Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldscherm Problemen.  (gelezen 12196 keer)

Beeldscherm Problemen.
« Gepost op: 2008/07/10, 18:31:57 »
Sinds vandaag is mijn beeldscherm al 2x weg gevallen..  lampje bleef wel branden maar wel oranje inplaats van groen.. datzelfde heb ik als linux in de standby schiet..
Gisteren moest ik weg en was ikvergeten mijn pc en monitor uit tezetten.. en heeft dus uren in de standby gestaan.. lijktmij niet datdat schadelijk kanzijn voorje monitor toch?
Eerste x deed hij niks meer.. pc gerestart.. en deed nog niks.. toen de kabel erin en uit gehaald en toen deed hij hetweer..
Ongeveer 5min later valt tie weer uit.. dit x hielp geen van beide.. dus uit irritatie een klap tegen de zijkant gegeven.. vreemd genoeg deed tie het toen weer.. wilt dit zeggen dat mijn scherm zijn beste tijdwel gehad heeft..? of zou hetook iets anders kunnen zijn?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/10, 18:46:46 »
Hoe lang heb je dat beeldscherm al?

En urenlang in de Standby houden is niet schadelijk.

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/10, 18:51:58 »
Heb dit scherm zelf 2de hands.. denk dat het scherm rond de 7 tot 8 jaar oud is..
Heb er overgens nooit problemen mee gehad
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/10, 19:18:53 »
Als het lampje op de monitor veranderd van kleur, dan krijgt ie geen signaal meer.
Ik zou de oorzaak dan zoeken in de PC...
Na het geven van een klap tegen de PC had je wel weer signaal. Zit de videokaart misschien los?

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/10, 19:57:21 »
Gaf een klap tegen de monitor.. dus lijktme sterk dat mijn pc daar op kan reageren haha.. maar zouwel kunnen dat tie los zit.. nu overgens geen problemen meer mee..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/10, 20:11:04 »
Nu gebeurde hetweer.. en weer was het opgelost met een slag aan de zijkant vanmijn monitor...
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/10, 20:16:29 »
Kan ook zijn dat er iets in het beeldscherm los zit.

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/10, 20:27:29 »
hoe kom ik daarachter.. heel mijn beeldscherm openmaken?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Willem_D

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/10, 21:30:50 »
Citaat van: Mescaline
hoe kom ik daarachter.. heel mijn beeldscherm openmaken?
Heb je toevallig geen leuke buurvrouw of -man van wie je een dagje de monitor mag lenen/uitproberen? Daarna weet je tenminste zeker of het aan de monitor ligt.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/10, 21:45:28 »
Hallo

Toevalligerwijs repareer ik televisies voor mijn werk en ook wel eens een monitor op zijn tijd.
Klachten van jouw monitor duiden hoogstwaarschijnlijk op zgn. 'losse contacten'. Remedie;
monitor openmaken en alles wat warm kan worden(zie ook de onderdelen die aan koelplaten zitten)
en/of zwaar zijn, doorsolderen. Vergeet ook spoelen en condensatoren in lijneindtrap niet.
LET OP!! er zijn elco's die lange tijd hun evt. dodelijke spanning vasthouden, dus weet wat je doet,
of vraag een handige buur/familielid. (ontladen met een lamp niet zomaar kortsluiten; die elco's dus,
niet je buur/familielid ;-)  )
En de waarde van glasbakmonitoren is eigenlijk nihil, check anders een marktplaats site voor een
andere.
Overigens, normaal kan het geen kwaad om een goedwerkende monitor in stand-by te laten staan,
maar eentje met losse contacten weer wel; daar waar hij los zit kunnen grotere stromen lopen als normaal;
met als gevolg evt. brandgevaar.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/10, 21:59:30 »
Is het mogelijk dat die losse contacten vanzelf zijn gekomen dan? dit scherm is de laatste tijd nietvan zijn plaats geweest.. en er is ook niet tegen geslagen ofzo..
En willem d.. heb nog een monitor staan.. ook 17 inch maar deze is een stuk helderder.. nu ophet moment geen lastmeer van.. bestvreemd..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/10, 22:07:30 »
Hallo

Nee, bijna 80 procent van dat soort fouten wordt veroorzaakt door uhm natuurkunde ;-)
Namelijk de soldering en de pootjes van de componenten zijn dus 2 verschillende materialen
en hebben dus een verschillende uitzettingscoeffiecient. Maw. bepaalde onderdelen worden
in gebruik warm, metalen zetten uit, koelen af na uitzetten monitor, krimpen weer etc. etc.
Ze wrikken zich langzaam maar zeker los uit de print. Gaat dat  te ver, kortom je hebt de monitor
met subtiel geweld misschien 10 keer tot rede gebracht, gaat ie vast de 11e keer echt defect.
Waarbij dus meerdere componenten de geest kunnen geven, of erger nog gaan branden.
(Fabrikanten voeren over het algemeen die dingen zelfdovend uit, maar vergeten wel eens
een plastic frame ofzo en kan ie alsnog affikken)
Dus op tijd doorsolderen is de enige manier, of een andere aanschaffen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/10, 22:12:02 »
Bedankt voor de uitleg.. hetzou natuurlijk ook kunnen dat mijn scherm hetwel gewoon blijftdoen zonder problemen verder toch..? dus ik kijk het nog even aan.. mocht het vaker gaan gebeuren doe ikdit scherm weg en zet ik tijdelijk mijn reserve scherm hierop.. hoop dat het nietzo erg is als u zegt.. maargoed.. hetkan natuurlijk altijd ;)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/10, 22:21:45 »
Hallo

Ja het zou best kunnen dat hij het nu weer een weekje goed doet, waarschijnlijk maakt
het losse contactje  nu weer contact en is ie als het ware 'vast gelast' . Dat vast en gelast
is niet geheel juist want, vast duurt meestal maar even.
Je kunt er voor kiezen om deze monitor gewoon op te gebruiken en hem met de nodige
klappen aan de praat houden, je moet er alleen tijdens gebruik niet bij weg lopen vind ik. (brandgevaar)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/10, 22:23:43 »
En u bent er ookzeker van datdat het daadwerkelijk is..? zouhet niks anders kunnen zijn?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/10, 22:34:54 »
Hallo


Nee, niet geheel zeker, dat kan ook eigenlijk niet op afstand, maar wat ik zo hier zie
dat met die klappen op jouw monitor en dat wat ik vaak aantref in mijn werk; best wel.

Het zou natuurlijk ook een component zelf kunnen zijn met een interne onderbreking en wat
ook vaak voor problemen zorgt (ook weer vanwege warmte) zijn; rotte elco's maar die
zijn weer niet klopgevoelig (of klap gevoelig).

Het meeste werk is eigenlijk het loshalen van zo'n monitor, je moet moet vaak van alles uit
de wegruimen om erbij te komen. Het doorsolderen is het  werk niet. Maar mocht je nu bijv. mijn
buurjongen zijn en het mij vragen, dan had ik gezegd; doe hem maar weg, ik heb wel een andere
voor jouw liggen. Het is eigenlijk te veel werk, je moet er aardigheid in hebben of, milieubewust zijn,
of het is een erfenis ofzo.

En als je hem zelf wilt loshalen; let op mijn waarschuwing inzake de dodelijke spanningen; ze blijven er
soms meerdere dagen na uitschakelen opstaan!!

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/10, 22:36:59 »
Ben van plan dan tochmaar een nieuwe aanteschaffen.. en deze er nog een paar dagen op telaten zitten.. als ik even vanmijn pc ben altijd mijn monitor uitzetten neem ik aan? dan is de kans op brand minder groot.. of maakt hetweinig uit?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/10, 22:40:54 »
Hallo

Nee je kunt hem prima uitzetten, dat is zelfs goedkoper dan in stand-by en in mijn
loopbaan heb ik ook wel eens een uitgebrand chassis van een Grundig ktv gezien
die dus in stand by stond alvorens vlam te vatten.

Groeten
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/10, 22:45:56 »
Is het ook nog nodig de stroom erdan vanaf tehalen.. of is alleen de monitor uitzetten voldoende..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/10, 22:58:17 »
Dat hangt een beetje van de monitor af, als daar een echte netschakelaar op zit,
waarbij je een duidelijke mechanische klik voelt en er geen lampjes meer branden,
dan mag je ervan uitgaan dat er compleet geen stroom meer op staat.
Heb je een type waarbij je met zo'n ielig tiptoetsje de zaak uit zet, dan brandt
er vaak ook nog wel ergens een ledje en staat ie dus in stand-by

Zelf heb ik zo'n 220v spanningsblok met schakelaar liggen en schakel daar alles compleet
mee af, aangezien mijn lcd monitor dus wel zo'n ielig tiptoetsje heeft. Daarbij scheelt het ook
met evt. inductieschade ten gevolge van onweer, spullen die op stand by staan, slaan nl.
graag door en zijn dan defect. Een schakelaar scheelt alweer iets, helemaal safe is echter
de stekkers er uittrekken, bij een directe blikseminslag gaat ie ook over de schakelaars heen.

Enfin ik dwaal af, blikseminslag is hier niet aan de orde.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/10, 23:53:34 »
Altijd makkelijk om teweten Gerrit haha.. ga aankomende zaterdag een nieuw scherm aanschaffen.. heb een adresje.. dit x maar over op een TFT scherm ;) nogmaals bedankt voorje tijd en je hulp :)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/11, 13:33:13 »
Is 160 euro voor een LG L2010B TFT 20 Inch Scherm veel.. of is het een mooie prijs..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/11, 17:30:27 »
Ben aan het kijken voor nieuwe schermen.. alleen heb er weinig verstand van.. wil een goede hebben voor films.. aangezien ikheelwat films bekijk..
http://www.pcmegastore.nl/catalog/product_info.php?products_id=39611101
Is deze goed..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mrGee

  • Lid
Beeldscherm Problemen.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/11, 22:30:23 »
Hallo

Ehhm tja, dat is een iets andere tak van sport, eigenlijk ga ik zoiets idd. pas uitzoeken
als ik er zelf eentje nodig heb. Van tevoren flink wat zoeken dus; hoeveel geld wil je
kwijt, moet het 1 van de grotere merken zijn, hoelang en hoe goed is de service
van de fabrikant? Bijv bij bepaalde groottes is er evt. een 3 jaars pick up and return aan
huis.
Ik kijk meestal op wat testsites zoals tweakers.net, hardware.info lees reviews van chip.de
(tja duits maar wel goed) Ik ga evt. even kijken in de winkel zelf.

Ik kan je niet iets aan of of bevelen, ikzelf ben al een poosje erg tevreden over mijn
breedbek samsung 215TW, die heeft ook nog aansluitingen voor externe signalen en
pip mogelijkheden, maar daar heb ik hem niet voor gekocht; belangrijk was contrast/kleur
kijkhoek. Snelheid niet zo ik ben nl. geen gamer. In het verleden had ik veel IIyama spul,
gewone beeldbuis spullen dus, was ik erg tevreden over.

groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Beeldscherm Problemen.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/11, 22:53:13 »
Heb een vertrouwt adresje.. hij bied een scherm aan van eind 2004 ook rond de 160 euro.. die is 20 inch tft maar geen breedbeeld.. en die link die ik hier gezet heb heeft tie nieuw liggen.. die is 19 inch en wel breedbeeld.. ben denkik beter met een nieuwer scherm? heb gekeken op internet die 19 inch is zowiezo helderder.. maar 20 inch lijkt me ook leuk voor films.. dus ben aant twijfelen.. vroeg me meer af of die eigenschappen die erbij staan beetje degelijk zijn? ben iemand die minimaal 5 films per week opzijn pc kijkt.. dus moet ik toch een goed schermpje voorhebben.. nu zit ik tijdelijk op een oud scherm.. die andere viel steeds weg dus heb hem ermaar uitgehaald.. die was trouwens ookal 10 jaar oud.. had ikniet verwacht toch nog lang mee gegaan ;)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)