Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel of geen backports?  (gelezen 5974 keer)

Offline midas

  • Lid
Wel of geen backports?
« Gepost op: 2012/05/29, 07:40:07 »
Bij de laatste Ubuntu-releases staat de backports-repo standaard ingeschakeld (out-of-the-box). Eén van de eerste dingen die ik doe bij een verse installatie is de backports gelijk weer uitvinken. Maar (eindelijk) ben ik een convert geworden....met ingang van Precise pak ik alleen nog de LTS-versies, de halfjaarlijkse releasekoorts laat ik dan ook graag achter mij.

Maar wat met het nieuwe updatebeleid t.a.v. LTS-releases van Ubuntu? Ik dacht toch te horen dat Ubuntu een wat breder updatebeleid ging toepassen en dat meer pakketten binnen een LTS-release worden geupdate? En speelt het al dan niet inschakelen van backports hierin een rol?

Zijn er überhaupt mensen die juist wél kiezen voor het inschakelen van backports? En waarom juist wel?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/29, 11:18:23 »
Ik gebruik de backports al sinds 8.10 en heb nog nooit enig probleem ervaren. Er komen soms zelfs updates door die handig kunnen zijn, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Backports standaard aan is wat mij betreft dus prima. Proposed daarentegen raad ik af.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/29, 11:57:09 »
Het risico van backports is laag, en voor de meeste mensen zelfs aanvaardbaar laag. Het ligt eraan, wat je beoogt....

Is het een computer die je bij je oude tantetje neerzet, schakel ze dan uit. Is het een computer die je zelf beheert, en ben je zelf redelijk behendig, dan kun je ze rustig aanlaten.

Op mijn webstek neem ik het zekere voor het onzekere, omdat het immers een algemeen advies is:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Installeer-liever-niets-vanuit-de-pakketbron-backports-

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/29, 12:44:43 »
@Pjotr: Kun je mij een voorbeeld geven van iets wat in 12.04 of in eerdere versies in de backports kwam en voor problemen zorgde? :)

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/29, 13:03:14 »
Ik denk dat we de makers van Ubuntu wel kunnen vertrouwen op het leveren van kwaliteit. Als backports standaard zijn ingeschakeld, dan is het geen probleem.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/29, 13:33:07 »
Angst is een slechte raadgever. Zelf heb ik altijd zowel backports als proposed aan staan en eigenlijk nog nooit een probleem tegengekomen, behalve dan af en toe een nieuwe bug in een proposed package, maar ja, daar is het ook proposed voor zullen we maar zeggen, toch?

Voor 'mijn' gebruikers volg ik de lijn van Canonical: sinds 12.04 backports aan dus (geen proposed, uiteraard).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/29, 15:18:51 »
Het verwonderde mij wel even toen ik merkte dat backports nu standaard aanstaan. Ofwel is dat abusievelijk, ofwel is dat inderdaad geen enkel probleem ook voor het bredere publiek.

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/29, 15:22:08 »
Het verwonderde mij wel even toen ik merkte dat backports nu standaard aanstaan. Ofwel is dat abusievelijk, ofwel is dat inderdaad geen enkel probleem ook voor het bredere publiek.

Nuja, wat mij betreft is het geen probleem want totnutoe is nog niemand met concrete voorbeelden gekomen van systemen die verziekt/verbugd/vercrasht zijn geraakt door gebruik van de backports.

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/29, 15:38:24 »
Ik zie nu pas dat backports aanstaat :P Als dat standaard zo is laat ik het lekker zo, nog geen probleem mee gehad.

Offline midas

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/29, 16:14:39 »
OK...ik heb backports maar weer aangezet :)

Vermoedelijk krijg je niet eerder updates in de backport-repo totdat versie 12.10 verschijnt. Dat is toch de opzet van een backport-repo? Het terug porteren van software-pakketten naar een eerdere Ubuntu-versie? Waarschijnlijk zullen het voornamelijk 'losse' pakketten zijn. Misschien zelfs Libre-Office en hopelijk ook Gimp. In ieder geval geen systeempakketten zoals Gnome 3.6 of kernels e.d.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/29, 17:58:10 »
Precies femke, dat is dan een vreemde redenering van hem... Daarbij: als er iets misgaat met een nieuwe kernel dan kun je altijd nog in Grub een oudere kiezen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/29, 18:16:39 »
Angst is een slechte raadgever. Zelf heb ik altijd zowel backports als proposed aan staan en eigenlijk nog nooit een probleem tegengekomen, behalve dan af en toe een nieuwe bug in een proposed package, maar ja, daar is het ook proposed voor zullen we maar zeggen, toch?

Voor 'mijn' gebruikers volg ik de lijn van Canonical: sinds 12.04 backports aan dus (geen proposed, uiteraard).

De backports lijken mij ook geen probleem, maar de proposed updates wel.
Die zijn namelijk compleet ongetest (daar is dat onderdeel voor: testen van toekomstige updates en het uitpluizen van sommige bugs).
Ik schat het risico op fouten in de proposed pakketten dan ook veel hoger in dan backports.

Offline midas

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/29, 18:56:03 »
Advies aan Femke en Vistaus....lees eens wat beter wat ik schrijf.

Proposed is inderdaad een heel ander verhaal dan Backports....proposed zou ik inderdaad ook niet aanvinken.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/29, 20:02:32 »
Advies aan Femke en Vistaus....lees eens wat beter wat ik schrijf.

Proposed is inderdaad een heel ander verhaal dan Backports....proposed zou ik inderdaad ook niet aanvinken.

Lolwut.
Ik schreef iets over een oude kernel vanuit Grub booten. En in die vorige post waarin ik het over proposed had sprak ik tegen vanadium. Had je zelf ook wel kunnen zien aangezien ik hem citeerde...

Offline midas

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/29, 22:02:39 »
Hihi...hij wordt wel leuk nu ;)

Femke, ik draai nu toch ook met Ubuntu...in Linux Mint termen gesproken haal je dan ook de levels 1 t/m 5 updates binnen? Buiten dat heb ik de laatste keren dat ik Linux Mint installeerde ook altijd de levels 1 t/m 5 opengezet. In een recent draadje op het linuxmintusers.be forum heb ik echter aangeraden om in het geval dat je met veel pijn en moeite je grafische kaart en/of wireless-driver werkende hebt gekregen de levels 1 t/m 3 in te stellen. Want dan zou immers bij een volgende kernel-update het hele installatiezwikkie (grafische kaart of wireless-driver) overnieuw moeten worden gedaan.

Ik heb dus nergens en nooit een algemene uitspraak gedaan dat je bij LM alleen de levels 1 tm 3 updates moet/mag binnenhalen. Dat is wat ik bedoelde met 'lees het nog even goed door'.

Verder sta ik open voor argumenten...maar dan wel even verder op het Linux Mint-forum. Hier gaat het over backports ja of nee :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Tom

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/29, 22:27:16 »
Ik vink de Backports  uit.
En o ja ik kan mij best redden moest er bij toeval iets scheef gaan.
Maar er staat duidelijk geschreven ,, Niet ondersteunde updates,, en dat staat er niet voor lul ,heeft dus zijn reden wat het ook moge zijn.
Ik raad dat ook op mijn Blogje aan ,en wat andere zeggen is mij wortel punt uit ,ze vinken maar aan voor mijn part hangen ze nog de vlag buiten.
Zal die eventuele updates later wel eens krijgen via een automatisch aangeboden update.
Wat de Mint Users zeggen deed ik ook ,alles aangevinkt van 1 t/m 5 puur uit veiligheid want dat is toch het A en O van Linux. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/30, 00:17:13 »
Ik vink de Backports  uit.
Maar er staat duidelijk geschreven ,, Niet ondersteunde updates,, en dat staat er niet voor lul ,heeft dus zijn reden wat het ook moge zijn.

Als je met die reden de backports uitvinkt, dan moet je ook de niet ondersteunde software bronnen uitvinken. (De community ondersteunde software, de niet open source drivers, en software met legale restricties, oftewel universe, restricted en multiverse.) Want die worden ook niet ondersteund. Persoonlijk denk ik dat je wanneer je je alleen beperkt tot door Canonical ondersteunde software je met een vrij beperkt systeem komt te zitten. Maar goed, het is een keuzemogelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 00:20:07 door Thomas de Graaff »

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/30, 00:29:25 »
@Wanda: Je weet hopelijk wel dat Mint niveau 5 hetzelfde is als de backports, soms zelfs iets rigoreuzer qua updates? Als je dat veilig vindt, dan is de backports peanuts.

Ik ben het volledig eens met Thomas. Wees dan consequent en schakel al het niet-ondersteunde uit (drivers worden overigens wel ondersteund Thomas ;)).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/30, 05:25:52 »
Ik raad dat ook op mijn Blogje aan ,en wat andere zeggen is mij wortel punt uit ,ze vinken maar aan voor mijn part hangen ze nog de vlag buiten.
Je hoeft niets aan te vinken want in 12.04 staat het standaard al aan.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/30, 09:43:36 »
Ik vink de Backports uit.
ze vinken maar aan voor mijn part (slaat dus niet op mij).




Overigens ik gebruik alleen de Open drivers ,voordat ik een bemerking daarover bekom.

Hoop dat het nu duidelijk is.

Wat die Mint updates betreft daar ging het om de Kernel updates.
Maar zo als Midas schreef het ging hier om de Backports niet meer en niet minder.
Maar men dwaalt hier graag af van het thema. =D
Maar goed voor mij is het hier einde thema.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 09:47:15 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/30, 10:03:08 »
Ik ben het volledig eens met Thomas. Wees dan consequent en schakel al het niet-ondersteunde uit (drivers worden overigens wel ondersteund Thomas ;)).

Ik had het over de niet-open-source drivers, niet over drivers in het algemeen. ;) En wat geen open source is kan Canonical niet ondersteunen volgens mij, ze hebben tenslotten geen toegang tot de code. Of begrijp ik dat verkeerd?

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/30, 10:24:28 »
Ik ben het volledig eens met Thomas. Wees dan consequent en schakel al het niet-ondersteunde uit (drivers worden overigens wel ondersteund Thomas ;)).

Ik had het over de niet-open-source drivers, niet over drivers in het algemeen. ;) En wat geen open source is kan Canonical niet ondersteunen volgens mij, ze hebben tenslotten geen toegang tot de code. Of begrijp ik dat verkeerd?

Ja, dat begrijp je verkeerd. nVidia update haar drivers upstream en zet meestal ook fixes klaar (indien heel erg belangrijk) voor downstream (dus Ubuntu in dit geval) die Ubuntu dan toepast op de huidige driver. Daardoor wordt de driver dus gewoon geüpdate. Soms gooien ze er ook een volledige update doorheen, zoals net na de release van 12.04 Zo ook voor ATI en Intel gesloten drivers. Op Launchpad wordt ook ondersteuning gegeven voor de drivers bij bugs.
Dat ondersteunen ze dus wel degelijk :)

Re: Wel of geen backports?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/30, 10:28:55 »
@Wanda: Level 5 is niet alleen de kernel hè. Ook Xorg-updates en andere driverupdates komen erdoor.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/30, 12:14:17 »
Als algemeen advies naar de brede gebruiker zou ik neigen te vertrouwen op het oordeel van de Ubuntu ontwikkelaars. Nu het voor het eerst is dat de backports standaard aan staat, moet dan wel nagegaan worden of het een bewuste keuze van de ontwikkelaars betreft, dan wel een vergissing is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wel of geen backports?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/30, 12:23:38 »
Het is mij duidelijk (en is hier wellicht al in een ander draadje aan bod gekomen):

Backports staan aan, maar de configuratie is zo dat applicaties niet standaard uit de backports worden geïnstalleerd. Je moet al een commandolijnoptie meegeven om expliciet uit backports up te daten.

Wellicht is het wel zo dat een programma dat niet in de standaard repo's maar wel in de backports aanwezig is (is dat zo?) wel onmiddellijk uit de backports zou geïnstalleerd worden.

http://askubuntu.com/questions/125874/should-a-relatively-conservative-user-untick-unsupported-updates-precise-backp

Een "Debain graybeard"  =D vindt evenwel dat ze beter standaard de backports hadden afgezet.