Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost: allen bedankt] Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?  (gelezen 3276 keer)

Offline Pfoeh

  • Lid
Hallo,

Een vriendin wil een nieuwe laptop kopen en ze wil hier naast W7 ook Ubuntu op (laten) zetten.
Ze heeft momenteel de volgende laptop op het oog: http://www.bol.com/nl/p/computer/hp-pavilion-dv6-3185ed-intel-core-i3-4096-mb-500-gb/9000000010633585/index.html#product_specifications.
zie ook: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02541736&tmp_task=prodinfoCategory&lc=nl&dlc=nl&cc=nl&site=null&lang=nl&key=null&product=4328587

Ze doet geen bijzondere dingen met haar huidige PC en de verwachting is niet dat dit zal veranderen: internet, mail, filmpje, lichte office werkzaamheden. Wel moet de laptop goed met haar draadloze netwerk thuis overweg kunnen.

Op zich lijken de specs me dus meer dan voldoende voor het gebruiksdoel maar gaat de ATI kaart voor problemen zorgen en zijn er problemen met het draadloze netwerk te verwachten?
Of de aanschaf via Bol zal plaatsvinden is niet gezegd :-)

Dank je jullie reactie.

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 19:55:27 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/31, 20:58:47 »
Ik zou geen problemen verwachten tbh.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/31, 22:11:37 »
Mag geen probleem zijn ,fijn machine. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/31, 22:27:38 »
Hoi TopGear en Wanda,

Dank voor jullie reacties.
Ik kan er verder nog niet zoveel vinden (zowel positief of negatief) van Ubuntu gebruikers met deze laptop.

Wat tbh betekend weet ik niet :-)

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/01, 01:29:01 »
TBH=To Be Honest, oftewel: om eerlijk te zijn.
;)

Verder gaat dit een prima aankoop worden, alles werkt er perfect op kan ik je zeggen :)

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/01, 06:36:12 »
Hallo Pfoeh, ik werk met een HP-laptop van dezelfde serie in een eerdere uitvoering. Ook iets goedkoper met AMD-processoren...wel met de ATI-kaart (ouder exemplaar). Werkt goed met Ubuntu en alle Debian-varianten eigenlijk. Houd er wel rekening mee dat Ubuntu 11.04 + Unity nog erg buggy kan zijn...ongeacht welke hardware geeft deze versie nog veel hoofdbrekens. Maar schakel eventueel alle beeldscherm-effecten uit of ga voor zekerheid en kies voor Ubuntu 10.04.2...deze is zeer stabiel.

Ook Kubuntu (draai ik mee) en Xubuntu zullen wel goed op de laptop draaien. Dus keuze genoeg...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/01, 08:04:33 »
Hallo midas en Vistaus,

Dank je voor jullie reacties.
Tot nu toe lijkt het er dus op dat er geen vuiltje aan de lucht is  ^-^
De zorg was de ATI-kaart maar ik zag dat daar, mocht hij niet out of the box werken, de Catalyst-driver voor beschikbaar is.
Wat het draadloze netwerk betreft kan ik maar weinig details vinden op de HP site dus wat dat betreft zijn gebruikerservaringen natuurlijk handig. Deze twee punten zouden show-stoppers zijn. Mijn dank dus aan allen.

Ik wil hier voor haar 10.04.2 (Ubuntu, niet K of X) op zetten zodat ze er de eerste twee jaren zonder grote problemen mee kan werken. Tegen de  tijd dat Lucid zijn end of life bereikt heeft gaat er weer een nieuwe LTS punt versie op met grote kans op weer 3 probleemloze jaren  ;). Omdat ze nieuw met Linux is, is het wel fijn als ze stabiel kan werken. Haar eisen zijn echt niet zodanig dat ze het nieuwste van het nieuwste aan software wil draaien.

Groet,
Jeroen
(wat tbh betreft: die had ik zelf wel kunnen bedenken  =D. Vroeg me echter af of het een soort voorbehoud zou kunnen zijn en dat ik op reacties van anderen moest wachten :P)
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/01, 11:17:44 »
Wellicht is er in de buurt een winkel die de hp laptop heeft staan. Dan probeer je toch gewoon een live cd/dvd (of USB stick). Mocht het niet geval zijn dan kun je als het echt niet lukt met Ubuntu (waar we niet vanuit gaan gezien de bovenstaande berichten), dan kun je altijd ruilen binnen 8 dagen.

Ik begrijp het wel om het eerst hier te vragen, maar wees niet bang als het niet lukt. Je kan altijd binnen 8 dagen ruilen zonder enige reden. Daar is een wet voor in Nederland.

Gr Karel,

 
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/01, 11:56:37 »
Draadloze netwerkkaart werkt ook prima op bijna alle HP-laptops, waaronder ook uit deze serie :)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: [Opgelost: allen bedankt] Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/01, 20:03:09 »
Heb het met een Live-dvd (Xubuntu 11.04) de DV7 getest met dezelfde grafische kaart en dat werkte probleemloos. Ook het netwerk werd gedetecteerd. Wellicht morgen in een andere winkel wel de DV6 testen (indien beschikbaar) en anders de sprong maken op basis van de korte ervaring met de DV7 en jullie reacties en tips.
Die 8 dagen tip van Kakysan houden we in het achterhoofd. Na de aanschaf kunnen we desnoods zonder W7 te installeren Ubuntu 10.04 ook nog even proberen zonder discussies te moeten voeren.

Allen bedankt.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: [Opgelost: allen bedankt] Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/01, 21:14:28 »
Je kan ook Windows er niet bij kopen dan bespaar je weer 80 euro.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pfoeh

  • Lid
Re: [Opgelost: allen bedankt] Ubuntu & Hp Pavilion DV6-3185ed een goed idee?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/01, 22:27:30 »
Hallo lord4163,

Als het voor mezelf zou zijn zou dat zeker een optie zijn. Het gaat echter om een nieuweling op Ubuntu/Linux gebied. Mocht het tegenvallen dan kan ze altijd terugvallen op het oude vertrouwde Windows.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.