Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met rechten: opslaan, kopiëren, verwijderen en wijzigen. Linux Mint.  (gelezen 4785 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Dag allemaal,

Ik heb Linux Mint. Vandaag wilde ik wat backups maken, maar in tegenstelling tot de vorige keren, lukt dit niet meer goed.

Als ik de inhoud van 'documenten' wil kopiëren naar een usb stick, dan lukt dit wel, maar dan kan ik niet meer hernoemen, verwijderen, verplaatsen, bewerken etc.
Ik kan alleen maar kopiëren. Ook lukt formatteren niet. Als het eenmaal op een usb stick staat, dan kan ik vanuit deze usb stick ook niks meer doen, behalve openen.

Als ik van mijn usb stick naar 'documenten' wil kopiëren, dan houd hij er na korte tijd ook mee op en wil hij maar een aantal zaken kopiëren. Ik heb veel opslagcapaciteit op 'documenten', dus daar kan het qua capaciteit niet aan liggen.

Heeft iemand enig idee hoe ik alles weer kan herstellen, zodat ik gewoon weer alle handelingen uit kan voeren ?
Ik vermoed dat het aan 'gebruikersrechten' ligt, maar ik kan niks bijzonders ontdekken. Hoe kan ik alles weer resetten, herstellen ?

Hartelijk dank.

Offline Zonnig

  • Lid
Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg de indruk dat het aan een aantal foto's van een fotograaf ligt.

Een aantal jaren geleden ontving ik foto's van haar en die zijn allemaal 'alleen lezen'. ( Volgens mij heb ik hier al eens eerder problemen mee gehad. )

Wil ik ze kopieren, plakken, knippen etc. dan krijg ik hierbij de melding dat ik niet voldoende rechten heb. Niet voldoende bevoegdheid.

Hierdoor vermoed ik dat de hele usb stick 'stil ligt' en dat ik nu niks meer kan doen. Hij zet alles op slot. Ik krijg ze ook niet van de ubs stick af. Feitelijk kan ik helemaal niks. Formatteren lukt dus ook, maar dat wil ik feitelijk ook niet.
Ook heb ik de usb stick volgens mij niet eens zo lang.

Offline vanadium

  • Lid
Misschien is er een probleem met het bestandssysteem. Als een bestandssysteem niet consistent is, dan zal Ubuntu het enkel-lezen aankoppelen, of zelfs helemaal niet aankoppelen. Dit laatste is het geval met ntfs. Controleer eerst eens of het bestandssysteem op die USB in orde is vooraleer verder te zoeken.

Offline Zonnig

  • Lid
Hartelijk dank @vanadium.
Helaas moet ik aangeven, dat ik geen kennis heb van bestandssystemen. Ik weet dus ook niet hoe ik het moet controleren.
Wat ik misschien nog wel kan doen, is Windows gebruiken en kijken of ik dan wel handelingen uit kan voeren met mijn usb stick. Dan kan ik ze ook tijdelijk ergens anders opslaan en rustig kijken wat er met mijn usb stick aan de hand is.

Offline vanadium

  • Lid
Voor ntfs controleer je het bestandssysteem sowieso het best vanuit Windows. In Linux is bestandssysteemcontrole mogelijk met "Disks". Selecteer de partitie, klik het tandwieltje en kies "check file system". Met de terminal gaat dit met het commando "fsck", maar moet je beheerder zijn: "sudo fsck /dev/sda1" zal bijvoorbeeld partitie sda1 controleren. In Linux worden je vaste partities automatisch elke opstart gecontroleerd. Aangekoppelde schijven moet je nu en dan zelf controleren, want die worden nooit automatisch gecontroleerd.

swake

  • Gast
Citaat
Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg de indruk dat het aan een aantal foto's van een fotograaf ligt.

Een aantal jaren geleden ontving ik foto's van haar en die zijn allemaal 'alleen lezen'. ( Volgens mij heb ik hier al eens eerder problemen mee gehad. )
Dat zou wel eens kunnen ! Ook foto's kan men beveiligen om te voorkomen dat ze achteraf met software zouden bewerkt worden .


Offline Zonnig

  • Lid
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb het vermoeden dat het wel met de foto / foto's van de fotograaf te maken had.

Zelfs toen ik gisteren vanaf mijn usb stick documenten naar mijn documenten in Windows kopieerde, kreeg ik volgens mij hetzelfde probleem binnen Windows. Ik kon mijn documenten niet meer gebruiken, alsof het op slot ging.

Toen ik terug was gegaan naar Linux, had ik geen problemen meer, althans voor zover ik kon beoordelen. Ik had ook betreffende foto / foto's verwijderd ( die problemen opleverden ) en ik kon de usb stick weer gebruiken. Ik weet alleen niet zeker of het ervoor of ernaar gebeurde.

Vandaag wilde ik een back-up maken en weer liep ik vast. Dit keer kreeg ik als foutmelding betreffende foto. Hij stond op 'alleen lezen' en kon niet gekopieerd worden.
Dat is overigens vreemd, want ik maak regelmatig back-ups en dit heeft nog nooit problemen veroorzaakt.

Ik heb de foto nu van 'alleen lezen' afgehaald. Hopelijk gaat nu alles goed.

Maar, er is wel een ander probleem. Ik kan bepaalde zaken niet meer verwijderen en inzien in Linux Mint. Bijvoorbeeld Lostandfound en Root.
Het kan dus wel kloppen wat je zegt @swake, dat ik geen eigenaar meer ben.

Toch weet ik niet hoe ik alles in één keer weer kan resetten.

Hoe kan het trouwens, dat ik bepaalde zaken ineens niet meer kan ? Misschien was dit probleem er altijd al en zie ik het nu pas ?
Het kan toch niet zo zijn, dat door het kopieerverhaal ineens de rechten van mijn pc zijn gewijzigd ?

Update 12.22 uur: Ik kan ook mijn usb stick niet meer formatteren in Linux Mint. Wel in Windows. Achteraf had ik beter opnieuw Linux Mint kunnen installeren, maar helemaal een dualboot etc. had ook veel tijd gekost..................Opgelost: inmiddels ben ik er achter, dat dit komt door Windows. Hij pakte een andere naam voor mijn usb stick dan Linux Mint, vandaar het niet lukte.
Ook kan ik als beheerder bij root etc.

Wat lost+found is, dat begrijp ik niet. Hij plakt hem automatisch op mijn usb stick. Hoe kom ik hiervan af en wat is het ? Ik krijg de indruk dat het veel geheugen eet, maar misschien heb ik het wel niet goed gezien.

@Swake; klopt inderdaad. Ik kreeg zojuist de melding dat ik geen eigenaar meer ben. Daarom kan ik het e.e.a. niet verwijderen. Hoe ik het nu op moet lossen is mij een raadsel.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/29, 14:07:28 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
'lost+found' is er dacht ik enkel op Linux bestandssystemen. Daar worden bij schijfcontrole eventuele "verloren" bestanden gezet (bestanden op de harde schijf die niet meer via het bestandssysteem te benaderen waren).

Toon eens hoe je USB aangekoppeld is door de uitvoer te posten van
mount | grep /dev
sudo blkid | grep /dev | grep -v loop
(de grep commando's filteren al wat niet relevante info weg).

Daarna kunnen we misschien eens naar de rechten kijken.

Offline Zonnig

  • Lid
Hartelijk dank @Vanadium.
Ik heb mijn pc naam verwijderd uit onderstaande gegevens. Misschien is het handig dat onderstaande info. voor de zekerheid straks ook wordt verwijderd. Eerst wil ik alles nog even opslaan.

Toen ik de 2e regel plakte in de terminal, zag ik het volgende staan:
 /dev/sda2: PARTLABEL="Microsoft reserved partition" PARTUUID="c1c45561-dbd7-4dd9-a9c2-978bdc07ed0f"

Als ik het goed begrijp heeft Microsoft een partitie gereserveerd op de usb schijf ? Ik wil helemaal geen partitie van Microsoft op mijn usb-schijf, want ik gebruik voornamelijk Linux en ik vertrouw de nieuwste Windows ook niet. Dat is ook de reden waarom ik Linux ben gaan gebruiken.
Hoe haal ik deze partitie er vanaf en/of zie ik het niet goed ? Misschien heeft dit wel te maken met de Dualboot, dat er 'partitie' vermeld staat ?

Ik denk zowieso dat ik binnenkort een nieuwe dualboot moet gaan maken, maar dan is het maar de vraag of alles goed staat m.b.t. de rechten ( van de usb stick ) etc.

Dit zijn de gegevens nu ik de usb stick dat voorheen niet goed werkte in de pc heb : ( Volgens mij werkt hij nu wel goed. )

~ $ mount | grep /dev
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=4015016k,nr_inodes=1003754,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
/dev/sda6 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime)
/dev/sda1 on /boot/efi type vfat (rw,relatime,fmask=0077,dmask=0077,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro)
/dev/sdb1 on /media/naam/USB-staafje type ext4 (rw,nosuid,nodev,relatime,data=ordered,uhelper=udisks2)

~ $ sudo blkid | grep /dev | grep -v loop
[sudo] wachtwoord voor:
/dev/sda1: LABEL="SYSTEM" UUID="9EB2-ADB3" TYPE="vfat" PARTLABEL="EFI system partition" PARTUUID="557290b6-8f60-45e6-a29d-ca5d595abdc6"
/dev/sda3: LABEL="OS" UUID="C2EAB4E7EAB4D8BD" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Basic data partition" PARTUUID="53bd29a7-cfb9-488a-a9d6-1360911ff430"
/dev/sda4: LABEL="RECOVERY" UUID="9CEE64E8EE64BC60" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Basic data partition" PARTUUID="3ad0d094-8e6e-447e-a404-2bc2149bf4d1"
/dev/sda5: LABEL="DATA" UUID="8CA0669DA0668D90" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Basic data partition" PARTUUID="f93b0f61-1bb5-468e-9393-fd33f2c653aa"
/dev/sda6: UUID="8ff1e09e-9623-4b70-b5f5-ff45a8fef39d" TYPE="ext4" PARTUUID="d44021f3-6138-4ccc-a7ab-e92175739dae"
/dev/sda7: UUID="24d9e150-6bc7-4984-bac2-96e7efb7a1b4" TYPE="swap" PARTUUID="932810eb-581b-492a-8c25-cef1bd5b3810"
/dev/sdb1: LABEL="USB-staafje" UUID="1306d4bf-b345-4aa1-aca8-a9e58d432765" TYPE="ext4" PARTUUID="dd324e34-01"
/dev/sda2: PARTLABEL="Microsoft reserved partition" PARTUUID="c1c45561-dbd7-4dd9-a9c2-978bdc07ed0f"

Dit zijn de gegevens van mijn pc met de nieuwste USB stick met ineens Lost and Found erop :

$ mount | grep /dev
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=4015016k,nr_inodes=1003754,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
/dev/sda6 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime)
/dev/sda1 on /boot/efi type vfat (rw,relatime,fmask=0077,dmask=0077,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro)
/dev/sdb1 on /media/mijn naam/USB-staafje type ext4 (rw,nosuid,nodev,relatime,data=ordered,uhelper=udisks2)

 ~ $ sudo blkid | grep /dev | grep -v loop
[sudo] wachtwoord voor naam:
/dev/sda1: LABEL="SYSTEM" UUID="9EB2-ADB3" TYPE="vfat" PARTLABEL="EFI system partition" PARTUUID="557290b6-8f60-45e6-a29d-ca5d595abdc6"
/dev/sda3: LABEL="OS" UUID="C2EAB4E7EAB4D8BD" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Basic data partition" PARTUUID="53bd29a7-cfb9-488a-a9d6-1360911ff430"
/dev/sda4: LABEL="RECOVERY" UUID="9CEE64E8EE64BC60" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Basic data partition" PARTUUID="3ad0d094-8e6e-447e-a404-2bc2149bf4d1"
/dev/sda5: LABEL="DATA" UUID="8CA0669DA0668D90" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Basic data partition" PARTUUID="f93b0f61-1bb5-468e-9393-fd33f2c653aa"
/dev/sda6: UUID="8ff1e09e-9623-4b70-b5f5-ff45a8fef39d" TYPE="ext4" PARTUUID="d44021f3-6138-4ccc-a7ab-e92175739dae"
/dev/sda7: UUID="24d9e150-6bc7-4984-bac2-96e7efb7a1b4" TYPE="swap" PARTUUID="932810eb-581b-492a-8c25-cef1bd5b3810"
/dev/sdb1: LABEL="USB-staafje" UUID="9639981f-aacb-4c15-b14d-9807f42da60f" TYPE="ext4" PARTUUID="f7bd7387-01"
/dev/sda2: PARTLABEL="Microsoft reserved partition" PARTUUID="c1c45561-dbd7-4dd9-a9c2-978bdc07ed0f"
« Laatst bewerkt op: 2019/03/31, 12:19:07 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Jou beide USB staafjes, alle twee genoemd "USB-STAAFJE", worden telkens aangekoppeld op /dev/sdb1 zoals je ziet in de uitvoer van 'mount'. Ze zijn alle twee geformatteerd met het bestandssysteem 'ext4'. Dat is het bestandssysteem van Ubuntu. Het kan dus zeker zijn dat de rechten verkeerd staan.

De uitvoer voor beide sticks ziet er normaal uit - niets laat een probleem vermoeden. Toch gaan we eerst de bestandssystemen op elk van de sticks controleren en herstellen. Het heeft geen zin elders te zoeken vooraleer we weten dat het bestandssysteem "gezond" is. Jou specifieke problemen, zoals je die beschrijft, doen mij trouwens vermoeden dat dat de oorzaak zal zijn. Dit is niet zomaar een rechtenprobleem.

Open de terminal, en geef één voor één volgende commando's in. Tip: vermijd fouten, kopieer de commando's uit dit bericht en plak ze in de terminal.
sudo umount /dev/sdb1
sudo fsck -f /dev/sdb1

Dit controleert en repareert de partitie. Kopieer commando en uitvoer hier als tekst in je bericht tussen code tags, zodat we kunnen zien hoe dit verlopen is.

Hierna kan je de USB ontkoppelen (gebruik eerst het rechts-cklik menu en kies "veilig verwijderen", plug dan uit) en terug aankoppelen. Dan kan je testen of de problemen terug optreden.

swake

  • Gast

Citaat
Update 12.22 uur: Ik kan ook mijn usb stick niet meer formatteren in Linux Mint. Wel in Windows.
Is dat Windows 10 en is er sprake van een multiboot systeem , linux naast windows of zijn het twee verschillende PC's


swake

  • Gast
Ik had je bericht in #9 niet gelezen .
Dus wat ik al vermoedde een dualboot linux naast windows 10 en het inderdaad bij windows dan moet gezocht
worden .
Citaat
Als ik het goed begrijp heeft Microsoft een partitie gereserveerd op de usb schijf
Dat zou wel eens best kunnen .

Offline Zonnig

  • Lid
Jou beide USB staafjes, alle twee genoemd "USB-STAAFJE", worden telkens aangekoppeld op /dev/sdb1 zoals je ziet in de uitvoer van 'mount'. Ze zijn alle twee geformatteerd met het bestandssysteem 'ext4'. Dat is het bestandssysteem van Ubuntu. Het kan dus zeker zijn dat de rechten verkeerd staan.

De uitvoer voor beide sticks ziet er normaal uit - niets laat een probleem vermoeden. Toch gaan we eerst de bestandssystemen op elk van de sticks controleren en herstellen. Het heeft geen zin elders te zoeken vooraleer we weten dat het bestandssysteem "gezond" is. Jou specifieke problemen, zoals je die beschrijft, doen mij trouwens vermoeden dat dat de oorzaak zal zijn. Dit is niet zomaar een rechtenprobleem.

Open de terminal, en geef één voor één volgende commando's in. Tip: vermijd fouten, kopieer de commando's uit dit bericht en plak ze in de terminal.
sudo umount /dev/sdb1
sudo fsck -f /dev/sdb1

Dit controleert en repareert de partitie. Kopieer commando en uitvoer hier als tekst in je bericht tussen code tags, zodat we kunnen zien hoe dit verlopen is.

Hierna kan je de USB ontkoppelen (gebruik eerst het rechts-cklik menu en kies "veilig verwijderen", plug dan uit) en terug aankoppelen. Dan kan je testen of de problemen terug optreden.

Dank je wel !
DIt is wat er uit gekomen is ( per abuis 2 keer hetzelfde gekopieerd, omdat ik dacht dat dit na het wachtwoord moest ):

" Pc naam ~ $ sudo umount /dev/sdb1
[sudo] wachtwoord voor.....:
Pc naam ~ $ sudo umount /dev/sdb1
umount: /dev/sdb1: not mounted
Pc naam ~ $ sudo fsck -f /dev/sdb1
'fsck' uit util-linux 2.27.1
e2fsck 1.42.13 (17-May-2015)
Stap 1: Controle van inodes, blokken, en groottes
Stap 2: Controle van mappenstructuur
Stap 3: Controle van verbindingen tussen mappen
/lost+found niet gevonden.  Aanmaken<j>?  "

Ik ga er vanuit dat ik 'n' / 'nee' aan moet klikken, maar ik wacht nog even op je antwoord. :)

Offline koos4401

  • Lid
"Lost & found" is een wezenlijke (maar meestal lege) folder van je ext4-bestandssysteem. Aanmaken dus.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Lost & found hoort inderdaad bij een ext4 bestandssysteem. Die uitvoer is zeer normaal, en laat geen problemen met het bestandssysteem vermoeden.

De rechten van de folder waar de USB aangekoppeld is, kan je zien in de uitvoer van
ls -ld /media/naam/USB-staafje
Als jij eigenaar bent, kan je nieuwe folders/bestanden aanmaken op die USB. Bestaande folders kunnen echter mogelijk een andere eigenaar hebben of andere rechten: met ext4 kunnen immers rechten per bestand ingesteld worden.

Ben je zelf geen eigenaar van het koppelpunt, dan kan je dat aanpassen met:
sudo chown $USER:$USER /media/naam/USB-staafje
$USER kan je zo ingeven - dat wordt vervangen door je loginnaam -  of kan je vervangen door de loginnaam van de gebruiker die je eigenaar wil maken.

Offline Zonnig

  • Lid
Ik had zojuist al onderstaand bericht getypt, net op het moment dat jij ook reageerde. Dit is wat ik net had geschreven:

Dan volg ik het advies van @koos4401, want ik heb nog geen reactie van @Vanadium ontvangen en ik moet zelf zometeen weg.

@Vanadium n.a.v. mijn laatste bericht, hier een korte update.
Ik heb het advies van @koos4401 overgenomen. Ik heb immers geen kennis van het onderwerp en ik wil zometeen ook geen problemen ondervinden.

Dit is zoals het er nu uitziet:

naam pc ~ $ sudo umount /dev/sdb1
[sudo] wachtwoord voor.....
naam pc ~ $ sudo umount /dev/sdb1
umount: /dev/sdb1: not mounted
naam pc ~ $ sudo fsck -f /dev/sdb1
'fsck' uit util-linux 2.27.1
e2fsck 1.42.13 (17-May-2015)
Stap 1: Controle van inodes, blokken, en groottes
Stap 2: Controle van mappenstructuur
Stap 3: Controle van verbindingen tussen mappen
/lost+found niet gevonden.  Aanmaken<j>? ja
Stap 3A: Optimalisatie van mappen
Stap 4: Controle van verwijzingsaantallen
Stap 5: Controle van groepssamenvattingen
USB-staafje: ***** BESTANDSSYSTEEM IS VERANDERD *****
USB-staafje: 13903/1880480 bestanden (7.5% niet-aaneengesloten), 5240560/7507456 blokken

7.5% is niet-aaneengesloten. Is dit een probleem ?

Ik ga nu het usb schijfje verwijderen.

Update: Ik krijg nog steeds Lostandfound te zien, maar er staat bij dat ik niet de rechten heb om het in te zien. Ook zit er een map trash in, waarbij aangegeven staat dat ik niet voldoende rechten heb om die in te zien.

N.a.v. je nieuwe bericht:

Dit is wat er nu staat:
naam pc ~ $ ls -ld /media/naam/USB-staafje
ls: kan geen toegang krijgen tot '/media/naam/USB-staafje': Bestand of map bestaat niet

Ik zal je laatste code zometeen toe gaan voegen en kijken wat er gebeurd.

Maken hoofdletters ook wat uit ? Ik zie bij mijn account grote letters staan, maar elders op mijn pc zag ik ook weer kleine letters staan.

Ik ben de enige op deze pc, dus ik gebruik gewoon mijn accountnaam.

Ik ben blij met je hulp, want als ik ooit weer dit probleem tegenkom, dan kan ik hopelijk deze info. mooi gebruiken. Volgens mij heb ik al eens eerder problemen gehad met de rechten etc., maar toen heb ik opnieuw alles geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/31, 16:06:00 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Het is normaal dat je als gewone gebruiker geen toegang hebt tot Lost + Found. Fragmentatie van 7.5% kan normaal zijn op een relatief kleine USB. Linux voorkomt fragmentatie, maar dat lukt enkel goed als er op elk moment voldoende vrije ruimte is. Een USB kan al gauw eens vol zijn. /media/naam/USB-staafje is de naam die je me doorgegeven hebt, maar je moet natuurlijk de echte padnaam naar de folder meegeven.

Offline Zonnig

  • Lid
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp ! Ik ben er blij mee.

Jammer genoeg lukte het laatste stapje niet. Ik had $USER:$USER vervangen door mijn accountnaam en ik had het $-teken laten staan.

( Je gaf het volgende aan: sudo chown $USER:$USER /media/naam/USB-staafje )

Bij 'naam' is het denk ik misgegaan.

Wellicht heb ik hier iets niet goed gedaan, want hij geeft het volgende aan:  ' chown: kan geen toegang krijgen tot '/media/mijn pc naam /USB-staafje': Bestand of map bestaat niet '. Dat is bijzonder, want hij geeft bovenin wel het pad aan.

Update: Als ik binnenkort een nieuwe dualboot maak, hoe kan ik voorkomen dat dit nog eens gebeurd ? Het probleem ontstond ( voor zover ik kan beoordelen ) toen ik zaken van een usb stick wilde kopieren ( inclusief het alleen-lezen document van de fotograaf ). Of het nu echt aan dit document heeft gelegen, dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Is er ook een manier waarop ik het bij aanvang, na de installatie, kan checken ?

Ik heb ook de foutmelding zien staan, dat er wijzigingen in de rechten zijn, maar als ik zo'n opmerking zie staan, dan weet ik niet wat ik aan moet kikken. ( Je weet immers niet wat er precies gewijzigd is. )
« Laatst bewerkt op: 2019/04/01, 19:37:54 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Ik kan natuurlijk moeilijk raden wat je juist en fout doet als ik de precieze commando's niet zie, en ik kan maar verder met de info die ik krijg. Die "naam" is wat jij opgaf, maar dat moet je vervangen door de werkelijke naam, normaal gezien je login.

Offline Zonnig

  • Lid

Update: Als ik binnenkort een nieuwe dualboot maak, hoe kan ik voorkomen dat dit nog eens gebeurd ? Het probleem ontstond ( voor zover ik kan beoordelen ) toen ik zaken van een usb stick wilde kopieren ( inclusief het alleen-lezen document van de fotograaf ). Of het nu echt aan dit document heeft gelegen, dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Is er ook een manier waarop ik het bij aanvang, na de installatie, kan checken ?

Ik heb ook de foutmelding zien staan, dat er wijzigingen in de rechten zijn, maar als ik zo'n opmerking zie staan, dan weet ik niet wat ik aan moet kikken. ( Je weet immers niet wat er precies gewijzigd is. )

Ik ga een nieuwe dualboot maken, moet ik ergens ( mocht ik zometeen hetzelfde probleem krijgen ) nog extra rechten toevoegen ? Ik doe alles op de standaard manier met het invullen van de ( pc ) naam, accountnaam etc. ? Is er ook een manier om te checken of alles goed staat of moet ik er vanuit gaan dat alles goed loopt met zo'n standaard dualboot qua rechten ?

@Vanadium; Ik had er al rekening mee gehouden dat je natuurlijk ook niet precies kan weten wat ik niet goed heb gedaan.
Ik wil je nogmaals hartelijk danken voor alle  hulp. Ik ga straks, na de dualboot eens kijken hoe alles werkt.

Offline Zonnig

  • Lid
Hierbij een aanvulling omtrent mijn laatste geplaatste bericht van gisteren.

Ik heb de nieuwste Linux Mint geinstalleerd en ik kreeg dezelfde meldingen met 'root' als bij mijn voorgaande versie.
Ik krijg de indruk dat dit dus standaard is, dat hij standaard aangeeft dat je niet de eigenaar bent en dat je er feitelijk niks mee kunt doen.
Wel kon ik de vorige keer, op een omslachtige manier wel ergens bijkomen, maar niet echt alles 'inzien / verwijderen' etc. ( voor zover ik kan beoordelen )

Wel kon ik via comptabiliteitmodus ( en misschien ook wel via Bootrepair disk ) wel bij de root, maar ja hoe dat precies werkt.........

Ik heb dus voor niks uren aan dit onderwerp besteed.

Dat met de rechten van mijn usb stick daar ben ik nog niet uit. Ik moet het met de nieuwste Linux Mint nog checken. Ik kan er nu echter niet induiken, vanwege problemen met de nieuwste versie.

Misschien dat ik hem nog een keer moet formatteren via Linux Mint, nu ik mijn pc schoon heb geinstalleerd.

Dank je wel voor de hulp @Swake, @Vanadium en @koos4401.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/06, 11:12:02 door Zonnig »

swake

  • Gast
Iedereen doet met zijn computer wat hij wil .
Ik vind het alvast geen goed idee om een linux distro te installeren als dualboot naast Windows 10.


Iedereen doet met zijn computer wat hij wil .
Ik vind het alvast geen goed idee om een linux distro te installeren als dualboot naast Windows 10.

En waarom vind je het geen goed idee?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"