Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firewall instellingen in een netwerk met XP en Ubuntu  (gelezen 1755 keer)

Offline Alver1

  • Lid
Firewall instellingen in een netwerk met XP en Ubuntu
« Gepost op: 2011/01/17, 23:01:28 »
Beste forumleden,
 Ik heb een bekabeld netwerk(je) ingesteld tussen een desktop met XP en een laptop met Ubuntu 10.04 64b. Dit netwerkje laat me toe vanuit de laptop de printer(s) die op de desktop zijn aangesloten te benaderen en te gebruiken, ook bestanden delen loopt goed. MAAR ... dit werkt op de laptop enkel en alleen als ik de firewall (gufw) uitschakel die voorheen standaard ingeschakeld was in Ubuntu. Het netwerk loopt achter een hardware-matige firewall in mijn router-modem zodat ik waarschijnlijk voldoende veilig kan werken. Doe ik er goed aan de opstelling zo te laten? Of is het toch beter de firewall "aan" te zetten. Welke regels moeten daarvoor worden ingesteld? Ik heb geen enkele ervaring met het instellen van een firewall.
Alle hulp is welkom.


Alver1

Re: Firewall instellingen in een netwerk met XP en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/18, 10:26:34 »
De firewall in Ubuntu is een 'extra' beveiliging, maar heb je eigenlijk niet echt nodig in jouw configuratie.

--> Heb je vertrouwelijke of secure documenten, plaats die dan op een plaats in de root. Deze is wachtwoordbeveiligd en is bijgevolg al moeilijker te kraken.

Root: typ ALT+F2 en typ in de box gksudo nautilus. Maak dan een map aan in de root en verplaats je docu's in die map.

Nadeel: om die docu's te accessen moet je telkens de procedure van hierboven toepassen. Maar het is wel veilig.

Ikzelf ga met Ubuntu zo het internet op zonder firewall !
Met Ubuntu ben je, relatief gezien, veiliger dan met bv. Windows XP (en de opvolgers).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Alver1

  • Lid
Re: Firewall instellingen in een netwerk met XP en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/18, 14:59:07 »
De firewall in Ubuntu is een 'extra' beveiliging, maar heb je eigenlijk niet echt nodig in jouw configuratie.

--> Heb je vertrouwelijke of secure documenten, plaats die dan op een plaats in de root. Deze is wachtwoordbeveiligd en is bijgevolg al moeilijker te kraken.

Root: typ ALT+F2 en typ in de box gksudo nautilus. Maak dan een map aan in de root en verplaats je docu's in die map.

Nadeel: om die docu's te accessen moet je telkens de procedure van hierboven toepassen. Maar het is wel veilig.

Ikzelf ga met Ubuntu zo het internet op zonder firewall !
Met Ubuntu ben je, relatief gezien, veiliger dan met bv. Windows XP (en de opvolgers).
Bedankt voor de info.

Alver1

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Alver1

  • Lid
Re: Firewall instellingen in een netwerk met XP en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/19, 13:32:59 »
Hier nog wat info http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Firewall
Bedankt voor de lezenswaardige info. Ik denk dat ik, tot nader order, de firewall op "uit" laat staan.

Alver1