Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi lokaal netwerkje opzetten  (gelezen 1211 keer)

Offline Faiz

  • Lid
Wifi lokaal netwerkje opzetten
« Gepost op: 2008/05/24, 08:19:36 »
Vraagje: Hoe kan ik 8.04 een lokaal netwerkje opzetten, zodat ik bestandjes van de ene wifi laptop naar de andere kan versturen? (binnen windows gaat dat namelijk vrij simpel volgens mij) Welk programma'tje moet ik nog installeren?
Alvast bedankt!
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Wifi lokaal netwerkje opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 11:06:24 »
Heb je op beide laptops Ubuntu geïnstalleerd?

Wifi lokaal netwerkje opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 11:34:18 »
Je moet op PC1 een ad-hoc netwerk opzetten en op de andere PC kan je dit gewoon detecteren zoals een acces-point. Op de andere PC moet je gewoon dan connecteren.

In ubuntu maak je een ad-hoc aan via networkmanager (taakbalk) > nieuw netwerk aanmaken
opm: vergeet dit netwerk dan na gebruik niet te verwijderen. Anders blijft je PC dit netwerk uitzenden en dan kan iemand anders later via dit netwerk een connectie met je PC maken. Deze ziet dan ook al je shares

let wel op het bereik/sterkte/stabiliteit van een ad-hoc netwerk is niet bijster goed. Zie dus dat de PC niet al te ver uiteen staan. (max 3� 5 meter)

Arvid

Offline Faiz

  • Lid
Wifi lokaal netwerkje opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/25, 07:43:43 »
1 pc is dual boot, Vista Business en Ubuntu 8.04 en de andere is alleen XP

Thanks Arvid, maar waar precies vind ik de networkmanager? In Systeem-Beheer kom ik alleen Netwerk en Netwerk hulpmiddelen tegen. In Netwerk kan ik zo gauw even niets vinden om een ad-hoc netwerkje op te zetten.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Wifi lokaal netwerkje opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/25, 09:36:27 »
neen, je moet rechtsboven op je taakbalk bv naast het icoontje van het geluid(luidspreker) zoeken.
Daar vind je ook het icoontje van network-manager applet. Dit icoontje gebruik je ook om met een accespoint te connecten. Daar klik je met je linker muis op en dan kan je kiezen voor "nieuw draadloos netwerk aanmaken".

Een 2de methode is via beheer >netwerk MAAR dan moet je ook iets in de terminal aanpassen. Veel moeilijker en ontoegankelijker!
Ik had daar op Ubuntu-NL een wiki over geschreven, maar deze is precies weg gedaan. Zal te verouderd (te veel Command line) voor de nieuwe generatie ubuntu.

Groeten,
Arvid