Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?  (gelezen 4060 keer)

hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Gepost op: 2010/05/28, 20:34:49 »
Ik ben een splinternieuwe gebruiker van Ubuntu en razend enthousiast over het gemak en de snelheid. Ik wil nu 1 pc compleet voor Ubuntu inrichten. De internetverbinding zal draadloos via mijn router moeten, de afstand is groot (10 meter). Ik heb een wifi-stick gekocht waar geen merk op staat. Er zit een cd'tje bij met -- in een mapje dat RT2070 heet, iets met Ralink -- drivers voor Windows, Mac, Windows CE en Linux. De Windowsdriver (een exe-bestand) werkt perfect onder Windows Vista (dat staat er nu nog op). Maar ik heb geen flauw idee hoe je iets onder Ubuntu installeert. Ik ben gewend aan exe- en inf-bestanden maar hoe installeer je een bestand dat alleen maar Linux_STA_v2.1.1.0 heet? Als het niet lukt moet ik met een kabel gaan werken maar dat kost dagen vanwege de grote afstand, gaten die geboord moeten worden enzovoort.

Nico

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/28, 20:55:31 »
is dit iets, met dank aan Pjotr
http://sites.google.com/site/computertip/ralink
Gr Ruud

Offline walterav

  • Lid
Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/28, 21:57:47 »
Ik ben een splinternieuwe gebruiker van Ubuntu en razend enthousiast over het gemak en de snelheid. Ik wil nu 1 pc compleet voor Ubuntu inrichten. De internetverbinding zal draadloos via mijn router moeten, de afstand is groot (10 meter). Ik heb een wifi-stick gekocht waar geen merk op staat. Er zit een cd'tje bij met -- in een mapje dat RT2070 heet, iets met Ralink -- drivers voor Windows, Mac, Windows CE en Linux. De Windowsdriver (een exe-bestand) werkt perfect onder Windows Vista (dat staat er nu nog op). Maar ik heb geen flauw idee hoe je iets onder Ubuntu installeert. Ik ben gewend aan exe- en inf-bestanden maar hoe installeer je een bestand dat alleen maar Linux_STA_v2.1.1.0 heet? Als het niet lukt moet ik met een kabel gaan werken maar dat kost dagen vanwege de grote afstand, gaten die geboord moeten worden enzovoort.

Nico

Laat de "network-manager" rechts boven in, na enkele seconden na het plaatsen van de wireless-stick hotspots zien, als je er met linker muis knop op drukt? Of zie je alleen iets van wired eth0 staan?

Update:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1285828 #pittige handleiding voor een beginner
« Laatst bewerkt op: 2010/05/28, 22:05:54 door walterav »

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/31, 08:43:16 »
Excuses voor mijn late reactie, ik was enkele dagen weg. Ik heb  het script uitgevoerd, maar er gebeurt verder niets. Via netwerkverbindingen heb ik een draadloos netwerk toegevoegd, maar nog zonder  verbinding te kunnen maken. Als ik de diverse instglmogelijkheden bekijk, zie ik dat er gevraagd wordt naar ssid, bssid, mac-adres. Ik heb een Sitecom-router en die heet bij Windows in het netwerk ook sitecom. Is dat misschien het ssid?
Als de wifi-stick werkt (onder Windows) knippert een led-je. Onder Ubuntu  heb ik nog niets zien knipperen.

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/31, 10:20:07 »
Als je op het netwerk icoon, rechts boven in de taakbalk, links klikt zie je dan je eigen of andere draadloze netwerken?

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/31, 10:35:52 »
Dank voor de reactie. Ik zie helemaal geen draadloze netwerken (al zou ik ze inderdaad moeten zien, er zijn er genoeg in de buurt). Ik heb een draadloos netwerk toegevoegd met de gegevens die ik heb (naam van de router, passeerwoord voor WPA) maar dat leidt tot niets. Ubuntu blijft eindeloos zoeken naar die verbinding maar vindt die niet. 
Ik heb een wifi-usb-stick, een cd'tje met bestanden voor Windows, Windows CE, Mac en Linux en dat is het. In het Windows-mapje zit een exe-bestand dat die onder Windows een prima driver installeert. In de Linux-map zit een bestand waarvan ik niet weet wat ik ermee moet of kan doen.
Nu word ik elke keer dat ik Ubuntu gebruik enthousiaster, ik wil de zaak daarom per se aan de praat krijgen maar zonder internet kan ik niks. Af en toe koppel ik de bewuste pc aan een kabelverbinding maar daarvoor moet ik kabels losmaken, sjouwen enzovoort :-(

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/31, 10:38:28 »
Dan wordt je kaart mogelijk niet herkent. Heb je wel de site van Pjotr doorlopen met betrekking tot je Ralink chipset?

Wat is de output van LSPCI in het terminal venster?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/31, 10:40:16 door ruud_noor »

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/31, 10:56:41 »
Ik heb nog niet ales van die kaart doorlopen (eerlijk gezegd, zie ik net, zag ik een deel ervan over het hoofd). Ik ga NU de rest proberen. Dank voor de reactie!

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/31, 11:16:45 »
Hoera! Ik ben binnen. Dit bericht komt via de wifi-stick. Hartelijk dank voor alle hulp. Het was mijn eigen slordigheid, ik had over het hoofd gezien dat het script van Pjotr twee kolommen telt.
Een blije Nico :-)

Re: hoe installeer je een driver onder Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/31, 12:22:12 »
Goed om te lezen dat we er weer een enthousiaste Ubuntu gebruiker bij hebben.
Ook fijn dat het nu werkt.

Gr Ruud