Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen  (gelezen 2974 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Gepost op: 2014/01/20, 19:32:12 »
Met welk prog kan ik het formaat van een aantal foto's tegelijk verkleinen?
Met formaat bedoel ik de gegevensinhoud, niet (noodzakelijk) de afmetingen.
Ik wil dat graag doen met een aantal foto's van ong 5 Mb, en ze 'verkleinen' tot ong 500 Kb, en de oorspronkelijke afmetingen behouden.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/22, 17:07:06 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/20, 19:34:29 »
gthumb, phatch, convert

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/21, 08:53:48 »
Dankjewel.
In gthumb kan ik de mogelijkheid om meerdere foto's tegelijk te bewerken niet vinden.
Waar zit die dan ?

Offline petervs

  • Lid
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/21, 09:53:18 »
Eerst alleen Gthumb opstarten, dan links navigeren naar de map met de gewenste afbeeldingen.
Onder tabje Bewerken selecteer je "Alles Selecteren".
Dan onder "Tools" kun je de afbeeldingen allemaal tegelijk dezelfde bewerking geven.
Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/21, 09:55:41 »
Onder "Tools" zit dat. Je selecteert de bestanden in de viewer en kiest dan Tools - Convert format.
Om te bereiken wat je wil zal je eerst de compressieinstellingen moeten aanpassen: Edit - Preferences - Saving.

Een jpeg kan je gemakkelijk sterk verkleinen (in aantal bytes), maar meer en meer zullen compressieartefacten zichtbaar worden. Naast het reduceren van de jpeg compressieinstellingen zal je toch ook je bestandsgrootte wat moeten verkleinen, om bestanden te krijgen van gewenste grootte en (voor jou voor die toepassing) aanvaardbare kwaliteit.

Een goede start is om jpeg compressie op 65 te zetten, en dan progressief eens testen welke verkleining met die compressieinstellingen een bestand van ongeveer 500 kb oplevert.

Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/21, 16:49:22 »
of gewoon recht-voor-z'n-raap in een terminal:
$ cd <mapje met jpg's>
$ for i in *.jpg; do echo $i; convert -resize 50% $i -quality 85 $i; done

resizen en quality naar wens in te stellen.
let op: bestaande jpg's worden hiermee overschreven, dus altijd op kopieën werken!

EDIT. Convert maakt onderdeel uit van ImageMagick, dus eerst dat programma installeren. Sowieso aan te raden voor wie met foto's werkt, er zit ook een prachtige collage-optie in.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/21, 16:53:57 door Paul Matthijsse »

Offline Erik

  • Lid
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/22, 09:45:10 »
Ja, heerlijk ding dat ImageMagick!

Ik maak graag foto's bij sportwedstrijden van mijn club. Die foto's op vol formaat zijn veel te zwaar om ze op Internet te zetten. Plus dat niemand ze gaat printen. Dus verklein ik ze & geef ze een klein zetje verscherping mee. Als ik hoog in de lichtgevoeligheid (ISO-waarde) heb moeten grijpen worden foto's wat korrelig. Dat is ruis. Dan zet ik het ruisfilter op de eerste stand. Heel zelden is 2 nodig.

Hier is de code, die ik dan gebruik (IN EEN KOPIE MAP):

mogrify -resize 1280 -noise 1 -sharpen 5 *.JPG
-noise 1 is het ruisfilter. Normaal niet nodig, maar als je hem gebruikt dan wel vóór de -sharpen optie plaatsen.

Het -resize 1280 is de breedte van de verkleinde afbeelding. Dat is breed genoeg voor een standaard schermresolutie en nog lekker klein.

(Als je foto-bestanden niet voorbeeld.JPG heten (het gaat om de hoofdletters na de punt), maar voorbeeld.jpg, maak dan in de opdracht van *.JPG ... jawel: *.jpg)

Die collage optie kende ik nog niet. Bedankt voor de tip, Paul! Gisteravond wat mee zitten spelen. Prachtig zeg! Alleen nog even zien dat ik de afmetingen van de resulterende afbeelding kan instellen. Ik kreeg standaard wel een erg brede plaat uit mijn proefset van 30 foto's :D

Voor de mensen met wat schrik van de terminal: ik onthou zo'n commando ook niet, hoor. Ik kopieer dat van internet berichten en plak het in een terminalvenster. Ik pas het aan en speel ermee tot de uitkomst is wat ik zoek.

En later tik ik in een nieuwe terminal history in en blader terug naar mijn vorige opdracht. Fijn, die history opdracht!
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/22, 10:09:29 »
Let wel even op met dat 'hard' resizen, dwz. naar 1280, kan problemen geven met horizontale en verticale shots. Vandaar dat ik altijd procentueel verklein, dan voorkom je dat.

Overzicht voorbeelden ImageMagick:
http://www.imagemagick.org/Usage/basics/

Overzicht voorbeelden montage-opdrachten:
http://www.imagemagick.org/Usage/montage/

Ik denk dat de resize-opdracht binnen montage doet wat je wilt: de output beperkt houden.

Offline Erik

  • Lid
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/22, 10:34:13 »
Overzicht voorbeelden ImageMagick:
http://www.imagemagick.org/Usage/basics/

Overzicht voorbeelden montage-opdrachten:
http://www.imagemagick.org/Usage/montage/

Mooi, die overzichten. Ik heb even kort zitten kijken. Precies de praktische voorbeelden, die ik graag heb. Dat is veel gemakkelijker om het te begrijpen.

Ja, als je de camera gedraaid hebt om een staande foto te maken, dan gaat het fout met die vaste waarde voor -resize. Dan is procentueel beter.

Hartelijk dank, Paul!
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/22, 11:00:28 »
Hmm, ik lees net dit op de montage-pagina's van IM:

"If the image is from a modern digital camera you can also use "-auto-orient" to correct the camera rotation of the displayed image, using the EXIF meta-data in the image file format. "

Ook weer opgelost dus!

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/22, 17:10:53 »
Dankjewel allemaal. Weer meer reacties dan verwacht.
Erik, hoe weet je terminal dat
mogrify -resize 1280 -noise 1 -sharpen 5 *.JPG slaat op ImageMagick?

Offline Erik

  • Lid
Re: OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/22, 19:08:49 »
Dat mogrify is gewoon één van de programma's van ImageMagick.

Als je in de terminal met deze code de plaats van het programma opzoekt: which mogrify, dan krijg je dit terug:

erik@****:~$ which mogrify
/usr/bin/mogrify
erik@****:~$

Die staat in de map /usr/bin En dat convert ook. Als een apart programma, net als montage. ImageMagick is dus meer een bundel programma's.
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/22, 19:22:19 »
Begrepen en zelf al ondervonden.
Een beetje jammer, want commando's in de terminal mogen dan al heel krachtig zijn, ze schrikken toch wat af en ze vragen wat leer-tijd en -moeite.
Ik heb convert effe geladen en gezien wat een eindeloze rij mogelijkheden er zijn. Goed voor professionelen of semipro's maar niet voor een eerder toevallige gebruiker zoals ik.

gthumb doet wat ik nodig heb.

Offline Erik

  • Lid
Re: OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/22, 20:53:26 »
Begrepen en zelf al ondervonden.
Een beetje jammer, want commando's in de terminal mogen dan al heel krachtig zijn, ze schrikken toch wat af en ze vragen wat leer-tijd en -moeite.
Ik heb convert effe geladen en gezien wat een eindeloze rij mogelijkheden er zijn. Goed voor professionelen of semipro's maar niet voor een eerder toevallige gebruiker zoals ik.

Ik snap dat wel. Maar met de settings voor convert of mogrify onthouden door de terminal (en op te roepen met het commando history) heb ik in feite een soort klein programmaatje gecreëerd, wat precies doet wat ik wil in een handomdraai. Smaken verschillen en voor een enkele keer snap ik de greep naar bijvoorbeeld gThumb. Ik hou persoonlijk van die terminal bij dit soort gebruik, want ik heb het regelmatig nodig!

Nou  Jakke5, succes met de klus!

Off Topic: even gespeeld met dat montage. De tip van Paul. De volgende terminal opdracht in een map met 36 verkleinde foto's montage -geometry 1280x853+20+20 -border 16 -bordercolor silver -shadow *.JPG -tile 4x9 4-9-collage.jpg leverde een prachtige collage op. Mooi zilver randje, wat vrije ruimte en een kleine dropshadow.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/22, 21:02:18 door Erik »
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

FrSu

  • Gast
Re: Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/28, 09:22:11 »
Handleiding gThump kan j hier vinden: KLIK HIER

Met plaatjes en al, dus dan wordt het wat duidelijker voor je. Het is eigenlijk heel simpel.
Hoi Femke,

Wou even de handleiding lezen, want ik wil ook foto's kunnen resizen om ze te kunnen mailen. Helaas werkt de link niet :'(

FrSu

  • Gast
Re: OPGELOST Formaat van reeksen foto's verkleinen
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/28, 20:09:51 »
Bedankt Femke :-*