "\r\n" maken (zoals het DOS verwacht).

Dat is hel makkelijk in te richten:   
rechtsklik op een tekst-bestand, dan  "Openen met >"  en  "Met andere toepassing openen..."  kiezen
en onderaan op  "> gebruikergedefineerde commando"  klikken en daar  "todos" invoeren.

Dan is het aanpassen aan DOS met twee kliks gedaan.  (je moet het alleen even niet vergeten)

track

p.s.: todos en frodos zijn trouwens alleen andere oproep-namen voor het "unix2dos"- progje ...